Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Berndt,

MDR haben wir oft an - die Musiksendungen dort sind prima.
Vi glader os meget at se De Randfichten igen i juli-måned.

...nakkehårene til at rejse sig... hihi ... Aus dem Alter für diese Musik bin ich echt raus...

Jeg var allerede nede i haven! Der var igen ergernen. Den er virklig meget pudsig. Hvorfor er nogle dyr så søde og anden er det ikke? - Ligesom de Gartenwanzen, der forvilder sig i vores lejlighed :(

Hilsen fra Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej allesammen!
Jeg har travlt her. Jeg vil lave (eller bygge) kulisser med børnene i min søns skole i den næste uge.
Men jeg håber, at jeg kan komme hyppigt forbi her. :roll:
Vilmy, mit nye kursus begynder ikke endnu...jeg skal igen vente en uge. :?

I snakker om musiken? Jeg kan ikke li` Randfichten...dér får mine nakkehåre til at rejse sig. :mrgreen:
Men hvor gammel må man være, marsvin, til at lyde punk? :wink: :oops:
Jeg lyder gerne engang Ska og de gammel DDR-Punk Musiker (Freygang, Firma, Feeling B osv.)
Og gerne lyder jeg mine børns musiken (FarinUrlaub eller Ärzte) Men jeg elsker det også engang roliger, så lyder jeg ”Gundermann und Seilschaft” . Maske kender I den af MDR, fordi han kom fra dér.Man sagde også om ham, at han er ”der singende Baggerfahrer”.

Så vi nyder nu det solskinsvejret her med citronkagen og kaffe. Jeg ønsker jer en lille forårssøndageftermiddag og vi ses. :D
katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

med mine forældre jeg var til loppemarked i dag. Jeg har købt 2 fine rammer og nogle broderigarn. Der var en lille lampe hvor man kunne sætte et stearinlys inde...men jeg blev ikke enig med mig at købe den.

Ellers var vi længe i haven og nød det fint forårsvejr.

katti - når du bygger kulisser så er der bestemt et skuespil senere, ikke? Hvor handler det om?

Fra alle de musikere du har navnt kender jeg bare Die Ärzte og FahrinUrlaub. :oops: Så er jeg med mine næsten 45 år måske ældre end jeg tænker mest.
Somme tider er det sådan at jeg kan ikke en gang lytte til den slags musik jeg plejede at lytte da jeg var yngre - det er nervesødenslidende (NY ORD!)

Vil nu kigge lidt rundt i forummet og hos ebay.

Hilsen fra Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
endelig tilbage efter en uge fuld med arbejdsrige dage – uff.
Jeg har læst jeres indlæg i hurtig forbifart. Det var ret meget.

> Nullermand,
jeg var ikke her i den sidste uge og har lige nu læst at din svigermor er død. Så kommer jeg lidt for sent, men vil gerne kondolere. Jeg føler med dig og Niels og håber, at I har overstået det værste imellemtiden.

> Gabi,
det lyder ikke så godt med Dirks ryg. Håber han har det bedre snart igen.
Men min mand har også stadigvæk problmer efter sin kraveben-operation. Han har en Wundinfektion.

Jeg har fornemmelsen at jeg er virklig alt for gamle. I snakke jo alle sammen om musikken jeg ikke kender. :oops: :roll:
Jeg kender kun „Die Ärzte“. Jeg kan godt li’ Bruce Springsteen o.s.v., altså Rockmusic fra „forrige århundrede“ :mrgreen:

Vi havde fint vejr i dag og gik en tur i byen. Der er en stor fest med omreisende tivoli (n.o.), kræmermarkt og Marktschreier.
Der var en stand „Käse-Rudi“ og Rudi fyldte små spand med ca. 10 forskellinge slags ost og ca. 500 g “Bavaria“ ekstra oventil – alt i alt koster spanden 10 Euro. Super-tilbud :!:
Og imedens jeg stod og kiggede smed Rudi to kugle Mozzarella-ost imellem menneskemængde og en kugle traf mig midt på panden :shock: Der var jeg selfølgelig lidt sur og så grimt til Rudi. Så spurgte han mig om jeg vil har en oste-spand. „Selvfølgelig“ sadge jeg og fik en spand fuld med ost til undskyldning og nok to 500gramm-stykker Bavaria ekstra (et med Blåskimmel og et med champignoner). Vores køleskab er fuld med ost nu og min mand kan dog ikke li’ at spise ost :mrgreen:

Slut for i dag. Jeg skal spise ost nu :P
Ha’ det godt og hyggelig Rest-Søndag !
Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hihi - Heide - jeg kender bare "Brett vorm Kopf" ikke "Käse vorm Kopf"
Men det var jo en pæn undskyldning - en spand fyldt med ost. Mmmm - jeg elsker ost. Vi køber ofte store stykker og om aftenen da vi sidder på sofaen og kigger fjernsyn laver jeg en tallerken med ost-stykker.

Den slags musik du hører (Bruce Springsteen) kender jeg også meget bedre end alle de nye sange. Bryan Adams kan jeg også godt li'. TV-udsendelsen som "Deutschland sucht den Superstar" kigger jeg ikke. Hvad er det for Superstars? En sang og de er weg vom Fenster igen.

Hørte i sangen somm skal starte i Helsinki fro Tyskland? Germany o points.... Jeg tror ikke at der blive en store success. Eller er det bare fordi jeg kan ikke lide Swing?

Hilsen fra Gabi
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej alle sammen,

det var en dejlig dag her i Ruhrområden: Solen skinnerte, det hævde 14.5 °C, den første humlerne gik en tur og jeg kunne høre byparkgåsenes stemme i områden.

I går og i dag Tina og jeg var i haven: Vi clipperte sidste års blomsterne, siv og kinesisk "Zebragras" ved havendamet, gik ren terrassen og plantete nye blomsterne.

Kl. 17 jeg gik til min motionscenter. Det er 15 månede siden jeg begyndede kondi efter min anden hekseskuddet - hilsen til Dirk, jeg føle med ham.

Heide: Flyvende ost, det var jo næst være i slaraffenland. "Käse-Rudi" minder mig om blomstersælgerene på Cranger Kirmes: Ode forskellige planter og en Ficus Benjamini og en store Yucca-Palme - alt for 20 DM!!

Nicola: Jeg håber vi ses i morgen i kursus.

Sov godt og drøm sød.

Hilsen,

Ralf
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen!

Solen skinner....hurra :D !!
Ja, solen og blomster og fugles kvidren er godt for sjælen!
Vi gik en tur i går og det var meget dejligt ... men mange mennesker ville også nyde solen, for mange efter min mening ... og jeg var misundelig på Steen, der var helt alene ved havet og fangede syv havørred! Nej, otte ... men en blev stjålet af en mink :mrgreen: .

Jeg kender heller ikke Randfichten :oops: ... men Bruuuuuuuuuce :P , jeg var på mange af hans koncerter, også i København.

Og nu må jeg hurtigt smutte :shock: ,
arbejde kalder!
Ha´ en godt og solrigt dag!
Kærlige hilsener til jer alle
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Gabi.

Dieses hat mich sehr interessiert:
Hvorfor er nogle dyr så søde og andre er det ikke? - Ligesom de Gartenwanzen, der forvilder sig (ind) i vores lejlighed
Um welche Wanzen handelt es sich eigentlich?
Sie heißen laut einem Experten eines Naturforums auf lateinisch: Rhaphigaster nebulosa (ich habe ihm ein Bild gezeigt, das ich auf einer deutschen Homepage fand - "Deine" Gartenwanzen sind in Dänemark (noch) nicht gesehen worden :!:
Aber mit dem Klimawandel werden sie wohl bald auftauchen.... :roll:
Übrigens: gibt es bei euch auch schwarze Eichhörnchen? Wir wohnten vor vielen Jahren nicht weit von einem Stadtwald, wo es mehr ganz schwarze als rot-braune Eichhörnchen gab - und immer noch gibt. :)
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære I,

he rskinner solen stadig, og jeg glæder mig for hver dag der går (når det er varmt nok kan jeg nemlig komme i gang og male kældergange :) .

Lige en hånd til Ralf (sprogligt set), inden jeg skal arbejde videre:

det var en dejlig dag her i Ruhrområde (Ruhrdistriket)t: Solen skinnede, vi havde 14.5 °C, den første humlerne (???) gik en tur og jeg kunne høre alle gæs fra byparken i området.

I går og i dag var Tina og jeg i haven: Vi klippede sidste års blomsterne, siv og kinesisk "Zebragras" ved havendammen, gjorde rent på terrassen og plantede nye blomster.

Sammenlign selv, Ralf. Jeg ved at køn (den, det) er vanskeligt at lære. det er derfor nemmest at bo i Vestjylland, der siger selv de indfødte "en hus".

kh. vilmy
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

I havde skrivet mange om musiken.

@Katti
Jeg kan ikke li` Randfichten...dér får mine nakkehåre til at rejse sig.
Jeg kan også ikke lide Randfichten. :mrgreen:

Jeg kan bedre lide Enya, Mac Leod, Loreena Mac Kennit o.s.v.
Af og til jeg hører også musiken fra min børn. :oops:

Nu jeg vil gå i min seng igen.
Jeg er sygemeldt lige nu.
En dejlig dag til jer alle.
Venlige hilsner
Uschi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,

jeg vil slet ikke tage stilling til, hvilken musik I lytter til, men hold da op: flere koncerter med samme gruppe samme år, koncerter i Købenahvn; I er godt nok engagerede! Det er godt at høre at der er nogle der ikke nøjes med radiostationens musikcomputer.

Hav en god og solrig dag,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

nu er jeg tilbage i Hamborg efter min svigermors bisættelse og en afslappende weekend i Lohals. Det var jo meningen, at vi skulle tømme min svigermors lejlighed så snart som muligt, men skifteretten ser det helt anderledes: vi må ikke røre ved noget i lejligheden før vi far beskedet fra retten - og det kan vare 8 uger!!! Det er noget vrøvl - de tre brødre er jo enige om fordelingen af møblerne og ting, og mere findes der ikke at fordele. Tværtimod, nu skal vi altså også betale husleje for to måneder.

På den anden side kunne det også har været for meget at sortere min svigermors private ejendele så kort efter hendes død. Måske er det bedre for Niels at vi nu skal vente. Men nu skal det være nok med den sørgelige historie.
Efter bisættelsen kom jeg til at tale med nogle gæster - og det gik meget bedre end jeg tænkte (takket være vores sproghjørne!). Jeg aftalte med min svigerinde, at vi begge to vil passe på at holde kontakt, og ikke bare skal mødes i juletiden.

Vi har en kat nu, men den stakkels er helt forvirret endnu. Da vi kom hjem med katten i går aftes gik hun en hurtig tur rundt i lejligheden og forsvandt så bag sofaen. I dag blev jeg hjemme hele dagen, men hun turde ikke komme alt for langt væk fra sofaen - og når der var nogen på trappen foran døren smuttede hun tilbage. Hun kan heller ikke lide støjen fra gaden, især busserne forskrækker hende -og de drøner forbi hvert 5. minut. Jeg tror hun har det som mig - vi kan begge to bedre lide det rolige liv i Lohals.

I har været meget flittige i de sidste dage og jeg glæder mig at være tilbage hos jer. Men til jeres sidste emne kan jeg ikke bidrage så meget - musikalsk hænger jeg lidt fast i 80erne og det var nok dengang, jeg sidst var på en koncert, jeg tror det var Prince. Hvis overhovedet lytter jeg nu til dansk musik, men det er pga. de danske tekster. Jeres andet emne, ost, er mere interessant for mig. Jeg elsker ost, jeg tror jeg kunne lettere holde op med at ryge end at leve uden ost. Ligesom Gabi kan jeg godt lide at spise nogle osteterninger om aftenen og jeg spiser også ost til morgenmad. Kender I „Gamle Ole`s Far“, det er en ekstralagret dansk ost - puha, hvor den lugter stærkt - men den smager fantastisk godt!

Ha´ det nu godt allesammen,
Nullermand
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen,
til Randfichten!

det musik for min mor,vi høre 80år en lidt tyske musik Pur,Marius Müller-Western-Hagen.
Med mine søn være jeg men en Tokio Hotel Konzert,min søn hvade mænge sjov men hvade øverpine :(

Hilsen
Andrea
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Andrea,

lige et par rettelser i starten:

vil du sige, at Randfichten er noget til din mor, emn at du i firserne lyttede til PUR & MMW.

Og så var du med din søn til en anden koncert, som gav Jer ørepine?

Så, der var den sproglige hjælp.

Til musikken vil jeg bare sige, at jeg synes det er dejligt, at vi har så forskellige præferencer. Livet ville være så kedelig, hvis vi allesammen kunne lide den samme musik, de samme bøger, de samme indretningsting osv. Så jeg holder min musiksmag for mig selv 8) :wink: (og dermed også mit privatliv).

Nullermand, jeg håer din kat falder til i Hamborg. Ellers må I jo finde et adoptivhjem til den. At tømme en lejlighed og lade et liv "gå i opløsning" er virkelig ikke så let. Jeg kan godt huske det fra min morfars død (og de flytninger inden da: ny lejlighed, alderdomshjem, plejehjem osv.). Hans møbler står nu hos mig (i gæsteværelset) og jeg tænker på ham hver eneste gang jeg kigger derinde..godt det ikke var Gelsenkirchener Barock, men lyst egetræ :D .

Og så misunder jeg Jer for dit osteforråd, heide. Jeg elsker ost, og synes, det er så kedelig at 95% af den ost, vi har i butikkerne, er af Danbo typen...en slags dansk gouda. Når jeg tager til Tyskland, køber jeg altid et par spændende oste og tager dem med hjem...og osten smager også uden mand, kan jeg hilse og sige.

God nat,
vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

velkommen tilbage Nullermand!!!!

Berndt - Gartenwanzen sind wohl auch hier in D nicht überall verbreitet. Ich habe mich ein bißchenim Netz schlau gemacht (eigentlich, weil ich was GEGEN diese Biester gesucht habe) - in Sachsen-Anhalt gibt es sie wohl kaum, in Nordrhein-Westfalen zu Hauf. Die Gartenwanze saugt an Bäumen und anderen Insekten, im Herbst sucht sie warme Stellen und findet teilweise in Wohnungen, im Frühjhar kommt sie wieder raus und dann auch mal wieder in die Wohnungen - weil sie die Richtungen "drinnen" und "draußen" nicht auf die Reihe bekommt...

So ist das mit der Musike...der eine bekommt gute Laune, der andere Ohrenschmerzen :mrgreen: Wie gesagt, wir hören eigentlich "querbeet", begeistern uns für vielen, aber einiges...da dreh ich lieber den Sender weg...

Das war heute mal auf deutsch. Aber morgen wieder in dänisch

Viele Grüße

Gabi
Antworten