Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

i dag skete der ikke ret meget hos mig. Men dagen var absolut ikke kedelig, tvætimod propfuld med arbejde. :(
Men til frokost har jeg nydt en lille ostmad på terrassen. :wink: Nabos hankat kom til mig og har sovet i min Strandkorb. Vi havde det rigtig hyggeligt begge to.
Jeg ved, det lyder lidt mærkeligt, når jeg skriver „Strandkorb“. Jo, jeg har (tief im Südwesten) en Strandkorb på terrassen.

Nullermand,
desværre kommer jeg ikke til Hamborg i de næste dage, ellers jeg burde havde delt osten med dig :P
Jo, jeg har virklig en spand fuld med mange forskellige slags ost. Jeg tror, jeg skulle invitere mine veninder til oste-maden.

Vilmy,
netop, osten smager uden mand. :wink: :mrgreen:

Gabi,
du har skrevet på tysk?
Mit dansk kommer også ikke rigtig i sving i dag :oops:

Defor nok for i dag. Vi ses i morgen.
Kh
Heide
Zuletzt geändert von heide am 14.03.2007, 16:00, insgesamt 1-mal geändert.
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

nu bliver det forår for alvor - og jeg sidder her i Hamborg! Hvad kunne jeg dog lave i min have nu, hvis bare den ikke var 400 km langt væk. Sidste weekend forekom det mig lidt overmodig da vi plantede den nye ligusterhæk, jeg syntes det var lidt for tidligt. Men hvis det på Langeland er så varmt som her skal planterne nok klare sig.

Vores lille kat har nu opdaget at man kan sidde på sofaen lige så trygt som bag den. Jeg har en engelsk plaid liggende på sofaen og derpå er nu hendes nye yndlingsplads. I går aftes blev hun mere nysgerrig, man kunne se at hun havde lyst til at kigge lidt rundt i lejlighedens andre værelser men hun turde ikke gå alene, jeg skulle være med. Så gik vi en tur efter den anden, hver gang indtil hun hørte noget ukendt og skyndte sig tilbage til „hendes“ stue.

Men i det hele taget klarer hun sig godt, hun er rask (pelsen og øjne ser godt ud), hun spiser, drikker og går på toilettet, og så længe hun ved at jeg er i nærheden sover hun også helt afslappet. Når jeg kløer hende snurrer/spinder(?) hun højt. Jeg tror det varer en uge endnu, så føler hun sig rigtig hjemme hos os.

@ vilmy: i en anden tråd så jeg din „Wackenlink“ - har du så oplyst hvilken musik du præfererer (og dermed noget af dit privatliv)? 8) :wink:

@ Heide: det er en skam, at du ikke kan komme til Hamborg med din ostespand. Måske skulle jeg gå på Fischmarkt søndag morgen tidlig - der smider de jo også med alt muligt, måske også med ost. Bare de ikke smider med fisk - jeg har ikke lyst at få nogle sild i ansigtet. :mrgreen:

Ha´ det godt, vi ses,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
så har vi sået de første sommerblomster (alt for tidlig, men jeg sår efter uden at datteren opdager det). Det ville min datter gerne, og hun er så lille endnu at det virker uoverskuelig at vente en måned.

Men foråret er på vej, og mine rabarber står særdeles flot i år. Forårsblomsterne blomstrer, alt er vel i haven.

Heide, spis du bare en ostemad for os andre...til gengæld har jeg grovbirkes her 8) . Og mange andre lækre ting fra bageren.

Til gengæld skal jeg have fat i en vvs'er, da afløbet i gæstetoilettet er i stykker. Jeg prøver lige selv, ellers må jeg prøve at få hjælp.

Fint, at katten falder til ro. Det må også være meget stressende at skulle skifte territoriet. Men hun ser jo ud til at klare det.

Nej, Nullermand, det kan du tro jeg ikke har. Ikke i Wacken tråden (det var fordi manden ledte efter Metal musik), ej heller her i tråden, hvor vi har diskuteret musiksmag. Jeg har altid værnet om mit privatliv, og det gør jeg også nu.

Jeg synes det er dejligt at folk har så forskellige opfattelser, hvad de kan lide, og at folke holder at levende musik er også dejligt, men hvad jeg lytter til, er min historie (jo, at der står en del Beatles & Sting plader på min hylde må folk gerne vide). Men jeg glæder mig til sommeren, når jeg skal ud og se lytte til lidt mere af den bedste musik til min ører...og til den nye CD som er ved at blive optaget i disse dage. Det er dog ikke noget med at vente og styret i butikken efter den (ej heller at bestille den i amazon). Cden kommer automatisk per post uden at jeg bestiller den :D .

Na, lidt skal jeg vel arbejde i aften...

Vi snakkes ved,
vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

i dag føler jeg bedre. I går havde jeg stærk migræne. Det har jeg af og til og det er meget besværligt. Så kunne jeg ikke tænke på dansk i går aftes...

Heide - en Strandkorb på terrassen! Det må være meget behagelig!!! Så er det ikke underlig at nabo-katten kommer og hygge sig med dig.

Nullermand - bestemt varer det ikke langt mere og katten føler sig meget tilfreds og hjemme hos dig. Det er jo helt normalt at hun kigger forsigtigt i alle værelser og alle hjørner. Ville være det ikke dejligt når man vidste hvad sådan et dyr tænker ved forskellige lejligheder?

Søndags var jeg til loppemarkedet med mine forældre. Jeg har fundet 2 fine rammer. Ved ikke om jeg har skrevet om det. Mange handlendere sagde at folk køber ikke så meget mere. Selv på loppemarkedet overvejer menneskerne om man køber noget eller ej. Efter al sandsynlighed har virkelig mange mennesker ikke ret mange penge. Er det ikke en skam?

Når butikker åbner nu længere om aftenen - hvor skulle folk tage penge fra for at købe ind rund um die Uhr?

Hilsen til jer
Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

ups - lidt forbavset opdagede jeg, at der var ikke nogen i sproghjørnet i dag. Det sker virklig ikke ret meget, vel.

Vi fik bekræftelsen at min datter blev optaget på Københavns universitet næste år. Hun var meget heldig. Så skulle hun starte med dansk og jeg glæder mig til nogle ophold i Kbh. :)

Det er slut med den grå og kedelige vinterhimmel. Vi har haft 18 grader varme og jeg kørte den første gang med åbent soltag. :) Men jeg har lige hørt i radioen, at weekenden blive koldere – måske med nogle snefnug :x . Jeg vil ikke har gråvejr igen.
Det var så varmt i eftermiddags, at jeg overvejede at hente mine blomster ud af kælderen.

Gabi,
jo, du har fuldstændig ret. Selv om butikkerne er åbent længere og længere, næsten hele døgnet, så har vi jo alligevel ikke mere penge til at give ud.

Sidste weekend var vi i musicalen „Drei Musketiere“. Billetterne er meget dyrt og trods alt udsolgt mange uger på forvejen. Jeg snakkede med min mand om det. Vi lagte begge to mærke til, at meget folk har ikke nok penge men på den anden side er der stadigvæk kø på motorvejen (auch Sonntags und trotz hoher Benzinpreise), teater o.l. er udsolgt og man skal bestille et bord når man vil spise i restauranten. Jeg skulle hellere skifte emnet, ellers blive jeg ikke færdig i aften. :mrgreen:

I dag har jeg købt et stort vindlys til entrén eller terrassen - det ved jeg ikke endnu. Men jeg er sikker på, at jeg vil gå nedad nu og trænder lyset (prøveløb). Måske findes der én i stuen, den gider at drikke et glas vin med mig.

Ha’ det godt og hilsen fra
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

@ Gabi: det har jeg også mange gange spekuleret over, hvad en kat eller en hund nok tænker, eller om de overhovedet tænker. Kender du Rita Mae Browns kriminalromaner, hvor en kat altid finder ud af gådens løsning?

I hvert fald er det jo mærkeligt med kattenes orientering, at de altid finder hjem. Jeg havde en hankat da jeg boede på landet for mange år siden. Og da jeg skulle flytte i et andet hus nogle kilometer længere væk gav jeg katten Vetranquil (en slags sovepille for husdyr) og kørte kryds og tværs over landet med den sovende kat på bagsædet. Det var meningen, at forvirre hans orientiering, men to dage efter flytningen var han væk - og min tidligere nabo fandt ham i min gamle have. Jeg hentede ham men næste dag skete det samme igen. Efter et par dage opgav jeg fordi han skulle krydse nogle store gader hver gang han gik „hjem“. Så adopterede min nabo ham.

Og det var også mærkeligt med min svigermors kat. Hun kan ikke lide at køre i bilen, normalt beklager hun sig højt og det lyder ganske skrækkeligt, som om hun havde smerter. Men da vi nu tog fra Lohals til Hamborg var hun ganske stille de første 100 kilometer. Vi undrede os derovre og jeg sagde til Niels, at det er måske fordi vi indtil nu rejser nordpå, altså som om vi kørte til Kerteminde. Hvis det er derfor, sagde jeg, bliver det nok anderledes når vi drejer mod vest ved Odense - og ganske rigtig: da vi kom på motorvejen 21 Odense i retning Kolding begyndte katten at lave ballade.

Gabi igen: rund um die Uhr hedder døgnet rundt

Heide: der mangler to „errer“ - kig efter „blive“

Ooops, det var telefonen
jeg skal ringe til Niels i hotellet i Tønsberg (oder so)

Ha´ det godt
Nullermand
Zuletzt geändert von Nullermand am 14.03.2007, 23:17, insgesamt 1-mal geändert.
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen
@ Vilmy
Tak for dine forbedring :oops:

@Nullermand
mange gange tak,for din Æblekagenrecept. Det er fedt :D
En store ros,min lære og allsammen taler tak

Ha' det godt,
Andrea
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Andrea,

det glæder mig, at min æblekageopskrift kunne hjælpe dig, og når din lærer og allesammen siger tak, så er det nok en stor ros for dig, fordi du har jo lavet æblekagen.

Det her er også en rettelse af dit indlæg, men du skal nu selv sammenligne og finde ud af, hvor du gjorde fejl.

Sov nu godt
Nullermand (som håber, at sin rettelse er rigtig - hvis ikke, så hjælp mig, Vilmy)
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej, det er mig en gang til -

jeg undrer mig, hvor Uschi og Ulli er forsvundet hen. Uschi har jo været syg - jeg håber, det er ikke noget alvorligt. Har du det godt, Uschi :?: :|

Og Ulli har haft meget travlt i den sidste tid, men måske kan du give et livstegn indimellem, Ulli - hvis du har for meget arbejde, jeg kan godt tegne i 2D og aflaste dig lidt. :wink:

Håber, I er snart tilbage her i vores sproghjørne,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

den sidste tre dagen jeg har haft meget travlt i skolen og i haven og jeg har ikke fundet tid for at skrive nogle linier.

Vilmy, tak skal du har for rettelsen.

I aften jeg har søget et sommerhus i Frankrig i netten. I efterår vil vi køre til Provence og Bourgogne.

Musiken, ja, jeg lydder naturligvis sækkepibemusik - men også rock og barock, irsk folk og jazz. 20 år siden jeg spillede trombone med en Big Band og jeg stadigvæk elsker det slags musik.

Jeg skal til senge nu.

Har det godt,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Huhu..uhu...uhu...uhu...

Hvor er I allesammen?

Nullermand, nej, du lavede ikke fejl i din rettelse :wink: ...fik du den?

Ralf, du har haft travlt i skolen? Er du lærer (uden fyords-konnotation)?

Godt du fandt tid til at skrive et par linier. Og selv tak.
Spændende at du har ledt efter et sommerhus på nettet. Fandt du noget?

Jeg tror jeg har et link til dig, hvis du er så alsidig mht. Big Band og jazzen, se lige her:
[url]http://www.sigurd-barrett.dk/[/url]

Har du i øvrigt nogensinde hørt en elektrisk sækkepibe? Underlig ting...

Heide, tillykke med datteren, Nu skal I bare overbevise hende at hun skal have gulvplads nok til besøgende forældre :wink: . Det lyder da helt fantastisk at hun skal starte på dansk studiet.

Hvor dyre var de billetter? Kostede de noget i retningen med en spids af en jet-jæger? Ja, det er den samme iagttagelse har lavet: folk siger de ikke har penge, og det er sikkert også mange der ikke har penge, men når jeg taler med ungdommen i min familie, så tager de på ferie til St.Moritz, i Karibien osv.

Hihi, skal du prøvekøre dine lystestager? Min datter prøvekører gerne sit løbehjul i stuen.

Gabi, har du det bedre? Det håber jeg i hvert fald. Sig mig, når du tager til Danmark, tager du så også på kræmmermarkeder og loppemarkeder? Eller genbrugsbutikker? Dem kan jeg bedst lide. De pensionister, som normalt driver disse butikker, er så charmerende.

Og nej, jeg tror heller ikke at folk bruger flere penge, bare fordi butikken har åbent i flere timer. Det går bare ud over expedienterne.

Så, jeg skal ikke i seng endnu, men arbejde lidt (det er prisen for at have tid til barnet om dagen, men den betaler jeg gerne).

Så, god nat allesammen, især til den lille flyttekat.

kærlig hilsen,
vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 16.03.2007, 17:52, insgesamt 2-mal geändert.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

@ Vilmy: ja, jeg fik den, tak skal du have. Findes der en regel mht. gøre og lave? Det er jeg altid i tvivl om.

Jeg var hos mine forældre på landet i aften og fik en dejlig aftensmad - filetsteak og asparges. Min mor ringede i morges og inviterede mig. Først takkede jeg nej, men så hørte jeg min far i baggrunden sige „jeg får aldrig filetsteak midt i ugen, hvorfor skal han få det?“. Altså sagde jeg til min mor at jeg ville komme, bare for min gamle fars skyld. Han skulle da også få en filetsteak indimellem. :mrgreen:

Katten har det nu rigtig godt, hun har en ny yndlingsplads: på min mave, når jeg ligger på sofaen og læser eller ser fjernsyn. Da hun lå der for første gang i går aftes kom jeg i tanke om, at hun havde en bestemt tid, hvor hun lå på min svigermors skød hver aften, jeg tror de begge to så tv-avisen på den måde. Katten er altså vant til sin Kuschel-time og den skal vi bibeholde, bare lidt senere end før. Det er meget hyggeligt med en snurrende/spindende (hvad er nu rigtig?) kat på maven, men jeg kunne godt leve uden alt det hår, som bliver tilbage derefter. :?

Niels ringede fra Kristiansand/Norge i aften, han kommer hjem i morgen aften men skal til København allerede søndag eftermiddag. Jeg forstår ikke hvordan han kan holde ud at rejse så meget. Måske skulle vi flytte til Danmark, så ville i det mindste vores weekender være lidt længere. Hvis bare jeg kunne tale dansk, bare på den niveau jeg skriver her...men indtil nu tør jeg ikke ansøge for et job i Danmark. Jeg kan jo ikke sidde på kontoret med min gammel Langenscheidt uden ryg hele dagen... :D

Sådan, katten siger jeg skal lægge mig på sofaen, så gør jeg det.

Ha´ det godt, I alle
kærlig hilsen
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
jo, der lagde jeg også mærke til, at det er lidt rolig her i vores hjørne. :(

Vilmy,
du var i godt humør i går aftes :wink:
Prøveløbet gik godt, lyset så hyggeligt ud i entrén.
Tak for lykønskningen, men jeg tror, jeg skrev lidt forkert, desværre :oops:
Det drejer sig ikke om hendes hele studium, kun om en 8-måneds praktik (PJ) på Rigshospitalet i Kbh. Hun læser i medicin.
Jo, billetterne var virklig meget dyrt, næsten så dyrt som en-uges-ferie i efterårssæson i sommerhus. Det var en julegave til min datter og så var det helt i orden. Men jeg har glemt at berette jer, at vi havde specielt billetter :) Vi fik en “lille exkursion” bag kulisserne med fordrager om sceneteknik, belysning, osv. Ikke glemme gratis drikkevarer vi fik hele eftermiddagen. :mrgreen:

Det er en god løsning du fandt til dig og din lille datter. Der burde du være heldig, at du kan indimellem selv bestemme, hvornår du skal lave dit arbejde.

Nullermand,
Oh, var du sent i går. :shock: Desværre var jeg uden energi i går aftes.
Jeg skal sige tusend tak for rettelserne og din tålmodighed. Du er altid velkommen at rette mine „r“ :wink:

Angående katten på maven kan jeg huske, en snak (?) at kattepels er utrolig godt imod reumatisme, gigt og hekseskud. Sådan har katten sine gode sider. :!: Spøg til side! Jeg glæder mig at katten og dig har vant sig til hinanden i kort tid.
Jeg rejser ikke så meget som Niels, kun en gang om måneden, men jeg har på fornemmelsen at jeg pakke permanent kufferterne.

Filetsteak og asparges det lyder godt. Jeg har lavet en slags kartoffelsuppe med pølser til middag.
Og ærlig talt, suppe er ikke mit livret, men det er en af min mands.
Stakkels Heide skal spise en smule suppe nu. Så have suppen en gunstig effekt: Jeg bliver ikke tyk af suppen :mrgreen:

Ha´ det godt, vi ses,
kh
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle!

Hvor er jeg glad at der er weekend nu!!

I dag havde vi en medarbejderforsamling. Det var anstrængendere end at sidde og arbejde!!! 2 1/2 timer blabla...og det meste var ikke så vigtig.

I morgen har min mor fødselsdag. Hun sagde en gang at hun ville gerne tage til Helgoland en gang i livet. Så får hun en Gutschein fra min bror og mig. Vi har desværre kun fundet turer til Helgoland med en festlagt dato. Så blev vi enige om at gør den på den måde. Min bror har nu lavet en lille fotoalbum med Helgolandbilleder og en færgeplan. Det er jo sådan en problem....pensionister og en festlagt dato.... Så kunne hun selv bestemme hvornår hun tager (med min far) derhen.

I Danmark har jeg aldrig været på loppemarkeder. Hvorfor egentlig ikke?...kan jeg ikke siger.

Med en kat på maven - liggende på sofaen - er meget hyggeligt. Jeg kender det jo også fra den tid vi havde Skippy. Det var svært for mig at håndarbejde...Skippy var altid meget interesseret på nålene da jeg strikkede strømper - så var det bedst at ligge på sofaen og kigge fjernsyn.

Jeg kunne heller ikke rejse rundt stadig. Det må der være meget anstrængende. Men en kollega som havde jeg for nogle år siden havde også en mand, som rejste rundt i hele verden. Mandag, tirsdag til Frankrig, onsdag hjemme, torsdag til Wien, fredag med følgende dage China eller Indien... Hun er nu næsten Alleinerziehend. men "hovedsagen er manden er tilfreds"....

Dirk råber nu efter mig -vi vil kigge lidt fjernsyn (uden kat på maven men med brændeovnen tændes) Det er igen lidt koldt i dag...
Hilsen og end dejlig weekend.

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ha, heide, det var en god idé: lartoffelsuppe. Jeg kan godt lide suppe, så jeg tror jeg ved hvad jeg får i morgen aften :wink: .

Ja, jeg er også glad for mine arbejdsbetingelser, men jeg er nu for anden gang ned med feber på en weekend hvor datteren er hos faderen. Mon ikke det er en form for somatisk reaktion.

Så, Nullerman, kan du ikke lige sende din kat som vedhæftet fil? Med feberkrampe kunne jeg godt bruge en kat på knæene...jeg får nemlig altid gigt (=Rheuma) smerter når jeg har feber...okay, dørlig ide. Møske kunne jeg overbevise den fede vildkanin, de rbor i vor have, til at putte sig hos mig i stedet for at spise mine krokus. Men jeg er heldig: som anglofil er jeg en stor tilhænger af påskeliljer, og dem kan kaninen ikke lide.

Så, nu skal jeg spise.

Vi snakkes ved senere,
vilmy
Antworten