Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen -

Vilmy, det med din feber er jeg ked af at læse og jeg ønsker god bedring, men min kat får du ikke, beklager. :wink:

Påskeliljer og Pinseliljer kan jeg også godt lide. Jeg har lidt beskæftiget mig med de forskellige sorter og også med andre løgplanter. Vores græsplæne er alt for stor og jeg overvejer derfor at plante løgplanter i den del, hvor der står mange gamle frugttræer. Det skal helst være sådan at forskellige blomster følger efter hinanden hele tiden, så man kan nøjes med at klippe græsplænen i den del af haven to gange om året. Men først skal jeg prøve det på et mindre areal for at se hvad vores rådyr kan lide eller ej. Mon ikke det går som med mine elskede roser, de har desværre heller ingen chance.... kun `Lykkefund´ og `Bobby James´ var heldige - de nåede at klatre op i de gamle træer og deres knopper er nu for høje for rådyrene.

Gabi, min brændeovn i Lohals savner jeg også meget i disse dage. Jeg synes, at kigge i en brændeovn er meget bedre end at se fjernsyn. Det synes katten bestemt også, i Lohals ligger hun hele dagen foran ovnen.

Vilmy, kan du ikke lige sige mig, om man siger „katten snurrer“ eller „katten spinder“ - jeg tror ikke rigtig på min Langenscheidt (Katten spinder har jeg læst hos Hans Scherfig, men jeg ved ikke, om det måske er lidt gammeldags)?

Vi læses senere
ha´ det godt indtil da
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,

katten spinder, så vidt jeg ved....det er det jeg ved om ordet snurre (en brumbasse fx):

ting, der frembringer en snurrende lyd ved, at den drejer hurtigt rundt; ogs. (jf. II. snurre 2.1, 3.1) om ting, der drejer ell. drejes hurtigt rundt uden at frembringe lyd;

Så medmindre din kat er en ultrahøjhastighedskat, så vil jeg tro, at den spinder, ikke snurrer.

I manglen af kat eller kanin tager jeg min pc...den fælder i hvert fald ikke.

Kh vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Lige en ting til: en Lykkefund vil jeg også anskaffe mig, men det bliver enten i april eller næste år. Den skal bo i birketræet.

Nu ved jeg ikke, hvordan det er med rådyr, men mit kanin kan heller ikke lide vintergæk :D .

kh, vilmy
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen

@ Nullermand
Jeg vil meget mere skriver forum,men min søn snakker gerne de øren
fuld.Og så kan jeg mig ikke godt koncrntrere på det skriver.

Øbeon kommer an i morgen,jeg værdighed gerne ansøgningen skriver,
men jek kan ja ikke (sagen) for hvornår :?
Vi have i Øbeon læsen det hus hvad os godt faldet solgt værdighed.

Forhåbendlig have jeg ikke så meget fejle i text :oops:

Andrea
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej,
jeg kommer lige forbi.
Vilmy,
Først og fremmest god bedring til dig !!
Ta' en varmedunk på knæene og nyd en kop "Schietwettertee".
kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Andrea,

er Øboen det lokale blad på Langeland?

Lad mig lige hjælpe dig med sproget. Du skrev:
Jeg vil meget mere skriver forum,men min søn snakker gerne de øren
fuld.Og så kan jeg mig ikke godt koncrntrere på det skriver.

Øbeon kommer an i morgen,jeg værdighed gerne ansøgningen skriver,
men jek kan ja ikke (sagen) for hvornår
Vi have i Øbeon læsen det hus hvad os godt faldet solgt værdighed.

Forhåbendlig have jeg ikke så meget fejle i text

Her kommer mit forslag:
Jeg vil meget gerne skrive mere i forummet, men min søn snakker gerne uafbrudt. Og så kan jeg ikke så godt koncentrere mig på at skrive.

Øbeon ankom i morges, jeg ville gerne skrive ansøgningen,
men jeg kan jo ikke sige for hvilket tidspunkt.
Vi læste i Øbeon at huset som vi kunne lide var solgt.

Forhåbendlig har jeg ikke så mange fejl i teksten.

kg. vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 16.03.2007, 21:44, insgesamt 1-mal geändert.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Nullermand,
Jeg tror Vilmy har ret. Jeg har lige læst efter i min ordbog: katten spinder !
Måske bruges "snurrer" i forbindelsen med "snurretop" = Kreisel :?:

kh
Heide
- vil hygge sig nu med en ny bog "Ich bin dann mal weg" fra H.P. Kerkeling.
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej Vilmy
Ja det lokale blad på Langeland

og mange tak for din forslag

Andrae
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

Vilmy, vintergækker er giftige i alle plantedele, så din kanin er meget klog at holde sig væk fra dem. Men det er jo en god idé, at lede efter giftige løgplanter, så rådyr vil nok også lade være dem i fred.

Andrea, mal kurz auf deutsch, weil ich einen Fehler bei dir schon öfter gesehen habe: vergiss das Wort „værdighed“! - es meint zwar auch „Würde“, aber eben „ die Würde (des Menschen ist unantastbar...)“, also das Substantiv. Das Wort „würde“ als Möglichkeitsform von „werden“ ist „ville“ (siehe Vilmy: jeg ville (gerne) skrive..)

Vilmy igen: min kat er en ultrahøjhastighedskat, men kun når det gælder at forsvinde bag sofaen eller når hun følger mig på vej fra køkkenet hen til hendes spiseplads og jeg holder skålen med hendes aftensmad ( indtil nu får hun et stykke tun hver aften, jaja, jeg ved jeg forkæler hende... :D )

Vilmy og Heide: tak for hjælpen, nu er det klart: min kat spinder.

Sov godt, I alle
vi ses i morgen
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

jeg haber I har haft det godt i dag.

@Vilmy: Det er an skam med feberen. En god bedering til dig og tak for linken til "swinging Sigurd"!

Jo, jeg er lærer i en teknisk skole ("Berufskolleg") og underviser metalarbejder og VVS.

Andgåene elektrisk sækkepiben: Ja, de kender jeg. Jeg selv har en Fagerstöm fra Sverige, det er meget lille og arbejder med batterier og hoved-telefon. Klanget er dårligt, men Fagerströmen er godt for at øvelse sækkepipen i natten uden opvægge Bettina :wink: . Det har også elektriske sækkepiberne med god klang og en MIDI stickdåse for at spille den fx med Folk- eller Rockband på koncerten.

Andgåene sommerhus: Jeg har allerede fandt et hus for den første uge og jeg tror vi vil har nogen for anden uge i weekenden.

Har det godt allesammen,

Ralf
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej med jer alle,

det er gråt og koldt udenfor og vi nyder at lave ingenting, vi bare slapper af :P .
Vilmy, god bedring til dig, du er ret ofte syg, stakkels dig! Håber at det vil snart være bedre og du skal ikke blive i seng hele weekend!
Ralf, jeg har sækkepibers musik nede i kælder, en gamle vinyl med Gordon Highlanders, tror jeg :roll: - jeg kunne godt lide denne slags musik for længe siden...
Nullermand, jeg er så glad for den lille kat! Det synes at hun er meget tilfreds nu spindende på din mave :D !
Vores hun-kat kunne også godt lide det, vores han-kat aldrig gjorde det, han var for stolt :wink: . Men nu er begge to i kattens himmel :oops: .

Håber at I alle er ved at nyde weekenden,
ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener fra
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære allesammen,

godt at så manger er her igen...det var ret stille i sidste uge herinde.

Ja, Nicola, men kun på det sidste. Når min datter er hos sin far, bliver jeg syg. Det er nok psykosomatisk. Kroppen giver efter og reagerer med feber. Men her til aftern har jeg det bedre. Stressen er klinget af, en ven har hjulpet mig med at sætte gardinstænger op & vi har snakket lidt. desuden har jeg ryddet lidt op. Så det går den rigtige vej.

Gabi, jeg kan godt følge dig. Når folk bare kommer med alt muligt jeg ikke har lyst at lytte til, ting der var et problem for en måned siden, men som længe er løst, begynder jeg at regne, hvad det koster i lønkroner at diskutere...træls, på godt jysk.

Det er da en god ide med gavekortet til din mor. Og tillykke med hende! Hvor er jeg glad at der er weekend nu!!

Så, nu vil jeg lige slappe lidt af, og se et norsk haveprogram: Grøn glæde.

VI snakkes ved, vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Efterskrift (@Gabi): [url]http://www.markedskalenderen.dk/marked/default.asp[/url]

God søndag!
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej kære alle,

Nicola, vejret her har ikke været bedre end hos dig, og bortset fra indkøb og at væske tøj har vi heller ikke gjort noget (måske har vi også lavet ikke noget - men I nægter jo at forklare forskellen for mig :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Vi har i det mindste købt et Kratzbaum (skrabetræ ? - nej, det passer nok ikke) til katten, derudovre noget legetøj og små tørrede fisk til hende. Som I kan se opfører vi os som et gammel ægtepar, som i det sidste øjeblik pludselig har fået et barn - typisk bøsser. :wink:

Jeg syntes det var mere en sent vinterdag end en tidlig forårsdag i dag - og lavede derfor en stor gryde grønkål. Jeg har lidt tilbage for i morgen aften, hvor jeg skal spise alene igen, fordi Niels skal til København igen om eftermiddagen.

Jeg glæder mig at Formel 1-saesonen er begyndt nu. I morgen skal vi stå op tidligt for at se det første løb i Australien. Jeg ved at der findes mange som ikke forstår, hvorfor det skulle være spændende at se 22 biler køre omkring 50 gange i cirkelbane, men jeg kan godt lide det.

Til sidst mine forslag:

Ralf:
Angående (uden d)
...godt for at øve...
Der findes også elektriske...
Jeg har allerede fundet...
...vi vil have noget...(nogen wäre jemand)

Ha´ det godt I alle
vi ses i morgen
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen!
Vejret er nok værre end i går :roll: ...
Så vil vi igen lave ingenting eller gøre ikke noget :mrgreen: . Jeg spurgte Steen om det, Nullermand, og han sagde at man kan bruge begge formuleringer.
Men en rigtig forskel ved vi heller ikke, måske kan vores eksperter forklarer om det.
Ein Kratzbaum er en kradsetræ, tænker jeg.
Savner jeres lille kat ikke at gå ud? Eller gjorde hun det heller ikke i Kerteminde?
Grønkål....lækker lækker [img]http://bestsmileys.com/eating1/10.gif[/img]. Mine børn kan ikke lide den, derfor har jeg ikke spist den schon lange nicht mehr :mrgreen: ...
Vilmy, det er godt at høre at du har det lidt bedre nu! Jeg tænkte ikke om din situation og selvfølgelig har du ret at kroppen reagerer på stress - jeg havde tabt 15 kilo i løbet af min dårlig tid, men de er næsten alle der igen efter mange år nu :wink: . Prøv at snakke med venner som du gjorde og friß es nicht in Dich hinein :oops: Det skal hjælpe lidt!

Ønsker jer alle en rigtig god søndag,
vi ses
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Antworten