Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Nullermand hat geschrieben:... og min svigermors sølvbestik har jeg ikke lyst til at pudse...
Hej Nullermand,

[url=http://www.vindmedlotus.dk/guld_soelvtoej/cat152.html]her[/url] lidt ekspreshjælp i en fart.

Glem alt om imprægnerede sølvtøjpudseklude, krem osv. Alle tips er med stor glæde indgået i familiens rengøringsrutiner, efterhånden i mange år.
Sikkert skal man vane sig til at pakke sølvtøjet i papir og lufttæt pose, men det tager jo kun 5 minutter!

:) Håber at du bliver glade for arvetingene og nyder dem.

mvh.
muldvarp

@all: ...kan i finde nye ord & gloser i indslaget?
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

jeg er tilbag nu. :D

Jeg hanvde en kraftig hotse siden midte af januar.
For tre unge siden jeg har gået til min læge og den begynner en svært tide
for min familie og mig.
Ikke nogen ved om jeg have en kræftsvulst eller Tuberkolose eller
en lungebetændelse.
På denne tid jeg har ikke lyst til ingen men i går jeg har været til min lungelæge og hun har siget at jeg "bare" have en lungebetændelse.

Nu kan jeg få tabletter og min læge siger jeg vil snart have et bedre.
:wink:

@ Gabi
jeg kan forstår det mange godt at du hellere tilbringer tid i naturen eller i byen.

Jeg også elsker naturen og jeg tilbringer mange tid allene i naturen i Danmark imens min mand køber tøj. :shock:

Jeg ønsker jer alle en dejlig dag.
Venlige hilsner fra hvide byen "Isny".
Uschi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

i eftermiddags drak jeg kaffe med mine to veninder. De har begge to meget travlt med bryllups-forberedelser. Vores børn er alle i det samme alder og det var mig ikke rigtig bevidst før, at min datter måske også kunne gifte sig. Jeg håber hun vil bevare roen. :wink:

Dagen var solrig men iskold. På weekenden købte jeg nogle planter til haven, men det er alt for kold, de skulle vente i kælderen indtil det vil blive lidt varmere.

>> Uschi,
jeg var ked af at høre om dit svækket helbred men jeg glæder mig, at du har det lidt bedre nu. Håber dine tabletter hjælper lige så hurtig som lægen lovede.
Fortsat god bedring til dig, Uschi.

>> Vilmy og Nullermand,
jeg kombinerer meget gerne en modern/almindelig bordservice, med en eller to dele Royal København eller Bing & Grøndahl. Og jeg glæder mig altid, når det lykkes at købe et stykke på kræmmermarkeder. Jeg leder stadigvæk efter bordplader, krus eller kander.
Men jeg vil selfølgelig ikke betale alt for meget dertil. :wink:
Pga ikke rimmelige priser bliver jeg ikke tit heldig.

Desværre ved jeg ikke hvornår bruges almindelig eller sædvanlig. Måske kan en af jer forklare mig forskellen.
På forhand tak.

Kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen -

Vilmy, du kan jo ikke vide, hvilken ord og vendinger er nye for mig, men jeg kendte ikke: at løje af / at holde på hat og briller / kutyme / ikke alles kop the. At dyrke er et ord jeg kender, men jeg ved aldrig, hvordan det bruges rigtigt. Der findes også andre ord, jeg kender men benytter ikke selv, fordi jeg ikke er sikker på, om de er rigtige i netop den sammenhæng eller ej.

Gabi, det er en skam at du har så travlt. At fordele arbejdet er en god ide - men hvem kan overdrages de dele, du har ikke lyst til? :mrgreen:
Jeg håber, du får tid til at komme forbi her alligevel engang imellem, og hvis bare for at beklage dig, så er det jo også i orden. :D

Muldvarp, der er mange nye ord i dit indlæg, især sammensættede ord, hvor jeg bare kendte de enkelte dele. Men „gloser“ er nu helt nyt - det har jeg hverken læst eller hørt før.

Uschi, din stakkels! :shock: Jeg tænkte dog, at du fejlte noget, du er jo ellers så flittig med at skrive på dansk. En lungebetændelse er slemt nok og jeg ønsker dig en god og hurtig bedring. Men det må har været skrækkeligt at gå og tænke om lungekræft, Gud ske lov er det ikke det!

Her skete ikke så meget i dag (bortset fra mit første indkøb af kattegrus efter ca. 10 år - EUR 4,99 for 10 liter :shock: - jeg fik næsten et hjerteslag!) Var det ikke Charlotte som skrev forleden, at kattene tit bliver aflivet, fordi de koster ikke noget? Jeg synes de koster rigtig dyrt, i hvert fald „i drift“ - men når min lille kat ligger spindende på mit skød glemmer jeg selvfølgelig alt om det. :wink:

Heide, jeg har to kander i forskellige størrelser, men de er ikke til salg, beklager 8) . Angående almindelig og sædvanlig er jeg heller ikke sikker, indtil nu benytter jeg almindelig for ting og sædvanlig der, hvor almindelig efter den regel ikke passer :mrgreen: Enkelt, men helt forkert, tror jeg :mrgreen:

Ha´ det godt, I alle
vi snakkes ved
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Uschi,
godt du er tilbage. Hoste kan være meget irriterende, især da den også tappe ren for energi. Men jeg er glad for at høre, at det kun er en lungebetændelse. Den kan jo kureres. God bedring til dig!

Heide, jeg måtte trække på smilebåndet da jeg læste dit indlæg. Du mener sikkert ikke bordplader (Tischplatten), men fade (Platten) af en eller anden slags. Ja, du har ret, priserne er sommetider helt i skyerne. Det er derfor jeg godt kan lide genbrugsbutikker. Sommetider finder man virkelig flotte ting til ganske få kroner der. Men jeg kan jo også gå derhen hver uge. Det gør det nemmere at holde øje med tingene.

Na, nu til noget helt andet:
har I nogensinde tænkt på den teori, som sommetider kommer frem i amerikanske rejseprogrammer osv? At alle er bare tre skridt fra hinanden? Jeg kom i tanke på det i aftes, efter at have ryddet op i mit musikbibliotek på computeren. Jeg slettede næsten alle sange af min mands amerikanske yndlingsmusiker, som jeg aldrig har kunnet lide. Jeg beholdt kun en sang, som jeg godt kan lide. Denne optagelse er en duet, hvor han synger sammen med en fransk kvinde. Og så slog det mig: denne mandlige sanger har optaget en sang sammen med en fransk kvindelig sanger, som har en bekendt, som er min ekskæreste. Tre skridt & absolut underlig! Okay, det var bare en strøtanke.....

God nat allesammen,
vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 20.03.2007, 22:56, insgesamt 1-mal geändert.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Vilmy,

jeg skal se at komme i seng nu, men
Vilmy hat geschrieben: denne mandlige sanger har optaget en seng sammen med en fransk kvindelig sanger
er mit highlight for i dag. Wenn das kein Freud´scher Fehler ist, weiss ich es auch nicht.... :mrgreen:

duck und wech - og egentlig allerede under dynen

sov godt, I kære
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

:oops: ups. Han har selvfølgelig optaget en sang sammen med hende. Om Iggy og Francoise har været i seng sammen vides ikke og kommer heller ingen ved.

Det er ellers en god sang (I,ll be seeing you).

God nat.

vilmy
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen!

Klokken er seks - min yndlings time :mrgreen: .
I går var vi hos min ven, hendes søn, som er min lille datter´s ven, havde fødselsdag og det var en rigtig sjov eftermiddag med te og kage og derefter spillede vi Uno.

Vilmy, vi skal tage nordpå igen næste uge. Vi har to uger påske-ferie. På fredag vil vi kør til Stevns, bliver en nat hos Steen og tage til Sverige alle fire næste morgen. En uge i Sydsverige ved havet - vi glæder os meget til det! Derefter har vi en anden uge i Danmark!

Gabi, det var ikke så pænt af Dirk at han ikke kom med til din mors fødselsdag! Jeg kan godt forstå at du er sur :( !
Men jeg håber at I kan klare det!

Muldvarp, jeg har også nogle arvetingene som sølvtøj men vi ikke bruger det og jeg har aldrig pudset det :oops: ...

Uschi, godt at du er tilbage! Det var bestemt en forfærdelig tid til dig. Jeg kan godt tænker mig at du var i en mørk hul med sådan en frygt.
Godt at det er forbi nu!!

Jeg må skynde mig :shock: ...
Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære venner,
I skal bare bruge Jeres sølvtøj i dagligdagen, så bliver de ved med at være flotte. Alt sølvtøj efter fra 1950 kan også komme i opvaskemaskinen.

Kh. vilmy (som næsten ikke har andet end sølv og heller ikke pudser; det er ikke nødvendigt)
Zuletzt geändert von Vilmy am 21.03.2007, 18:12, insgesamt 1-mal geändert.
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

mange tak for jeres bedring ønsker med så mange søde orderne
skal jeg have det snart bedre . :wink:

Siden mandag have vi en masse sne og derfor det er ikke dårlig for mig at jeg skal bliver hjem lige nu.:D

En dejlig eftermiddag og en hyggelig aften!
Vi ses
Uschi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

Og især god bedring til dig, Uschi. Håber du snart får det bedre. Når det nu har været snevejr siden i mandags hos Jer har du vel heller ikke behov for at gå ud og kan slappe af derhjemme.

Her er det koldt igen, men jeg håber på varmere vejr i næste uge.

Så, indtil senere.
vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,

nu har jeg stjålet 10 minutter af min tid for at kigge her i hjørnet - kann jo ikke leve uden jer :mrgreen: :wink:

I dag havde vi sne her!!!! Og det er meget koldt!!!
Vi har blomsterløj som skulle i jorden. Det er Dahlien, Gladiolen og nogle blomster hvor jeg lige nu kan huske navnet. Men det ser ud som om die må vente lidt længere.

Ha' det rigtig god alle sammen!!

Oh Uschi - god bedring!!!! Det lyder forfærdeligt. Håber du har det snart rigtig godt igen!!!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej venner,
kun en lille aften-hilsen fra min side.
Hernede hos mig skete ikke noget nyt i dag. Jeg var hele dagen på kontoret med altid samme skidtet på skrivebordet.

Håber I har det godt og hvis ikke, "god bedring" til alle andere de er ikke veloptaget i dag, lige som mig selv.
God bedring, særlig til dig, Uschi !

> Vilmy,
bordplade - nu skal jeg også grine.
Indtil i morges var jeg sikker på at jeg ledte efter bordplader :oops:
Jeg kan ikke huske, men håber jeg spurgte på kræmmermarkeder ikke efter "bordplader" i forbindelsen med Royal København eller B & G. :oops:

Jeg smutte nu - kærlig hilsen fra
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, hvis teorien med de tre skridt passede, ville det jo betyde, at du kender en som kender mig! Hvem det mon er? (Som du ser vil jeg gerne øve mig i konjunktivformer :wink: ) Men teorien er ikke så forkert, synes jeg. Jeg ved ikke hvor mange gange det skete at jeg talte med mennesker om hvad som helst og pludselig sagde en af dem: „Nåh, du snakker om xy - den kender jeg også.“ Det ville være normalt når jeg stadigvæk boede på landet, men her i storbyen siger vi nu også tit: Hamburg er en lille landsby.

Muldvarp, jeg glemte helt at sige tak for din link i går. Der findes mange tips jeg ikke kendte og jeg vil prøve dem.

Nicola, to ugers ferie lyder godt. Jeg håber det bliver rigtig forår indtil da. Men vejrudsigten for den næste uge ser godt ud. Jeg håber selv det bliver tørt så vi kan arbejde lidt i haven (hvis ikke skifteretten giver grønt lys for os, men regnvejr er heller ikke så praktisk for at flytte gamle møbler).

Uschi, det er også koldt i Hamborg, og det sneede lidt i dag, men nu regner det igen og sneen blev ikke liggende.

Nu skal jeg forberede nogle ting for de første møder i morgen, ellers glemmer jeg helt sikkert nogle dokumenter, og det ville være pinligt. :oops:

Vi ses senere
Nullermand
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen,
Vi have regne og kun 7 gr,næste uge få min søn og jeg
en vejrchok. Vi have to uge 35-40gr sol,strand og hav 8)

@Nullermand,
en bekende bo i nærhed fra fiskmarked og der står alt under vand :shock:

Sidden hende også berørt :?:

kærlige hilsener
Andrea
Antworten