Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg har lige downloaded Skype men skal nu først finde ud af, hvordan det fungerer. Det tager nok sin tid, jeg er ikke så godt med sådan noget. Måske finder jeg tid til det i morgen, og så skal jeg også købe et headset først, tror jeg.

Det med kattenettet blev ikke til noget i dag, fordi de stanger som skulle holde nettet i altanens hjørner var alt for bøjelige. Jeg skal købe noget mere stabilt.

Nicola, jeg har nu mange gange beklaget her, at Niels er væk hele ugen, men først nu har jeg tænkt over din situation, den er jo meget værre. Men Vilmy har ret - findes der slet ingen mulighed for at komme tættere til hinanden? Måske kunne i flytte til Nordtyskland, så du kunne bare smutte over Femernsund for weekenderne?

Gabi, vi har også en gærdesmutte som bor under udhusets stråtag hver sommer. Reden er sådan set halv indenfor og halv udenfor. Forældrene kan godt sørge for mad, og når de unge fugle skal lære at flyve gør de det i udhuset, hvor de i første omgang hopper fra bjælke til bjælke (og skider på bordtennispladen), det ser meget morsomt ud.

Ralf, så vid jeg ved kan man få hvide stokroser ud af frø, men hvis du har forskellige farver stående tæt ved hinanden vil de også bestøver hinanden og de andre farver dominerer mest over hvid. Indtil nu har jeg ikke haft hvide blandt de selvsåede, de hvide køber jeg derfor i planteskolen. (Jeg fik et tilbud for frø af hvide stokroser i et gartner-forum, så det må være muligt, men som sagt, efter to år kommer der andre farver ud af dem...)

Må jeg lige komme med et par forslag?
...nyde det skønne vejr] i dag. Tina kunne sidde under parasollen..(se Vilmys indlæg)
...kålorme også nyder det varme vejr...
...Havestakittet er næsten færdig...

Og for at rette mig selv: Vi købte et stort net og Krøniken skrives hverken med dobbelt-n eller med dobbelt-k - fordi „Chronik“ er krønike og ikke, som jeg tænkte, krønik.

Nu er det sent, Niels har pakket sine kufferter og tager tidligt afsted,
så skal jeg også se at komme i seng.
Vi ses i morgen
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Nullermand hat geschrieben:Må jeg lige komme med et par forslag?
Kære Nullermand,

det kan du altid gøre fordi det er sproghjørnet her og jeg vil gerne forbedrer mit dansk.

Tak skal du have!

Ralf
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god morgen,

jeg er meget træt. Mest kunne jeg ikke falde i søvn om natten fra søndag til mandag. Så kiggede jeg på vækkeuret kl. 1 den sidste gang...

Nullermand - når du har Skype, kan man også godt chatte. Måske kan du sende en PN med dit Skype-navn. Så kunne jeg lede efter dig. Når jeg se at du er online sender jeg en lille sætning og du kan prøve lidt at hantere med Skype - det er virkelig ikke så svært!

Hilsen

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Guten Morgen, GAbi,

hoffentlich kannst du heute Nacht besser schlafen.

Das mit den Skype Namen ist eine gute Idee. Vielleicht sollte wir die mal austauschen?

Gruss, vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Vilmy,

ich schreibe Dir eine PN - bin auch schon gespannt auf Nullermand!!!

Und wenn die anderen noch dazukämen, wäre das supertoll

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

bare en lille aften-hilsen. Vi spiste aftensmad, nu sidder jeg lige foran min PC. Men snart vi vil går ned i vores have. Solen er forsvundet bag hushjørnet, så er det ikke så varmt mere og man kan godt lave nogle små arbejder

Håber I alle havde en fin dag!!!

Hilsen
Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

nu har jeg haft de første chats via Skype og også telefoneret med Gabi - min indbyggede mikrofon er ikke så dårlig som jeg tænkte, men det er altså lidt ubekvemt at sidde med munden så tæt foran skærmen. Højtalerne er gode, synes jeg - og det var sjovt at høre Gabis stemme, nu hvor vi „kender“ hinanden så længe, men møder udelukkende her i sproghjørnet.

Hvem ellers her har Skype? Vi overvejer at danne en snakkegruppe, som møder (mødes?) i telefonkonferencer på bestemte tider. Der skal selvfølgelig tales „dansk“.

Er det ikke en fantastisk aften? I morgen skal det være forbi med varmen, i hvert fald i den nordlige del af Tyskland, desværre.. Men det er sikkert godt med lidt regnvejr nu, så naturen kan rigtigt komme i gang.

Jeg kigger ind senere
ha´ det godt indtil da,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hmmh, Nullermand, regnvejr har de desværre ikke lovet. Og min græsplæne har sådan brug for det.

Gabi & Nullermand, tak for sidst.

Ralf, har du ikke også Skype?

Vi havde den sidste sommerdag i denne omgang, og vi udnyttede den med at plante blomster, lege med marsvin (de små med pels) og hygge os i haven, intil solen gik ned og datteren begyndte at fryse (klar, hvis man er halvnøgen).

Ee der nogle derude i dag?

Kh vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

U*ps, jeg glemte da at fortælle om mine dyre ti minutter.

Jeg var ude at handle i dag i Aabenraa. Nye sandaler (MBT) og 10 Bøger fra den lokale boghandler for en hund (100 kr.), deriblandt Flemming Chr Nielsens REjsen til Regine, Carsten Jensens Opgør med tyngdeloven og ... :oops: ....Sådan styres verden. En håndbog for kommende diktatorer.

Hilsen, vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,
det var virkelig sjovt at snakke med Nullermand.
En konference med jer ville være fint!!!

Min mand og jeg arbejde i haven indtil det blev for mørkt. De første tulipaner er afblomstrede - Det er det rene vanvid... Var der ikke lige nytår?

Ha# en god aften

Hilsen Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej venner,
kun en lille aftenhilsen fra min side. Vi kom lige hjem fra vores ven. Han har fødselsdag i dag og vi skålede med tysk champagne. Jeg er meget træt i aften - pga varmen eller champagnen, det ved jeg ikke. :mrgreen:

Vilmy,
da vi kom hjem, var nok 16 graders varme men jeg håber på regn, gerne om natten :wink:
Min have er meget tørt og vi skal vande planterne lige så som i sommeren.

For resten skal jeg meddele at jeg også har downloaded Skype i dag. Men desværre ved jeg ikke hvordan det fungerer. Det vil jeg finde ud af i morgen aften eller i overmorgen. Måske skal jeg købe først et headset. :?:

Nullermand og Gabi,
tillykke til jeres første samtale via skype. Det vil blive spænnende nu hernede i sproghjørnet :P

Nu skal jeg nok pakke nogle ting sammen, fordi jeg skal til Leonberg i morgen tidlig.
Jeg håber i har alle haft en rigtig fint sommerdag.
Sov god og kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hey allsammem,
Jeg ville mig fra ferie tillbag melde :)
Og nu must jeg igen stille om,jeg have to uge i ægypten engelsk
snakke,og dansk have jeg kun læse Harry Potter

Hilsen Andrea
Zuletzt geändert von Andreabulli am 16.04.2007, 22:57, insgesamt 1-mal geändert.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Anrea,

velkommen tilbage fra din ferie. Jeg håber, I havde nogle varme uger dernede.

Nu kan du jo gå i gang med dansk igen.

Kh vilmy
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hey Vilmy
ja,det sand varm 40 grad og meget vind,men i dk is smukkest :D

Andrea
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

NA, ørken og strand er jo heller ikke så inspirerende i det lage løb. Tog I svømmeture?
vilmy
Antworten