Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en lille aftenhilsen fra mig.

Jeg har ikke afslutted skatteskemaen i dag. Der var så mange arbejder at gøre i huset. :roll: :oops:

Ja, jeg også læste om Tom. Det er en trist ting. Her i Ruhrdistrikten vi sigger "Ett is wie ett is - mach watt dran" når vi vider der er ingen ting at gøre.

Jeg håber I har det godt allesammen.

God nat,

Ralf
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Vilmy - oh je. so meinte ich dass nicht. ich freue mich sehr auf den urlaub und bin dolle aufgeregt, im freudigen sinne :oops: . na ich denke, dass mir in dem fall das wörterbuch nicht gut geholfen hat :oops: .

nein das mit der stimmung meinte ich nicht. :oops: :oops: :oops:

oh je!

denkt nix falsches vom mir, ja :?:

war die sätze sonst richtig gebildet?

verlegende hilsen

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

HEj Grit,
ich denke nichts Falsches von dir, aber wenn man einen solchen Fehler macht, dann soltle man davor bewahrt werden, ihn nochmal woanders zu machen. Deshalb der direkte Kommentar :wink: .

Hier bekommst du eine Korrektur der anderen Sätze:

det er igen her!
Her er jeg igen!

jeg har ferie i 1 uger.
Jeg har ferie om en uge. (om = in; uger = Plural)

vi var til ringkøbing.
Vi skal til Ringkøbing. (Wenn ihr noch los wollt, kannst du nicht war benutzen, aber ich weiss ja nicht ob ihr in Ringkøbing wart = Vi var i Ringkøbing, oder ob ihr plant, hinzufahren.)

so nu jeg går drikke kop kaffee og et stykke kage.
Så, nu går jeg og drikker en kop kaffe og spiser et stykke kage.

Gruss,vilmy
Dänemarkfans
Mitglied

Hej Vilmy!

Tak!

Ja meine familie hat sich über "den Fehler" amüsiert. :mrgreen:

Hejhej

Grit
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

en lille hilsen fra mig - stadigvæk på Stevns :wink: .

Noget om vejret:
Som I har måske hørt, Sjælland er under vandet!
I torsdags var vi i Bakken, nord for København. Vi havde håbet at regn ville stoppe i løbet af dagen.
Men, nej, det blev værre og værre. Vi blev plaskvåd, men i hvert fald havde vi forlystelser helt for os :mrgreen: .
Vejen tilbage var ikke så morsomt, med 50 km/h på motorvejen, alt var fuld med vand...
I går tog vi en tur til Møn. Vi forsøgte tre gange at gå en tur på stranden, men hver gang blev vi stoppet af klintens nedstyrtning (ikke fra i går...).
Man kunne ikke gå videre.
Til sidst gik vi en tur fra fyret til Gråryg Fald, hvor vi kunne gå ned og tage en lille tur langs stranden og finde masse af vættelyse og koraller og søpindsvine.
På vejen tilbage startede regn igen, meget regn, så når vi var tilbage ved bilen var vi palskvåd igen. Men denne gang havde vi skiftetøj med :mrgreen: !
I dag var vi til den blåe marked i Haslev med Steens mor, en stor indendørds kræmmermarked - jeg købte flere bøger, bl.a. en dansk synonym ordbog :wink: .
Derefter skulle vi have frokost ved en stor sø.
Hvad tænker I, hvad skete, når vi sad og var ved at spise - det startede at regne i stride strømme.
Dansk sommervejr :roll: ...
Nu må det være nok!

Ralf, velkommen tilbage hos os! Godt at høre at I havde en rigtig god ferie. TV-stjerne, du :mrgreen: ! Hils Bettina fra mig :wink: !

Vilmy, det må være meget dårligt at være uden din lille pige! Du savner hende hver sekunde, ikke sandt? Jeg kan godt forstår at det gør ondt!!! Du må forsøge at bringe dig på andre tanker. Men jeg ved at det er SÅ svært :( ......
Steen har en Johnny Madsen dvd her i reolen, "En aften med Johnny Madsen". Er det den samme som din vhs?

Jeg skal afslutte nu, Steen skal tage over :wink: .
Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nicola,
godt at I kan holde humøret op. Det er bare så vådt i år. Heldigvis er Sønderjylland gået fri for de store vandmasser i denne uge, men i sidste uge væltede en del træer her i blæasten og i den muddervåde jord (også to af mine, og et hos svigerforældrene). Men udendørsvejr, nej, det er det ikke rigtig, medmindre man har fast skotøj og regntøj med.

Nej, Johnny Madsns VHS hedder, passende nok, Regnmanden... :D . Det er en optagelse af en slags klubkoncert. Jeg har skrottet min VHS optager, så derfor ryger VHS båndene ud.

Ja, jeg savner hende umådelig meget, men jeg ved også at hun har brug for sin far og at hun har det godt hos ham. Jeg tæller bare ned til den 14. om morgenen...så kan jeg hente hende. Så skal hun endnu en uge til ham, men jeg håber på, at den første er den værste. OG jeg ringer til hender hver dag og har forklaret hvor mange nætter hun vil være på ferie...det skal nok gå. (Det ændrer bare ike noget ved mit afsavn :? ) Men det kender du jo sikkert også...

Jeg prøver at holde mig beskæftiget. Jeg var også til indendørs loppetorv i dag og købte to Humppila lystestager (et glasværk i Finland, son nu er del af iittala Gruppen). Bøger var der ikke i dag, men noget keramik (til en veninde) og en ovnfast form i str. 2 personer (sådan noget havde vi jo ikke før). Alt i alt kom jeg af med 40 kr., og lige udenfor loppetmarkedet fandt jeg 11 kr.--det var en billig formiddag!

SÅ, nu vil jeg lytte til koncerten på DR2 og læse en roman!

Vi snakkes ved senere,
vilmy
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej vilmy,

"Regnmanden" er den samme som den dvd her. På bagsiden står at dvd´en udkom første gang i et begrænset oplag som bonus til cd´en Regnmanden.
Men mange tak for tilbuddet :) !

Jeg kender ikke den store afsavn, vi har ingen kontakt mere med børnenes far, så jeg behøver ikke at aflevere dem, men jeg kan godt forstille mig hvordan du føler dig :( ...

Regn hørte op nu og vi er ved at tørre alle våde tøj ved ovnen :wink: .

Godnat!
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

bare en lille aftenshilsen fra min side i dag, jeg har ikke meget at fortælle.

Men en ting vil jeg fortælle: min kat kan godt lide musik! Det vidste jeg ikke, men i dag fik jeg foræret en CD en ven havde købt i Danmark (derfor fik jeg den), det er en meget rolig chillout-musik, næsten noget meditationsmusik, og dermed ikke det, jeg ellers gider at lytte til. Men katten er ligesom fortryllet. Hun ligger foran højtaleren på ryggen med alle fire strakt fra sig. Og når et musikstykke er slut åbner hun øjnene og kigger omkring, når det næste stykke begynder lukker hun øjnene igen og drejer sig i en afslappet position igen. Min kat mediterer åbenbart! :shock: - og har fundet sin yndlings-cd. Det er sjovt, synes jeg, og jeg vil gerne prøve hvordan hun reagerer på andre musik. Måske kan vi finde noget, vi begge to kan lide (så vi begge to kan ligge på gulvet med alle fire strakt fra os). :mrgreen:

I morgen besøger jeg min søster og svoger og mine puberterende niecer - det er altid meget sjovt, pigerne forændrer sig så stærkt i øjeblikket, jeg er virkelig spændt på, hvad der venter mig! Det kan selvfølgelig også være, at jeg ikke ser dem, fordi de ikke er interesseret i deres onkel dengang og hellere skal træffe deres veninder (eller kærester?). Det kan også være, at de er der, men ikke har tid til at tale med mig, fordi de hele tiden skal skrive sms´er. Min yngre bror gjorde det rigtigt sidste gang: han viste en rent teknisk interesse i en af mine niecers mobiltelefoner og bad om, at han måtte se på den. Da han fik den, var han lynhurtig ind i arkivet og spurgte højt ved bordet: Hvad er det for noget vrøvl, den der Torben skriver her? :mrgreen:

Min niece blev rigtigt rød i ansigtet - men derefter lo hun med os andre. Min bror holdt det, han havde læst, for sig selv - så var det i orden.

Hvis det ikke bliver for sent skal jeg nok fortælle om besøget i morgen - ellers ses vi mandag aften!

Nu blev det mere end en lille aftenshilsen,
hav det godt, I kære og hav en god søndag.

Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,

øv øv Nicola - det var virkelig en skam med regnvejret!
Vi hørte på radioen at Roskilde-Festival forsynker næsten i mudder. Så det må være helt frygteligt på Sjællend!!!

Vi var der heldigere!! I dag kom vi tilbage fra en absolut dejlig weekend i Erzgebirge.
Vores kost og logis havde vi på en vandrehjem hvor vi har været for 2 år siden.
Grunden af vores besøg i Erzgebirge var Fan-møde af Randfichten på Naturbühne Greifensteine (Die Naturbühne liegt umgeben von Wald, 7 (30 Meter hohe) Steinsäulen ragen dort auf - gigantisch!) Også mødte vi min mail-veninde med sin ven igen. Begge to var også kommet til concerten og vi havde en dejlig aften - uden regn!! (Eneste regnbyge havde fredagaften.)
Ov hvad en concert!!!! Pladsen var overfyldt med mennesker og Randfichten spillede 4 timer deres musik - rigtig godt-humør-musik. Der var højstemning fra første tone!!!
Selvfølgelig købte vi også en ægte erzgebirgisches Räuchermännchen. De er ikke så billigt, men vi elsker dem.

Nu er vi tilbage, meget træt men lyksalige over sådan en herlig weekend!

Jeg håber I alle har haft også en dejlig weekende - Vilmy alligevel uden barn og Nullermand med sine niecer - og selvfølgelig I andre også!!!

Hilsen
Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

nu er jeg tilbage fra min lille tur på landet. Mine niecer sagde „Hallo“ og jeg fik et lille kys fra hver af dem - det var alt. Men det er jo også rart at se resten af familien. Mine forældre kom også forbi, de bor i den selve lille landsby, så var det klart. Det er altid umulig for mig, kun at besøge min søster og svoger. Efter en kort tid har mine forældre opdaget, at min bil står i min søsters indkørsel...Sådan er det på landet, intet kan ske i hemmeligheden.

Vi snakkede om løst og fast og da solen gik ned blev det pludselig rigtig koldt. Det er en skam, at vi går glip af de lange, lune sommeraftener i dette år.

Gabi, det lyder som om I havde haft en rigtig god weekend. Jeg kender ikke Randfichten, men umiddelbart, altså efter navnet, ville jeg sige, at det ikke er noget for mig. Men som sagt, jeg kender dem ikke og ved ikke, hvilken slags musik det drejer sig om. Jeg husker noget med „Holzmichel“ - kan det passe? Hvis ja, så bryder jeg mig nok ikke om det, men stemningen på en koncert kan være sådan, at man alligevel morer sig godt..

Jeg skal tidligt op i morgen, derfor smutter jeg nu.
Vi ses,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

God morn allesammen!

Ruhrdistriktet havde meget solskin i går, så jag var i haven næsten hele dagen og arbejdede. Det var fint være i haven igen efter mange regndagerne sidste uge. Jeg håber vores dag var også godt.

@Gabi: Hvad slags Räuchermännchen har I? Tina og jeg elsker des også.
Tina har en brandmand med rød uniform, brandhage og hjelm og jeg har en tyrk med turban, tobakspibe og sabel.

Hav det godt!

Ralf
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

jeg vider ikke også. ved os er "orm" inde. først min datter angina og nu min søn i sygehus. han ha' allergieanfall.
han har fået cortison og og og.
han var spille fodbold i gør.
også hun komma evenuel igen i morgen.

solriger hilsen

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej - jeg håber i havde alle en god start i ugen!!!

Grit - jeg føler med din søn! Jeg har også forskellige allergien men måtte heldigvis ikke på sygehus - god bedring til ham og også til din datter!!!!

Ralf - vores første Räuchermännchen (auf erzgebirgisch übrigens Raachermannl9 var en snemand. I mellemtiden har vi også en skovarbejder - kan man sige sådan? Han har en bærekurv fyldt med brænde, en drikkeflaske og en sav. En anden er en "Holzmichl" lige ved at lave brænde. De er alle "aacht arzgebirgsche Volkskunst", lige som en lysestage med små træer og minearbejder. Og de bliver bestemt mere næste år....

Vi har også "unechte" Räuchermännchen, men de står ikke side ved side med de andre. Det er en stor forskell om de er ægte eller ej.

Nullermand - med Holzmichl har du ret i. Den slags musik var ikke vores smag for ca. 2 år siden. Men der besøgte vi min veninde ved adventstiden - og hun spillede musikken af Randfichten - so war es um uns geschehen (wir haben es Angie wieder vorgehalten "Ohne Dich wären wir nicht hier!" Da lacht sie dann, sie weiss ja, wie wir es meinen.)
Jeg synes de meste ville sige Volksmusik til den slags Musik, men jeg ville hellere sige Gute-Laune-Sorgen-Vergess-Musik. Når jeg hører musikken af dem får jeg straks godt humør - lige meget hvor dårligt dagen var!
Sangene drejer sig også ikke bare om Herz-Schmerz. De fleste sange har urkomische Text (wenn man sich ins saechsische eingehoert hat).

Efter arbejdet var jeg henne til en læge og hentede sådan en "Schnarchgeraet". Dermed kan man finde ud om en menneske har en Schlafapnoe. Jeg er meget spændt om jeg kan overhovedet falde i søvn medden apparatur....

Hilsen for nu

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Gabi: tak! vi ha' besøger min søn. han ha' se endnu syg. også han tænker, at han hjem i morgen. jeg ikke.

:( mine forældre vil hoöde guld bryllup pä lørdag. og vi vil køre i ferie på lørdag. :P

"trykke tommelfinger"

oh je versteht ihr das kauderwelsch? :oops:

kærlig hilsen

Grit
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen,

@Grit,
god bedring til din søn,min søn har også allergien han har kortison
få en indsprøjtning :? og nu har jeg for den nødfald tableter :D

@Vilmy,
min søn også for en uge til hans var,og kommer fredag kl.12.00 hjem :D

@ Nullermand,
hvad for en meditationsmusik har du,måske har det også virkning på vores(hündin) :D

Andrea
Antworten