Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen,

I dag er det Grit fødelsdag :D

jeg ønsker dig en smuk fødelsdag

kærlige hilsen
Andrea
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Nej! Jeg ha' på fredag. :wink:

K.H.

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, kære venner,

Nicola - at går til et loppemarked af og til er virkelig fint. Jeg går ikke så ofte, men når jeg går derhen (mest med mine forældre - Dirk er ikke nogen fan af loppemarkeder - kan jeg ikke forstår....) finder jeg den en eller anden skat. Og disse 3 lysholder - wow! Jeg er helt begejstred over (eller om?) dem. De ser meget smukke ud - vi har jo meget blå i lejligheden.

Der er du heldi at du kan forbinde at hjælpe din ven med din hobbie. Jeg synes ikke jeg ville nå at komme på hestens ryg - flere af dem er vikelig ret store... Især Friesen eller Shire-Horses.

Og til lykke til dine Springsteen-billeter. Jeg kan godt forestille mig at det er ikke så nemt at få billeter. Steen har måske ret og koncerten - lige meget hvilken sted - er udsolgt.

Ralf - du er der en rigtige globetrotter - Frankrig og Prag. Men før betyder det meget arbejde at planlægge rejserne. Men tænk på all de glæde forud!

Ellers skete ret meget i dag.

Vi havde april-vejr i dag. Det var ikke koldt med regn - sol - regn - sol.

Farvel for i dag

Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej Gabi,

før i tiden gik jeg til loppemarkedet hver lørdag, og altid meget tidlig, men nu går vi kun af og til og jeg som dig nyder det så meget. Det er sjældent at jeg kan ikke finde noget :wink: .
Måske skulle jeg tænke om tage en tur næste lørdag...
Jeg ved heller ikke hvis det skulle være "begejstret om" eller "begejstret over" eller "begejstret for". Jeg googlede alle tre og fik resultater for alle :roll: . Men jeg tror at vilmy vil hjælpe os her :wink: !

Springsteen koncerten i København var udsolgt efter 13 minutter. Steen var ikke heldig og fik ikke en billet. Hans humør var ikke så højt i dag :( . Han skrev sig på en venteliste, men han gør sig ikke alt for store forhåbninger.
Jeg kender en fyr, som ventede foran Fona i Kbh. (hvor man kunne købe billetter) for 24 timer :shock: , men han fik sin billet.

Her er allerede efterårs vejr.
Men når jeg kørte til vores danskkursus klokken halv otte, der var en rigtig store og så smukke regnbue, den smukkeste jeg har nogen sinde set! Og for første gang kunne jeg se den ende, hvor regnbuen rørte ved jorden. Det var som magi, så vidunderlig :D !

Jeg smutter nu,
det er allerede for sent!
Kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Ralf, så rejser du altså verden rundt, mens vi andre er helt fokuseret på Danmark. Men rejsen til Prag har nok ikke noget med ferie at gøre - jeg kan godt forstille mig, at det er et stort stykke arbejde at holde styr på en flok af 16/17-årige drenge. Men det er meget pænt af dig, at du gør dig den umage. Jeg har en bekendt, en lærerinde i „Hauptschule“ i Lörrach, hun tager en tur med hendes „Abschlussklasse“ hvert år - klassen trækker sig tilbage på den måde for at forberede deres eksamen, og samtidig oplever de at det hele fungerer bedre i et socialt sammenholdt. Hun stønner hver gang, fordi programmet er ikke noget for hende - hun hader at campere, at sidde i en kajak, at lave mad på en bål - men hun gør det alligevel. Hendes kollegaer synes, hun er vanvittig, fordi hun gør det (helt frivilligt). Jeg synes det er storagtigt! :D

Nicola: Gabi ønsker tillykke med dine billetter - men som jeg forstår det, har du dem ikke endnu. Tager jeg fejl? Ridning har jeg også prøvet - da jeg var 13/14 år gammel. Det blev for dyrt, desværre, jeg prøvede at financere det hele med at fordele aviser - men kunne ikke blive ved med det. Det var bare for dyrt. Jeg er lidt misundelig, du starter på et nyt kursus i dansk og det må være sjovt - jeg begyndte at lære dansk helt autodidaktisk, og nu passer jeg ikke i sådan et VHS-kursus - jeg kan læse dansk og skrive nogenlunde, men ikke tale. Så skal jeg selv finde en vej, at lære resten (den vigtigste rest) af sproget. :|

Grit, hvornår har du nu fødselsdag - var de sidste fredag eller kommende fredag? Det forstod jeg ikke. :?:

Gabi, der skete alligevel noget i dag: Heide kom tilbage - jeg så at hun var online et øjeblik - men hun skal nok først falde til efter sin ferie. Jeg glæder mig til hendes beretning - måske i morgen.

Okay, I kære, det skal være nok fra min side, men så meget kan jeg tilføje: Niels tog til København, katten er fornærmet, fordi hun skal nøjes med mig i aften, jeg kunne overtale hende at kigge på en reportage angående vesterhavet (når der kommer noget med fugle eller fiske i fjernsynet sidder hun foran skærmen som paralyseret!) - og jeg er færdig med mine oversættelser og kan derfor helt beroliget går i seng! :D

Det gør jeg nu -
Nullermand :wink:
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej Nullermand

grit har kommende fredag fødelsdag, det min fejle.
Jeg sand de menning hun har to dage for mig fødelsdag,men hun hat to dage efter mig fødelsdag

kærlige hilsen
Andrea
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej, I kære,

jeg håber I har det godt allesammen.

I aften var skoleårets første danskkursus og Tina og jeg glædede os meget at se Nicola og des anden eleverne igen.

@Nicola: Det er en skam med springsteenbilletter, men tillykke med hesterne! Min søsters ældste datter er så stor en hestfan hun er blivt professionel - hun er en dyrlæge nu.

Du sigger du så regnbuens ende - så du også noget guldpot? :wink: Jeg tror regnen det lavede regnbuen var den samme de styrtede ned på vores bil når vi kørte til kursus fra Castrop.

@Nullermand: Prag med 18/20-årige drenge - ja, det vil være meget arbejde, men jeg tror det er en vigtig del af lærerarbejden, både for eleverne og for lærer selv. Hvis du kun gør undervisninger og tager af sted så hurtigt som muligt efter undervisning er afslutted vil det være svær at glæde dig over jobben. En bekendt fra sækkepiberorkesteren, en lærerinde i en Gesamtschule, sagde til mig: "Du musst dich engagieren, wenn du den Beruf durchhalten willst." Det er min første stor klasserejse, før jeg gik kun på dagensturer, så jeg er lidt nervøs.

Sov godt og drøm sødt I kære!

Hilsen,

Ralf,
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen,

jo, jeg kunne købe billetter til Mannheim og Köln. I går fik jeg en email, at de har sendt ud en af disse med normal post, så sidder jeg nu her og venter på postfruen, så at den billet kan ikke blive stjålet fra postkassen :roll: .
Jeg ville også gerne tåge til Arnheim, men det må vi se...

Jeg søgte ikke efter guldpotten, jeg var så fortryllet af regnbuen at jeg glemte det :wink: .

Ridning er virkelig for dyrt og jeg kunne ikke betale det, men pigerene har en rigtig kære morfar som financere deres hobby.
Når jeg var ung, jeg hjalp på en stutteri, hvor de opdrættede trav-heste. Jeg kunne ride hestene og sommetider fik jeg endog penge :wink: !

Det er sjovt med vores dansk kursus. Vi er kun seks personer plus vores lærer, og jeg også håber at vi vil snakke mere og mere.
Hvad med dig og Skype, Nullermand? Gør I det stadigvæk? Jeg tror at du kan også snakke der, ikke kun skrive, ikke sandt? Og Niels og dig, taler I tysk eller kunne I ikke tænke om at tale dansk med hinanden?
Jeg ved at det er ikke så nemt. Steen og jeg taler stadigvæk engelsk :oops: .

Så, nu må det være nok fra mig.
Ha´ en god dag allesammen,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej kære venner her i sproghjørnet,

som tiden dog går! Nu jeg er allerede tilbage fra „min ø“ og igen ved skrivebordet.
Pga min mands helbredstilstand skete ikke ret meget i vores ferie. Vi tilbragte meget tid i sommerhuset, på terrassen og ved stranden. Vejret har skiftet daglig, nogle dage timevis. Så var ikke én dag med solskin fra om morgenen til om aftenen :( . Men heldigvis var det ikke kold.
Kort sagt, det var en afslappende tid, helt specielt for min mand.

Vilmy,
lige kom Olsenbanden, tusind tak – jeg glæder mig. :D
Skulle jeg sende DVD’en tilbage til dig? Eller måske findes da en eller den anden her i hjørnet, som vil også more sig med denne fyre.

Nullermand,
undskyld for i går aftes. Jeg glemte at slukke min PC, der jeg var nede i dagligstuen. Jeg kom først tilbage i arbejdsværelset da klokken var næsten midnat. :oops:
Håber vi ses næste uge i Hamborg – vi snakkes ved snart.

Sådan skal jeg af sted og henter mine Postfachschlüssel fra vores Hausmeister. Han har loved at tømme postboksen og postkassen mens jeg er på ferie. I morges har jeg allerede ringet og snakket med ham og han tilstår at han glemte at tømme postkassen foran kontoret – den vigtigste kasse :roll: . Der jeg betaler ret mange penge til ham for jobben bliver jeg meget sur. Håber dagen vil ikke forsætte som den er begyndte. En åndssvager er mere end nok for en dag – uuhhh, was bin ich sauer – Jeg er led ved det !!! (Prima, so habe ich wenigstens eine neue Redewendung gefunden.) :mrgreen:

Alle,
indtil nu har jeg ikke haft nok tid for at læse tilbage. Men jeg så allerede i hurtig forbifart, at jeres indlæg bliver længere og længere.

Jeg smutter nu.
Kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,
det var da en træls start.

Nej tak, jeg skal ikke have Kjeld, Egon & Benny igen; behold den eller send den på tour i Tyskland.

vi snakkes ved,
vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, venner,

Heide er tilbage - Gnade!!!! [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/verschiedene/f045.gif[/img]
Jeg har ikke set Matadorafsnit du sendte mig!!!
Jeg har stadivæk en DVD fra Nullermand jeg skulle se :oops:

Men fint at I er tilbage rask og fresk!

Nullermand og Heide - I mødes i Hamborg? Jeg synes en skønne dag når Dirk er væk til en weekend (brandvæsn-Seminar) skulle jeg tage til Hamborg og overnatte i en vandrerhjem; vi har jo vores kort!
Men jeg kan ikke sige hvordan det skulle være.

Ralf - jeg ville også spørg Nicola efter guldpotten men du gjorte det før. Hun så den ikke. Det var virkelig en skam. Der var jeg allerede altid interesseret i - er der en guldpot eller ikke?????

Men Nicola - du har selvfølgelig ret! En regnbue er en magisk moment i naturen; de skønneste ting fungerer helt fra alene, ikke? Naturen har ikke brug for mennesker. Og det er desværre mange mennesker som ser sådan ting ikke - hverken en regnbue, lysglimt på bølger eller andre ting.

Nullermand - der er kommet så langt (soweiit man das so sagt på dansk). At tale vil følge.

I programmheftfra VHS så jeg at min gamle kursus ville også begynde midt af september. 30 aftener - 165 Euro. Det er en hel del penge! Og det er jo stadigvæk eleverne, som ville ikke synge, snakke, skrive. Så er jeg virkelig meget meget heldig at jeg har fundet hjørnet her med alle disse søde nye venner!!!!
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/f050.gif[/img]

For i dag kærlige hilsener til jer

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, jeg fik din pakke i dag, tusind tak for den! Jeg regnede med en bog, vi havde talt om, så blev jeg virkelig overrasket. Nu har jeg vist mit vinterforråd angående læsestof. Selvfølgelig gik jeg straks i gang med at undersøge dvd´erne - og kunne ikke lade være med at se Søren med det samme. Derefter faldt det svær at disciplinere mig, jeg skulle arbejde videre og ikke blive hængende foran skærmen. Men jeg ved, at Claus venter på mig, så jeg skal skynde mig lidt... :wink:

Heide, velkommen tilbage! En afslappende tid er jo lige det, en ferie skal være, så var det altså rigtigt, at I tog derhen. Men prøv nu at blive afslappet så langt som muligt. Viceværter er af en helt speciel slags - jeg kender mange af typen, det er håbløst at ærgre sig, så tag det bare roligt.

Nicola, jeg må tilstå at Niels og jeg næsten ikke taler dansk med hinanden. Det er nok som hos jer - vi prøver, men når det bliver lidt vanskeligt fortsætter vi på tysk (i jeres tilfælde engelsk), fordi det er nemmere. Og når man ikke kan være sammen ret meget, vil man jo snakke rigtig med hinanden - og det kan jeg ikke endnu på dansk. Jeg ved, det er forkert, og jeg ved at jeg kan mere end jeg tror - det er bare hæmninger, som Troldmors veninde Erika sagde det ganske rigtig da vi mødtes i Lohals. Jeg håber på, at det en skønne dag bare gør klik - og så kommer det. Men det vil ikke ske her i landet - det vil ske i Danmark, når jeg bliver nødt til det!
Først nu har jeg forstået, at du går på din egen Springsteen-Tournee og at du håber på flere billetter - helt og lykke med det, også med Steens billet for koncerten i København!

Gabi, som jeg kan læse det kan du godt lide eventyr - ikke andet er jo historien om den guldpotte ved regnbuens ende. Men ellers har du fuldstændig ret: naturens skønhed viser sig helt fra sig selv. Måske skrev jeg om det før, men jeg kan stadigvæk godt huske den dobbelte regnbue over et glitrende hav ved Langelands nordspidse - og det bedste er, at Niels prøvede at fange den med sit kamera, men på billederne kan man ikke se noget som helst, bare en del af østersøen! Sådan noget skal opleves og nydes med det samme og på stedet, med gåsehud og alt hvad der hører til - det kan ikke gemmes.

Ralf, som sagt: jeg beundrer dit engagement! Du taler om 18/20 årige drenge, og jeg kan godt forstille mig, at du gerne ville fange dem for lidt kultur og historie, mens de måske vil gerne holde fest og drikke sig fulde. Men så drejer det sig jo om „voksne“ mennesker - de kan tage imod dit tilbud eller kan lade være. Jeg er spændt på, om du kan give dem nogle dybere oplevelser og glæder mig til din beretning.

Andrea, jeg vil lige prøve at rette dit sidste indlæg:

grit har kommende fredag fødelsdag, det min fejle.
Grit har fødselsdag kommende fredag, det var min fejl.

Jeg sand de menning hun har to dage for mig fødelsdag,men hun hat to dage efter mig fødelsdag
Jeg tænkte hun havde fødselsdag to dage før mig, men det var to dage efter mig.
(Andrea, glem ordet „sand“ i første omgang - det betyder „wahr“ (altså richtig, ehrlich, echt...). Hvad du ville sige er „war“, på dansk „var“. Men man kan ikke sige „jeg var meningen“ = „ich war der Meinung“.)

Men okay - så har vi to fødselsdage i denne uge: Andrea på onsdag, Grit på fredag. Er der flere?

Vilmy igen: Søren holdt op med at lave hø, sagde han i sin udsendelse. Det var helt anderledes for 15 år siden, hvor han skrev om det emne meget indtryksfuld. Hvis du har lyst til at læse om det (og om alt andet, han foretog sig på sine marker i den tid) sig bare til! Det er sjovt at sammenligne hans „moderne“ udsendelser om haven med det, han skrev over landbrug og dyr for 15 år siden.

Men nu skal jeg se på Claus´ nyeste opskrifter og komme videre med „Tigerbalsam“ før jeg kan begynde med Vilmy´s bøger. Jeg er så spændt på „En kvinde i Berlin“, nu hvor jeg lige har læst „Den gode tysker“. Jeg har travlt, kære venner, :wink:

ha´ det godt,
kærlige hilsner,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej alle,
kun en kort aftenhilsen fra min side.
Jeg er meget træt efter en kedelig dag med en masse bogføringsarbejde og travlt med viceværteren (Nullermand, tak for nyt ord).

Gabi,
du må ikke skynde dig jeg forstår dig meget godt, har selv nogle DVD'erne tilbage. Also, Gnade gewährt !! I dag fik jeg "Olsenbanden" fra Vilmy, så har jeg meget nok på lager.
Det med Hamborg lyder godt. Det er bestemt meget sjovt, når vi kunne møde alle tre. :wink: :mrgreen:

Jeg kravler i sengen nu - ha' det godt allesammen
kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Andrea -

TILLYKKE med fødselsdagen!!

jeg ville bare være den første :mrgreen: ,

skriver mere senere,
vi ses
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »