Hej allesammen,
Vilmy, jeg fik din pakke i dag, tusind tak for den! Jeg regnede med en bog, vi havde talt om, så blev jeg virkelig overrasket. Nu har jeg vist mit vinterforråd angående læsestof. Selvfølgelig gik jeg straks i gang med at undersøge dvd´erne - og kunne ikke lade være med at se Søren med det samme. Derefter faldt det svær at disciplinere mig, jeg skulle arbejde videre og ikke blive hængende foran skærmen. Men jeg ved, at Claus venter på mig, så jeg skal skynde mig lidt...
Heide, velkommen tilbage! En afslappende tid er jo lige det, en ferie skal være, så var det altså rigtigt, at I tog derhen. Men prøv nu at blive afslappet så langt som muligt. Viceværter er af en helt speciel slags - jeg kender mange af typen, det er håbløst at ærgre sig, så tag det bare roligt.
Nicola, jeg må tilstå at Niels og jeg næsten ikke taler dansk med hinanden. Det er nok som hos jer - vi prøver, men når det bliver lidt vanskeligt fortsætter vi på tysk (i jeres tilfælde engelsk), fordi det er nemmere. Og når man ikke kan være sammen ret meget, vil man jo snakke rigtig med hinanden - og det kan jeg ikke endnu på dansk. Jeg ved, det er forkert, og jeg ved at jeg kan mere end jeg tror - det er bare hæmninger, som Troldmors veninde Erika sagde det ganske rigtig da vi mødtes i Lohals. Jeg håber på, at det en skønne dag bare gør klik - og så kommer det. Men det vil ikke ske her i landet - det vil ske i Danmark, når jeg bliver nødt til det!
Først nu har jeg forstået, at du går på din egen Springsteen-Tournee og at du håber på flere billetter - helt og lykke med det, også med Steens billet for koncerten i København!
Gabi, som jeg kan læse det kan du godt lide eventyr - ikke andet er jo historien om den guldpotte ved regnbuens ende. Men ellers har du fuldstændig ret: naturens skønhed viser sig helt fra sig selv. Måske skrev jeg om det før, men jeg kan stadigvæk godt huske den dobbelte regnbue over et glitrende hav ved Langelands nordspidse - og det bedste er, at Niels prøvede at fange den med sit kamera, men på billederne kan man ikke se noget som helst, bare en del af østersøen! Sådan noget skal opleves og nydes med det samme og på stedet, med gåsehud og alt hvad der hører til - det kan ikke gemmes.
Ralf, som sagt: jeg beundrer dit engagement! Du taler om 18/20 årige drenge, og jeg kan godt forstille mig, at du gerne ville fange dem for lidt kultur og historie, mens de måske vil gerne holde fest og drikke sig fulde. Men så drejer det sig jo om „voksne“ mennesker - de kan tage imod dit tilbud eller kan lade være. Jeg er spændt på, om du kan give dem nogle dybere oplevelser og glæder mig til din beretning.
Andrea, jeg vil lige prøve at rette dit sidste indlæg:
grit har kommende fredag fødelsdag, det min fejle.
Grit har fødselsdag kommende fredag, det var min fejl.
Jeg sand de menning hun har to dage for mig fødelsdag,men hun hat to dage efter mig fødelsdag
Jeg tænkte hun havde fødselsdag to dage før mig, men det var to dage efter mig.
(Andrea, glem ordet „sand“ i første omgang - det betyder „wahr“ (altså richtig, ehrlich, echt...). Hvad du ville sige er „war“, på dansk „var“. Men man kan ikke sige „jeg var meningen“ = „ich war der Meinung“.)
Men okay - så har vi to fødselsdage i denne uge: Andrea på onsdag, Grit på fredag. Er der flere?
Vilmy igen: Søren holdt op med at lave hø, sagde han i sin udsendelse. Det var helt anderledes for 15 år siden, hvor han skrev om det emne meget indtryksfuld. Hvis du har lyst til at læse om det (og om alt andet, han foretog sig på sine marker i den tid) sig bare til! Det er sjovt at sammenligne hans „moderne“ udsendelser om haven med det, han skrev over landbrug og dyr for 15 år siden.
Men nu skal jeg se på Claus´ nyeste opskrifter og komme videre med „Tigerbalsam“ før jeg kan begynde med Vilmy´s bøger. Jeg er så spændt på „En kvinde i Berlin“, nu hvor jeg lige har læst „Den gode tysker“. Jeg har travlt, kære venner,
ha´ det godt,
kærlige hilsner,
Nullermand