Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle

kan I hjælpe mig??? I er der A- eller B-mennesker. Det forstår jeg godt og læste allerede om den slags mennesker. Men hvad er med mig? Jeg elsker at ligge tideligt i sengen OG at sove længe :wink: . Er jeg en C-menneske????

Selvfølgelig passer det ikke så ofte - går i sengen, læser 1 eller 2 timer og slukker lyset derefter.

Min julenisse er færdig! Det var jo bare en lille broderi. Men da julen kommer så pludseligt hvert år :mrgreen: er det ikke forkert at begynde nu med sådan en broderi. Nu følger kræmmerhuse og nogle julekort - men de er kun for enkelte personer. Man må virkelig vide hvem man sender sådan et kort. Ikke alle kan jo forestille sig at det er et stykke arbejde og smider dem bort.

Charlotte - så havde I en dejlig ferie på Langeland. Vi var på Langeland for nogle år siden. Jeg kan huske øen også som et dejligt sted.
Mange feriegæster elsker vesterhavet. Jeg må tilstå at landskabet der er virkeligt flot. Men vi har set der såmange tyske nummernplader, hørte så mange folk snakker tysk... jeg vil hellere høre dansk sproget når jeg er i Danmark. Og jeg vil gerne snakke med dansk folk på dansk - på tysk taler jeg året rundt.
Men måske er det ikke forkert at mange elsker vesterhavet-siden. Så er det mere roligt alle steder, vi elsker og tager til!

Hilsen til jer alle

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

jeg har lige set Olsenbanden - „skidegodt, Egon!“ - men har nu altså ikke noget, jeg kunne bytte med Heide. Olsenbanden går amok i begge tilfælde, og hvem har lyst til at se det kan henvende sig enten til Heide eller til mig. Vi er begge to parat til at sende det videre i republikken. :D

Vilmy - du har det ikke så godt i øjeblikket, kan jeg læse ud af dit sidste indlæg. Det er jeg ked af og håber, at du får „fordøjet“ dine underlige oplevelser. Kom via Skype eller PB, hvis du vil tale om dem.

Og nu skal Uschi får en omgang :mrgreen: :

jeg er tilbag
jeg er tilbage

Vejer har været okay bare to dagene med regn og næsten helle tid med 15-19 C°
Vejret var okay, kun to dage med regn og næsten hele tiden med ...

jeg har næsten bare snakket dansk
jeg har næsten kun snakket dansk (bare ist mehr wie das deutsche: bloß, deshalb passt es hier nicht)

jeg har mødet en mand
har jeg mødt..

Jeg har bruget sidste to dagene at læse jeres indlag.
Jeg har brugt de sidste to dage for at læse..

til lykke til fødselsdag
tillykke med fødselsdagen

Jeg rider også often..
Jeg rider også ofte (tit)..

To dagen om ungen rider min datter Alex to dagene
om ungen rider min søn Kevin og alle anden dagene er til mig.
To dage om ugen rider min datter Alex, to dage rider min søn Kevin, og alle andre dage er det min tur.

Nu håber jeg, at rettelsen var rigtig og til nytte - ellers skal en anden meget gerne rette min rettelse. :wink:

Jeg skal være på den anden side af byen i morgen klokken 7!!! det betyder: Jeg skal står op før klokken 6 - aner ikke, hvordan jeg skal nå det. Jeg vil derfor hellere komme i seng nu - selvom jeg ikke tror, at jeg kan sove så tidlig. :roll:

Ha´ det godt, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej, I kære,

jeg sender lige en aftenhilsen før jeg går i seng...det ser ud til at vi er aftenholdet nu, Nullermand, siden Ralf ikke vil sidde ved maskinen ved midnatstid mere.

De sidste par dage har været underlige heroppe, men jeg er glad for endeligt at kunne lukke de sidste døre til mit tildigere liv. Således manlger jeg bare en enkel underskrift, og jeg kan lukek den sidste fælles konto og udbetale eksmanden. Det, der irriterer mig, er, at der er mange små ting, der kikser.

Og så må jeg sige, at jeg ikke bryder mig om den måde, folk i singleverdenen øjensynligt behandler hinanden på. Det er det mest irriterende for mig lige nu. Forstå mig ret, jeg kan godt være at være selv, så det er ikke at jeg leder efter nogen. Men hvem i alverden giver folk lov til at opføre sig, som om man var i et supermarket? Hvor bliver folks respekt for hinanden af?
Godt jeg har godt venner!

Så, jeg vil slutte for i dag, og skriver sikkert i løbet af i morgen.

Så det sproglige.

Der er kun to rettelser til rettelserne:

jeg har næsten bare snakket dansk
jeg har næsten kun snakket dansk (bare ist mehr wie das deutsche: bloß, deshalb passt es hier nicht) kun talt dansk.
Jeg har stortset kun talt dansk / Jeg har talt dansk næsten hele tiden. (næsten kun er en meget uheldig kombination).

Jeg har bruget sidste to dagene at læse jeres indlag.
Jeg har brugt de sidste to dage for at læse..
Jeg har brugt de sidste to dage på at læse ...

God nat, vilmy
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

@ Nullermand og Vilmy
mange tak for jeres rettelser. :D

@ Gabi
hvis man er en C-menneske når man går tidligt i sengen og vil sove længe den jeg er også en C-menneske. :wink:

@ Andrea
jeg glåder mig også på søndag og jeg ønsker dig god bedring. Jeg håber du vil ha´det bedre snart.

Så jeg skal arbejde nu.
Jeg ønsker jer alle en dejlig dag.
Vi ses

Kærlige hilsener
Uschi
Zuletzt geändert von sød pige am 13.09.2007, 15:37, insgesamt 1-mal geändert.
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Mange tak Uschi!

kærlig hilsen

grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

Uschi - velkommen tilbage! Da jeg læste og skre i går havde jeg ikke set dit indlæg. Undskyld! Men så var jeg heldig og der var en anden hurtigere med at korregere :wink:

Nullermand - skide godt, Egon. På tysk war det altid :Mächtig gewaltig Egon! Og hvem kender ikke sproget "Jeg har en plan". Når vi siger på kontoret "Jeg har en plan" kan I bette at en anden siger "Er du Egon?"

Selvfølgelig glemte jeg noget i går. (Mein hohes Alter...)
Nullermand, forstår jeg ret? Du læser 9 sider (uden at kigge i ordbogen) og når du har nået side 10 oversætter du side 10?

Vilmy - jeg ved hvilken slags mennesker du mener! Jeg ser dem hver dag i bussen eller andre steder. Respekt er tilsyneladende et fremmedord, lige som tak eller værsgo.

Jeg håber, du kan virkelig begynder med et nyt livsafsnit (?) Og detkan bare blive bedre!!!! Og Nullermand har der selvfølgelig ret: Du må bare skrive eller ringe!!!! Du har jo mit mobilnr., så kan du også sende sms.

I dag har vi fået en pakke (bestillet fra en have katalog). Der i har jeg fundet mine trolde!!! Jeg måtte ha' dem netop da jeg så dem. Det er en set af 4 trolde - alle smiler og ler og ser meget søde ud. De er ikke så store og ikke kitschig bunt, sondern steinfarben!
Nu sidder de i mørk haven - jeg håber de er ikke bange!!!

I morgen tager Dirk af sted til en seminar. Og endelig passede det at min veninde har tidog vi kan se hinanden igen efter enret lang tid. Vi lærte at kende (rigtig?) hinanden hos dansk-kursus og blev ret gode venner. Hun holdt op med kursus samme tid som mig og siden der havde vi bare kontakt per telefon, sms eller breve og kort.

Så glader vi os meget til i morgen!!!
Som min bror ville sige: "chickenparty"...

Ha' det godt I alle - vi ses

Gabi
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/tiere/r025.gif[/img]
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, tak for rettelsens rettelse. :-)

Nicola og Uschi, jeg har sendt hhv. dvd´erne og bogen til jer i dag. I skulle nok får jeres pakker enten lørdag eller mandag.

Gabi, det var rigtigt: da jeg begyndte med at læse på dansk fik jeg anbefalt den metode med 9 sider uden ordbog og oversættelsen af hver tiende side. Baggrunden er, at det på den ene side er alt for kedeligt, at slå ordene op hele tiden, på den anden side skal man gerne bruge sin fantasi og kan jo, når vi snakker om romanske (?) sprog, tit finde ud af et ords betydning ved sammenligning (på dansk findes der jo så mange ord, som ligner det tilsvarende tyske eller engelske ord). Og så er de mere enkelte bøger, som de fleste kriminalromaner er jo, meget begrænset angående deres brug af sproget. Det gik i hvert fald godt med alle Agatha Christie romaner, og jeg syntes ikke, at det var kedeligt, men tværtimod morsomt at læse dem på den måde. Og det hjalp mig videre. I dag venter jeg altid længe, før jeg slå op et ord jeg ikke kender. I de fleste tilfælde får jeg jo forklaringen ud af sammenhængen. Først når ordet bruges for den tredje eller fjerde gang, uden at jeg kan fatte, hvad det skal betyde, henter jeg ordbogen.

Vidste du, at der findes en stentrolde-butik i Tranekær? Jeg har indtil nu ikke kigget ind der - jeg tror ikke det er noget for mig. Jeg ville nok hellere bruge mine penge for planter, når jeg skulle købe noget for haven. Men trolde har deres funktion og mystiske betydning i Danmark, det er jeg klar over...:wink:

Så, I kære: dagen var lang og ikke tilfredsstillende. Har lige skypet med Niels om alt det lo** og skal nu slappe af - „Fru Larsen“ skal fortælle mig noget morsomt, så jeg kan finde ro og søvn.

Undskyld, at jeg ikke kan finde min sædvanlige, gode humør i dag, :oops:
lover bedring for i morgen,
kærlige hilsner,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

kun en lille nathilsen fra mig før jeg tager til seng (jeg begynder undervisningen kl. 7.30 i morgen)

@Nullermand og Vilmy: Jeg er ked af I to har haft det ikke så godt og håber I vil have det bedre i morgen. Op med humøret!

@ Nullermand: Mange tak for din tilbud angående danske boger. Jeg vil komme tilbage til det, men just nu jeg har nogle tyske boger jeg har ikke læst fordi tiden mangler, fx Frank Schätzings "Nachrichten aus einem unbekannten Universum". Det drejer sig om livet i havet, fra tiden af den første organiske molekyler til nutiden med en smule udsigt til fremtiden. Jeg har kun læst nogle sider men det lyder meget spændent!

Min første danske bog var også i en sommerhus: "Unge sejlers handbogen". Jeg elskede det og var meget ked af efterlade det på feries end. :(

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

så lukker og slukker jeg for i aften...tror jeg.

Gabi, god fornøjelsen ved Jeres pigeaften (kan ikke rigtig vænne mig til at bruge ordet "pige" til folk over 17, men det gør man her).

Jeg kender i øvrigt godt den metode, Nullermand beskriver, Gabi. Især ved romanske (fransk, spansk osv.) og germanske sprog (dansk, tysk, engelsk osv.) er det meget nemt at gætte sig til ord, hvis bare man kan et eller to af de andre sprog i gruppen. Det er det rare i den indogermanske sproggruppe :oops: ...nørden igen.

Jeg er ked af at høre, at du har haft en dårlig dag, Nullermand. Dit arbejde ser ud til at gå dig meget på lige nu. Godt det snart er weekend. Jeg håber du får Niels hjem; når man ikke er selv, er det nemmere at koble fra.

Min dag startede dårligt, men den senen eftermiddag sluttede i svømmehallen, og det er et godt sted for mig. Godt nok kan jeg ikke svømme, når jeg er der med barnet, men jeg slapper af alligevel. Overvejer, om jeg kan klemme et par kilometers svømning ind i løbet af arbejdsugen. Må lgie se, om svømmehallen på vej til arbejdet har åbent, når jeg kan få fri.

Slal I lige høre noget om den angiveligt ikek eksisterende danske bureaukrati? Den er i hvert fald økonomisk uansvarlig. SAgen er den, at jeg overtog hele huset efter vor skilsmisse. JEg beholdt sådan set mit ejerskab, men det kunne kommunen ikke klare (...manden var jo flyttet fra...oldnordisk). De sagde ensidig min PBS op uden at meddele mig dette (Bankeinzugsermächtigung). Dermed betalte jeg ingen skat i dette halvår, uden at vide det. I går kom der så en rykker at jeg ikke havde betalt min skattebillet (=regningen); med rykkergebyr og renter. Men har jeg nogensinde fået regningen? Nej, I gættede rigtigt, regningen til mig eksisterer ikke. Det måtte det medgive, da jeg ringede i dag for at afgive min indsigelse. Nu er renterne og rykkergebyr slettet, og skatten betalt. (Det er 2. gang på en måned dette sker; den kommunal fjernvarme præsterede at trække et for lavt, forkert beløb og at sende mig en rykker for resten.) Virkelig træls!

Jeg skal ogås se dyner nu.

God nat,
vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
jeg er tilbage fra Hamborg.

Jeg har mødet Nullermand i Hamborg og vi har haft en lille fire-times-snak, spiste Pizza og drak lidt vin. 8)
Det var igen meget hyggeligt og tiden flyve af sted.

Nicola,
hvis du har lyst, så må du få « Olsenbanden » næste uge fra mig. Skrive din adresse til mig.

I morgen får vi besøg. Vores venner fra Heide i Schleswig-Holstein er på turen Tyskland rund og så komme de forbi hos os. I dag har jeg allerede gjørt nogle forberedelser til en lille frokostbuffet. Jeg har laved suppe, frikadeller, laks-quiche, kartoffelsalat osv.

Nu vil jeg hygge mig foran fjernsynet. Jeres indlæg vil jeg sådan læse senere i aften eller om weekenden.
Vi snakkes ved -
Kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

i dag var lidt bedre end i går og humøret er op igen - nu kommer weekenden og Niels ankommer i aften med fly fra Oslo. DMI lover godt vejr for i morgen, så tager vi nok til Lohals for at slå græs osv. Vi skal over Sønderborg, hvor Niels vil kigge i en forretning, altså skal vi rette os efter færgen fra Fynshav.

Vilmy - ikke kun gramatik-nørdet, nej: sprog-nørdet i det hele :mrgreen: . Men det var lige grunden for mit spørgsmålstegn efter ordet romanske - jeg vidste, at der var noget galt, men var for træt at tænke mere over det. Tak for forklaringen. Jeg synes det er spændende, hvor ens nogle ord i de germanske sprog er. Jeg spørger mig altid, hvilken vej et ord mon har taget rundt i verden, om det kom fra Tyskland via England til Danmark - eller måske omvendt?

Ralf, klokken var 23.27 i aftes - hvad med din gode forsæt? :wink: Nå, du er og bliver en natteravn som mig, tror jeg. Af Frank Schätzing har jeg kun læst „Der Schwarm“ - mon bogen også findes på dansk? Måske: „Sværmen“? I hvert fald var det lidt mærkeligt at ligge ved stranden med bogen og svømme i havet ind imellem. Jeg kan godt huske, at Niels grinede da jeg sagde, at jeg ikke rigtig gad svømme pga. alle de Yrr i vandet. Men bogen du skrev om lyder mere videnskabeligt, efter titlen at dømme.

Heide, velkommen tilbage :D. Du må ikke skrive om vin her hver gang vi mødtes - ellers tænker de jo alle, vi bare mødes for at drikke os fulde :mrgreen: Jeg er allerede færdig med din lille bog om haver på Christiansø, den var meget charmerende og hvad jeg synes er særlig interessant, er klippehaverne i kontrast med al den frodighed. Tak for bogen en gang til.

I morgen kan det blive for sent, men vi snakkes ved,
senest søndag aften,
kærlige hilsner
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en kærlig aftenhilsen fra Ruhrdistriktet!

@Nullermand: Ja, genetiskt jeg er en natteravn, jeg elsker timerne når verden sover og jeg har fornemmelsen jeg er den sidsten på vagt. Nogle år siden jeg gik en tur af og til for at se parktræerne i månelyset. Men jeg skal står op tideligt for arbejdens skyld og med det hele internetsurfing ved midnat jeg manglede soven. Jeg var ofte meget træt om dagen og det er næsten umuligt at underviser 25 18-årige drenger i denne forfatning så jeg forsøger at være fornuftigt - ikke altid med godt resultat :oops: .

Frank Schätzing forteller i bogens forord han sammlede så meget videnskabelig material rundt om havet før skriver "Der Schwarm" han kunne bare nytter 10-15%. Så en skønne morgen, kl. 4 i en berlinske bar, hans forlægger overtalte han til at skrive en ny bog af det ("Bare før Leipzigs bogmessen!"). Bogen er fuldt af informationer, men aligevel meget morsomt at læse.

Har det godt, I kære! Sov godt og drøm sødt.

Ralf
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

bare en lille hilsen fra min side.

Jeg er tilbag fra arbejde i stalden og resten af dagen vil jeg tilbringe med min mand fordi vi seer hinanden ikke often. :oops:

@ Nullermand
jeg har faet bogen i dag mange, mange tak.
Måske jeg kan finde tid at læse en smule på aften . :wink:

Jeg ønsker jer alle en dejlig weekend!
Kærlige hilsner

Uschi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej kære venner!

Jeg kan bare håbe I alle havde sådan en dejlig fredagaften som mig!
Ca. klokken 6 kom min veninde. Vi var så glade at se os endelig en gang til. Da vi overvejede hvornår vi til sidst havde set hinanden har vi fundet ud af at det var sandsynlig april - sidste år!!!! I martsmåned begyndte vi med at renovere lejligheden. En aften efter danskkursus kørte Heike mig der hen og kiggede på haven og ny lejligheden. Derefter var vi begge to måske en eller to gange til kursus intil vi holdt op med det.

Så spiste vi aftensmad og hyggede os. Tiden gik meget hurtigt forbi da vi snakkede. Vi kiggede også her i sproghjørnet fordi hun har PCen nu og ville også gerne lære mere dansk.

Da klokken var 2 tog hun af sted. Vi lovede at det må ikke vare so længe indtil vi ser igen!

I dag lavede jeg lidt i haven og havde også tid for at ligge på sofaen og kigge Matador. Nu følger afsnit jeg har fra Heide.

Hilsen
Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære -

vi er tilbage og havde en rigtig skøn dag. Selvom vi sovede over i morges (det var heldigvis Niels, som glemte at stille vækkeuret - men det var mig, som snakkede til klokken 1.30, så var det nok min skyldt alligevel :mrgreen: ) kom vi af sted klokken 8.00 ( en ældrende blære kan være nyttig om morgenen! :wink: ) og ankom i Lohals klokken 12. Så skulle det hele klares i al hastighed, men klokken 15.01 var vi færdig med vores arbejde, havde skiftet til normalt tøj igen, havde endda plukket en stor pose Cox Orange for os og lige forladt grunden på skovsiden (bagsiden af haven, hvor vi parkerer bilen i sådan et tilfælde - ellers ville gæsterne måske blive forvirret af bilen i indkørslen). Og i samme øjeblik kom lejerne ind på grunden fra gadesiden - perfekt. De har ikke set os og overtog huset og haven i fin stand.

Så kørte vi hen til grillen ved Lohals Camping for at få noget at spise og fik også lidt sludder og nogle rygter fra byen: „Madsmeden“, som overtog byens restaurant har lukket, fordi den tidligere forpagter forlanger nu pludselig penge for restaurantens møbler - efter sigende vil han har pengene i kontanter og sort. Hvad for noget vrølv. Men forskellige gæster i grillen ville vide, at den tidligere forpagter har truet Madsmeden med tæske i det tilfæld, han åbner restauranten og dermed benytter møblerne - og så har han nok præsenteret et hold af lidt åndsvage men brutale unge, som holder øje med restauranten - Lohals-drama :mrgreen: ! Men Madsmeden HAR lukket restauranten, det kunne vi selv se, og der VAR to biler omkring havnen, med nogle mærkelige unge mænd indeni. Og den næste politistation er i Svendborg - ca. en times kørsel langt væk. :roll:

Man kan altså ikke sige, at livet på landet er roligt og kedeligt - der sker noget derude - bare ikke det, Lohals trænger til. På vej sydpå på øen kom så en politi-bil kørende nordpå - jeg håber ikke, at det var fordi Madsmeden fik tæske - men det skal jeg vist læse om i Øboen næste torsdag.

For i morgen købte vi så ind i Brugsen - rigtig dansk! Vi får mørbradbøf med løj, asparges-kartofler fra Samsø og agurksalat. Det er nemt og lækkert - svigermors søndagsmad. :D

Så kiggede vi lidt rundt i Rudkøbing, for at se, hvad dér sker. De er i gang med at renovere gågaden - ny kloak og det hele. Jeg synes, det er en skam at de smider de gamle brosten ud derefter, for at bygge noget „mere modernt“ i asfalt og betonsten - og så skal træerne også fældes. De sætter pris på turisme, men forstår ikke, hvad det er (var?) Langeland kan byde på. Jeg synes, de ødelægger det hele - tid for at blive en langelænder! Tid til at blande sig! :x

Men ikke i aften - jeg er meget træt og vil bare hilse til jer, som forhåbentlig har en god weekend. Fejl i det her indlæg beder jeg at rette - jeg er for træt at kontrollere det selv....sn-orrrrrk :wink:

God nat, I kære,
Nullermand :wink:
Antworten