Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

jeg har en dag uden planer foran mig, hvor dejligt...
Måske tager jeg en kort tur til stalden, men foruden det er der ikke noget på skemaet, bare slapper af :mrgreen: .

Mange mange tak, tusinde gange, Nullermand og selvfølgelig også vilmy, for tv-udsendelse om Stevns Klint!!!
Jeg fik brevet i går og selvom jeg var meget stresset og havde ikke nogen tid, jeg måtte ser den lille film. Det var meget interessant, helt specielt små filmklipperne fra før i tiden.
Jeg kunne ikke forstår alt, så jeg vil kigge det igen og også alle andere ting der er på dvd´erne.
Jeg skal også tage Stevns Klint optagelse til Stevns næste uge, måske Steen kender den ikke...
I gik mig en glæde :D !

Jeg også kiggede den første afsnit fra Matador og jeg glæder mig allerede til den anden!
Jeg ved nu at Steen kan også lide det meget godt og hvis I mangler nogle afsnitter kan han måske hjælpe :wink: . Bare råb!

Heide, jeg vil gerne ser Olsenbanden, men fordi jeg tager til Danmark på lørdag ville det måske være bedst at bytte med Nullermand først :mrgreen: ??
Men du skal jo alligevel få min adresse per pb!

Gabi, jeg havde ikke en dejlig fredagaften (naeh, det var jo dejligt i sengen), men en meget dejligt lørdagaften. I går var vi hos en veninde, jeg mødte på internettet for længe siden og hun er imellemtiden en real veninde. Det var meget hyggeligt. Hun har en datter på 12 og en meget søde mand. Vi havde kaffe og kage og senere spiste vi allesammen og det blev meget sent.

Når du viste din veninde vores sproghjørnet har hun måske også lyst til at skrive her??

Håber at i alle har en fortsæt god weekend uden dårlige oplevelser og med mange solstråler!
Ha´ det godt,
jeg er sulten nu :mrgreen: ...

Kærlige hilsener,
måske ses vi senere,
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

solen skinner, besøget er varslet...vi ved vist godt, hvad vi skal lave i dag. 8)

Ellers har vi det godt heroppe, og jeg håber, at der er ingen der fik tæsk i går i Lohals.

Og tak for tilbuddet om flere afsnit af Matador.

Håber du kan lide "En kvinde i Berlin", selvom bogen er barsk, til tider sågar brutal. Den er i hvert fald oplysende, dog ikke opløftende.

I kan se, jeg er stadig ikke i mit kommunikative hjørne, men så har i da fået to sproglige rettelser.

Kan I have en god søndag!
vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/a015.gif[/img] !

Hvor var det en solrig dag! Vi tilbragte næsten hele dagen i haven med en sund blanding af arbejde og afslappelse.
Dirk har sat tusindvis blomsterløj i jorden forskellige steder - nej, det var "bare" 280....krokus, pinse- og påskeliljer, også iris og tulipaner. Nu er jeg allerede spændt på forår. Jeg har ikke set hvor overalt han plantede dem, men jeg synes i foråret er hver eneste fri plads fyldt med farve!
Vores have er jo ikke så små og lidt efter lidt bliver den (samme med alle de arvede planter og blomster) lige sådan vi vil ha' den.

Nullermand - en dårlig historie med restauranten og "træske-gang". Der er virkelig slemt at træffe på den slags mennesker alle steder...

Nicola - der havde du en rigtig fin lørdagaften!!! Er det ikke pudsig at man "møde" folk på nettet som man rigtig gode kan lide? Jeg har selv forskellige pennevenner og 2 eller 3 af dem er blevet gode venner.

Ja, jeg kan god forestille mig at Heike kommer her en skønne dag. Jeg måtte vise hende hvor man kan tilmelde sig og forklarede hende hvordan vores hjørnet "fungerer" - at vi bare skriver om noget, lave forslag til en rettelse eller få en rettelse.

Jeg ønsker jer en fin aften - og en god begyndelse af ugen!

Hilsen
Gabi
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/tiere/n028.GIF[/img]
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hihi Gabi, du kender mig godt nok at vide at jeg ikke bare griner af folks fejl, men "træske gang" = Holzlöffel Bande, den er god. Bare det var sådan!

Har haft besøg hele søndagen, og nu er der en på ca 110 cm som er ved at være flad.

Vi snakkes ved,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

puha, hvor er jeg mæt. Der kunne godt have været én mere om vores mørbradbøf, men I er jo alle så langt væk fra Hamborg.

Vilmy, tak for rettelsen. tæsk - tæske - træske: ja, den var god! Når jeg læser „træske-bande“ tænker jeg straks på en flok langelændske husmødre, som går løs på madsmeden fordi deres mænd spiser hellere hos ham end hjemme.

Hvad du skriver om „En kvinde i Berlin“ er rigtig, jeg havde derfor lidt besvær med at formulere den korte notits jeg sendte med bogen. „God fornøjelse...“ kan man jo ikke sige i det her tilfælde. En fornøjelse er det derimod at læse om Fru Larsens hændelser i København - også biografisk, men ikke halvt så skrækkeligt.

Her skete ikke så meget i dag, selvom vejret var udmærket har Niels bare brug for én dag i ugen, hvor han skal ingenting (altså bortset fra vasketøjet og strygning, men det klarer jeg ganske godt alene, hvis han ellers lader mig.) Han „ser fjernsyn“ nu - hvad betyder, at fjernsynet er tændt mens han tager sig en lur på sofaen. Han „kigger“ Tatort, men når jeg spørger ham senere, hvem nu har dræbt hvem og hvorfor - så griner han bare lidt genert, den stakkels. Jeg skal snart vække ham, han skal pakke sin kuffert for den næste uge. Det er Oslo igen, og flyet går i morgen klokken 6.00 !

Hvad jeg ikke fortalte i går aftes var, at jeg var lidt skuffet efter den ellers hyggelige snak i Lohals Grillen. Jeg har det såååå svært at forstår disse mennesker. Ejeren af grillen kommer fra Sjælland og jeg kunne forstår det fleste, hun snakkede om. Men selve Langelænder - intet! Nu var der en fisker, som har ingen rigtige tænder (bare nogle sorte stumper) og derfor ikke rigtig åbner munden mens han taler. Så det var klart, at jeg ikke forstod en pind af det, han sagde (han er ikke gammel, som man nu kunne tro, han er helt sikker yngre end mig). Men der var også andre, og de snakker altså dialekt, og det forstår jeg heller ikke. Det var som altid lidt frusterende.

Ikke så svært men også lidt mærkeligt var det her eksempel, jeg fandt i programmet for Langelands Senior Club (hvordan det havnede i vores postkasse? Vores ven Karl er clubbens formænd!) Niels siger, det er Fynsk dialekt:

Et lille guldkorn - hørt i haven:
A: Har du skidt i sækki?
B: Nej, de har je datte.
A: Nå, men du har vel skidt i sækki?
B: Ja, ja, det har jeg da.

Lad mig sige det med Obelix: Die spinnen, die Dänen!!! :mrgreen:

Ha´ det nu godt, I kære,
vi ses,
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

En sen P.S., angående mit eksempel af fynsk dialekt:

der findes en fiskeforhandler på sydlangeland - „Humble fiski“! Da jeg opdagede forretningen spurgte jeg Niels om ordet „fiski“, det forekom mig mærkeligt, men ham (som er ikke god til at forklare sprogelige forhold) sagde bare: „det er en fiski - som vi siger på fynsk“. Nu ved jeg altså, at en fiski er en fiski -men hvad så? Jeg skal nu, som udlændning, åbenbart selv finde ud af det: hvad er det med „i“ som ending - sækki / fiski / hvad som helst kan ende på „i“ i det fynske...

Jeg kan bare gentage det, jeg har skrevet før: de er tossede, danskerne !!

Nullermandi :wink: ,
som går i sengi nu
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej, allesammen i sproghjørnet

Nu må jeg endelig tage mig sammen og skrive lidt om vores dejlige ferie i Nullermands Lohals og om vores oplevelser der. :wink:

Et eller andet ved Langeland-ferie gjorde åbenbart, at jeg er fuldstandig afslappet og doven.

Som jeg fortalte før (måske?), har vi nydt vores feriedage in Lohals og har været helt betaget af den yndige ø.

Vi har nydt den skønne udsigt på den hyggelige havn og at iagttage indsejlingen af de smukke sejlskibe ,der lagde til kajs. Fra vores terrasse var der kun ca. 30 m fra havnebassinen og Trold plejede at går sig en tur alen og snakkede med fiskerne derned.

Desværre lykkedes det ikke for os at købe fisk fra bådene eller kutterne, fiskerne havde simpelthen ikke fanget nogen fisk. Men det var så sjovt: selv de første dage med megen blæst, hvor det var umuligt for de små både at sejle ud, kom fiskerne om morgen ved 8 tiden, for at se til skibene og gør redskaberne klar. De gamle bevægede sig i slow motion, men meget målbevidste alligevel. :mrgreen:

Ja, Nullermand, "Madsmeden"!!! Som du gettede rigtigt fik vi ikke lammesteg den første aften og det var altså helt fint. Ingen af os var rigtig sulten efter en lang køretur i bilen og så mange lækre blommer og æbler! :?

Vi gik ned til havnen til en første lille tur og kiggede på Madsmedens menukort, men han havde kun en ret på kortet: fars i grønsagsrand eller noget lignende (sådan noget der ser ud, som om det er blevet spist allerede en gang før).

Mens Erika ventede udenfor med Trold gik jeg ind og kom først ind i et meget formørket rum, som lignede en bar - men ikke en af dem, man føler sig tryg i! På mig virkede den mørk og snusket, men restaurantgæsterne sad i den lysere udestue.

Jeg spurgte så, om der var andere retter på menukortet, men de var der ikke. Så spurgte jeg, om man må komme ind med en lille hund. Det fik jeg et blankt "nej" til fra damen bag ved baren. Så kiggede jeg rundt omkring i det her grimme rum og sagde til hende: "Jeg tror da ellers ikke, at min hund vil føle sig godt tilpas her hos jer," vendte mig om og gik ud.

Den næste eftermiddag gik jeg ind til grillen ved siden af, for at hente en ristet hotdog til mig. Da den unge pige så Trold, sagde hun: "er det din sød lille hund? Jeg har set den de sidste dage her ved havnen, han er jo bare så sød og rar." Så fik Trold en halv pølse, skåret ud i skiver. Desværre lukkede grillen 2 dage senere.

Nu holder jeg, men jeg kan og vil gerne skrive meget mere om Langeland og Lohals. Erika og jeg var enige om, at en uge er alt for kort!!!

Sov godt. Jeg kigger ind, når jeg får den næste anfald af skriveri. :mrgreen:

Kære hilsner
Charlotte
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og hihi :mrgreen:
træske-gang kunne virkelig være nogle husmødre som er meget vred om deres mænd. Måske titlen fra an ny Doku-soap - vi har jo mange af dem...

Fiski, sækki.... :?:

Måske betyder det bare det samme vi siger Fischlein, Stühlchen, Bettchen osv?

Troldmor - jeg glader mig at høre mere om din feriesenere!

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
jeg har ikke fået en anfald af skriveri som Troldmor har haft. Nej, jeg har en dårlig samvittighed, fordi jeg har ikke skrevet her siden nolgle dage. :oops:

Troldmor,
tak for din ferie-historie. Jeg glæder mig på den næste afsnit. :)

I dag skeede der ikke ret meget hos mig. Først, tidlig om morgenen pakkede jeg Olsenbanden ind og tog brevet med til postkassen.
Ja, og derefter sad jeg ved skrivebordet, gad ikke at lave mit kontorarbejde. Jeg var virklig uvillig :oops: og så kom besøget fra min fransk veninde helt tilpas. Vi snakkede og hyggede os hele eftermiddagen, drak kaffe og spiste æblekage med flødeskum.

Nicola,
tre søde drenge er allerede undervejs. Sandsynlig banker de i morgen på døren hos dig. :wink:
God fornøjelse!

Vi har nu efteråret hernede. Det var meget kold og mørk i dag med regn og haglbyger. Det var den første gang da jeg skulle varme daglistuen op.

Lige kom mind mand hjem fra forretningsrejsen. Så skal jeg dække bordet til aftensmad.

Vi snakkes ved.
Kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Jeg hører Modern Talking. :mrgreen: Geile musik. musiken fra mine Teenager-tid. :wink: er var god tid-80er.

kærlig hilsen

grit
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej

Heide: bare nogle små rettelser, feriefortællingen må vente lidt endnu.

..jeg har dårlig samvittighed, fordi jeg ikke har skrevet her i nogle dage...
... I dag skete der ...
...pakkede jeg Olsen-banden ned...
...kontorarbejde. Jeg gad virkelig ikke...
...besøget af min fransk vendinde...
Du ku' vel ikke sende tre søde drenge også til mig, Heide?
Du varmede dagligstuen op for første gang.

I dag har jeg fået en ny computer mus, den er ret svært at styre, når man har været vænnet til den gamle i fem år.

I den næste afsnit af "Feriegyser på Langeland" fortæller jeg om den drukne hånd :shock: , slanger :shock: og tæskeholdet på Lohals Havn :shock: . :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Charlotte
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

og Troldmor: tak for din ferieberettelse! At havnegrillen lukkede har nok sin grund: havnegrillen og restauranten tilhører under den samme lejekontrakt - så det er, som beskrevet før, den tidligere forpagter, som har truet Madsmenden og han hold altså op med at åbne begge to spisesteder. :|

Desuden fik jeg at vide, at det er næsten umuligt at finde personale til at drive en hvad som helst forretning på øen. Bestyrerinden på camping-pladsen oplyste, at de nu „importerer“ unge piger fra hhv. Sjælland og Nordjylland for at arbejde i deres forretninger - de langelændske unger er bare for dumme og for doven. Jeg så det selv, da Madsmeden overtog Havnegrillen (og endelig åbnede det for turister så vigtige sted igen): i første omgang var der TRE unge piger, som snakkede og fnøs i baggrunden. Jeg var den eneste kunde, men skulle stikke hovedet ind i lugen og spørge om måske en af dem ville være så venlig at betjene. Så kom en, men ikke særlig begejstret, og jeg fik verdens dårligste hotdog (og gad ikke rigtig spise den: pigen havde med sine hænder sæt pølsen i brødet, greb så efter løg og agurker, alt uden at benytte hverken gafler eller skeer - og med de samme hænder modtog hun mine penge - sådan går det ikke!) :roll:

Næste gang (ja - der var en anden gang. Man skal jo give folk en chance) var der en ung mand bag lugen. Han sad på en fryser og var åbenbart ikke helt indforstået med, at der kommer nu en kunde for at forstyrre ham. Men han var venlig, spurgte hvordan det skulle være, lavede sit job ordentligt og ønskede en god dag. Vi så på hinanden, helt overrasket og sagde: han er god - altså når vi snakker om Langeland. Derefter trak han sig tilbage på sin fryser og gloede på os, mens vi spiste vores hotdog. Vi ville gerne have én til, men det var for meget. Nu forstyrrede vi for anden gang - vi fik en anden, men han lavede den uden et ord og med foragt i sit ansigt.) :D

Men sådan er de ikke alle - hos bageren arbejder nogle ganske rare piger - de er altid venlige. Desværre forstår de tit ikke, hvad jeg gerne vil have - men det skyldes jo mit dårlige dansk. :oops:

Her er efteråret nu også kommet - ganske vist nægter jeg stadig at tænde for varmen, men jeg sidder her i lejligheden ved 17 grader og har en varm jumper og varme sokker på. Min forhåbning på en dejlig varm sensommer har jeg opgivet - og glæder mig nu på den „mørke tid“, som jo også er meget hyggelig. Jeg skal huske at købe nogle stearinlys i morgen og vaske min original engelsk plaid (for hyggelige aftener på sofaen). Den plaid havde katten valgt som sin første plads, da hun kom til os og havde brug for noget, som er hendes egen. Men nu er jo hele lejligheden hendes egen, og hun finder sig altid nye yndlingspladser. I øjeblikket er det en lænestol, som står ved siden af min seng...hun vil nok gerne være i nærheden af mig - men ikke alt for nær, den søde...

Hyg jer, I kære, så gør I det bedste ud af det her vejr,
vi ses i morgen,
Nullermand

Nu har jeg lige set Grits indlæg - og kommer straks i tanke om en historie, jeg oplevede med min mormor i 80erne: kun kunne godt lide at høre musik i radioen og da jeg engang spurgte hende, hvad hun gerne ville have til sin fødselsdag, så sagde hun, at hun gerne ville have en LP med den der japanske sang på. Hvad for en japansk sang, spurgte jeg. Nå, den de spiller nu så tit i radioen: Yamaha - Yamaso! Hun mente Modern Talking: You´re my heart, you´re my soul. :D
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kare I,
Charlotte, du har også mødt tæskeholdet? De er slemme på Langeland, synes jeg. Det havde jeg slet ikke forventet.

Og så er de også dovne; godt at det findes "fremmedarbejdere" fra djæavleøen :wink: .

Her er efteråret også kommet med storm og køligere temperaturer, men i modsætning til Jer andre er jeg glad for årstiden. Det er faktisk den bedste årstid jeg kender. Om det nu skyldes fødselsdagen, vejret, lyset eller noget helt andet og meget privat, vides ikke. I hvert fald har jeg det godt, når dagenen bliver kortere, når man tager sig tid til tingene og når bøgerne kan læses udenfor igen.

God nat,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

var det ikke Sjælland, som kaldtes for djævelsøen? Men tusind tak for „dovne“ - var der ikke mere?

Du er overhovedet ikke i modsætning til os andre, hvis du er glad for årstiden -i hvert fald ikke til ALLE andre. Som jeg skrev, er jeg parat til og glad for „den mørke tid“ - endelig kan man hygge sig med bøger, plader og dvd´er, uden at man har fornemmelsen, at gå glip af livet ude i gaden. Herligt! Efteråret og vinteren skal bare komme - jeg har såååå mange bøger (takket være dig), jeg mangler bare nogle stearinlys, for at gøre det hele lidt mere stemningsfyldt. Men så - min kat på maven, min bog i hånden - hvad kunne være mere hyggelig?! Ja - måske skulle jeg opfylde mit te-forråd... :D

I rigtig god efterårsstemning-
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

God morgen allesammen,
en „frisk“ morgenhilsen fra mig. :D

Charlotte,
du var meget hurtigt med rettelserne. Tusind tak til dig.
Jeg beklager, desværre har jeg ikke mere drenge på lager. :wink:

Nullermand,
Yamaha – Yamaso ! Jeg brød ud i rungende latter :P :mrgreen:
Hvad for den sjov historie, den er helt bedre end alle „Leserwitze“ jeg har læst i hele livet.

Vilmy,
du gættede forkert. Jeg kan godt li’ den mørke tid, helt specielt november-måned med tåget eller blæst. Jeg er også parat til at tænde lys og ild i kakkelovn.

Nu skal jeg på turen, har meget at gøre i formiddags. Allersidst vil jeg forbi hos en veninde, hun bliver 50. i dag.

Ha’ en god dag!
Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Antworten