Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

:mrgreen: Yamaho - Yamaso!!! :mrgreen:
Det er virkelighelt fantastisk!!!!

Så Grit - du er nogen af dem som lytter til Modern Talking? Det gør vi også! Men det må man tit ikke sige for højt, så bliver man foragtet (Modern Talking??Det er der dog ikke rigtig musik!).
Når jeg hører nu Modern Talking minder det mig altid om Langeland! Vi var der året Modern Talking "was born again".
Og det var helt sjovt! Hele dagen hørte man noget i radioen. Guldene plader, Nr.1-Hits osv.... Og så kunne man høre forskellige meninger til Modern Talking - Jeg hører dem ikke, er det ikke Dieter Bohlen? - Jeg køber CDen for min mor/bro/ven - Modern Talking?Kender jeg ikke. Der var meget mere og slet ikke nogen - virkelig ikke nogen!!! - lyttede til Modern Talking. Lidt mærkeligt - ny CDen var udsolgt som de sagde i en meget kort tid - så hvem køber den? Det er lige så med BILD - ikke nogen læser dem, men det er de auflagenstärkste avis...
Vi hører dem meget gerne. Og lad Bohlen blive som han er - han laver Sch..... zu Gold, ikke?

Nullermand - Matador er på vejen tilbage.

Jeg har en aftale med min veninde i Flensborg per Skype - så god nat

Vi ses
Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
det beroliger mig, at jeg tog fejl. Skulle I løbe tør for kvadethe, giv lyd og Care pakken kommer. :wink: .

Yamaha historien er virkelig god!

Så, tilbage til dagens dont.
vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 19.09.2007, 23:12, insgesamt 1-mal geändert.
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej allesammen,

jeg må være ramt af efterårstræthed eller dovenhed. Men jeg vil alligevel gerne fortælle om Langelands-gyseren. Det bliver nok en maxi-soap :mrgreen:

Men først tak til Nullermand for Yahama, jeg gik og smågrinede hele dagen. :D

Tæskeholdet: jeg har ikke set dem! Men den lørdag vi ankom til Lohals og mødtes med Nullermand og Niels, hørte jeg i de tidlige aftentimer en bil køre rundt på den lille bitte havneplads med hylende motor igen og igen.

Jeg har ikke lagt stor betydning i det, også fordi det kun varede i kort tid. Men den anden morgen spurgte vores fastboende nabo, om vi også blev generet af larm eller andet i løbet af natten. Men vi havde ikke lagt mærke til noget som helst, mens gutterne havde ødelagt nogle havekrukker hos ham og så ringet ved hans dør ved 2-tiden, hvorefter de selvfølgelig forsvandt.

Efter det Nullermand skrev, tror jeg nok, at det har været tæskeholdet, fordi jeg også har hørt bilen de næste 2-3 aftener, og så blev grillen lukket.

Beretningen om den afskårene arm - eller drukne hånd får I så imorgen.

Sov sødt
Charlotte
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen -

Gabi, Modern Talking har aldrig været min kop te, og bortset fra dengang jeg købte altså den fødselsdagsgave til min mormor, har jeg ikke støttet Dieter Bohlen. Jeg kan lige nu heller ikke komme i tanke om andre sange end lige den „japanske“. Det siger jo også noget - hvis der var noget, jeg kunne lide, ville jeg nok i det mindste huske det. Men måske er det også bare min dårlig hukommelse - man er jo ved at blive gammel... :mrgreen:

Nu kom Niels´ opkaldt via skype midt i min skriveri. Han er stadigvæk i Norge, flyver kryds og tværs og vil komme hjem meget sent fredag aften (eller lørdag morgen). Det blev jeg lidt sur over: han skal ikke køre Oslo-Hamborg i én fart efter en arbejdsdag, så bliver jeg bange. Vi blev enige om, at han skal prøve at finde et hotel i København for fredag aften, selvom det betyder, at jeg først har ham her i løbet af lørdagen. Jeg vil hellere have ham her lidt senere, men levende! :|

Vilmy - kvædete? Er det noget, du laver selv? Jeg spørger bare, fordi vi har så mange kvæder i år. I de sidste år gav jeg hele høsten til min tidligere kollega. Hun lavede gele ud af det og også „kvæde i hvidvin“, det smager godt til vanille-is. Jeg fik til gengæld nogle glas af det ene og det andet. Men vi blev uvenner (altså ikke rigtig, vi snakker med hinanden, men jeg har lige i dag igen opdaget, at jeg egentlig ikke kan lide hende) Nu er jeg jo ikke den, der spiser marmelade eller gele - men hvad ellers kan jeg bruge 20 kilo kvæder til? Efter den første frost skal kvæderne høstes - og indtil nu har jeg ikke nogen ide, hvad der skal ske med dem. Jeg er åben for jeres gode råd -men husk nu, at jeg ikke har en fryser.

Troldmor, tak for fortsættelsen af din ferieberetning, men: - „Beretningen om den afskårene arm - eller drukne hånd får I så imorgen.“ - det lyder da forfærdeligt. Bare jeg ikke får mareridt, så skulle du så snart som muligt oplyse, hvad det drejede sig om. Jeg håber dog, at du ikke mente det alvorligt! - ikke i min ellers så rolige og trygge Lohals. :roll:

Så er det alligevel tid til at komme i seng, jeg skal nok ikke drømme om afskårne arme eller drukne hånde, :wink:
vi ses i morgen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

nej, kvædethe er noget, man køber her i landet. Kvødethe smager rigtig godt og står for rigtig dejligt efterår.

Du ved slet ikke, hvad du har i haven, Nullermand. 20 kg kvæder...det er lig med kvædemarmelade (ikke det bedste jeg kan forestille mig, men o.k.), kvædesnaps, kvædebrød (=hjemmelavet slik til jul) og henkogte kvæder (min favorit). På min arbejdsplads er folk med kvædetræ meget populær; så kan vi andre komme og høste. Mærkeligt nok er det nemlig folk uden eget kvædetræ, som forarbejder kvæderne....

God nat,
vilmy
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Vilmy,
jeg er sikker på ikke alle kender vendingen "dagens dont" du brugte i et indlæg. Jeg kender den som en gammel vending "tägliche Arbeit" og jeg hørte tit "efter dagens dont" ( im Sinne von nach des Tages Müh' und Last) i Danmark. Bruger man det stadigvæk hver dag ?

Grüße aus Lippe
Günter
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Lippe,
ikke hver dag, men man bruger det stadig, især, hvis opgaven ille lige er populær.

En del af deltagerne herinde læser også sank litteratur, og det kan ikek skade at ære de lidt ældre gloser for at forstå det 20. åhundredets forfattere,

At bruge vendinger ikke alle kender er faktisk helt tilsigtet og nærmest aftalt. Det kan jo ogås bruges som teknik til at lære nye (og nye, gamle) gloser på.

mvh
vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, mine venner,

efter en travl dag glæder jeg mig (som hver uge!) til fredag. Vejret skal blive fint og så ville vi ha' en dejlig efterårsweekend på pladsen.

Sidste uge var jeg nu endelig henne til lægen pga min Achillessehnenreizung. Tabletterne jeg havde før virkede ikke og så har jeg fået en recept for 6 gange Krankengymnastik. I dag var den første... og jeg siger jer: Jeg havde aldrig sådan forfærdelige smerter. Nu ved jeg hvad man virkelig mener med "Zähne zusammenbeißen". FOden og læg blev trykket og bøjet - Puha!!! Da jeg kom ud hvar jeg næsten ved at græde. Og den tortur 5 gange til [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/s020.gif[/img] ...

Min far har fødselsdag midt af oktober-måned. Så begyndte jeg at strikke et par nye strømper til ham. Der har han altid brug for. Tilfældigvis har han tit det samme par på når vi møder. Og stadig kommer sproget "Din stakkels far har bare dette par strømper..."

Jeg ønsker jer alle en god weekend

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Ralf og Gabi -jeg fik jeres pakker i dag, tak for det. Og så syntes jeg, at jeg godt kunne tillade mig selv at se serien igen, dengang uden undertekster, fordi jeg ved jo nu, hvad det drejer sig om. Så skal jeg hellere koncentrere mig at lytte frem for at læse. Jeg så de første to afsnit i aften og det gik ganske godt. Matador er altså klar til at sende ud igen, hvis en anden her også vil se serien ?!

Gabi, tak for blomsterfrøet, du sendte med. Det var nøjagtigt som du skrev: løvemund-frøet ville straks ud af sin pose - godt jeg læste din advarsel før! Den ridderspore - er den blå eller hvid? Og god bedring med din fod, jeg håber det bliver mindre smertefuld næste gang, din stakkels.... :|

Vilmy, „Fru Larsen“ giver nogle gange anledning til at spørge om noget her: bogen er jo skrevet op som hun taler, så der findes nok en hel del hverdagssprog og måske også københavnsk dialekt. Hun siger fx tit det, vi har læst før her i tråden „...skal jeg sige og hilse“. Men hun siger også: „Det skal jeg ikke kunne sige“ når der er tale om noget, hun ikke ved nøjagtigt. Er det noget regionalt eller ligger der en dybere betydning i? Det minder mig lidt om det, Niels grinede over da han lærte svensk. Der siger man ikke „jeg vil gerne ha´....“ men: „jeg skulle gerne ville ha‘...“

Nå, i hvert faldt bruger hun også ord, som efter min ordbog betyder noget, som ikke passer i sammenhængen - så her må det nok være hverdagssprog: når man fx laver noget morsomt, så „laver man fis“ - men efter min ordbog betyder fis=Furz, og det kan jo ikke være ment her. :wink:

„Dont“ kunne jeg finde i min ordbog, men „dagens dont“ havde jeg ikke hørt før - tak for det! Det er sjovt, at komme „længere ind“ i sproget, men når det er noget, jeg ikke har læst eller hørt før, er jeg sommetider usikker, om man bruger en glose stadig i dag eller om man bruger den måske kun i særlige områder.

Det er det samme med alle de bandeord (som findes jo mange af i „Fru Larsen“). Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvilken af dem er „slemme“ ord og hvilken er normale - og hvad bruget af et ord fortæller om mig. Så derfor springer jeg dem hellere over allesammen, selvom alle ordkonstruktioner med skide.... eller pisse... er nok ikke så slemme, som man som tysker tror. „Hold kæft, hvad blev jeg pisseglad for det“ lyder rigtig slemt, når man oversætter det til tysk - men selvom det helt sikkert ikke er fint sagt på dansk, så er det nok ikke det samme, tror jeg. Mmmh - jeg håber I forstår, hvad jeg ville sige, eller hellere spørge......... :roll:

Så meget for i dag, I kære,
kærlige hilsner,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
og velkommen til en sen aftentime med bandeord. Fru Larsen er ikke tilbageholdende, når hun taler, der har du ret.

Når hun siger „...skal jeg sige og hilse“ vil hun fremhæve noget, der er vigtig for hende. Altså noget, hun synes er vigtig eller noget hun ved noget om. Den næste vending tolkede du fuldstændig korrekt. Hun er ikke helt sikker og bruger derfor en konjunktiv forn (kunne).

At lave fis betyder at lave ballade, noget morsomt, sjovt eller pjattet. Altså noget, som mangler alvor.

Dont...ja, det kan være at dagens dont holder sig længere her i provinsen end i de store byer.

Taj, go "pisse" eller "skide" bruger hun for at fremhæve betyndningen som "bloody" på engelsk. Pissesur er meget sur, skideligeglad er meget ligeglad osv.

Håber det hjalp lidt. Jeg er ikke selv aktiv bruger af bandeord, men forstår dog de fleste.

Nullermand, har du Bryggeren? Eller er du interesseret?

God nat, vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Her er jeg til en kort "Kigg-Ind"

Nullermand - riddersporene er blå. De så helt fantastisk ud dette år og blomstrede 2 gange.

Løvemund-frøet finder jeg stadig på mit skrivebord - :D det er overalt...
Jeg glæder mig at du glæder dig, håber du kan dyrke dem.

Nu virkelig god weekend

Hilsen

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, tak for forklaringerne. Da jeg så det næste afsnit af Matador i aften kom jeg i tanke om, hvad nok Maude ville have sagt hvis hun havde hørt Fru Larsen med alle hendes bandeord - helt bestemt ville Maude have ligget i sengen i ugevis derefter! Hun knækker jo sammen allerede kun fordi Elisabeth har brugt ordet „lort“. :mrgreen:

„Bryggeren“ har jeg kigget efter i Rudkøbing og Svendborg, men ikke fundet serien. Så hvis jeg må låne den ville det være fint. Ganske vist kommer jeg så til at „hoppe“ lidt rundt i Danmarks historiske serier, altså med Matador, de første afsnit af Krøniken, et afsnit af huset på Christianshavn, Matador igen og så Bryggeren - det er ikke lige den rette rækkefølge - men pyt med det. Jeg elsker at se sådan noget. (Ikke at glemme Far til fire og alle de der tåbelige Dirch Passer film - dem ser jeg jo også hvis jeg ellers kan få fat i dem). De er film allesammen, men jeg anser dem også som tidsdokumenter, de tegner et billede af Danmark i hver sin tid, og det kan jeg godt lide.

Da der ellers ikke skete så meget her i dag vil jeg afsluttende kun berette, at Niels altså fik et hotelværelse i København og kommer hjem først i morgen - og det var godt!! Han kørte nemlig igennem et stort uvejr i Sverige i dag og er lige kommet til København - meget træt, meget udmættet, og meget lykkelig over, at kan ikke skal køre videre til Hamborg i nat!

Ha´ det godt, I kære
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

Tina og jeg vil tage af sted tideligt i morgen, så jeg kun sigger farvel for næste to uger.

Har det godt, i kære.

Ralf
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

her er morgenskift :wink: . Jeg kunne ikke sove længere...
Også kun en kort hilsen, fordi vi tager nordpå i dag.
Jeg vil vinke til dig, Nullermand, når jeg kører forbi Hamburg :wink: .
Godt at Niels kom godt til København i går!! Jeg håber at uvejret bliver i Sverige...

Jeg har jo stadigvæk internet i Danmark, men jeg vil forsøge at slappe af og nyder havet i stedet for at nyde pc´en :mrgreen: .
Men jeg vil tænker på jer og vil helt sikkert kigge forbi her også.

Jeg må pakke bilen nu.
Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej alle,
tak for forklaringerne af "dont"og en god weekend.

Grüße aus Lippe
Günter
Antworten