Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

kun en kort nathilsen herfra. Ralf og Nicola, jeg ønsker god ferie i hhv. Frankrig og Stevns. Nu kommer vi til at mangle såvel morgenholdet som natholdet her i vores hjørne for de næste to uger. Andrea har ikke skrevet så tit her, men hun er nu også på ferie, nemlig på Langeland. Måske kan man jo „reaktivere“ nogle andre for at skrive med her, så det ikke bliver alt for roligt?! Muldvarpen er ikke dukket op i ugevis, Troldmor kommer kun i tilfældet af „skriveri-anfald“, Grit hører man sjælden noget fra. Men så er Günter på besøg hos os igen - kan du måske kigge ind som vikar for to uger? :wink:

Nå, jeg har Niels tilbage her, han kom i eftermiddags og jeg vil ikke sidde foran skærmen nu, hvor vi har kun en kort weekend med hinanden, jeg skal derfor fatte mig kort. Katten er helt vildt med ham, åbenbart lugter han anderledes end før: hun vil hele tiden snuse til hans ansigt og puster og spinder i hans ører. Og så ruller hun rundt i hans tøj som besat - mærkeligt! :roll:

Men nu er det nok for i aften, vi ses i morgen,
ha´ det godt indtil da,
Nullermand
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Nullermand,

desværre ikke, kigger for sjældent og for det meste uregelmæssigt her forbi. Er jo pensionist, men det kender I jo.

Grüße aus Lippe
Günter
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God morgen!

Tja, når man bor i Danmark er man jo ikke fraværende, mens man er der, så mig må I gerne regene med. Når det er sagt, håber jeg, at alle ferierende fra sproghjørnet får nogle rigtige gode minder med hjem, de kan fortælle om her i hyggekrogen bagefter.

Jeg havde besøg fra Andrea & familie i går. Tak for besøget; det var hygggeligt at lære Jer at kende. God ferie til Jer!

Jeg har kigget efter kvædethe i butikkerne, men det ser ud til, at årets forråd er brugt. Øv; så må jeg spare på den, jeg har, indtil der kommer nye forsyninger på markedet. Til gengæld er jeg ved at samle henkogningsglas, fordi jeg har besluttet mig til at sylte de sponsorkvæder, jeg får af min kollega (jeg er ikke SÅ glad for marmelade, og henkogte frugter er fremragende til middagsretter, synes jeg).

Jeg nyder efteråret her. Lugten af efterårsnætterne er helt vidunderlig, synes jeg, og det vækker minder, jeg ikke vil være foruden.

Så, siden jeg holdt fri i går, skal der arbejdes lidt i dag.

Kan I have en god søndag! Især håber jeg, at vore Hamborgere får en god søndag; I ser hinanden jo ikke så tit.
vilmy

PS: Hvorfor ser man altid slåfejl EFTER man har klikket på "send" knappen?
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

nu er jeg for sent at ønske Ralf og Nicola en dejlig ferie!!! Men jeg er sikker på at de ville have det alligevel meget afslappende og hyggelige.

Muldvarp savnede jeg også den en eller anden gang. Og Troldmor - synes jeg - nyder det dejlige efterårsvejr hellere ude end inde.

Det var fantastisk vejr her. På pladsen lugter det rigtig fint efter ... efterår! På markerne er højhest i fuld gang. Jeg elsker det meget.
Og har I nogensinde set solen glitrende på en edderkopspind?

Vi kom ikke så sent hjem fra pladsen fordi vi ville tage en lille motorcykeltur. Derefter havde vi kaffe i haven. Senere da jeg ville hænge vasketøj op var der en lille kat i haven. [img]http://www.cosgan.de/images/midi/tiere/g075.gif[/img]

Man kunne se at den var ikke så gammel, men desværre meget bange. Jeg håber den kommer igen. Måske skulle vi stille en tallerken med kattemad ud for den?

Hilsen til de få de er her nu!!!

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Günter, så er det jo klart at du ingen tid har. Havde jeg vidst, at du er pensionist, havde jeg nok ikke spurgt. :mrgreen:

Vilmy (og andre) - jeg ledte efter opskrifter med kvæder i dag, og da jeg ikke er så meget for den søde mad, ledte jeg især efter muligheder, at sylte kvæder på den sure måde. Jeg faldt over en opskrift med sukker, eddike, salt, peber og laurbær - det kunne godt være noget for mig (jeg spiser meget gerne sure, syltede grønsager fx agurk, selleri, græskar osv.). Har én af jer nogensinde prøvet at sylte kvæder på den måde? Eller, Vilmy, er det netop det, du mente med henkogte kvæder, da du jo heller ikke er så glad for marmelade.

Min mor har meddelt, at hun meget gerne ville have en del af høsten for at lave gele - det passer godt: så får jeg til gengæld et par glas gele for Niels uden at lave det selv.

Vi havde en meget fin efterårsdag her og rigtig mange mennesker var ude på gaden, rundt om Alsteren og langs Elben for at nyde den - og vi med dem. Men lugten af efteråret får man desværre ikke her midt i byen, og derfor savnede jeg trods alt min have en lille smule...suk... :roll:

Så, men nu skal det være nok for øjeblikket,
vi snakkes ved,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,

se lige i din postboks; der ligger to chutneyopskrifter og henkogningsopskrifter.

JEg kiggede i mine kogebøger for at se, om der var flere muligheder end dem, jeg kender, men hverken Henriette Davidis, Claus Meyer, Søren Gericke, Suhrs husholdningsskoel eller Kille Enna ahvde mere at byde på end Schleswig-Holsteinischer Landfrauenverein i deres opskriftsamling.

Jeg faldt dog over opskriften for kvædethe, og dem vil jeg ikke snyde Jer for:
Kvædethe

til 2 store glas
Kom en stor spsk. indisk eller ceylonthe i en tekande, eller to store varmefaste glas. Skær en halv kvæde i tynde skiver og kom den ned til theen. Hæld 0.5 l spilkogende vand over og lad det trække i 8 min. Sød med honning eller sukker og dryp måske med en smule citronsaft.

Den skal prøves; hidtil har jeg kun prøvet færdigfabrikeret kvædethe.

Så, god nat, ikke mere fra mig i aften.
vilmy
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej allesammen,

jeg vil hellere skrive nogle linier, så ellers tror I, at jeg er doven :mrgreen: og det er præcis det jeg er.

Og da jeg lige har læst at Günter er pensionist og den forklaring blev akcepteret for at han ikke har tid, så må jeg hellere hurtig skrive, at jeg er også pensionist. :oops:

Gabi, hvad har du dog lavet for en sød stavefejl: høhest på marken. Jeg kan ligefrem se hesten drøner rundt i høet. :mrgreen:

Vilmy, skal jeg kigge efter, om jeg kan få kvædete her i Matas? Er den fra Urtekram?

Nullermand, der ligger et nyt lam i min fryser! Lammeryggen bliver gemt indtil vi kommer til Lohals næste gang. Så træffer vi en aftale og mødes alle fire i jeres sommerhus med det godt udstyrede køkken. Måske ved du allerede, hornår Ier der på ferie eller weekend næste år. Mange hilsner til Niels.

Ligenu efter lam i fryseren vil jeg ikke skrive om den afskårne arm. :shock: Måske i morgen.

Sov godt allesammen
Charlotte
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,

ellers tak, Charlotte, jeg tror nok, at den snart kommer igen et eller andet sted. Normalt har SuperBest den, så mon ikke den er på vej.

Gabi, det har også været en flot dag i dag. Lidt flere skyer end i går, men ganske pænt. Og duften af efteråret er bare uovertruffen.

vi snakkes ved,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

Vilmy, tusind tak for din mail med opskrifterne. Det var lige hvad jeg havde tænkt mig, noget surligt med smagen af kvæde - lyder meget spændende og skal i hvert fald prøves! Og chutney havde jeg overhovedet ikke tænkt over - sandsynligvis fordi vi ikke en enkelt gang kom til at grille i år. Men sådan en særlig chutney kunne også passe til en ellers meget traditionel frokost (hvor i min svigermors tid en lun mørbradbøf skulle være på bordet). Til resten af dine mails svarer i morgen.

Troldmor, fint at du som pensionist fandt tid til at kigge ind her. :wink: Lammeryggen skal vi finde en dato for - jeg kunne godt tænke mig det skulle være omkring påske. Historierne om afskårne arme og drukne hænder bliver du os altså skyldig. Men vi venter tålmodig... 8)

Det er morsomt, at Gabi kom med en stavefejl, som morede dig pga. en læsefejl: Gabi skrev højhesten, du læste høhesten. Men jeg må indrømme, at en høj hest på markerne er ikke halvt så sjov, som en hest drønende rundt i høet. :D

Nå, Gabi skal nok oplyse i morgen, hvad det nøjagtigt var, hun elsker så meget. Jeg tror, det var selve høsten - at bringe hjem årets arbejde i form af guld korn. Det betyder nok som i gamle dage, at man føler sig tryg for den kommende vinter - noget dybt menneskeligt, en følelse af, at året går over, og at det gik godt. Kan vi endnu i vores tider får glade af sådan noget? Jeg ved det ikke - og vil ikke blive alt for filosofisk med det her - men Vilmy er nu i hvert klar over, at jeg er ved at læse „Nybyggerne i Alberta“, efter jeg blev færdig med Fru Larsen. :wink:

Godnat, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

...nynner du også [url=http://www.frank.nielsen.dk/musik.htm]marken er mejet[/url] lige nu?

Det lyder som om jeg snart skal kigge forbi Aabenraa genbrug igen :wink: .

Så, nu skal jeg sove.

God nat,
vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 24.09.2007, 23:28, insgesamt 1-mal geändert.
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen fra Stevns :wink: !

Så Gabi, som du kan se, er det ikke for sent at ønske god ferie til mig, jeg har stadigvæk internet her.
Rejsen var ikke så hyggeligt. Motorvejen var propfuld og færgen sejler endnu kun hver 40 minutter, fordi der er kun tre skibe tilbage. Mon de forbereder sig allerede på broen :shock: ?
Så det tog sin tid og vi kørte mere end otte timer.
Men nu er vi her og det hele er glemt.
Første aften måtte jeg ud til klinten om at se hvis havet er stadigvæk der :wink: .
I går tog vi en lille tur til Haslevs Blå Marked, det store indendørs krammermarked. Det var meget sjovt og alle fandt flere tinge med udtagelse af mig, så købte jeg lækkere heksehyl kun for mig :D .
Nu er Steen på arbejde, børnene sover stadigvæk, mens jeg nyder stilheden omkring mig.
I går sovede stakkels lille A-menneske-mig til klokken ni :shock: !!!
Men jeg tror det var rejsen som "steckte mir in den Knochen" ...havd siger danskerne til det :?: .

Jeg slutter nu,
ha´ en god dag allesammen,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

og Nicola, god aften fra Hamborg! :wink:

Så er du alligevel kommet til Stevns - Niels sad fast i den anden retning lørdag eftermiddag, så kunne det godt være, I så hinanden i køet. Jeg tror ikke, de forbereder sig på broen - men måske skal der skabes en mere positiv holdning til den på begge sider, sådan at alle i køet skulle tænke „hvis bare vi havde broen...“? Men det kan jo nu ikke være i færgeselskabens interesse at gøre det, derfor tror jeg hellere, at de bare havde tekniske problemer. 8)

Fandt du havet endnu dér, hvor du forventede det :mrgreen: eller havde det flyttet sig et andet sted hen? Jeg skal ikke se efter, om østersøen stadigvæk findes omkring Langeland - men jeg skal sige farvel til havet (efter jeg har sagt farvel til huset) hver gang jeg forlader øen. På broen fra langeland til Siø skal jeg så også sige farvel til øen. Så har vi alle vores ritualer... :oops:

Med „steckt mir in den Knochen“ kan jeg desværre ikke hjælpe. Jeg spurgte Niels og han er sikker, at der findes en tilsvarende vending - men hvilken det var, det kunne han ikke huske med det samme. Så skal vi vente på vore „dansker“, for at finde ud af det. Det er en skam, at nogle af dem er pensionister - så skal vi altså vente til omkring jul - de har jo så travlt! :mrgreen:

Nyd den tid - i Stevns, med Steen, og din ferie!
Som A-menneske læser du det her først i morgen - mens jeg som B-menneske overvejer, at dagen kunne godt vente på mig en time mere! :D

God ferie, og en gang til,
kærlige hilsner,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

hyggeligt, at du alligevel er her, Nicola. Jeg håber, du får en rigtig god tid i Stevns. Efteråret er bare den skønneste årstid, og her i Sønderjylland er skovene ved at iklæde sig deres høstfarver; det ser bare så flot ud mod havet.

Jeg håber at I fandt havet uden at lede alt før længe. :wink: Jeg måtte trække lidt på smilebåndet, da jeg læste det.

Underligt at trafikken var så slem. Godt I ikke kom til at stå i køen ( :wink: Nullermand). Det er bare så kedeligt at stå og vente.

Hvor mon Heide er? Og Uschi? Huhu, er I der?

Uschi, jeg har sa slet ikke takket Andrea & dig for englen. 1000 tak for det.

God nat, kære A mennesker (jeg har ingen problemer morgentimer i dagslys, men når det kommer til stykket, er jeg vist B menneske). Og godnat til B mennekene...det er vist dig, Nullermand; Ralf er jo væk.

vilmy
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

den A-menneske er her igen, men i går sovede jeg til klokken otte og efter morgenmad gik jeg i seng igen og sovede til klokken et igen :oops: . Jeg håber at stresset er snart ud af mine knogler.
Vejret var fantastisk i går, vi havde 20 grader og var på stranden i eftermiddags.
Det var næsten som sommer, men du har jo ret, vilmy, træer i forskellige fantastisk smukke farver viser os at det er allerede efterår.
Og nu regner det :wink: .

At gå ud til havet er noget jeg kender fra min barndom, hvor vi var på Borkum hver år hos familien. Og første dag måtte vi gå til stranden om at se hvis havet er stadigvæk der. Så jeg tror at jeg modtog det ritual, som jeg kan rigtig god lide. Men jeg tvinger ikke børnene at komme med...

Angående Scandlines fandt jeg en information på nettet at ændrede sejltider gælder kun til 28. september, så du har bestemt ret, Nullermand, at det er kun et teknisk problem :wink: .
Jeg skrev noget om bizz i pb´et om at undgå at stå i køen ved færgen, hvis I har det ikke, skulle I prøve det! Men man må selvfølgelig først nå havnen...Hvis du står i køen allerede 5 km inden havnen, er bizz jo til ingen nytte :( .

Nu må det være nok,
jeg skal gå ud i regn-tøj nu...
Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej allesammen,

jo, jo, sådan er det med pensionister, de arbejder simpelthen for meget! Men på grammatikspørgsmål, også per PN svarer jeg gerne.

Grüße aus Lippe
Günter
Antworten