Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Nullermand,
tak for forklaringerne om Ahorn.

Vilmy,
jeg er lidt misunderlig angående lanterneoptoget. Der min datter var lille var jeg altid meget gerne med på optoget. Desværre spiste vi ikke pølser derefter, men det er en rigtig godt idé. Efter optoget fik hvert barn "ein Martinsmännchen aus Lebkuchenteig". Jeg krydser fingre og håber at I få ingen regn og storm i morgen aften.

I dag fryser jeg selv om kakkelovn spreder behagelige varme. Jeg ta' min bog og hygge mig i sengen :wink:
God nat, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

Vilmy - jeg tænker på jer i morgen og krydser fingre for jer. Så har I forhåbentlig en dejlig aften!!

Heide - i morgen sender jeg Matador tilbage til dig. Jeg synes det er i orden når jeg sender også nogle strygetøj [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/haushalt/a035.gif[/img] Bliv ikke bange...det er ikke ret meget :wink:

Problemen med naboernes løv har vi ikke men vi har masser af løv fra vores stort valnøddetræ. I det skal jo fjernes fordi det ikke rådnes. Heide skrev det allerede. Det er et stort stykke arbejde at feje vort egen løv og det er meget ærgerligt at feje også naboernes løvet oven i købet.
Heide, jeg tror jeg ville feje løvet for min skyld. Men jeg ville ikke betale på kompostpladsen -jeg ville hellere stille sækkene med løvetpå naboernes grund.

Det var helt for i dag

Søde drømme - kys og kram!!!

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære, så er det mig en gang til,

Vilmy, elektriske lys er sikkert praktiske og ikke brandfarlige - men er det det samme med dem? Jeg ville dog foretrække rigtige, levende lys. Nå ja, måske er jeg bare lidt gammeldags... :oops:

At spise pølser i idrætshallen derefter lyder nu virkelig meget hyggeligt - det kendte jeg ikke herfra. Her var det bare selve optoget (da jeg var ung) og så var det hele forbi.

Heide, da du nu er så godt i gang sender jeg også en pakke - bare ca. 30 skjorter som skal stryges, resten klarer jeg selv. Tak i forvejen.... :mrgreen:

Gabi, løvet af valnødtræer er noget rigtig ærgerligt - det er jo ikke bare, at det ikke rådner, derudover kommer det så sent frem og falder så tidligt ned. Og så er det også vanskeligt at beskære valnødtræer - hvis man ikke gør det i den rette tid, så „bløder“ de så voldsomt, at de kan dø. Jeg er ikke rigtig lykkelig med vores valnødtræ, som efterhånden generer stråtaget af vores hus, men indtil nu kan jeg ikke bestemme mig om at fjerne det. Huset, valnødtræet og morbærtræet danner sådan set et meget gammeldags billede, jeg vil ikke gribe ind her og fjerne en del af det.. :roll:

Men nu er det altså sengetid (for mig - Ralf kommer sikkert snart og følger sine „dårlige vaner“ :mrgreen: )
Ha´ det godt, I kære,
Nullermand
Zuletzt geändert von Nullermand am 08.11.2007, 23:01, insgesamt 2-mal geändert.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,
ja, gammeldags lys er romantiske, men når man samtidig leger fiskestang med sin lanterne, foretrækker de flest forældre nok elektiske lys :D .

Jeg er jo lidt misunderlig på Jeres valnøddetræer, så min medlidenhed for Jeres løvprblemer er desværre ikke alt for stor. :oops:

Kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

Vilmy, jeg håber I ikke har haft så meget regn og blæst hos jer som vi har i aften. Her kunne man glemme alt om at gå med lanterner, håber I var heldige!

Her skete der ikke ret meget i dag, jeg kan kun berette, at jeg kæmpede med teknikken hele dagen. At lave CAD-tegninger på Mac, konvertere dem i andre formater, pdf, png, jpg...har man endelig nået de ene, skal det nu også fungere på såvel Mac som PC, det gør det naturligvis ikke, altså sidder man og finder andre konverteringsmuligheder på nettet...og begynder forfra.

Kan det være, at man for ethver job i dag først skal læse informatik? Nå, måske er jeg bare for dum til det - men færdig blev jeg alligevel. :D

Hvor er i andre alle - faldet i hi? :mrgreen:

kærlige hilsner
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Nej, jeg er ikke faldet i hi men var hos svigerforældres fødselsdag. Des var født den samme dag og år! :o

Her i Ruhrdistriktet regner det nu, men laterneoptoger er naturligvis lang afsluttet, så de havde tørt vejr.

Sengetid også for mig. Undervisning begynder kl. 7.30 i morgen :( .

@ Gabi: "kys og kram ", ved betyder det? "Kuss und Krempel?" - Nej, det tror jeg ikke.

Sov godt og drøm sødt, I kære!

Ralf
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej - nogen af Jer blæst væk???? [img]http://www.cosgan.de/images/midi/verschiedene/r020.gif[/img]

Vilmy, jeg håber også I havde en dejlig aften med Rabimmel rabammel rabumm - det er en sang jeg kan huske.

Heide - Matador er på vejen

Nullermand - tak for indlægget mht "time out".

I går aftes gik jeg i haven for at fylde op pindsvinens tallerken. I øvrigst døbte jeg pindsvinen "Stachel-Paul".
Og ved I hvad jeg så da jeg kiggede hen til vinterkvarter vi har stillet op for ham? Han (eller hun - måske Stachel-Paula) sidder inde i og kigger ud på mig! Nu synes vi han vil blive hos os og går i hi i vort vidunterligt "pindsvin-hotell".

Jeg har fri i morgen. Det er fordi jeg skal til en begravelse. Mens skoletiden havde jeg 2 bedste veninder - og en af dem døde. Jeg telefonerede en lang tid med den anden veninde. Selv om vi tre har set hinanden ikke for en lang tid var vi altid klar over at vi ville blive bedste veninder altid. Vi havde så meget sjovt mens skoletiden og også ved vores sjældene møder. Nu vil Rosi og jeg sige Farvel til Ute.
Det viser mig igen meget klart at man skal nytte og nydde hvert enkelt sekund af livet...

God nat, mine venner - vi ses!

Kys og kram

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

sækkepiber hat geschrieben:"kys og kram ", ved betyder det? "Kuss und Krempel?" - Nej, det tror jeg ikke
Hej Ralf - et "kram" er "eine herzliche Umarmung" - det er HVAD :wink: det betyder, siger min ordbog. Desuden kender jeg ordet fra det danske TV-reklame (har nu glemt, hvad det drejede sig om, men der er én, som altid vil give en "krammer") - jeg kan derfor godt huske ordet - krammer lyder som det tyske "klammer" (umklammern) - og det er netop det, manden i den omtalte reklamespot gør! På den måde husker jeg ordet!

Gabi, det er jeg ked af, at en af dine bedste veninder er død. Men det er rigtig, hvad du skriver: på den måde bliver man opmærksom. Hver eneste dag skal nydes - man ved jo ikke, hvor mange af dem man har. Men desværre er det svært at leve efter den motto - alt for hurtig glemmer man det og begynder at ærgre sig over små ting, som egentlig ikke er vigtige.

Du kan nok ikke nyde den dag i morgen - men vi andre kan, og vi SKAL gøre det.

God nat, I kære,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god morgen,

jeg kunne ikke sove mere og natten var i hvert fald næsten søvnløs.

I skal virkelig nyde dagen - lige meget om der er regn, storm eller sol (temelig usandsynligt).

Ralf - Nullermand fortalte dig allerede om "kys og kram". Et kram er en omfavnelse. Du kan også sige knus.

Så sender jeg nu et stort knustil Jer alle

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

Nullermand, jeg er ikke faldet i hi. :wink: Jeg var i teatret i går aftes, stykket hed “Martha Jellneck”. Det er en drama, på visse steder endog morsomt men med historisk baggrund. Næsten til slut af første akt kom overraskende den anden verdenskrig med i handlingen.

Gabi,
Matadoren var i postkassen i middags, tusind tak.
Jeg er ked af at læse at du har mistet en veninde og håber du kom godt igennem den sørgelige begravelsesdag.

Vilmy,
hvordan gik det med lanternenoptoget, var i heldig med vejret?

Lige nu blev det meget mørk og det er mange sorte skyer på himlen, sandsynlig har vejrtjensten ret og vi får den første sne i aften.

Det kom ikke noget strygetøj fra jer :wink: så skulle jeg feje løv igen.

Jeg skal smutte nu. Jeg har tennisklubbens „Kassenprüfung“ om en time. Traditionentro få revisorne Quiche Lorraine og vin bagefter. Det er ved at være på tide at jeg laver min Quiche.
Vi snakkes ved.
Kh, Heide
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Gabi, det er dig der har brug for en stor krammer i dag!!
Sender et meget stor kram til dig!!!
Håber at du har udholdet dagen og ønsker dig en bedre nat end den sidste...
Du har så ret - vi skulle nyde hvert enkelt øjeblik...

Nullermand, håber at I ikke fik vådde fødder i dag???
Billeder i tv-avisen så meget slem ud. Mere end 5 meter over normal - pyha :shock:

Heide, kunne vi ikke komme forbi og siger Hej når du laver din Quiche Lorraine? Mhhhh.... :mrgreen:

Vilmy, håber at I to havde en rigtig god laterneoptog uden vådde aller blæst væk laterner :wink: ?
Da min børn var i børnehave fik vi også noget at spise efter optoget. Vi singede videre uden for børnehave og der var Martinsbrezeln og pølser og kakao til børnene og te og gløgg til voksne. Det var altid meget hyggeligt!

Nu er vi også ved at fråse i barndomsminder og se "Pippi i Takatuka-Land", min yndligsfilm da jeg var barn... :oops:

Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

i morges har vi haft den første sne, ikke ret meget ca. 2 eller 3 cm. Men den er allerede væk igen. Nu regner det i tove.

Nicola,
du er meget velkommen til quiche og vin. Det er en skam, at der er kun for sjov. Det ville være fint, når vi kunne virklig møde en gang allesammen. :)
Hvordan har det din datter, er hun stadig syg? Og hvad med dig efter den uheldige styrt fra hesten – har du det godt igen og skal du på arbejde igen næste uge?

Angående lejligheden i København har vi desværre ikke hørt noget igen fra pigerne, de vil fremleje boligen. Først var de meget begejstret, der udlejningsperioden passer så fint med min datters ophold og nu skriver de ikke tilbage, selvom de har lovet at sende hurtig nogle billeder. :roll:

Vejret bliver mere og mere dårligere, imellemtiden trække tåge op. (siger man det på dansk ?)

Kh, Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej,

fredag er gået og min veninde og jeg drak te og snakkede sammen efter begravelsen. Da hun tog af sted sagde hun "Nu er det bare vi to" - og der kommen man igen i tanker om forskellige ting.
Jeg ærgrede mig meget over min Gruppenleiterin, som jeg ringede om formiddagen. "Hvad en pludselig begravelse" - nej, deter det ikke, vi vidste bare ikke, hvornor og hvordet skal være indtil Rosi har fundet af det.
Videre sagde jeg at jer er meget bedrøvet da min veninde var jo ligesom gammel som jeg ogvi kendte siden skoletiden "Ja ja, die Einschläge kommen näher".
Jeg tror det har været bedre når jeg havde sagt at jeg er syg.

Heide, det være virkelig fint at vi kunne møde en gang alle sammen.

I hvert fald tager jeg til Hamborg en weekend næste år. Dirk er forskellige gange væk, også weekender. Så sagde jeg allerede at en af disse weekender jeg ville køre til Hamborg. Jeg vil også gerne besøge Miniaturlandschaften i Speicherstadt - men den gang vil han selvfølgelig med :wink:

Vores Stachel-Paul er nu gået i hi - tallerkenen står der urørt.

I går fejede vi løv - 12 store sækker. Men nu ser haven meget ordentlig ud igen.

Ha* en god aften - jeg må lave en broderi-marathon nu. 2 af mine pennevenner har fødselsdag og skal få en håndklæde.

Vi ses

Gabi

Nicola - tak for krammer.Jeg håber du har detret godt igen og sender nogle krammer til dig!!!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

Gabi, det er jeg ked af at høre, at du har mistet den ene af dien to veninder. Det er meget smertefuldt at miste en ven, og det biver bestemt ikke nemmere med dumsmarte bemærkninger, uanset hvor meget eller lidt sandhed der kan være i det. Godt at I kunne være to om at skulle ledsage begrave din veninde. Havde hun familie?

Heide, der er desværre både seriøse og useriøse udbydere på markedet, især i København. Der var noget i nyhederne forleden dag, at udlejeren krævede 92.000 kr. i depostium inden lejeren fik lov at se lejligheden, som viste sig til at være ikke eksisterende.

Jeg håber, din datter finder snart noget. Jeg kender desværre ingen i København :( .

Tja, et møde :roll: ? Det har nok lange udsigter, siden vi ikke lige bor ret tæt på hinanden.

Vi havde i øvrigt en hundekold dag med masser af sol og en lille stormflod på Nordfyn (godt man bor svimlende 11m over havet). Til gengæld har vi ikke det mindste optræk til tåge.

Tak for Jeres gode ønsker for optoget. Det var meget vådt og meget blæsende, men vi gik da en lille runde rundt om skolen (vi var da flere hundrede mennesker fra nyfødt til bedsteforældrene) og fik en hyggelig tid sammen i gymnastiksalen, hvor vi jo også kunne befri ungerne for det våde tøj (hurra for de her i landet så udbredte flyverdragter, som virkelig kan holde børn varme og tørre).

Så, jeg håber I kan holde varmen, Nullermand i Nordtyskland, Gabi, Ralf, Nicola, Heide og I andre længere sydpå, og selvfølgelig også Ulli, den eneste, der virkelig bor i det, jeg selv betragter som Nordtyskland...håber du kommer nogle steder med din jobsøgning.

Kærlig hilsen fra vilmy (som passer marsvin i dag :wink: )
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

brrr- meget storm og regn i dag, ligeson i går...jeg har brug for en gløgg.

Vilmy - hvad er en flyverdragt? Ordet kender jeg ikke.
Der var en skam at I havde så uhyggeligt vejr til optoget. Men vigtigste er jo at børnere havde sjov med det.

Min veninde var ikke gift, men havde en 13-årig pige. I dette år ville hun gifte sig. Men dertil kom det nu ikke mere.
Jeg har jo andre veninder og bekendte nu. Men vennerne man har mens skoletiden er noget helt specielt. Forstår I hvordan jeg mener det? Jeg elsker mine venninder jeg har nu. Men det er ikke det samme end den gang på skolen. Jeg havde aldrig veninder som dem igen.
Har det noget at gøre med alderen?

Jeg ønsker jer en hyggelig aften!!!

Gabi

Vilmy - du passede på mig???
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/tiere/e050.gif[/img] /

[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/tiere/r025.gif[/img]
Antworten