Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej ,

det ser ud til, som om den gamle statsminister også er den nye statsminister. Vi afventer resultatet, men på sofaen. Efter 13 timer i valglokale trænger jeg til at slappe af.

Vi slog kommunens rekord i hurtig optælling og var færdig med det største valgsted efter 1 time!

Nu gælder det bare om at se, hvordan det er gået.

Godt at høre at din venindes datter har en far og bedsteforældre, som kan støtte hende.

Hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

God morgen venner,

i dag få jeg nu endelig vinterdæk på bilen. :) Det er ved at være på tide. Vi har lidt sne stadigvæk og vejrudsigten lover at da kommer mere i eftermiddag.

Vilmy, så har du haft ret, Ramussen er fortsat på tjenesten. Jeg er lidt forbavset over, at du som udenlandsk medborger var i gang med optællingen :?:

Gabi, det er godt at høre, at pigen har sin far og bedsteforældre og jeg tror, at det er meget vigtig at hun kan blive boende i sine fortrolige omgivelser.

Lige som hvert år vil jeg lave Stollen, det gør jeg i dag. Derfor skal jeg tilbage til køkkenet.

Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,
jeg er jo ikke bare udenlandsk statborger (de må ikke være med), men medlem af det tyske mindretal og dermed gives der dispensation som dela f den europæiske mindretaltsbeskyttelse. Men du skal altså være meldem af mindretallet & Slesvisk Parti, for at være med.

Mvh vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Okay, nu forstår jeg det, tak for oplysiningen, Vilmy.
Ha' en god dag!
kh Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det skal ikke blive til en vane at komme forbi her kun hver anden dag :oops: , men jeg har virkelig travlt i øjeblikket. Jeg vil gerne har alt arbejde, det ligger på mit skrivebord, fra hånden inden jeg tager til Lohals næste mandag.

Sent i går aftes prøvede jeg at følge med folketingsvælget på dr via internet. Jeg syntes det var svært med alle de forkortninger, én gang siger de A, B, Ø osv. når de nævner de forskellige partier, en anden gang bruger de andre forkortelser. I går aftes gav jeg op og gik i seng - jeg kunne ikke finde ud af, hvorfor VKO skal få flertallet af sæderne, når K (kristelige) ikke får et enkelt sæde ?! Lars har forklaret systemet i dag i en anden tråd - K er altså også C, nemlig de konservative - men så var det jo for sent. :mrgreen:

Desuden ved jeg jo nærmest ikke, hvad de forskellige partier står for, jeg følger med politikken kun på Langeland - og dér drejer det sig mest om helt konkrete ting på øen: skolelukninger, windmøller, turisme osv...

Jeg fandt en usædvanlig udtryk i min bog. Først tænkte jeg, det var bestemt en fejl, men nu læste jeg det en anden gang: „...på anden side vejen...“ - ja, uden „af“, men åbenbart er det korrekt. Jeg har læst så mange bøger på dansk nu, men det var altså helt nyt for mig.

Så, tiden er inde for en kande te og den fjerde del af „Livsens Ondskab“,
ha´ det godt, I kære,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

stakkels Nullermand - jeg tænker på dig, har også meget travlt lige nu og det bliver ikke bedre resten af ugen...

Men derfor kan jeg glæde mig til den 10.12. - der ville jeg tage min flexitid og slappe af, hygge med mine forældre - og gør slet ikke noget!!!

Om aftenen sneede det!!! Og skal jeg fortælle jer noget... vi har allerede købt et juletræ [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/verschiedene/a075.gif[/img] Det er sådan et med rodder og står nede i gården. Der har vi en meget stor skål (eine wirklich riesige Schale, badewannengröße sasg ich mal).
Næste år skal træet med til pladsen. Ellers havde vi ikke købt et lige nu.

Hilsen

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

lige som Nullermand har jeg lidt travlt. I morgen meget tidelig vil vi tage af sted, derfor vil jeg gerne afmelde mig hos jer.
Weekenden var min fødselsdagsgave til min mand. Jeg har planlagt tre afslappende dage i „Hohenloher Land“, på et hotel med stor wellness afdeling og et restaurant med lækker mad. :D

I aften spiller min datter Saxofon med sin Bigband og selfølgelig gå vi til konzerten.
Før har jeg meget at gøre, mit kontorarbejde er ikke afsluttet indtil nu, skal pakke kufferterne til weekenden, osv.

Gabi,
I er meget tidlig med at købe et juletræ, men det gør sikkert intet, nå det er i en bøtte.
Være forsigtig med træet, når det skal flytte var kulden til stuen og tilbage til haven. Jeg tror man skal vænne træet langsomt til varmen eller kulden. Men jeg er sikker på, at Vilmy og Nullermand ved det meget bedre end mig.
For resten, jeg har altid ballade med min mand, når vi købe vores juletræ. :mrgreen:

Jeg smutter nu og ønsker jer en rigtig god weekend.
Vi ses næste uge.
Kærlige hilsen
Heide
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Nullermand,
har glemt at ønsker dig en god tur til Lohals, undskyld. :oops:
Jeg håber at du må få rigtig godt vejr for alle havearbejder du har foran dig.
Pas på dig når træet blive væltet. 8)
Ha' det godt og kærlig hilsen
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
ikke for at lave reklame for vores by, som bl. a. huser bageren, der er kåret som Jyllands bedste, dank mester i chokoladefremstilling, og nu også Danmarks bedste apoteker: [url]http://www.dr.dk/Regioner/Syd/Nyheder/Haderslev/2007/11/15/142407.htm[/url] 8)

Håber I har det godt, og Gabis juletræ trives. Dets familie er ved at blive fældet (de begynder, tror jeg, i begyndelsen af november med at fælde juletræer til Sydeuropa & Tyskland.

Havearbejdet skulle det være en chance for, da det er ved at blive varmere heroppe. Sneen er ved at være smeltet.

Så, nu skal jeg arbejde lidt.

Kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

jeg har en gåde til jer - hvad er det: [/b]XXX

Det er de tre krydser jeg laver når ugen er forbi i morgen!!!! :wink:

Ja, Heide, det er måske virkelig lidt tidligt med at købe juletræet. Men hjørnet hvor planteskålen stor er så skaldet nu, da der Trompetenbaum er fjernet.
Vores juletræ bliver stående nede i gården; vi kan se det fra vores stuen.

I øvrigst - fortalte jeg om garn-butikken, der lukker her i byen? Jeg har købt en hel del garn for at strikke strømper. Og det var meget svært for mig, at købe ikke endnu mere... [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/haushalt/c020.gif[/img]

Jeg synes en eller to gange ville jeg kigge ind bestemt indtil de lukker end af året.

Heide - det lyder fint med den der weekend. God fornøjelse!!!!

Vilmy - tak for linken, jeg kiggede allerede på siden, også på siden med chokoladekultur.

Jeg må slutte nu, der venter nogle mails jeg skulle skrive et svar på!!

Hilsen

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Diese Seite, Gabi?
[url]http://www.xocolatl.dk/[/url]

Gruss, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg kan (delvis) se bordpladen af mit skrivebord igen!!! Havde næsten glemt dens farve. :mrgreen:

Gabi - tillykke med juletræet! Du købte et træ med rødder for at plante det ud efter jul, og jeg falder et af mine grantræer hvert år for at komme af med dem efterhånden. I næste uge skal jeg bestemme mig, hvilket træ skal falde i dette år.

Heide, jeg har jo også glemt at ønske Jer en god og afslappende weekend. Jeg håber du kigger ind her før I tager af sted - lad Jer rigtig forkæle deroppe og nyd den tid!

Vilmy, vi har „kun“ Danmarks fjerdebedste (???) bager i Lohals. Nu skal jeg gå og skamme mig. Godt, jeg ikke interesserer mig for chokolade, så behøver jeg ikke være misundelig! Har i måske også Danmarks bedste lakrids-forretning? :wink:

kærlige hilsner
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej!

Endelig weekend!!!!

Vilmy - det var en anden side. Den drejede sig um udstillinger i KoldingHus. Der var en udstilling om chokolade, the og kaffe.

Nullermand - tak for pakken! Kvædegeleen har en meget flot farve og jeg er spændt hvordan den smager. Tak for det!

Alt husarbejdet er lavet (hvor er jeg stolt på mig!!!). I morgen vil jeg bage en sukkerkage og om eftermiddagen kommer mine forældre. Det er alt hvad er planlagt indtil nu. Så har vi tid nok for at slappe af efter en arbejdsom uge.

Og måske kigger jeg en afsnit "Matador"... eller 2...eller 3.... [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/haushalt/e075.gif[/img]

Jeg ønsker jer alle en dejlig weekend!!!

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
det er stille herinde. Jeg håber at I allesammen har en god weekend.

Gabi, Koldinghus kan virkelig anbefales. Koldinghus har haft en meget omskiftelig hostorie og fremstå i dag som en meget spændende bygning, der fortæller meget om de sidste 500 års historie. Desuden ahr de meget flotte udstillinger, og en geopbygget fløj, som ægteparret Exner (som er kendet for deres kirker) har fået en pris for.

Udstillingen, som du nævner, så jeg i søndags.

Hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

bare en lille hilsen herfra. Gabi, det gik da hurtigt med pakken, det var først i går eftermiddags jeg bragte den til posthuset. Håber du kan lide geleen, men det tror jeg nok. Chutney´en er mere speciel - det kan godt være at nogle synes den smager forfærdeligt. Jeg elsker den og spiser den ikke kun til kødretter men også på min ostemad. :mrgreen:

Nu hvor jeg skriver om ost - jeg glæder mig allerede til „Gammel Ole“ i næste uge, og til leverpostej, og til rundstykker fra Hedo´s bageri, og......overhovedet til at købe ind i Danmark. Mandag aften tager vi af sted, endelig!! :D

Ja Vilmy, det er lidt stille her, men ærlig talt er vi jo efterhånden også kun en lille flok, som skriver her - så kan man straks mærke, at Heide er væk over weekenden. Men hvad med Ralf, ham har vi ikke læst noget fra i den sidste tid?!

Nu vil jeg også hygge mig foran fjernsynet. Jeg tror det er en aften for en hyggelig omgang „Huset på Christianshavn“ og et glas rødvin til. Sådan kan weekenden begynde.

Ha´ det godt, I kære,
Nulllerman
Antworten