Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

ja, modnet ost er noget godt. HEr er det lgie nu Stilton på morgenbrød :D .

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej vilmy,

kan du købe din Stilton i Haderslev eller skal du hente den fra det tyske „udland“? Jeg har ikke set sådan noget i de danske supermarkeder, men måske har de specielle osteforretninger i Danmark mere at byde på!?

Har jeg egentlig fortalt, at Rudkøbings eneste osteforretning samtidig er byens møntvaskeri med tilsluttet solcenter? :shock: Og kan I forestille jer, hvordan det lugter dér? :mrgreen:

God nat nu, I kære, vi ses i morgen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,
sommetider har Netto engelsk uge, og der fik jeg Stilton, som jeg så spiste sammen med min svigerfar, også tilhænger af "gamle Ole".

Ellers er det ostehandleren på Torvet eller Tyskland...

Jeg forestiller mig lige en nyvasket ost, som har ligget på solbænken.... 8) .

Så jeg ved ikke om jeg har lyst til at købe ost i Rudkøbing.

Gruss, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
det var så den lørdag heroppe: hovedsagelig grå og kold. Alligevel havde vi en rigtig god dag med klippe-klistre timer her i eftermiddag. Og vasktøjsbjerget er også forsvundet. Jeg tror næsten, det bliver til en glitter uro, når det er færdig.

Fra næste uge igen står det på juleklippe-klistre.

Vi snakkes ved, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

koldt og gråt var det også her hos os - en rigtig novemberdag. Jeg tænkte ellers, alt hvad der har med jul at gøre ligger langt fra mig så „tidlig“ om året, men i dag skulle vi altså på „juleindkøb“. Vi skulle finde noget til julefrokosten i Niels´ firma, som foregår allerede næste fredag. De holder åbenbart en slags „Julklap“ hvor hver deltager skal komme med en lille gave, værdien er fastsat på 50 DKK. Vi fandt noget i en gavebutik hvor alt var smykket med julepynt allerede - jeg som „Weihnachtsmuffel“ kom pludselig rigtig i stemning. Og så købte jeg noget - men dét råber jeg ikke endnu.... :wink:

Vilmy, jeg har selv ikke købt nogen ost i den forretning (min yndlingsost findes jo heldigvis hos Brugsen), men jeg har benyttet mig af deres dejlig store vaskemaskiner - og vasketøjet lugtede ikke af ost derefter. Jeg har ikke kontrolleret solbænkene, men jeg tror ikke de lagrer deres ost på dem.. :mrgreen:

I aften så vi nogle afsnit af „Huset på Christianshavn“ - (btw: Nicola, har du mere af dem, jeg tror jeg er blevet afhængig :oops: ), og for Niels var det som en tidsrejse. Han kunne huske meget fra den tid, han var ung - og jeg glædede mig over, at jeg godt kunne følge med uden undertekster og trods alt fik jeg de meste vittigheder. Serien er virkelig genial - det gik om Hash, om husbesættelsen, om horoskoper - det er sådan en sjovt måde at se på halvfjerdserne gennem den serie, jeg knækkede bare af grin! Og så er serien også rigtig dansk - ingen afsnit, hvor de ikke drikker mindst 10 øller hver. Meget er også om „deller“, flæskesteg og snaps. Herligt!! :D

Hvad også er sjovt er, at jeg nu efterhånden kender så mange af de gamle skuespillere - nogle er nemlig med i såvel Matador, Livsens Ondskab og Huset på C. - og nogle andre film, jeg har set. Arthur Jensen er fantastisk god - når han er med ved man straks, at man får noget at grine. Bodil Udsen er også en garanti for god fornøjelse - fantastisk kvinde! Og så er det selvfølgelig også en oplevelse, bare at genkende en af dem - i aftes var det Doktor Berg, det varede lidt, jeg vidste jeg kendte ham, og så opdagede jeg, at det var Kristen fra Matador...mens Ellen er „Elisabeth“ osv.

For at gøre vilmys lillebitte signatur læsbar og fordi det passer så godt her:
„Findes der nogen mere danske end danskerne?
Det korrekte svar er:
Ja!“
Jeg er nok på vej til at blive mere dansk end danskerne - men hvorfor ikke. Når det hele nu morer mig så meget - mere end morskab kan man jo ikke nå i det her liv -hver én på sin måde... :D

Nicola, du får en PN,
I alle: sov godt - vi ses i morgen (uha, næ, det er blevet sent, så er det nok i aften)
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

her er det også koldt og gråt (eller grå????)

I dag var en meget doven dag; vi hyggede os på sofaen - eller nu foran pcen -, drak kaffe, spiste kage.

I går skulle komme mine forældre - men vi ventede forgæves. Mon de har glemt det??? Dirk sagte dem "sent eftermiddagen" - det er i og for sig allerede ikke noget man skulle sige til mine forældre: Når man siger ikke nogen præcis tid er det usandsynlig svære for dem at komme :wink:
Så tænkte vi endnu intet, da var stadigvæk ikke hos os kl. 17. Men det bliver senere og senere...

Jeg ville ikke ringe til dem - jeg tænkte, de glemte bare inviteringen og ville springe op fra sofaen om aftenen med en skrig "Vi har glemt noget" og dårlig samvittighed.

I dag er de med deres forening. Og så venter jeg indtil er de hjemme igen og ringer så til dem. Jeg er meget spændt hvad de siger...

Nullermand - geleen er meget lækker!! Tak for det igen!!! Hvornår jeg prøver chutney'en ved jeg endnu ikke - at spise den til ost er en god ide.

Oh - nu havde jeg næsten glemt det igen!!! Jeg ville skrive det allerede en hel stykke tid: "Huset på Christianshavn" kan jeg huske som en udsendelse i daværende DDR-fjernsyn "Oh diese Mieter".

Hilsen

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej igen,

min mor ringede og jeg spurgte hvorfor de ikke kom i lørdags - "Ja men, det var jo ikke en rigtig invitering. Vi havde jo ingen præcis tid og ventede at I ringe igen og sige tiden"

Desværre fungerer det heller ikke rigtig på den måde...Jeg kan huske en gang ved juletiden for nogle år siden. Vi sagde kl. 18, forældrene kom kl. 19.... og kalkunen var meget mørk, rødkål taget fra komfuret forskellige gange....

Det varer en lang tid indtil man har sine forældre voksen.... :wink:

Hilsen

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Gabi,
problemet virker bekendt, men det er da synd at I ikke fin en hyggelig eftermiddag sammen. I hvert fald er nøglen til problemet fundet: ved næste invitation bliver det med klokkeslæt. Måske endda en time før de virkelig skal komme? :wink:

Jeg havde en bedstefar, som ikke syntes, at man besøgte ham rigtigt, vhis man bagefter tog et andet sted hen. Da man desuden skulle ringe til ham, når man var kommet hjem, har jeg ført en del "bedstefar, jeg er kommet hjem"-samtaler fra en telefonboks i gågaden i hans by :P . Og han opdagede det aldrig.

Her er stadig gråt og koldt, men vi har jo varme tæpper. Ellers har det været en god dag med masser af omsorg for datteren og venner.

Hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Vilmy -
vi har allerede prøvet at bestille mine forældrene en god stykke tid før egentlige tiden, vi mener. Der kom de bare en halv time for sent :wink:

Nullermand - god tur til Lohals!!!!!

Hilsen

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Det er da træls, Gabi, at heller ikke det virker. Er dine forældre den slags, som nærmest forventer en skriftlig indbydelse?

Har I fået Jeres campingvogn gjort vinterklar? Jeg mangler stadig at sætte havemøblerne ind, men jeg orker simpelthen ikke lige nu. Det må vente til næste weekend. Det er dog altid plads til folk med hat og blå briller (hvis det skal være udenfor :wink: ).

Jeg vender nok tilbage lidt senere.

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

nu er det igen blevet meget sent, men jeg ville gerne se Anne Will i fjernsynet, fordi det gik om DB-strejken og jeg ville gerne forstå, hvad det hele virkelig drejer sig om og hvorfor sagen tager så længe.

Vilmy, det med at ringe når man er ankommet hjemme kender jeg også fra mine forældre, men det har vi nu indstillet. Hver gang skulle jeg ringe efter en besøg hos dem, men da de bor ca. tre kvarter herfra, havde jeg tit glemt det når jeg kom hjem fra dem sent om aftenen. Så gik jeg i seng og var sovet ind - og pludselig midt om natten ringede min mor: ...du skulle dog ringe...vi sad her og tænkte der var sket noget...blablabla...Når de nu siger: ring når du er ankommet siger jeg altid: Nej, det glemmer jeg, gå I bare i seng. Men jeg ringer, hvis der sker noget!

Ja, i morgen eftermiddag tager vi nu endelig af sted - næsten en uges ferie for mig men desværre kun et par enkelte dage for Niels. Vi glæder os alligevel, også fordi vi begge to er så spændt på hvordan haven kommer til at se ud når vores store æsketræ er fjernet. Niels glæder sig nok mest på fjernelsen af de 50 stubbe - det vil blive meget nemmere at slå græs fra nu af!

Jeg ved ikke, om jeg når det at kigge ind her i morgen i løbet af dagen, derfor siger jeg allerede nu farvel og på genlæs om en uge!

Ha´ det godt, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,

god tur til Jer, men sov nu ikke ind, fald hellere i søvn. Niels skal nok forklare dig forskellen.

Uden asketræet må I da have meget mere lys i haven og huset.

Vi snakkes ved, glæder mig,
vilmy (fra den lyserøde sky)
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

Lige nu har jeg meget stress og derfor har jeg ingen tid at skrive hos jer men jeg læste hvert dag hvad I har skrivet.

Vi har en masse arbejde på kontoret flere unger siden fordi vi vil lave vøres ny „Kollektion“ og på fridag vi vil få besøge fra en af vøres leverandører, han kommer fra Indien.

Og hjemme har jeg store problemer med min datter. Hun er 14 år gammel og hun er i pubertet. :? Jeg tror det er helt normal og denne tid vil gå forbi men på min mand det er meget nervepirrende. Det værste er hvis de begge to har strid, fordi jeg står mellem dem og det er meget anstrengende til mig.

Desuden har vi en optræden med hesterne snart. 30 børn fra stalden vil lege en julehistorie på hesten. Og defore skal vi træne hvert weekend.

Men vejer mener det godt med mig. Vi fik sne sidste uge og fra fridag til i går havde vi en blå himmel og solskin men bare -3 C° om dagen og melem -9 og – 15C° om naten .Det seer rigtig pænt ud når solen stråler ned på sneen. Og hvis man har varmt tøj på det er ikke så slem når det er kold.

Nullermand jeg ønkser dig en god tur og en dejlig uge. Jeg håber du kan slappe af.

Jeg ønsker jer alle en god dag og en dejlig uge.
Kærlige hilsener

Uschi :D
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej, venner,

Uschi - jeg kan ikke huske hvornår du kom forbi sidst, men du har jo ikke glemt os!!! Jeg håber du kan klare alt; en julehistorie på heste lyder meget spænnende.

Nullermand - [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a010.gif[/img] god tur og god fornøjelse!!!

Vilmy - :wink: det er næsten virkelig sådan med mine forældre... Jeg synes ikke jeg kan ændre det...

Hilsen

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nej, Gabi, du kan nok ikke lave om på dine forældre. Det kan man jo generelt ikke med andre mennesker.

Jeg vil være offline i morgen, så vi snakkes ved om et par dage.

God nat, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten