Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

Det har hjælpet at I har krydset fingeren til os. Mange tak
Juleridning var næsten perfect og alle børn glæder sig derom.

Nu vil jeg forsøge at fortælle jer noget om historie.

12 små engeler er i himmelen sammen med Julemand og “Knecht Ruprecht”
Julemand og “Knecht Ruprecht” taler om at børn på verden var meget artigt,
da de pludselig mærker at juleklokken er væg.

De sender den storste engel hun hedder engel „Träumerle“ til eventyrskov for at søger
efter klokken.

Hun møder mange eventyrfigurer, Rumpelstilzchen, das Tapfere Schneiderlein, Frau Holle, og Schneewittchen und die sieben Zwerge.

Men ikke nogen har tid og lyst til for at hjælp og engel „Träumerle“ er menget trist,
på slutning møder hun Dornröschen hvilke kan forstår hvad engelen føler om.
Dornröschen fortæler engelen at heksen har juleklokken.

Nu rider engel „Träumerle“ til heksen og deres to ravne de springer over træerne
og engel „Träumerle“ henter sig juleklokken.

Med klokken rider engel „Träumerle“ tilbag og de små engelen er meget lykkelig om.

Nu kan jule kom.

Jeg håber at I har forstået en smule fordi det har været mange svær til mig at skrive det på dansk.

Jeg ønsker jer alle en dejlig aften
Kærlige hilsner

Uschi :wink:
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Uschi - det er en rigtig dejlig julehistore!!! Og alt på en hest - wow [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/figuren/k030.gif[/img]
Jeg kunne godt forstår historien. Der er nogle fejl men det er ikke mig som vil rette dem. Jeg er for bange at der kunne være noget forkert jeg retter.

Og selvfølgelig, Uschi og også Nicola - jeg glemte at sige at jeg krydser fingrene, men jeg tænkte på jer!!! Nu hørte vi allerede om Träumerle - om Nicola har også noget fint at fortælle? [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/a030.gif[/img]

Ulli - der er fint billeder!!! Er der specielt nogle fra dig?
Berlin er bestemt fyldt meg mennesker nu om advents- og juletiden, ikke?

Ha' en god aften!!!

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej venner,
dagen var lidt kedelig hos mig. Jeg var til indkøb i morges, køleskabet var tomt efter “mors fraværelse”. På tysk siger man: Da konnte sich eine Maus Blutblasen drin laufen! :wink: :mrgreen:
Derefter var jeg ved skrivebordet hele eftermiddagen. Strygetøjet skal venter til i morgen.

Uschi,
tillykke med jule-ridningen :) og tak for forklaringerne om den. Det lyder meget spændende lige så som skikkelser af nogle eventyr blev blandet sammen til en ny historie. Men nu ved jeg, at det drejer sig ikke om den traditionelle jule-historie.

Ulli,
storbyer til julentiden ser helt fantastisk ud. Jeg var i Hamborg sidste uge og nød lyset og julepynd.
For resten helt og lykke med dit nyt job.

Nullermand,
SAP-Arenaen er ikke en åben arena, det drejer sig kun om næsten en snes timer ventetid udenfor :shock: , Springsteen vil ikke fryse :wink: , han spiller op i en meget moderne og varme hal.
Det er virklig helt bemærkelsesværdig, sidste fredag aften var min mand med datteren i lige den samme hal til ishockey, lørdag aften var en håndboldspil og så derefter på søndag koncerten, en under af teknik og logistik :!:

I aften vil jeg hygge mig foran fjernsynet.
Ha’ det godt I kære – vi snakkes ved snart
Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen,
lille hilsen fra mig
@ Uschi lykønsking for dine jule historie :D det en rigtig deljlig story.
Og jeg glæder mig om søndag,hvem du ringer mig an :mrgreen:

så de førsten ti kartons ånd indpakking
vi har en mange stres i 24dagen vi flytter fra tyskland på Langeland.
Vi har til 26.12 internet og jeg førsoge mig nu aften tilmelde.

Ha' en god aften
Andrea
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

God morgen allesammen,
Gabi, vi har desværre kun billeder i hoved, fordi vi har glemt vores kamera. :oops:
Heide, du har ret, storbyer ser i juletiden fantastik ud, men Berlin er lidt specielt til mig, fordi dele fra vores begge familier kommer fra Berlin. Som jeg var et barn, vi var oftes i Berlin, hver gang også i Østberlin.

Jeg ønsker alle en dejlig dag.
Hils
Ulli
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære!

Ulli - det var en skam!! Jeg kender godt følelsen når man ærgrer sig om en glemt kamera. Eller feriedage da man bare ville hen til Aldi-markedet...."Skal vi ikke tage til...?" - "Jo, hvorfor ikke?".... Så var det forskellige gange vi kørte videre efter en indkøn, så de dejligste landskaber, byer eller et fint sted at stoppe bilen og nyder udsigten.

Andrea - det lyder efter en hel del arbejde I skal klare nu. Jeg håber vi får en beretning om Jeres flytning.

heide - det ville være virkelig dejligt at vi kunne møde i Hamborg næste år. Indtil nu ved jeg ikke, hvornår det skulle være. Og jeg må også se hvornår du og Nullermand er i Hamborg - ellers er jeg jo tabt i en stor by [img]http://www.cosgan.de/smiliegenerator/ablage/520/294.png[/img]

Hilsen for i dag!!!

Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

marsvin hat geschrieben:om Nicola har også noget fint at fortælle? [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/a030.gif[/img]
Godaften allesammen,

jeg er tilbage fra Mannheim.
Vi ventede foran SAP Arena siden klokken 12 i storm- og regnvejr. Det var ikke så sjovt. Ingen beskyttelse. I det mindste var der nogle dixie-toiletter :mrgreen: .
Men til sidst gav det os første række og en rigtig god aften. Springsteen spillede en kort koncert, tror det var fordi han var ikke rigtig rask nok, men det var rigtig fantastik!!
Næste stopp næste uge i Köln 8) .
Og Steen har lige i dag fået fingre på billetterne til koncerten i Parken næste juni, vi tænker om at tage børnene med den aften (men så på siddepladser).
Vi er helt tosse, jeg ved det :oops: ....

Mere kan jeg ikke skrive i dag, jeg er stadigvæk dødtræt.
Jeg skal komme tilbage, men ikke i dag :wink: .

Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

i aften kun en hurtig hilsen til alle og en fødselsdagshilsen

til Nicola :!:
Tillykke med fødselsdagen!
Jeg håber du har haft en rigtig fin dag med familien, venner og bekendte og ikke til sidst med mange gaver og meget kage. :wink:
Jeg krydse fingre at du ikke få en forkølese efter din våde og kolde tur i Mannheim. (Avisudklippen er allerede på vejen!)

Gabi,
det passer bestemt en dag med en møde i Hamborg. :D Normalt ved jeg 4 til 5 uger i forvejen, hvornår jeg skulle rejse nordpå.

Nu skal jeg lede efter byplanen af København. Min datter rejser i morgen til Hamborg og i overmorgen har hun aftalen med boligudlejeren.

God nat og hilsen, Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Nicola - i dag skete der noget mærkeligt: på skype fik jeg en meddelelse, der stod dit skype-navn og foran var der en lille pakke med en sløjfe. Jeg kunne ikke finde ud af, hvad det var - men nu har jeg, takket være Heide, måske oplysningen: TILLYKKE MED FØDSELSDAGEN!!! :D

Gabi - du skal ikke bekymre dig om at finde os i den store by: Hamborg er måske en stor by for dig, men St. Georg er som en lille landsby. Og den ligger lige ved siden af hovedbanegården. Jeg bor her og Heide arbejder her en gang om måneden. Og det er her, hvor vi spiser vores pizzaer og snakker om løst og fast - tre minutter fra hovedbanegårdens indgang. Du/I skal bare finde et hotel i nærheden, men jeg tror, at Heide´s fortrukne hotel er god nok for dig. Bare spørg hende om det. :wink:

Nicola igen: selvfølgelig er I helt tosset, I skulle i hvert fald tale med en psykolog om det 8) - og nu vil I altså også tage børnene med i det her vanvid :shock: - ja, hvad skal jeg sige, jeg er dybt rystet :mrgreen: . Have fun, min skat, jo mere, des bedre!! Livet er kort - hils Bruce!!!!(og Steen)

Kærlige hilsner
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

En lille aftenhilsen fra ruhrdistriktet.

Tina og jeg nød vores weekend i Dresden. Vi besøgte ikke Frauenkirche fordi vi gidede ikke venter i regn og vind, men vi var i Adventsvesper med Kreuzchor. Vi har denne Chor på flere CDer, men det var den første gang vi lyttede dem live. O.K., maske var motetter ikke så groovy som Bruce's musik. :mrgreen:

Nicola, jeg vider det var i går, men alligevel: Tillykke med fødselsdagen!
Vi savnede dig i kursus. Jeg vil være hos orchsterøvelsen næste uge og det er den sidste kursus før jul, så vi ses ikke mere live og i farve i 2007. :(

Nullermand: St. Georg kender jeg en lille smule. Vi var i Hotel "Alte Wache" to år siden når vi besøgte "Mamma mia!" og Speicherstadt, og det er ikke så langt fra St. Georg. Bettina er en stor ABBA-fan men underlig nok gidede ikke "Mamma mia!".

Gabi: Hvis du besøger Hamburg, jeg kan meget anbefale Speicherstadtmuseum. Det var rigtigt spændend at se hvordan kaffe, tabak osv. var købt og solgt før containerskibstiden.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Ralf - nu overtager jeg aftenholdet i dag, undskyld! Hotellet „Alte Wache“ kender jeg - altså jeg ved, hvor det er, nemlig i Adenauerallee, og det er faktisk på kanten af St. Georg.

Gabi vil ja gerne se „Miniaturlandskabet“ og er dermed midt i den gamle Speicherstadt, det er jo én af de gamle „Speicher“ hvor det er indrettet. Jeg må tilstå at jeg selv ikke har været der endnu, vi prøvede flere gange men havde ikke lyst til at stå i kø foran døren i timevis - og dét skal man altså, når man kommer på weekenden eller i ferietider. Mine forældre har været der og var helt begejstrede.

Jeg har heller ikke været i Dresden - ærligt talt har jeg overhovedet ikke besøgt den gamle „DDR“ mere end nogle få gange - og den første gang var jeg som student på „ekspedition“ i Berlin, jeg lærte én at kende, som havde forpagtet Potsdamer Plads og jeg sov nogle nætter i gamle NVA-barakker „derude“ - i en ørken, beliggende midt i en lige forenet storby. Jeg har som erindring nogle fotografier jeg tog fra toppen af en gamle kran - sådan set et rundt-om-panorama fra Potsdamer Plads, som den havde ligget i årevis. Og der var ingenting, bortset fra nogle barakker (container) og masser af sand. Det er utrolig, hvad der er sket i mellemtiden. Jeg prøvede at finde stedet igen nogle år senere - men det kunne jeg ikke, alt havde forændret sig så meget, jeg ved ikke, hvor den kran stod og hvor barakkerne var. Jeg ved kun, at vi havde gode fester der, med dans og vin og alt, hvad man ønsker sig når man er ung og vil have det sjovt. :wink:

Nå - men det er længe siden. Nu er det „Nikolausi“, Niels er her i nat og i den anledning skal jeg i alt hemmelighed fylde sine sko før jeg går i seng. :D

Jeg håber, I alle får noget fra Nikolausi i morgen - ellers var I nok ikke artige. :mrgreen:

Kærlige hilsner
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære!!!!

Nicola - lidt sent men alligevel: Hjertelig til lykke med fødselsdagen!!!!!
Måske kan du sende en PN med dit skype-navn, jeg kender det desværre ikke....

I øvrigst er jeg helt enig med Nullermand - I skulle i hvert fald besøge en psykolog!!! Jeg er selvfølgelig parat at komme med...vi er jo også tosse med Randfichten da vi så dem første gang!!! Næste år besøger vi koncerten i wernigerode i januar-måned (vores julegave) og i juli-måned er igen Fantreffen på Naturbühne Greifensteine i Erzgebirge.

Nullermand - jeg synes når jeg kommer til Hamborg vil jeg overnætte i en vandrehjem. En skal være i nærheden af haven, men der er dyrere end en anden Dirk vil bo i med en Feuerwehrkamerad. De tager til Hamborg om lørdagen og bliver der indtil tirsdag.
Vores erfaribnger med vandrehjemme er virkelig godt. Så har Dirk allerede reservered pladser for os til næste juli i Hormersdorf/Erzgebirge. Vandrehjemmen ligger i skoven, direkte ved Greifenbach-Stauweiher, 30 minutter gangsti til Greifensteine :D

Ralf - vi var i Dresden bare en gang, ville gerne tage derhen en gang til. Frauenkirke var ikke åbnet den tid.... og byen var meget fyldt med mennesker! Puha!!!

Nullermand - Miniaturlandschaften har jeg set i fjernsyn forskellige gange - det er fantastisk, hvad der opstilles!!! Jag har læst også, at man kan bestille billeterne på nettet; så har du ikke den forfærdelige ventetid. Men selv om man må vente - jeg tror det lønnes i hvert fald.

Det var nok for i dag.

Vi ses

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

i morgen omkring middag tager vi til Lohals igen! Jubiii!! Jeg er så spændt hvordan det ser ud derude - i mellemtiden skulle Søren har fræset 59 stubbe på grunden. Måske ligner min have nu et månelandskab med 59 kratre?? :shock: Det vil jeg finde ud af lørdag morgen, når jeg går rundt i haven med min første krus kaffe. I morgen kommer vi nok for sent, det vil nok være helt mørkt.

Andrea, tak for din SMS. Det er en skam, at du ikke fik din kalender, men måske er Deutsche Post bare forsinket og du får den næste uge. :?

Vi læses igen mandag aften, I må gerne krydse fingre for mig: når vejret tillader det skal jeg nu endelig blive færdig med vinterklargøring i haven. Jeg har allerede masser af „Bobblefolie“ i bagagerummet - i denne vinter skal min ceanothus ikke fryse tilbage, det har jeg lovet ham! :roll:

(Ja vilmy: ceanothus - og DU ved nok, hvorfor jeg prøver at dyrke den :wink: )

Kærlige hilsner
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

og god weekend,

59 kratre, fyldt med regnvand...jeg håber I har gummistøvlerne med (eller træsko).

Ja, det er vist på tide at pakke din ceanothus ind for at få den igennem vinteren...så kan den heller ikke spises så længe (stakkels rådyr). Håber I får en god weekend på Langeland. Sådan en kunne jeg også godt tænke mig, men først skal jeg af med en del spirea :D .

Jeg har også et par vintersikringsting til gode, fx skal havebordet under tag...det er ikke så nemt at bære alene, så jeg kal lige have hjælp til det.

Jeg har været væk det meste af ugen, men vender (frygtelig ?) tilbage i morgen.

Håber I allesammen har det godt: Ulli med oversættelserne, Gabi med campingpladsen, Nicola med Steeen & Bruce, Heide med travlheden, Uschi med hestene, Andrea med flyttekasserne osv.

Vi læses ved,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
det er virklig ikke min tid, at skrive her så sent om aften. Men jeg venter på min datter, hun vil komme hjem i aften fra København. Hun var meget heldig i går aftes, der hun ringede og fortælte, at hun har lejet et værelse i København! :D Hendes forældre var selvfølgelig også meget, meget heldig at det lykkes. :wink: :D

Min dag var ikke så godt. Desværre har jeg haft en lille ulykke :shock: :( . En dame kom med en meget stort Mercedes ud af en privat indkørsel og respekterer ikke min forkørselsretten og så blev jeg ramt af hende og min lille ny Corsa tage en skade fra næsten af 5.000 EUR. Jeg har haft ballade med hende, fordi hun ville ikke, at jeg ringe efter politien. Jeg var meget usikker, fordi det var min første uheld med størrere skader. Så stod jeg næsten en time dum på gaden i blæst og regnvejr og ventede indtil politis ankomst. :roll: Men pyt med det, jeg skal være heldig, at ikke skete mere.

Vi har stadigvæk blæst og regn, haven er ikke klar til vinteren, men blomsterne i potter er allerede i kælderen.
Måske bliver det tørt i morgen og så bliver det havens tur.

Jeg ønsker jer en rigtig god weekend.
God nat og kærlige hilsener
Heide
Antworten