Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hov, hvor er jeg? Alle omkring mig taler tysk :D .

Har været på arbejde i Tyskland i dag.

God nat, i morgen mere herom.

Hilsen, Barbara
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

hej og god morgen,
det var en overaske i morges. Udenfor ligger sne! Ok, ok, ikke meget,men SNE! I disse (denne, dette ???) vinter havde vi næsten ikke sne deroppe.
I går ringede jeg med Spæncom i Kolding på grund af mit ny job. Principiel ser det god ud med jobbet, men - og der bider katten selv i halen ( kender man "da beißt sich die katze in den Schwanz"?), de har så meget travlt og så meget arbejde men, de har brug for nye medarbejder, men ingen til at indføge den. De håber jeg kan begynder i marts måned.
Mange hilsener
Ulli
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Kære venner,

tak for alle jeres søde orde, og Knuddeleien :) !
Og nu fortsætter jeg på tysk, undskyld, men Kieferorthopäden venter på min datter og derefter arbejde venter på mig, und ansonsten komme ich wieder nicht zum Schreiben....
Obwohl ich weiß, wie gut es tut, über solche Sachen zu reden, tue ich es nicht gerne. Ja, vilmy, das ist mein Trauma, und ich mache immer alle meine Türen zu, wenn es um das Thema Krebs und Tod geht...
Das Thema Umzug nach DK hat mit einem weiteren Trauma zu tun, unter welchem auch die Kinder bis heute leiden. Das hat nix mit Steen zu tun, sondern mit unserer Vergangenheit. Und vermutlich auch mit meinem Vater, der dies Jahr 70 wird und den ich nicht alleine lassen möchte....
Und deswegen werden wir wohl noch weiter pendeln, bis ich irgendwann in Rente gehe :oops: .
Na mal sehen...
Es ist schön zu wissen, dass ihr an einen denkt, wenn´s einem mal nicht so gut geht.
Obwohl ich euch noch nie gesehen habe (bis auf Ralf :wink: ), seid ihr meine Freunde, und das meine ich auch so.
Ja, da wurden einige Türen geöffnet, so wie Gabi schon schrieb.
Und das ist richtig schön und ich hoffe, ich werde euch irgendwann mal alle persönlich kennenlernen!!!
Nok for nu, næste gang skal jeg skrive på dansk igen.

Held og lykke med dit job, Ulli :!:

Knus og kram til jer alle
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
der var lovet sol og blæst for i dag, men nu regner det i tove. Ikke slem, så skal jeg gøre mit kontorarbejde og nogle andere ting i huset.

Vi har haft en morsom aften i går. :)
Min datter og jeg talte dansk sammen den første gang. Vi har læst og snakket om lægemangel i Danmark. Derefter så vi „Emil fra Lönneberga“ til afslapning. Det var godt at vi købte denne DVD sidste sommer, selv om ekspedienten sagde, at kun fortælleren taler dansk og at filmen er på svensk. Det var helt forkert, vi kunne vælge mellem dansk og svensk tale.
Det var en overraskelse at se og høre hvor meget min datter har lært på dansk indtil da. Selv om filmen var uden dansk undertitel kunne hun klare det. :)

Ralf,
en stor motorcykel og en sort (?) læderjakke – Wow :wink:
Men det drejer sig ikke om midlifecrisis, når man opfylder sig sådant ønske. :wink:
Pas på dig og være forsigtig. Kører du alene eller med Tina ved bagsæden ?
Jeg er ikke sikker på, men jeg mener, at man skal sige „næstsidste“ når man taler fx om weekenden den var før den sidste weekend.

Ulli,
jeg ønsker dig at du vil træffe den beslutning, som gør dig og din familie tilfreds. Jeg krydser i hvert tilfælde fingre til dig.
Som ordsprog har jeg allerede hørt: „Bide jeg selv i halen“ eller „Det lyder som at rive en kat i hale“.

Måske kommer Vilmy og hjælper mig og rette mine anmærkninger.

Nicola,
en gang skal det nok gå med en møde.

Så, nok for nu. Vi snakkes ved.
Hilsen
Heide
- som har allerede lagt penge tilbage til Tøsens pixibog. :mrgreen: :wink:

Aprilvejr - i mellemtiden skinner solen !!!
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Nullermand - undskyld!

Det var ikke med Absicht!

k.h.

Grit
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

@Heide: Jeg ikke købte motorcyklen. Maske var min sættning ikke rigtigt eller ikke tydeligt nok. Jeg forsøgte at sigge: "Ich hoffe, es ist nur der Winterblues. Aber wenn ihr (einmal) lesen solltet, dass ich mir ein großes Motorrad und eine schwarze Lederjacke gekauft habe, dann ist es eine richtige Midlifecrisis."

Kan nogen retter mig? Tak!!

Jeg kik ind igen senere,

Ralf
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Ralf,
tag det rolig. Det var tydelig nok skrevet. Men jeg har læst jeres indlæg i morges før jeg startede med mit kontorarbejde, så var jeg vel alt for hurtigt, undskyld. :oops:
Desværre kender jeg dig ikke, men :wink: ...... måske klæder dig en sorte læderjakke og en stor motorcykel perfekt :mrgreen:
Det var jo ikke slem ment !
Hilsen herfra
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det var da en rigtigt dejlig dag i dag - kun solskin!! Ingen chance for vinterblues! Til gengæld blev det igen lidt koldere, men det er helt i orden.

Gabi, jeg har bygget tæt ved vandet (som man helt sikkert IKKE siger på dansk ) men Pingvinmarchen overstod jeg uden et eneste lommetørklæde :mrgreen: ! Selvfølgelig er det hårdt for de stakkels fugle at de skal vandre så meget men optagelserne er helt fantastisk - utrolig at de kunne komme så tæt til dyrene. Jeg kan gerne sende dig DVD´en.

Rejseholdet er en meget spændende krimiserie om en speciel politi-enhed, der rejser rundt i Danmark når en forbrydelse ikke kan afklares af det lokale politi. Supergodt og spændende!

Ralf, jeg tænker også tit om alle de ting, som ikke længere kan lade sig gøre - fordi man engang i livet har truffet en beslutning, og nu er man der hvor man er. Men på den anden side tænker jeg også: hvis du dengang havde valgt en anden retning, havde du heller ikke de elskede mennesker og gode ting i livet, du har i dag. Så for min skyldt kan jeg sige : jeg gjorde det nok ikke perfekt hidtil, men jeg ville alligevel ikke gøre det anderledes, når jeg kunne starte forfra. Jeg kan ganske godt leve med de døre som lukkede sig i tiden, fordi rummet jeg befinder mig i er dog ret behageligt! :wink:

(Uha - nu haben wir Vilmys Bild von den Türen wohl bald ausgereizt :mrgreen: )

Ulli, hvis det kun er firmaets interne forhold som afholder dem fra at stille dig ind lyder det dog ganske godt. De har jo brug for en medarbejder, så det problem skal de nok løse. Jeg krydser fortsat fingre!

Nicola - Niels skal desværre arbejde to dage i den uge før påske skønt vi har nu fastlagt vores ferie sådan, at vi er på Langeland fra den 10.03. og hen over påske. Jeg holder i hvert fald fri. Om nu på Langeland eller et andet sted - chancerne står godt for at vi ses i Danmark i dette forår!! Vi kan også komme over til Stevns for en dag (brobizz og bil på firmaets omkostninger :wink: ).

Heide, det er da sjovt at din datter er nu bedre til dansk end du troede - var det ikke netop det vi talte om sidste gang? Så skal du nok indse, at du bare skulle lade hende går hendes vej, hun skal nok klare sig deroppe. Men som mor kan man nok ikke lade være med at „hjælpe“, selvom ingen har spurgt om hjælp.(Havde lige min velmenende mor på røret for ca. en time - tak skal du ha´!) :mrgreen:

Så meget herfra,
kærlige hilsner
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nullerman, du har ret,, hvis man træffer en beslutning, så får det tit irreversible konsekvenser, uden at det behøver at være dårligt.

Jeg tillader mig at stille et amerikansk digt herind, fordi det vender fokus fra de lukkede døre til de muligheder, man ogås kan vælge at se.

1. The Road Not Taken

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

Ellers nød jeg også solen, da jeg i den korte middagspause i dag gik en tur ved vesterhavet (i en kendt nordtysk havneby med en kendt forfatter, som skrev om en vis hr. Haien).

Jeg vender tilbage i morgen, forhåbentlig til Ralf uden midlifecrisis, Heide med en datter der taler som Emil, Nicola som har overlevet endnu en dag uden Steen, Gabi der slapper af, Ulli med job???, Nullermand med roser med knopper på, og alle de andre søde mennesker herinde.

God nat, nu vil jeg snart i seng (ikke så luksuriøst som i går (ægte luksus), men MIN seng! Med min datter i rummet!

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej vilmy, det har du fortjent og du skal få lov til at sove i DIT rum med DIN datter - selvom det var luksuriøst i Husum!! Nyd det - og sov godt!! Og tak for digten (skal lige tænke lidt over den - mit engelsk har det ikke så godt siden jeg er i gang med dansk - men det lyder godt og rigtigt! - mere om min interpretation i morgen)

Skal nu også i seng,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Skulle du bruge en oversættelse, sig til.

Og tak, der er godt at vide at I er derude.

Hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Kære Vilmy,

tak for digten. Du og Nullermand har ret: Det er bedre at se åbene dørene og beslutninger's gode resultater. Op med humoret!

I alle, ha' det godt!

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

øh, jeg har da i øvrigt snydt den forlængst afdøde forfatter for credits. De kommer her:

The Road Not Taken (Robert Frost 1916, fra: Mountain Stream 1920).

Fremragende digter!

God arbejdslyst allesammen.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

jeg har kigget „Arven“ af Per Fly i aften - hvor var det svært at forstår den uden undertekster! Men i filmen taler de nu også meget svensk og fransk, det gør det heller ikke lettere. Men alligevel, somme tider tænker jeg, jeg lærer det aldrig....Hvad undrede mig var, at heller ikke de franske dele af konversationen var tekstet - findes der så mange danskere, som taler eller i det mindste forstår fransk? :roll:

Vilmy, jeg ved at filmen er den anden del af en trilogi, men har delene noget at gøre med hinanden?

Ellers skete der ikke ret meget hos mig i dag. Vejret er blevet værre igen, hele dagen var det skyet med lidt regn af og til. Min primula har åbnet sin første knop i dag: den er lyserød.

Jeg skal nu skrive en mail til min svigerinde. Siden sidste jul skriver vi hen og tilbage og jeg glæder mig meget over vores øgede kontakt. Jeg har bedt hende at tilmelde sig hos skype, så vi kan også snakke lidt. Mærkeligt nok er hun den eneste, hvor jeg ikke er genert når jeg skal snakke dansk. Måske er det, fordi jeg ved at hun ikke taler et andet sprog, hverken tysk eller engelsk eller hvad som helst. Så kan vi jo kun kommunikere på den måde. Hun vil selv hellere snakke end skrive med mig, fordi hun er ordblind. Men vi blev enige om at det er helt i orden - så skriver vi altså begge to ikke fejlfrit. :mrgreen:

Måske kigger jeg ind senere,
kærlig hilsen,
Nullermand

N.B.: hvor er I for resten alle hen i aften?? :shock:
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
jeg er her, og arbejder lidt :oops: .

De tre dele af trilogien belyser de forskellige samfundslag: underklassen (Bænken), overkalssen (arven) og middelkallsen (Drabet), men der er ikke en egentlig handling, der går igennem. Var det en kopi du fik af mig? Hvis det var det, så er det fordi min receiver er programmeret til at fravælge alle undertekster (når man glemmer at slå denne funktioon til igen, komme rman virkelig på overarbejde, som du gjorde, Nullermand). Jeg havde forleden da en dokumentarfilm fra Israel, som jeg ville se og glemte at slå tekster til: 80% hebraisk og 20% amerikansk...det var hårdt, men godt...jeg kunne virkelig repetere mit rustne hebraisk. :shock: .

Fint, at du og din svigerinden skriver frem og tilbage. Det er da dejligt at kunne udvikle et tættere forhold til familien. Og det er jo langt fra selvfølgelig.

Så, tøsen er igen hso far, så jeg vil lige arbejde lidt igen.

Hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten