Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej Heide, jeg blev ikke indlagt i sygehuset :wink: , jeg bare skulle, men fik lov at blive derhjemme, tusind tak til min doktor...
Og nu går det allerede bedre igen!
Tak også til dig til dine gode ønsker, Grit :) .
Børnene skal snart komme tilbage fra skolen, jeg må lave mad - vi snakkes senere :wink: .
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

det var da en dejlig blæst i går aftes, men haglen og tordenvejret samtidig kunne jeg godt have undværet. Jeg var i gang med at sende en stribe mails, da det begyndte at tordne, og resultatet var, at jeg skulle trække stikkonktakten, lukke for pc'en og styrte op til tøsen, osm jo ikke kunne være selv i det vejr. Hun var vågnet og ledte efter mig, men græd dog ikke. Restene af natten sov hun i min favn.

I dag er hun afsted i ny hestekostume; meget nuttet. Minimalistisk, men sød, med en strikket uldhat, der har ører og manke. jeg valgte strikkevarianten, fordi den både varmer (til fastelavn i rideklubben) og den sidder bedre end pap eller noget syet, som glider ned i ansigtet hele tiden. (Nu er hun væk indtil mandag, øv, som hun sagde..hun vil gerne besøge far, men gerne komme hjem inden sengetid, go det må hun ikke for faderen.)

Nu er der bare 4 timers møder forud (de første 4 timers møder er overstået for i dag).

God bedring herfra, Nicola. Håber du kan klare dig og pigernes behov uden at det går ud over dit helbred.

Indtil i aften,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej Nullermand!

Det er ok. Vi snakkers en anders i gang. :mrgreen:
:D

kærlig hilsen

Grit :mrgreen:
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej Nicola!

God bedring! Hvad er det i vejen? Har du Skype? Hvad hedder du det ?

k.h.

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

nu har det været megen snak om DVD film på det sidste. Husk venligst på, at kopiering af købefilm er forbudt; skulle nogle af Jer tale om det, tænk på det. Men det gør I selvfølgelig ikke.

Generelt vil jeg forslå, at al snak om kopiering af DVD film foregår som PN. 8)

Optagelser fra TV er derimod en lovlig aktivitet, som jeg jo også dyrker, da jeg godt kan lide at gense gode film.

Ikke for at være lyseslukker, men for at holde antipiratgruppen på afstand. Læs selv her: [url]http://www.antipirat.dk/[/url]

Ups, det var lidt alvorligt. :oops:
Hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, du har selvfølgelig ret, selvom din advarsel ikke var nødvendig i mit tilfælde: jeg orker det alligevel ikke med teknikken :mrgreen: (desværre).

Heide, hvordan gik det med din datters danskprøve, har du allerede hørt noget fra hende?

Nicola, god bedring også herfra, jeg håber det er ikke noget alvorligt. Jeg er ked af at læse at vi ikke ses på øen til påske, men helt sikkert finder vi en anden dato engang i fremtiden. Jeg har jo hidtil ikke været til Stevns og det skal jeg også se, måske mødes vi så dér.

Så meget for nu, jeg kommer tilbage senere,
kærlig hilsen
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
blæst, haglen, tordenvejr, strømafbrydelse og meteoritter i og over Danmark. Det lyder ikke meget hyggeligt, håber I har det godt deroppe.
Mod mine forventninger har vi fået sne og regn her hos os i dag. :(

Datteren har afsluttet dansktesten med karakter 3, desværre ikke som kravet med karater 2. :shock: Hun vil nu sende en efterspøgelse til Landesprüfungsamt og vi skal vente på besluttningen. Så bliver en lystribe tilbage. Dansk er et "exotisk sprog - måske er det derfor godt nok.
Alt i alt var prøven vistnok vanskelig. At først fik hun et avisklip med emnet “Terrorismus i gazastiben”. Hun sagde at det var meget hård, mange nye ord og til sidst skulle hun skrive om temaet med egene ord. Senere skulle hun berette: „Hvad har du gjord sidste weekend“ og derefter måske lignende „Hvorfor har du valgt Danmark/København”.
Lige nu ser det ud, som om praktikum ved Rigshospitalet er tidlig afsluttet. :roll: :(

Så vidt det nyeste fra mig.
Måske kommer jeg tilbage en gang til.
Hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Øv Heide,
det er da trist. Jeg krydser fingre, at hun alligevel kommer igennem.

KAn man gentage testen i næste termin? Eller er det for sent?

I andre, jeg ville ikke skræmme Jer, mere opfordre Jer at føre bestemte samtaler i PN, idet man aldrig ved, hvem der læser med.

Kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Vilmy,
neh, det kan hun ganske vist ikke, fordi at det ville være for sent. Begyndelsen af praktik er midt i Februar. Jo, så hurtig går noget i vasken! :(

Nicola,
undskylde :oops: , som ofte har jeg læst jeres indlæg fra i morges i hurtig forbifart og da jeg har savnet dig i det sidste, var det min "gudskelow!" forkert forklaring. Men så var det vel nok meget bedre for dig og familien.
Fortsat god bedring. :!:

kh Heide
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen!

Heide, jeg er rigtig ked af at læse om dansk-prøven. Jeg vidste ikke at den er så hardt. Og nu må I vente igen og der er kun to uger til hun skulle begynde - øv :( . Og hvad så med hendes lille lejlighed deroppe??
Som vilmy krydser jeg fingre og tænker på jer!!

Og vilmy, du har selvfølgelig ret med din advarsel, vi skulle alle overholde den.
Jeg sendte et lille brev til din datter i går - og kun med lille bøger :wink: .

Undskyld, Uschi, at jeg var ikke opmerksom og at jeg forvekslede dit navn med Grit :oops: . Tak skal du ha´ for dine gode ønsker!

Grit, jeg har et Skype-navn, men jeg er næsten aldrig der, desværre. Jeg ved at jeg skulle komme derhen mere tit.

Nullermand, jeg ville gerne besøge din ø og mødes med jer, men jeg tror at Steen ville meget gerne tage til Djursland, og jeg vil ikke tage det bort fra ham :( .
Men vi har ikke booket et hus og det er ved at være på tide at lave det :wink: .

Og det ser ud som om lille Gabi sovede så godt nu at hun sover dagene bort :P :mrgreen: .

Ha´ en god weekend allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Heide - jeg vil ikke tro det!!!!

Det kan da ikke være rigtigt at I nu har klaret det hele - med praktikken, med lejligheden, med planlægning angående din datters flytning - og nu skal det hele være forbi fordi hun svigtede i danskprøven? Og hvad hedder da „svigtet“ - 3 betyder jo „tilfredsstillende“, så skal de altså være tilfredse og lade hende gå til Danmark.

Jeg har selv oplevet min svigermors sidste ophold i et dansk sygehus, hvor der var kun læger som ikke var i stand til at snakke dansk. Min svigermor gad ikke engang samarbejde med dem, fordi de ikke engang kunne udtale hendes forenavn (Bodil). Det sagde altid Bottill - og min svigermor svarede altid: det er ikke mig!!! Min svigermor havde en sjælden sygdom hvor det var vanskeligt at håndtere de forskellige medikamenter. Niels prøvede at forklare lægen det hele, hun var en kvinde fra Iran og hun forstod ikke en pind. Til sidst kom en dansk sygeplejerske til hjælp, hun fattede problemet med det samme.

I må altså ikke give op! I skal finde en vej til at bringe din datter derhen. En anden prøve, en omvej, hvad som helst. Det med det „eksotiske sprog“ er da også rigtigt. Det er jo meget lettere når det drejer sig om engelsk eller fransk.

Jeg krydser også fingrene for jer!!

Vi snakkes ved,
Nullermand
Zuletzt geändert von Nullermand am 02.02.2008, 17:23, insgesamt 1-mal geändert.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
og tusind tak for jeres medfølesen.
Det var også min mening, at karakter 3 er godt nok, især det drejer sig kun om den praktiske del af uddannelsen. Hun er jo ikke færdig og arbejder ikke som en ansat læge.
Vi skal nu vente på myndigheds svar.

Nu skal jeg smutte, fordi jeg har lavet en kage :) i morges og min mand har lavet te nu. Han lige kaldte efter mig.
Vi snakkes ved senere !

Kærlig hilsen
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære, hvor er I alle henne?

Især mændene her i hjørnet er meget dovne i øjeblikket, synes jeg - altså bortset fra mig :mrgreen: . Sækkepiber, Ulli, hvad er det med jer? Laver I slet ikke jeres lektier, har I glemt mantraet: „et par linjer hver dag“?!

Nå, nu skal jeg ikke skælde længere - „man har jo så meget“, som Meyer i Amagergade siger - og det har I nok også. Jeg sidder bare her og venter på at Niels skyper mig fra Stockholm.

Ellers er der ikke sket så meget her. Vejret er helt tosset: solskin, regn, sne og haglbyer. Så kunne jeg godt klare lidt arbejde der blev liggende i den sidste uge. Håber det bliver bedre i morgen, jeg trænger til lidt motion i det frie, en spadseretur rundt om Alsteren eller langs Elben - jeg skal komme af med nogle kilo jeg fik foræret til jul - det er hvert år det samme. :oops:

Det var så min aftenhilsen til jer,
ha´ det godt, I kære,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej mine venner,

kan det virkelig være - det skulle ha' været en weekend???????
Hvad kan man nu gør, for at undgå arbejdet i morgen? Nogle forslag?

Men jeg synes jeg vil stille vækkeuret som jeg er vant til... :(

Heide - det er en stor skam!! Jeg krydser stadig fingre for din datter! 3 er dog en god karakter!

Nicola - Jeg håber, du har det bedre nu!

Og Nullermand - Du er altid velkommen!!! Men vil du være so venlig at fortalle din familie, at der findes mange andre steder hvor de kan bo? De hygger under sengen næsten hver uge...
:wink:

I går så jeg Pinguinmarchen. Hvor var det dejlige optagelser både fra piguiner og landskabet. Kan man tale om et landskab, når der findes is rundt omkring. En virkelig fantastisk film og sender den tilbage til dig en af de næsten dage! Mange tak for lån...

Jeg tror Anna Pihl kan jeg ikke betvinge lige nu; jeg har stadivæk nogle afsnit af Matador, der venter....

I dag var jeg henne til loppemarkedet meg mine forældre. Når campingsæsonen begynder (eller bådssæsonen hos mine forældre) går vi det ikke, så nytter vi nu næsten hver lejlighed fora t slendre over markedet.
Der var et bord med forskellige ting, bl. a. bogen om "pinguinmarchen" - den så helt ny ud. Jeg tog dem i hånden, lagte den væk igen, overvejede...og købte den ikke.
Da vi senere hyggede os ved kaffebordet ærgrede jeg mig: bogen var bestemt ikke for dyrt og en god Ergänzung til filmen!
Men måske købte den go ingen anden - og så venter jeg på næste loppemarkedet!

Kærlige hilsener for nu

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Gabi, hvordan kan det være? De er alle her hos mig, hele familien. Så sent som i dag så jeg dem liggende under reolerne. Mærkeligt.... :mrgreen:

Ja, Pingvinmarchen er virkelig en god film. Du var jo først bange for at den er for sørgelig, kunne du se den uden lommetørklæde? Og Anna Pihl er jo alligevel på vinterferie i Isny, så kig du bar Matador først.

Det var en superdejlig dag i dag, kun solskin!! Jeg gik som planlagt min tur om Alsteren og det gjorde nok halvdelen af Hamborgerne også. Anden halvdel tog til Elbstranden, går jeg ud fra :mrgreen: . Turen tog lidt længere end sædvanlig, fordi vejene er næsten ikke at passere efter al den regn.

Ellers var jeg igen i gang med min haveplanlægning - det er så dejligt at drømme om pantetiden nu og om ca. 6 uger er den der igen. Det er da et overskueligt tidsrum synes jeg. :D

Det var så det for i aften,
ha´ det godt, I kære,
Nullermand
Antworten