Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej, I kære,

sent men alligevel sender jeg en hilsen til jer, især til Ulli. Jeg glæder mig, at du har det godt deroppe, selvom du ikke har fundet et godt sted at bo endnu. Jeg synes det er meget beundringsværdig, at du klarer dig på jobbet der, det er jo ikke så nemt.

I skal nok undvære mig i nogle dage - det var nemlig ikke et softwareproblem med min brors pc. I dag kunne jeg ikke starte den, jeg prøvede alt muligt og havde en "Standleitung" til Hamborg for at finde ud af problemet. Men nu skal jeg nok se sandheden i øjnet: den der computer er stendød -det er bare så mærkeligt, at den fungerede godt i seks dage. Men det matcher det, min bror fortalte om den. Han skulle jo til sidst reinstallere hele systemet hver anden dag. Nu får han den tilbage og jeg skal alligevel investere lidt mere penge og købe noget nyt....

Indtil da har jeg Niels´ lillebitte bærbar til rådighed -uden mus og med en dansk tastatur. Og når Niels tager afsted engang i næste uge kan jeg altså slet ikke komme i kontakt med jer - nå, det skal jeg nok overleve, det er jo kun for nogle dage.

Når jeg nu ikke skriver her i den næste fremtid er det altså ikke fordi jeg ikke vil - men fordi jeg ikke kan, det ville jeg bare meddele. Sålænge Niels er her med sin pc kigger jeg dog i hvert ind.

Ha´ det nu godt, I kære,
mange feriehilsner fra
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

også en sidste hilsen fra mig før jeg tager af sted.
Vores ting er næsten pakket, først skal vi til skolen og arbejdet og tænker at køre nordpå klokken 15. Håber at det vil være ikke så meget traffik på motorvejen, men jeg tror at håbet er forgæves...
Vi vil heller ikke have adgang til internettet i Djursland, så kan jeg ikke folge med jeres indlæg i en uge.

Jeg ønsker jer alle god ferie og god påske!
Jeg vil savne jer...
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God tur, Nicola & tøserne!

vilmy

NB: øv, Nullermand for macen.
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej I kære..

Nullermand, jeg tager gerne min bærbare med, så kan du skrive til mig, når jeg er på påskebesøg :mrgreen: .

De er sikkert mange, der er væk i næste uge, så jeg vil gerne ønske Jer en god påske. Nogle af os ses jo; glæder mig meget. Nu skal vi bare sende det dårlige vejr til Tyskland, når vi har påske i Danmark...nej, selvfølgelig ikke. :mrgreen:

Jeg skal undvære tøsen igen i to nætter & dage. Vænner mig aldrig til det, men er blevet bedre til at leve med det. Til gengæld er tøsen blevet dårligere til det; kan ikke lide nætterne uden mor. Er der nogle af Jer skilsmisseforældre derude, der har et par gode tips?

Så, jeg slutter og vender tilbage i morgen. Videre til...Nullermand? Ralf?

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

Det vil være mere roligt nu når mange clubmedlemmer er i ferie og/eller uden internettet. Tina og jeg tager ikke af sted til næste uge lørdag, så jeg kan skriver nogle linier her. Desværre har vores feriehus ingen internet men der er en internetcafe just vis-avis af Nordby færgehavnen. Så jeg tror I vil ikke læser mange indlæger fra mig i påskeugen.

Jeg skal til seng nu. Der er Grüncontaineraktion i morgen, så jeg kan smitter nogle sækker med gammle planter og træaffald fra sidste ugen's træstubben ud af garagen :oops: .

I kære, sov godt og drøm sødt,

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

jeg ville holde mig væk fra den her uhåndterlige baby-computer, men den er faktisk bedre end ingenting og jeg savner jer jo allerede. :mrgreen:

I morgen kommer mine forældere og det betyder nok at vores hyggelige ferie-rutine bliver ændret lidt. Men det er da også i orden, jeg vil bare ikke finde tid til at skrive her.

I dag fik vi leveret brænde for det kommende år og da Niels har ond i håndleddet siden nogle dage var det altså mig, der skulle bringe det hele ind i udhuset. Efter min aktion med det nye bed og så et tårn brænde kan jeg nu for alvor mærke, at mine arme, men især mine hænder gør ondt. Jeg er jo blevet til sådan et kontor-menneske efterhånden, det er virkelig en skam. Jeg håber, det bliver bedre igen, nu hvor jeg skal "bo" mere på landet...

Måske er det også bare alderen - fik lige et kys og en stor tillykke for en halv time siden :wink: - og det var ikke fordi Cesar blev myrdet den 15. marts :mrgreen:

Har ellers naturligvis rengjort hele hytten - det gør man jo når mor kommer til besøg :mrgreen: - hun skal nok være tilfreds, men det er mange, mange edderkpper ikke - de blev myrdet som Cesar - men ikke af Brutus, det var mig der gjorde det af med dem - med støvsugeren!!!

Nu skal det være nok,
jeg ønsker jer alle en god weekend og en vidunderlig påske-uge,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God morgen,
en Nullermand med en støvsuger... det må være et syn for guderne! Når din mor så har været der, kan vi jo roligt komme..såe ralt jo rent og trænger til en kærlig barnehånd for at genoprette et usterilt miljø igen :wink: . Du skal jo nødigt få allergier af alt for megen renlighed!

Måske burde jeg være god også & pudse vinduer i dag.... lad os lige se. Nu skal jeg i hvert fald på blblioteket og aflevere et par bøger.

Vi snakkes ved,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

kun ganske kort. Alle er i seng nu undtagen mig og så skal jeg lige nyde et sidste glas rødvin sammen med jer!

Vi havde en rigtig hyggelig dag, solskin hele dagen og mine forældre kom ca. kl. 15 med en hjemmebagt æblekage. Vi gik en stor tur rund om byen, derefter lavede jeg aftensmad (helt dansk: flæskesteg) og efter aftensmaden spillede vi kort (Phase 10). Jeg vandt :mrgreen:

Nu har alle trukket sig tilbage, i morgen skal vi køre hen til en stor planteskole på Fyn (Langeskov) og købe planter, især roser til mit nye bed. Min mor kom med havehandsker og gummistøvler - hun vil være til nytte såvel inde som ude - er det ikke sød af hende? :D

Katten er lidt forvirret. Mine forældre fik vores seng, som er den bredeste i huset, og katten sad derunder og kunne ikke forstår, at der lå fremmede mennesker i sengen. Det tog sin tid at lokke hende ud, men nu ligger hun trygt med Niels i sengen i et af gæsteværelserne og hendes verden er i orden igen. Jeg skal nu se, om de to har en lille plads for mig derinde.

Dermed god nat, allesammen,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

nu skulle jeg endelig melde mig tilbage fra min arbejdsindsats i Hamborg. Jeg har ikke haft så meget travlt og arbejde som alle gange før. Det var meget dejligt og tid nok for en møde med min veninde fra Kiel. :D Hun kom med toget og vi havde nogle afslappende timer sammen. Jeg må beundre hende, fordi hun vil gå Jakobsvejen over hele distancen i Spanien. Det er lidt mere end 800 km fra Pamplona til Santiago de Compostela. :shock: :roll: Nå nej, det er ikke min kop te (ville Vilmy sige).

Nullermand,
et kys, en stor tillykke, forældre til besøg, æblekage og til sidst vandt drengen spillet :mrgreen: – da bliver jed lidt eftertænksom :idea:
Så kommer jeg lidt for sent, men en varm og hjertelig tillykke også fra mig. (Håber det passer :wink: )

Jeg er også for sent for at ønske Nicola og Grit en god tur og dejlige ferie.

Uli,
fint, at du klarer dig godt deroppe. Men det er en skam, at du indtil nu ikke har fundet et sted til bo. Håber at I må finde snart en passende lejlighed og at dine kone kan flytte til dig.

Ralf,
Nordby færgehavn, holder I ferie på Fanø?
:D Vi var nemlig mange gange i Sønderho på Fanø i påskeferien, desværre ikke i år, den sidste gang for to år siden.
I hvert tilfælde ønsker jeg dig og Tina god ferie.

Gabi,
vejrudsigten til Påsken og ugen derefter lyder ikke så godt. Så skulle I sandsynlig udsætte med jeres arbejde i forteltet indtil det bliver varmt og tørt.
Vi vil renovere vort soveærelse i den uge efter Påsken, ny gulvet og tapetsere – så det er ligegyldigt hvor vejret er.

Vilmy,
kommer din tøs hjem i dag? Jeg forstår dig meget godt, at du ikke kan vænne dig til det, men det vil blive lidt bedre når tiden går. Man savner sit barn altid, men jeg er helt tilfreds når jeg ved at hun har det godt. I dit tilfælde tror jeg, at din exmand bekymre sig godt om hende og hun nyder tiden med sin far.

Min datter kom hjem i forgårs, da jeg var i Hamborg. Hun skal tilbage til København den anden Påskedag. Sådan have hun kun tre uger foran sig og jeg skal henter hende med hele bagagen midt i april. Hun fik et tilbud til en praktikumsplads her i Universitätsklinikum og vil fortsætte sin PJ straks derefter. På den måde taber hun ikke tiden.

Ellers har jeg ikke meget at fortælle.
I dag vil vi kør til en meget stor havemøbleforretning. Vi vil kigge efter to eller tre nye stole til tagterrassen.
Før vi starter vil vi gerne se udsendelsen om Bornholm kl. 13:45, så får vi en lille forsmag på vores sommerferie.

Ønsker jer alle en god søndag.
Ha’ det godt og kærlige hilsener herfra
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
vi har lige været en time i haven; tøsen er kommet hjem. Jeg ved godt, hun har det godt og har en god far, men har hende nu allerhelst omkring mig. Når vi går ind og ud skyldes det, at jeg retter mig efter hende; når hun fryser, tager vi en indendørspause.

Om du, kære gamle Nullermand, har fundet en plads ved katten og manden, afhænger vist af, om du har sat katten på den rigtige slankekost eller om den er vokset til tigerstørrelse :wink: . Håber I finder de perfekte planter i planteskolen... Ellers er der jo altid hvide spirea.... :P.

Godt luret, Heide, du er ret god til dansk! Jeg kunen i øvrigt også godt tænke mig Jakobsvejen, men der er det ikke tid til i disse år.

Godt at I kunne finde en PJ plads efter fuseren. At de ike engang kan klare udenlandske studerende i Københavnstrup, synes jeg, er chokerende.

Jeg skal også male i år, men ikke i påskeugen. Lige nu er der så meget andet at tage sig til.... :oops: :D . Lyserøde skyer skulle jo nødigt få farvepletter. Havemøbler ser ud til at være et mere overskueligt projekt. Og så afslappende.

Nu er det jo ikke så langt til vores lille påskemøde på øen. Vi glæder os begge to.

Gabi, fod fornøjelse med forteltet. Jeg krydser fingre for vejret.

Der er efterhånden en hel de krydsen fingre vi er i gang med, kan man vist konstatere. Hvem skal vi krydse for nu? Ah ja, at papirkrigen snart slutter hos Andrea!

Så, slut herfra indtil senere...er jo alligevel alene hjemme i aften, mon ikke jeg kikker forbi igen.

Kærlig hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære (soweit Ihr da seid)

Nullermand - lige som Heide sender jeg en tillykke - håber det passer!!

Ulli - fint at du har rare kollegaer og et arbejde du kan godt klare! Jeg krydser fingre at du findet snart et godt bosted!

Ellers har jeg ikke ret meget at fortælle
Vi har nu regnvejr, men i går kunne vi arbejde i haven hele dagen. Vi begynde straks efter morgenmaden, tog til byggemarkedet, arbejdede videre i haven.
Vi købte 2 Säulenobsttræer og har også 2 små æbletræer (Obstzwerge) Vi er meget spændt nu som de udvikler sig. Ellers ser haven temelig ordentlig ud igen.

Desværre har vi nu regnvejr. Jeg tror ikke, minde forældre og jeg kan tage til Aschersleben i morgen. Men pyt med det. Ersatzweise har min mor ønsket sig en hyggedag til fødselsdagen! Og hvornår kan man har den bedste hyggedag? Selvfølgelig når det er koldt og gråt ude!

Hilsen til jer og god tur til alle, der læser her stadig!

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

Gabi, søjletræer lyder spændende; en af vore venner her har også to... overvejer at få nogle, når mine rødtjørn skal fældes om et par år. Men lige nu bliver de stående.

Planteskolen har jeg ikke været endnu, men jeg mangler 2 stk. Bassino roser, så jeg skal afsted. Det gør jeg, når jeg er kommet af med nogle af mine buske....har hørt noget om et hvidt bed, der mangler spirea.... :mrgreen: .

Ja, vi var også i haven, indtil tøsen frøs. Vandplask i gummisko uden strømper på giver kulde på et eller andet tidspunkt. I hvert fald kunne jeg luge lidt & beskære mine tre sommerfuglebuske; det gjorde jeg ikke sidste år, så i år kunne det ikke vente mere.

Gartneren har været her og har lavet forhaven, men baghaven må vente til efter påske...men med 1 glas Gammeldansk som aflønning må han også selv bestemme, hvornår han kommer :wink: .

Ellers en rolig søndag, hvor datteren og kontakte blev plejet; derom meget senere.

Vi snakkes ved,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
pipeline
Mitglied
Beitrag von pipeline »

Godmorgen dansklærende!
I lørdags vi har købt en nye PC til mig (er "PC et "n" eller et "t" ord???? Spørgsmål starter allerede...) og nu har jeg også en keyboard med danske speciele bogstaver og kan deltage med jer - jeg håber jeg er velkomme? Jeg har ikke deltaget før fordi det var for svært uden de speciele bogstaver - for langsomt til at søge dem i toppen fra den der box vi skriver i.
Jeg kan ikke til sprogskolen i dag fordi jeg er lidt forkølet men jeg skal arbejde lidt derhjemme med et website min lærer gav os sidste gang - jeg tror det må også være lidt interessant for andre her, jeg ved ikke hvis du har allerede talt om det, adressen er: [url]http://fjern-uv.dk/[/url] - det har meget gode øvelser!

Vi ses!
Pipeline.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Pipeline,

og velkommen til. Selvfølgelig må du gerne være med. Det er altid rart med nye, engagerede deltegere. Og så er vi endnu flere, der bor her i landet.
Tillykke med din nye PC (en ny PC; PC er fælleskøn og dermed et -n ord). Ja, det er nemmere med en dansk tastatur med de specielle bogstaver.

Na, fik du rettelserne?

Så, min skole er lukket i dag, så jeg er også hjemme. God bedring til dig...vi er jo ikke så langt fra hinanden.

Hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Pipeline!!!
Hjertlig velkommen og god bedring.

Selvfølgelig du kan være med!! Hvorfor ikke? Vi glæder os altid når nye venner dukker op her i hjørnet.

Tak for linken; den kendte jeg ikke.

Vilmy - jeg har læst noget om sommerfuglebuske - vi har også en i haven, temelig lille i øjeblikket. Men det er så rart at se alle planter vokser fra barnsben af, ikke?
Men tilbage...Der skrives sommerfuglebuske skal beskæres først nu, også en hel andre stauder. Beskærer du din sommerfuglebusk ellers i efteråret? Jeg er der endnu lidt usikkert.

Nok for nu

Gabi
Antworten