Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej igen,
jeg kommer tilbage kun for at slukke min PC. Jeg fryser så meget, så besluttede jeg at tage min bog og læser videre i sengen.

Gabi,
godt, at du tager det med humør. Måske tror den stakkels virklig, at hele arbejdet ligger på hans skulderen. :wink:

Nullermand,
jo, da var jeg næsten helt sikker, at din forbindelse var i stykke igen. Håber teknikken fungere nu lige så som tyske telekom lover. :wink:

Sov' godt I kære
Heide (med gåsehud)
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

Heide, indtil nu virker internettet, men jeg er nu efterhånden vant til at holde øje med routeren og ind imellem kan jeg se, at der lyser et rødt lys, hvad betyder, at forbindelsen er brudt af. Efter nogle få sekunder lyser online-lyset igen, men alligevel: en stabil forbindelse er det ikke. Men den er bedre end alt jeg havde i de sidste dage. Jeg er spændt på hvad der sker om weekenden, men skal i hvert fald ringe til telekom igen mandag morgen. Jeg betaler for en døgnet-rundt-forbindelse, og så skal det altså virke døgnet rundt.

Den sidste tekniker der ringede til mig onsdag eftermiddag røbede jo, hvor problemet ligger: alt for mange dsl-forbindelser her i området, og ledningerne er ikke i stand til at orke det. Men telekom sælger altså videre deres abonnementer uden at investere i yderlige ledninger. Jeg fik at vide fra min revisor, som har flere kunder her i området, at også andre har problemer med det her i øjeblikket. Nogle af dem SKAL være online hele dagen, de blev nødt til at sende deres medarbejdere hjem fordi det ikke var muligt at arbejde, og de kræver nu en erstatning. Så dramatisk er det ikke her, ganske vist bruger jeg internettet i jobbet og lige så meget privat - men man føler sig lidt amputeret, mærkelig nok har man vannet sig sig så meget til at komme online hvornår som helst - og først når man ikke længere kan det bliver det tydeligt, hvor meget det betyder i hverdagslivet.

Indtil sidst havde jeg jo Lohals som internet-fri område, og det var også godt på en måde: jeg var HELT væk fra jobbet. Måske var det ikke den bedste ide, at tilslutte huset deroppe til internettet?! Måske er det også godt med sådan et internet-fri område?! Man kan nemlig ikke rigtig holde ferie sålænge man kan kontrollere mails og kontoer. Men det er altså for sent, huset er tilsluttet, en pc er købt, så kræver det altså selvdisciplin for at holde sig offline så længe som muligt. Eller bare gå online for at kigge ind i forummet, skrive der og logger af - den disciplin skal jeg finde!

Nå, nu skal jeg først finde noget andet - nemlig søvn!
Sov godt, I kære,
Nullermand

@Nicola: vores hus er udlejet til en hollandsk famile fra den 02.07. til den 16.07. - så i den tid kan vi ikke selv være på Langeland. Jeg håber den uge, du planlagde på øen, kommer derefter!!!!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God morgen, I søde!

Jeg var væk i går aftes; chat programmet bliver jo flittigt brugt herfra. Så en lille hilsen herfra inden dagen går for alvor i gang. I dag står det på en blandet landhandel. Men derom noget, når dagen er forbi.

Nullermand, jeg kan godt genkende dine iagttagelser omkring internettet, både irritationen, når det ikke virker (hvad lavede vi før dsl?) og prblemet med at holde sig fra at arbejde. Nu er jeg jo meget taknemlig at du havde internet deroppe, da vi var hos dig; så kunne jeg lige chatte med kæresten en tidlig morgenstund. Siden er jeg da begyndt at bruge telefonen også, men en nyforelsket vilmy kunne godt lide muligheden...

Det kræver tidsplanlægning og disciplin, men det kan lade sig gøre, ikke at checke sit kontor og sine arbejdsmails i weekenden; tog mig et par år at lære det, men nu går det ganske godt. Jeg arbejder i et firma, hvor folk er logget på systemet 24x7x365. Ved 300 medarbejdere er der altid nogle, der er online. Selv serveropsætninger kl 2 om natten bliver varslet, fordi selv om natten er der altid en der er på arbejde. Men som sagt, men en vis stædighed (som du jo ved, jeg har), kan det lade sig gøre at være online uden at beskæftige sig med arbejde eller lignenede, men bare at checke private mails (flere mailprogrammer hjælper også...) eller kigge på dmi, læse Politiken osv.

Så , jeg skal af sted nu.

Jeg kommer forbi i aften; jeg er helt selv.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

det er rigtig - min kollegas art tager jeg med humør. Jed vidste før at han skælder ofte og er "gammeldags". Det betyder i vores fald at vi kender jog tiden med Geschäftsstelle (med telefonsamtaler, postsortering, publikum osv) som han gjorte og Kanzlei (med hele den skrivtekniske del) som jeg gjorte. I 2003 fik vi nu "Serviceeinheiten" og hver skal gør alt. Vi, da vi sad i Kanzlei, havde mange ting at lære - og normalt skulle alle andre lære nu mere im skriveri. Min kollega er en af de sidste "richtige Beamten", som kunne ikke vænne sig til ny situationen.
Men som sagte vidste jeg det før jeg vekslede til ham. Dommeren i min gammel afdeling og jeg kunne ikke så godt arbejde med hinanden. Jeg prøvede i ca. 3 år at arbejde med hende, men der var slet ikke noget det var rigtig i hendes øjne og man kunne ikke tilfredsstille hende (ikke bare mig, men også alle andre). Så nyttede jeg lejligheden at flytte på en anden entre (kan man sige det? auf einen anderen Flur/einen anderen Gang), andet værelse, anden afdeling - og jeg har 2 kollega i værelset ovenfor, som er meget søde. Vi ler meget.
Desværre er det virkelig ofte så at der bliver en hel arbejde tilbage til mig når jeg er ikke der....
Men - som sagt - hellere arbejder jeg der end med den anden dommer. Der er en stor forskel om man arbejder hele ugen uden pause og længere end normal og alligevel er alt forket eller om man skaffer sit arbejde, har samtidig sjov, pæne kollegaer og næsten fri hånd for at arbejde.

Nullermand - fint at ha' dig her. Jeg ser dig hellere her end din familie alledrede igen under vores senge. Det må være meget hyggelig der....

Vi havde regnvejr hele dagen. Så kunne vi ikke går ned i haven. Til campingpladsen tog vi ikke, fordi Dirk er stadig sygmeldt og har stærke smerter pga iscias.
På mandag skal han hen til Schichtröntgen. Vi er meget spændt på resultatet.

Hilsen for i dag

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg er lige færdig med madlavning, spisning og køkkenet er også ryddet op igen. Det var heller ikke så meget i dag - vi havde kun salat med kyllingstrimler, pænt anrettet på kæmpestore tallerkener, men jeg er alligevel stopmæt.

Ellers skete der ikke så meget i dag, vejret er lidt trist, men heldigvis er formel-1-sæsonen jo i gang igen, så kunne vi hygge os på sofaen og så qualifying efter en sent og lang morgenmad.

Internettet virker næsten normalt, men det betyder ikke så meget, tror jeg. De fleste kontorer og virksomheder i gaden er jo lukket pga. weekenden og er derfor ikke online. Mandag morgen kan det se helt anderledes ud igen...

Vilmy, det var jeg klar over at du ville forstår min forargelse mht. internettet, du kommunikerer jo langt mere end mig via nettet så du ville nok gå amok i min situation...

Så meget for øjeblikket,
kommer igen senere,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej!

Hjemme igen.

Det kan du tro jeg ville. Vi har da haft et par dage hvor nettet ikke virkede som det skulle, så det er også derfor, telefonen en sjælden gang bliver taget i brug.

SÅ, i dag skal jeg tidligt se dynerne; når bageren åbner skal jeg hente brød & rundstykker og så skal vi have en rigtig god søndag sammen :P

Indtil mandag,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej vilmy -

sagde du ikke, du er HELT SELV i aften? Hvem er så „vi“ der skal have en rigtig god søndag sammen med brød og rundstykker. Eller er du „helt selv“ i aften, men tilstanden ændrer sig i løbet af natten? - meget at spekulere over, hihi.... :mrgreen:

Når, du kender mig jo efterhånden: det lokker jeg nok ud af dig på telefonen „Details - ich will Details!!!“ Næh, bare rolig, det lyder som om du har det godt, og det er jeg fuldstændig tilfreds med. :D

Sov godt - og sov hurtigt, når du skal op så tidligt :wink: ,
vi ses,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en lille nathilsen fra Ruhrdistriktet.

de lyder som vores sygehus er næst tomt. Gabi, god bedering til Dirk. Jeg håber han vil være rask igen snart.

Vilmy, det lyder som I to vil have en lang og hyggelig søndagmorgen. Tina og jeg gør det ligevis: En kande te, rundstykker med smør og hjemmelavet marmelade (jeg) eller fransk Creme de Chataigne (Tina), flere lys på bordet og - det er det vigtigste - meget tid.

I morgen kl. 10 vil Kraftwerk Habinghorst's kæmpeskornsten være revt ned. Det er kun 4 km fra mig, så hvis vejr er ikke fort dårligt vil jeg maske køre til en bakke hvorfra jeg kan se skornstenen falde.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Ralf,

så tænker jeg på Jer, når jeg køber rundstykker. Jeg havde da glemt at pakke lys...godt du siger det! Ja,v i får en hel dag sammen :D ..mellem to nattevagter.... :(

Vi snakkes ved,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

min uge var meget stresset, undskyld jeg ikke kiggede forbi :oops: .
Min kollega er også syg, men hun vil ikke dukke op igen på mandag.
Problemet er at jeg arbejder kun fem timer pr dag og nu da hun er syg må jeg også lave hendes arbejde fra otte timer. Så kan jeg ikke undgå at lave høje tårne. Og jeg hader det! Jeg vil altid klare det alligevel, men jeg ved at jeg ikke kan det, så stresser jeg mig selv. Grrr.
Gabi, godt at din uge er forbi nu, men det lyder som om han arbejder jo alligevel ikke så meget :mrgreen: .

I fredags og i går lavede jeg et fotoalbum til min far som fylder 70 år om 2 uger. Jeg begyndte med min fødsel og sluttede i vore dage, billeder fra ham som far og senere morfar. Det var sjovt, men sommetider fik jeg også tårer i øjnene....

Vilmy, jeg ønsker jer to en rigtig god dag sammen!!
Jeg vil også snart lave morgenmad, men uden rundstykker fra bageren. Om søndagen kommer rundstykker fra ovnen.

Ralf, mange tak for dit spørgsmål om mønter. Ja, du huskede rigtig, jeg samler den slags mønter. Jeg har en mønt af de nye fra Hamburg, jeg fik den fra tjeneren på vores sidste forumsmøde, men jeg ville gerne bytte den med dig alligevel, fordi jeg ville gerne forære en af hver mønt til hvert af børnene.
Jeg samler også danske 10 eller 20 kroner temamønter.
Det er altid sjovt at få de tilbage i forretninger. Sommetider er man heldig. Jeg stadigvæk mangler 20 kroner Landet Kirke. Så hvis en af jer få den og har ikke brug for den, tænk om mig, jeg vil gerne bytte den til en normal 20-kroner-mønt eller en af mine dobbelte :wink: .

Ralf, pas på at skorstenen falder ikke for tæt hvor du skal stå!!

Øv øv Nullermand - selvfølgelig er vores ferie-uge i det tidsrum hvor I kan ikke komme til øen :( :( .
Vi har ferie i 29. kalenderuge, fra 12. til 18. juli.
Hvad ellers :( ?
Jeg sagde til Steen i går aftes at vi kan holde ferie ligegyldigt hvor, men skal til Langeland en anden gang, så vi kan i hvert fald mødes der!!

Heide, godt at høre at dit renoverings-arbejde er overstået!
Jeg heller ikke smider væk gammel tøj (den sætningsbygning lyder forkert, eller hvad?), men samler det til kirken.

Der er fire børn stadigvæk sovning i deres værelser. Jeg tror at de vil snart komme ud og være meget sulten, så jeg hellere smutter til køkkenet :wink: .

Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

i aftes har jeg lavet laks med lyse rosiner og citronpeber efter en dansk opskrift. Først tænkte jeg, oh – hvad lyder det mærkeligt. Men jeg skal sige, det smagte meget godt, lidt eksotiskt – men godt.

Som sagt starter jeg til København og dermed til internetfrit området tirsdagmorgen, meget meget tidlig. Lige efter venter arbejdet i Hamborg. Så ved jeg desværre ikke, hvornår jeg vender tilbage til jer. Jeg har nemlig kun en eller to dage indimellem og jeg formoder at der er massevis breve i postkassen og på skrivebordet stabler sig arbejdet som skal gøres færdig før jeg starter igen.
Dagen i morgen er propfuld med ting jeg skulle ordne før rejsen.

Heldigvis har jeg ikke skiftet til sommerdæk. Jeg kør nemlig hellere med vinterdæk i 20 graders varme end med sommerdæk i is og sne. :wink: Det er næsten ikke til at tro, det sner hos os!! :shock:

Jeg ønsker jer en hyggelig søndagaften.
Vi snakkes ved når jeg kommer forbi igen.
Ha’ det godt I kære indtil …..
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej mine venner,

i morges gik jeg til loppemarkedet. Men da mine forældre kommer først hjem fra Rügen i aften, savnede jeg mors ”Men jeg VIL købe noget” – det er hendes yndlingssætning efter vi har kigged på den første stand og hvis der er noget hun vil have....

Til sidst fandt jeg en lille cykel som står nu i haven. Man kan sætte en urtepotte inde. Så overvejer hvad det skal være jeg vil sætte i og om den bliver stående hvor den står nu. (Prøver at sende billede).
[url=http://www.abload.de/image.php?img=derfrhlingkommt20080vra.jpg]Bild ). Man har jo hjemme ikke sådan en maskine - så hvorfor er alle de pulver og knapper? Så prøvede man mange gange - og til sidst virkede maskinen.

Og hvordan skulle man benytte whirlpoolen? Her trykkes også blind alle knapperne.

En skønne dag ville man udleje nogle cykler. Men de var jo så gamle, ikke værd deres navn...

Til sidst satte mænd og kiggede verdensmesterskabet i fjernsynet (hurra – det fungerede og de vidste sansynlig, hvordan man bringe det i gang [img]http://www.cosgan.de/images/midi/haushalt/b045.gif[/img] ). Damerne havde nu lejlighed at kigge nærmere på bøgerne i reolen. De var helt begejstrede om en bog med tyske folkesange. Efter ”Vogelhochzeit” fandt de ”Vogelscheidung”. Det var for mange vers at lære dem og man havde ikke lyst til at skrive vers ned. Så klippes ud sangen fra bogen og tages med!!! [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/s030.gif[/img]

Jeg er helt forbavset om historien! Hvordan kan man være så frække? Vi ville aldrig komme i tankerne om at benytte en maskine, når vi vider ikke hvordan den fungerer. Sådan en maskine koster mange penge hvis den må købes på ny! Og når det var 4 personer skulle være sådan en ”normal” opvaske færdig i 0,nix, eller ikke?
Men at klippe ud noget af en bog!!! Bøgerne er jo alligevel hellige til mig; hvordan kan man klippe noget ud af en bog man ikke ejer????
Stakkels Tyskland....

Helt stadig forbavset,

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Prøver igen....

:(

[url=http://www.abload.de/image.php?img=derfrhlingkommt20080r2o.jpg][img]http://www.abload.de/img/derfrhlingkommt20080r2o.jpg[/img][/url]
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

vilmy, så har du jo oplyst gåden...nattevagter!! Det kunne jeg jo selv har tanket på.

Nicola, det er da en skam :( ! Jeg håber vi finder en anden lejlighed i dette år. Hvis I bliver i Stevns i julimåneden kan vi måske kigge forbi dér. Det kan jo godt være at jeg tager til København for at se Niels i det tidsrum?! Angående din sætning - mit bud: jeg smider heller ikke gammelt tøj væk (eller ud). :roll:

Heide, god tur. Godt du kører med vinterdæk: dmi varsler endda nattefrost i natten mellem tirsdag og onsdag, altså kør forsigtigt. Måske har du en fri aften for mig, når du er i Hamborg derefter? Det ville glæde mig (yummiii....Pizzaaaa!).

Gabi, tak for billedet (men husk nu at det efter forumsreglerne ikke er tilladt at uploade billeder direkte i trådene :wink: ). Din lille cykel kræver en lille potte med firkløver, synes jeg. Så kan du opsøge den i haven når du har brug for en ekstra portion held og lykke ind imellem. :D

Den historie du fortalte er ikke helt så forbavsende for mig. Jeg har altid spurgt mig, hvorfor vi skulle købe så mange nye ting for sommerhuset (især støvsugere og stegepander blev skiftet årligt, men også radioen, videorecorderen, vaskemaskinen, opvaskemaskinen og komfuret gik i stykker i de sidste fem år. Om småting og anden køkkengrej snakker jeg ikke, der var så meget, godt at jeg ikke kan huske det hele).

Her skete der ikke så meget - en doven søndag som planlagt. Efter en lang morgenmad så vi formel 1 i fjernsynet, men det var så kedeligt at Niels begyndte at sove på sofaen. Jeg lod ham sove, strøg skjortene, lavede aftensmad osv. Han rejser for meget, synes jeg. Det kan ikke være rigtigt, at han sover så meget om weekenden - men det må han selv om.

Så meget herfra,
jeg håber i alle har haft en dejlig weekend,
kærlig hilsen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

hvad er I flittige! Jeg har lige fået en underlig PN af et menneske, som jeg slet ikke kender. Vedkommende mente at jeg jo lige kunne lave en internetsøgning på en radiosender fordi ved kommende ikke kunnde dansk selv. Får I også så underlige, ikke engang særligt venligt formulerede PN's. Hvis I gør, hvordan reagerer I? Det, jeg gjorde var at skrive at jeg ikke var interesseret i emnet og anbefalet at spørge i den offentlige del af forummet. Så har jeg været høfligt, men ikke givet efter for spørgeren.

Pyt, tipps modtages gerne...måske også i telefonen i morgen aften...Nullermand?

Tja, nattevagter, dem må jeg vist leve med sådan ca så længe jeg har manden. Og hvad er så mere nærliggende end at pakke en picknickkurv med morgenmad og tage forbi sygehuset for at holde selskab? Så , ja, jeg var helt alene i går aftes & nat....

Nicola, jeg kigger i morgen, om jeg har en Landet Kirke til dig.

Heide, sne??? Det har vi ikke mere her, men jeg må indrømme, at myntebusken overnatter indefor i nat.

Så, jeg slutter for i aften.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten