Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
igen en kort hilsen fra mig. Skrivebordet der stadigvæk propfuld med arbejde. Men jeg så allerede en lille smule af skrivebordets farve :wink: .

Velkommen Laila,
Nullermand har fuldstaendig ret. Jeg kender ikke mine opskrifter udenad. Jeg er i Hamborg indtil næste weekend, derefter får du en af mine yderlings opkrifter per PN.
8)

Nullermand,
tak for i går aftes.

Nu skal jeg straks tilbage til skrivebordet.
Ha' det godt og kærlig hilsen fra Alsteren
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

Det var en deijlig samtale. Vi håber nu være det bedre. Jeg lavede mig luft og skolepsykolog hjælper os. 2 uger har hun undervisning. Derefter har vi en tidspunkt ved dagkiliniken. Hun får en godt attest, med hun skal alligevel gentage 5.klassen.

Så nu god nat og kærlig hilsen

Grit :mrgreen:
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej Nullermand,
mange tak for Opskriften. Jeg glaeder mig til at pröve den. Den 18 Juni körer vi til Als. Jeg kan nä at höste rabarber en gang til og sä skal der spises kage.
Jeg laeste i avisen, at ärets förste jordbaer var fra Nordborg pä Als, men desvaerre var vores ikke modne endnu, det rene snyd!
Her er bare det bedste sted i dk-forum her kommer det ikke an pä hvem der ved mest eller kan räbe höjest.
Sä jeg glaeder mig til at skrive sammen med jer.
Mange hilsener fra Laila
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Bare en lille træt hilsen fra min side! [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/a045.gif[/img]

Velkommen, Laila!!! Jeg håber vi ser dig her i hjørnet mange gange til!!!
Det ser ud som om vores forums-familie vokser stadig.

Kan I huske - jeg skrev jeg vil pudse vinduerne og så kan i regne med regn. Og rigtig!!! Lørdags pudsede jeg ikke bare mine vinduerne men gjorte også rent hele lejligheden, vaskede tøj, strygede tøj - jeg lavede virkelig ALT man kan gøre!!! Puha - om aftenen var jeg meget træt. Jeg er jo ikke de yngste mere (siger man sådan? soll heißen: ich bin ja nicht mehr die jüngste) :wink:

Søndags startede jeg med at se fjernsyn kl. 11. Det er nu virkelig min fjernsyntid, men der var en udsendelse af Olsenbanden. Herrligt at se dem igen!

I går spiste vi vores første salat i år - hvor var den lækker!!!

So nu godt alle sammen

Gabi

Nullermand - det med Niels lyder frygteligt!!!! Kunne han klare det - en nat uden at sove??!! :shock: Og hvem fra Jer var bedst ved Ludo?

Heide og Nicola - tak for Jeres PN, har straks sendt et svar, da jeg så dem!!!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen igen,

Laila, det har du ret i - tænk, at vi er på side 315 i den her tråd, og der faldt ikke et ondt ord. De fleste af os prøver at skrive et andet sted i forummet en gang imellem - men vender snart tilbage til den holdning, at det ikke betaler sig...Det er en skam, forummet er meget nyttigt ikke kun mht. sprogelige ting, men der findes så mange mennesker der bare synes det er sjovt, at provokere hvor de kan. Tilsyneladene findes der mest af dem i Tyskland - og de ikke snakker dansk. Anderledes kan jeg ikke forklare, hvorfor vi har det så godt her i hjørnet. Men pøj -pøj, jeg håber sådan bliver det. Jeg må indrømme, at der findes ikke så mange af dem overhovedet her i øjeblikket, det er blevet mere roligt „derude“, så en eller anden af os vil nok „titte frem“ igen. :wink: (Det er ment sådan at moderatorerne åbenbart gør deres job rigtigt - tak for det!) :D

Gabi, det blev ikke noget med Ludo i den sidste nat. Vi spillede hellere Sim City på computeren, dermed går tiden meget hurtigt! Niels var borgermester og jeg var vice. Vores lille virtuelle by kom hurtig til at vokse! Men da vi nærmede os morgenen og fuglene begyndte at synge ude for vinduet blev det svært, at holde Niels vågen. Jeg tillod at han måtte lægge sig på sengen for fem minutter ind i mellem, men vogtede nøjagtigt over, at han ikke sovede. Han var „fix und fertig“ og frøs voldsomt, så sendte jeg ham i badeværelset for at have et langt, varmt brusebad, mens jeg lavede en dejlig morgenmad. Det var en meget hård nat, kan du tro - men jeg holdt mig selv vågen med den tanke om, hvor dejligt det ville være at sove derefter. Som sagt var det heller ikke så dejligt - telefonerne ringede hele formiddagen, mens jeg prøvede at ignorere dem. Klokken tolv kunne jeg ikke længere holde det ud og stod op efter fire timers urolig søvn. :?

Nu har jeg holdt ud længe nok i aften! Jeg er bare så træt, men det nytter jo ingen ting at går i seng om eftermiddagen, jeg skal jo finde min rytmus igen. Det har jeg nu gjort, synes jeg - jeg skal nok sove dybt og i morgen er alt som sædvanlig, uanset min forkølelse, men det er jo klart: hvorvor står jeg på altanen i strømpesokker og ryger midt om natten....det kan jo kun går galt! 8)

Sov godt, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

...prøv bare fødder næste gang, Nullermand, så bliver smøgen lidt kortere. Øv, at I ikke har fundet ud af noget. Hils manden i dit liv!

Jeg igger stadig vandret i luften, har langt mere at arbejde end jeg kan klarle. Men jeg vender tilbage i ny og næ; savner Jer jo.

I mellemtiden høster jeg min rabarber, som også står i Sønderjylland, Laila :wink: .

kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej

Alle skriver om rabarber i deres have, og jeg har ingen. Det er ikke fair. Jeg tror, jeg må også plante rabarber. Hvornår er tiden til det?

Nullermand, jeg havde også engang en erfaring med et filosofi-forum, hvor tonefaldet var så agressivt, at jeg efter kort tid opgav foret. Jeg er meget glad, at jeg har fundet det her forum. Det eneste problem er: Siden den tilbringer jeg meget mere af min rare fritid ved pc´en, end jeg plejede at gøre før, og denne tid mangler til andre ting. Livet er ikke perfekt.

Hilsen, Alex
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Alex,

alle burde have rabarber! Det er en dejlig plante! Du bedst plante den i efteråret eller i foråret, men hvis du er villig til at vande hver dag i ca 4 uger, kan du plante den til enhver tid, bare den ikke blomstrer.

Jeg skal rydde op i mine papirer i aften, og spørg mig lige, om jeg har lyst :?. Pyt, det skal jo gøres!

Alex, det er godt at du vil tilbringe noget af din fritid hos os; håber også at der er rart, men den rare fritid er nok ikke det, du vil sige.

Mvh vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Hej!

Kan jeg også ha' et recept for en rabarberkage? Jeg vil bage en kage i weekenden.

Mange tak!

hilsen

grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Grit,

se her: [url]http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/frugt-gront/frugt/rabarber.php[/url]

kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej Vilmy

Jeg ville først skrive „sjælden“, tænkte så, at det ikke passer, og mens jeg ville skrive „ringe“ i stedet for, tænkte jeg, at på tysk er sjælden = selten = rar, men på dansk noget helt andet, og så blev det min rare fritid. Men det passer jo også.

På arbejdet passerer det tit, når jeg er træt, at jeg skriver noget andet end jeg vil skrive, af og til er resultatet temmelig sjovt.

Hilsen, Alex
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godaften allesammen,

en korte hilsen til jer alle før jeg går i seng.
Vi havde et lille skybrud lige nu - det var meget dejligt, vejret var for tropisk for mig i dag :roll: .
Der er kun en pige her for en uge, den anden er i Frankrig og når jeg læser hendes sms´er har hun en meget sjov og hyggelig tid.
Den lille pige og jeg hygger os også blandt skolen og arbejde :wink: .
Vilmy, mange tak for linken til kogebogen. Jeg har læst lidt og fandt mange interessante opskrifter - mmmmh!!!

Også fra mig en hjertelig velkommen til Laila!
Håber du vil hygge dig med os :wink: !

Mere en anden dag,
sengen kalder meget højt!
God nat!
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Alex!

Jeg kender det godt, når man er træt.

kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Hej Vilmy!

Mange tak for kagerecepten. :mrgreen:

Nu kan jeg bage og min familie glæder sig.

hilsen

Grit
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
tak for linket til DK kogebogen. Jeg er sygemeldt for tiden, sä jeg har rigtig meget tid til at pröve noget nyt. Til stor glaede for min mand !!!
Vilny, dit hus er vist ikke sä langt fra mit ( Mommark)?
Her i Hamborg er der sä tört, at jeg er nödt til at vande mine bede hver dag, heldigvis har vi en brönd, hvor vi kan pumpe det op.
Kan i have en rigtig god dag og önsk mig lige en lillebitte smule regn, tak
Mange hilsenr fra LAala
Antworten