Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Laila,

god bedring først og fremmest. Håber du snart bliver rask.

Nej, jeg kan ikke love dig regn; DMI varsler ikke regn i Sønderjylland før på tirsdag. Mit hus er lidt længere væk, i den nordlige del af Sønderjylland, men jeg arbejder på Als :D . Og derfor kan jeg trøste dig, at vi havde ganske megen regn her i Sønderborg i mandags.

Jeg lyder måske stokkonservativ, hvad jeg ikke er, men det meste af min rabarber ender som grød; min morgenmad for tiden. Er måske lidt sundere end kage hver dag :wink: . Men godt at høre at I kan bruge kogebogen med opskrifterne--en recept er det, man får hos lægen, når man har brug for medicin.

mvh vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

vi er deværre tilbage fra Danmark næsten 2 uger men det er bare 11 uger før vi vil være i Danmark igen.

Det var en rigtig fint uge og jeg kunne hvile ud før vi har travlt i kontoret igen.

Jeg har ikke læset alt havd I skrev fordi det er for mange men jeg så at I vil møde hinanden i Hamburg. Jeg ville også meget gerne komme men det er for langt fra Isny og i øjeblik har jeg desværre ingen tid. :?

@ Laila hjertelig velkommen og god bedring også fra min side.

Nu vil jeg gå til en koncert fra min lille søn.

Jeg ønsker jer alle en dejlig aften.
Venlige hilsner

Uschi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

jeg blev inspireret af vores rabarber-snak og lavede rabarber-grød og en rabarber-kage i dag :mrgreen: !
Fordi jeg er altid på jagt efter opskrifter, som kan laves meget nemt og snart, valgte jeg [url=http://www.dk-kogebogen.dk:80/opskrift2/visopskrift.php?id=20449]denne[/url] opskrift. Og det gik ganske godt og hurtigt og kagen ser rigtig dejlig ud og skal spises i morgen, da jeg skal møde en veninde :wink: .

Velkommen tilbage, Uschi!
Håber at koncerten var godt?!

God bedring, Laila! Fik I nogle regndråber??
Her i Ruhrgebiet havde vi meget mærkeligt vejr. Himlen var næsten grøn og efter vi fik lidt regn, var biler fuld af sand!
Det var sandstøv fra Sahara :shock: ...

Nu skal jeg smutte, det er senge-tid.
Jeg overgiver til nat-holdet :wink: .

Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej,
altsä himlen over Hamborg var rigtig mörk, men desvaerre blev det ikke til regn
Min stakkels have!!!
Vilny, tror du at regnen ogsä näede til Mommark ? En af vores mekaniker har länt vores hus og holder ferie der, men han vander jo ikke bedene og det koster jo ogsä bare alt for meget.
Jeg har lige et teknisk spörgsmäl; jeg skal pä hospitalet fra den 26 juni og skal vaere der i flere uger, Nu ville jeg jo gerne kunne gä pä nettet og skal nok have sädan noget som UMTS. Er der en af jer der ved hordan man gör det bedst og billigst???
Uden 2 ärs kontrakt??
Mange hilsener fra Laila
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej LAila,
hvis jeg kigger på DMI's tørkeindeks, så har resten af Als også fået regn, og Mommark er ikke undtaget, håber jeg.

God bedring,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Nicola, nu hvor du nævner natholdet - hvad med Ralf? Ham har vi længe ikke set her! Din rabarber-kage lyder godt, men du skal alligevel får min opskrift for rabarber-kage med marengs via PN. Prøv den næste gang, så kan du sammenligne dem - jeg er spændt på din dom.
:D

Vi havde ingen regn her og vejrudsigten for weekenden er rigtig god. Derfor tager jeg til Langeland i morgen, jeg skal bare først købe en vaskemaskine her i Hamborg. Ja, det er nu den tredje vaskemaskine vi kører til Langeland, men sådan er det med alt den udlejning. Folk gider jo ikke at læse brugsanvisninger, derfor har den sidste vaskemaskine ikke overlevet sit tredje år. Men pyt med det - det er forbi nu.

Jeg glæder mig til en solrig weekend, og mine planter glæder sig sikkert at jeg kommer med haveslangen! :D

Har lige snakket med Niels via skype, han er i Silkeborg i morgen og vi har aftalt, at jeg kommer med hvide asparges og skinke fra Tyskland (ved siden af en vaskemaskine i bagagerummet) mens han skal stå for kartofler, smør og persille - så det bliver nok en dejlig genforening :D ! Og om weekenden vil vi så tage grillen i brug, hmmm!!

Men nu skal jeg sove, jeg kan godt mærke min forkølelse i aften, og jeg vil meget gerne komme af med den!
Kærlige hilsner,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

lille hilsen fra mig. Vi har ikke regn, kun solskin. :D

Nullermand - vi har også købte en vaskmaskine. Med en lille for campingvogn. vaskmaskinen er meget godt.

Jeg elsker kartofler, smør og persille. Det småger lekkert!

Jeg når ikke bage kagen i weekenden. I dag er jeg hos mine veninde. I morgen vi kører til "Vogelpark" med bekendter.

Men derefter!

kærlig hilsen og en godt weekend!

Grit
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
Nulklermand nu mä du se at komme af med den forkölelse, der er da ikke noget vaere end at vaere förkölet om sommeren. God bedring herfra
Nye kartofler med smör og persille...uhm bare laekkert. Sä passer det lige med en friskfanget fisk og sä er det da bare sommer.
Kan i nu alle have en rigtig god weekend.
Jeg gär ud og vander , som saedvanlig!!!!Mange hilsener fra Lalla
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej

Det er meget varmt og lummert her i Ostfriesland og jeg har høfeber og er træt efter en uge med meget arbejde og lidt søvn. Trods alt vil jeg har en lille cykeltur i aften.

Laila, du har øjensynligt ikke lyst til at plage dig med danske omlyder på en tysk tastatur. Det har jeg heller ikke, og derfor skrev jeg en lille makro for Word, så at jeg kan skrive ä ö aa Ä Ö Aa og bagefter får æ ø å Æ Ø Å. Hvis du, eller andre her i foret, er interesseret, kan jeg sende jer den. Det betyder kun, at man må skrive sine indlæg med Word og kopiere dem bagefter til foret.

Hilsen, Alex
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

det tordner udenfor - meget hyggeligt at være ideni :wink: .

Nullermand, mange tak for din pb med den opskrift. Vi spiste "min" rabarberkage i dag, det var lækker, måske lidt for "matschig".
Jeg vil gerne prøve snart at lave din kage!
Jeg ved heller ikke hvad der er i vejen med Ralf - jeg har ikke set ham i flere uger.
Vores kursus er på sommerpause nu, men jeg hørte at han overvejer at ikke komme tilbage fordi han har meget travlt :( .
Ralf, er du der :?:

Laila, desværre har jeg ingen anelse om trådlose bærbare eller umts. Jeg håber at du finder en løsning. Flere uger i hospitalet lyder jo ikke så godt og hvis du havde tilgang til internettet kunne du jo holde kontakt med verden og os og det ville være ikke så trist...
I hvert fald ønsker jeg dig god bedring!!

Alex, det er ikke så svært at skrive danske omlyder på en tysk tastatur :wink: . Hvis du vil kan du læse lidt [url=http://www.dk-forum.de/41.0.html]HER[/url].
Jeg gør det automatisk i mellemtiden.
Håber at du havde en god cykeltur??
Jeg er også begyndt at bruge min cykel lidt mere. Jeg var også på tur med min lille datter i eftermiddags. Vi kørte til en veninde, spiste rabarberkage, spillede nogle selskabslege og cyklede tilbage igen.
Nu er jeg træt i mine bene.
Men hvad skal Steen sige? Han cykler 30 km til sit arbejde - og 30 km tilbage hver dag om sommeren :mrgreen: ...

Ha´ en god weekend,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg er godt ankommet på Langeland, det gik forholdsvis hurtigt i dag. Det var den første gang jeg selv kørte min nye, gamle bil herop og jeg var spændt på, hvordan en 11 år gammel bil med 50 PS vil klare turen med mig og en tung vaskemaskine. Men bilen kører bare så fint - det tog mig ikke længere end det tager for Niels med sin store bil! På en fredag eftermiddag kan man jo alligevel ikke køre så stærkt i alt den trafik. :D

Forkølelsen er næsten overstået - det gik også hurtigt dengang. Så sent som tirsdag aften havde jeg feber endnu, men nu hoster jeg kun lidt. Det skyldes helt bestemt jeres gode ønsker! :wink:

De medbragte asparges er spist - med nye langelandske kartofler, persillesmør og parmaskinke - der findes ikke noget bedre! Haven er vandet og ser ellers meget frisk ud. Den voldsomme regn sidste mandag har godt hjulpet haven gennem en tør uge. De gamle og de nye roser begynder at blomstre og i morgen skal jeg binde riddersporene op.

Den nye vaskemaskine vasker for første gang - sengetøj med kattetis, urghh :roll: , håber det bliver rent igen. Jeg vovede ikke at vælge et korttidsprogram...sengetøjet skal vaskes så godt som muligt. Derefter skal det også tørres, før vi kan komme i seng - jeg har nemlig glemt at tage andet sengetøj med fra Hamborg. :oops:

Nicola, Heide og måske også Vilmy (og hvem ellers er interesseret): vi har nu vores ferieplanlægning klar for sommeren og det betyder, at jeg (måske vi begge to) er i Hamborg den 20.06. Vi kan altså komme i gang med at aftale et mødested og en mødetid. Det er nok mest afhængig af Nicola og Steen - hvornår ankommer I i Hamborg og hvornår skal I videre til koncerten? Eller er koncerten først den næste dag og vi har hele aftenen til rådighed? Hvem kommer og skal jeg bestille et bord et eller andet sted?

Alex, tak for tilbuddet, men som Mac-User har jeg ingen brug for din makro, jeg taster bare alt+o og får ø, alt+ä for æ og alt+a for å. Nå, engang imellem skal der også findes en fordel i at bruge en Mac...

Nå, nu skal jeg ud i annekset og se efter vaskemaskinen. Hvis den er færdig skal sengetøjet i tørretumbleren, så det tager mindst en time til før jeg kan komme i seng...

Har det godt nu, I kære,
vi snakkes ved,
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

græsset er slået og hækkene er klippet, slyngroserne og riddersporene er bundet op, haven er vandet og jeg er helt tilfreds med dagen! :D Før har vi været til lossepladsen for at komme af med den gamle vaskemaskine og alt muligt andet og så var vi også i Svendborg for at købe nye dyner og puder til soveværelset. Arbejdet i haven begyndte derfor lidt senere i dag og pludselig var det for sent til at tænde grillen, så spiste vi ude. Men alligevel havde jeg jo lagt kødet i marinaden - så smager det sikkert meget godt i morgen aften, der er meget hvidløg i marinaden... :mrgreen:

I dag fandt jeg ud af, at jeg skal have flere rabarber-planter. Jeg høstete godt for to uger siden, men der er ikke kommet så meget mere ud af de tre planter, jeg har. Jeg ville så gerne bage en rabarber-kage igen og kiggede derfor efter rabarber i Brugsen, men dér fandt jeg kun tysk rabarber (og det syntes jeg var noget pjat, at jeg som tysker skal nu købe importeret rabarber fra Tyskland). Ellers fandt jeg Bio-rabarber, sådan noget har jeg aldrig set: ca. ti bløde stanger, så tyk som min lillefinger og 15 cm lang, for 25 DKK. Hvem køber sådan noget? :shock: Helt ærlig, min rabarber er også "Bio", den får kun kompost og sine egne blade lagt omkring planterne, men jeg høster altså ikke noget, som ikke mindst er så tyk som min tommelfinger!

Nå, pyt med det, så glemmer vi rabarberen - til gengæld er de første jordbær næsten til at høste. Solbær, ribs og stikkelsbær skal vi også få masser af i dette år, det kan man se allerede. Og frugttræerne havde det jo også godt i år, i hvert fald hos os, hvor vejret var tørt og lunt mens jorden altid holder fugtighed nok.

Vi blev i dag enige om, at det her år er det bedste vi havde siden vi købte huset heroppe. I alle de år var huset optaget fra begyndelsen af april og helt hen til begyndelsen af november. Nu ser vi for første gang haven i hele årets forløb, alt hvad der spirer og blomstrer, alle fuglene der yngler her i haven, og for første gang har vi virkelig styr på haven, hvor vi ellers kun nåede det mest tiltrængende.

Så kan I tro at jeg falder i min seng nu - meget træt men også meget lykkelig! :D

Jeg håber, jeres dag var lige så godt!!
Kærlige hilsner,
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Lige én til:

har I også hørt, at der var onani-maraton i Danmark i dag? Jeg hørte det lige da jeg så DR 1 - update i fjernsynet. Jeg ved ikke, hvem vandt - bare at der var 80 deltagere. Jeg var klar over det før, men nu er jeg altså helt overbevist: „Die spinnen, die Dänen!“

God nat nu, hold hænderne over dynen :wink:

Nullermand
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
var der nogen fotos????
Ja man er vel lidt nysgerrig...
Jeg synes at det er helt utroligt hvad man sädan kan finde pä. Jeg har laest lidt om det, det er vist til et godt formäl!
Det var i flere dizipliner, hvem kan "skyde" laengst, osw.
Ja, man kan ja rigtig blive til noget stort i danmark, i det mindste til verdensmester i onani
Jeg skal nok holde mine haender over dynen, man har vel folk til det beskidte he he.
Nä nu har jeg vist fäet solstik.
Mange hilsener og en god söndag fra laila
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,

har I haft en afslappende og solrige weekend? Håber I har det godt og I er alle på højkant igen.
I var meget flittige i det sidste 10 dage, så have jeg ikke nået det hele, men ved at flere af jer er helt galt med rabarberen lige som mig.

Laila,
nu har du allerede fået opkriften fra Nullermand og den link til den danske kogebog. Har du alligevel behøv til min opkrift?

Nicola,
jeg har udkrevet opkriften „Rabarberkage med flødekum“ og vil lave den sidste weekend, tusind tak for den link, opkriften lyder godt.

Nullermand,
du har fuldstændig ret, det er helt anderledes, nå man se sin have hele året rund. Det var mig ikke klar bevist.
Siden jeg er så mange gange i Hamborg, glæder jeg mig altid til at komme hjem. Jeg glæder mig ikke kun til min egen seng, nej – også til haven. Efter nogle dage i den storby glæder jeg mig til at vande og pleje mine blomster eller til at fjerne ukrudtet. Hvem skulle have troet det? :wink:

Tilbage fra Hamborg glæder jeg mig denne gang allerede til min næste tur, dvs. jeg glæder mig til vores møde fredagaften, den 20. juni.
Det passer fint med min aftale i juni-måned.

Vilmy,
hvad er med dig. Har du allerede tænkt dig om en tur til Hbg. Det ville være så dejligt, når det passer hos dig.

Gabi,
det er en skam, at du har den aftale den 20.
Jeg kørte igen forbi hos dig. Tro mig, en skønne dag banker det på døren og jeg står foran den og be' om en kop kaffe :wink:

Er der andere her i vores hjørne som kan kombinere rejsen til Hamborg og mødet med noget andet. :wink:

Nullermand igen,
hvad har du i sinne angående et mødested? Jeg tror, det skulle være ikke så langt væk fra hovedbanegåden.

For resten skal jeg sige, at vi har fået en masse regn. Heldigvis kun regn, igen haglbyger og eller uvejr.

Jeg smutter for i dag og ønsker jer en dejlig aften
Ha’ det godt, vi snakkes ved i morgen!
Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Antworten