Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej, mine venner,

jeg sender hurtigt en lille hilsen fra en fremmed PC - min virker desværre ikke. På torsdag kom en bekendt der forhåbentlig kan gør den klar igen!!!

Så læser jeg Jeres indlæg intensivt.

Kun til Nullermand - beklager, vi har ikke nogen særlig haveanlæg i Wolfenbüttel (bare vores egen!). Men vi har et slot, et teatre, et bibliothek, Lessinghuset og nogle seværdige kirker som Trinitatis eller hovedkirken. Ellers har vi en ret fin bypark. Og vi har Jägermeister!!! :mrgreen:

En 2-times-rejse til HH lønner i hvert fald -men jeg vil jo ikke sige bare "goddag"; jeg vil jo kigge på forskellige ting i HH.

Nok for i dag!!!

Hilsen

Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

stakkels Nullermand, den røde :( - jeg måtte straks tænke om Lauritz Jensen i Matador, men den hed ja så af en anden grund :mrgreen: .
Håber at dit skind kølede ned og at det vil ikke skalle.
Du skulle pas på - skind aldrig glemmer en solskoldning!

Heide, jeg må også følge med tyskerne i fodbold - jeg købte en Fan-Bahncard for min rejse til Hamborg og den forlænges om en måned med hvert sejr :wink: .

Øv Gabi, jeg føler med dig. Flere dage uden pc, din stakkels. Jeg tror at det ville være næsten en verdensnedgang her hos den store pige :mrgreen: .
Og jeg ville også savne min pc!
Hvad gjorde vi bare for flere år siden uden disse maskiner??
Det gik jo også ganske godt, eller hvad?
Men jeg ville ikke havde mødt min kære Steen [img]http://bestsmileys.com/love1/24.gif[/img] ....
Og jer heller ikke :wink: .

Så, slut med pc´en,
sengen kalder højt.
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

efter nogle dage som rengøringskone 8) sidder jeg ved skrivebordet igen og har allerede gjørt mine egene husholdningsarbejde. Jo, nu gå det hele sin vante gang.
Boligen er klar til at flytte ind. Min datter vil pakke sit tøj, osv. når hun har en dag fri igen. Indtil da bo hun stadigvæk hjem hos os.

Nullermand, den røde :wink:
så var du meget flittige i Lohals. Jeg tror, at huset og haven bliver nu mere og mere jeres “hjem”. Men med hvem kunne jeg spise Pizza når jeg er i Hamborg og du bor fast på Langeland ? :roll: :shock:
Da jeg var i Neustadt i. H. i majmåned besøgte jeg bådeudstillingen (Bootsmesse) ved lystbådehavnen. Det var meget interessant og jeg så mange store og mindre lyst- og også speedbåde. Desværre spurgte mig ikke nogen om jeg havde lyst til en prøvetur. (Det havde jeg nemlig haft! :wink: ) Prøvefarten var kun for folk med tykke tegnebogene.

Pga. torden har jeg indimellem flyttet mine havemøbler den anden gang under taget i dag. Lige blev det meget mørk og jeg hørte torden og bulder, men nu kun et kvarter senere, skinner solen fra blå himlen. Vejret er helt tosset hernede hos os. Det var meget varmt og trykkende i det sidste dage og derefter har vi fået uvejr med masser af regn og hagl. Haglen har slået nogle af blomsterne på terrassen i stykke.

Stakkels Gabi,
håber at din bekendt kan sætte din PC i gang igen. Computerproblemer kender jeg godt, men heldigvis kan jeg stole på min siden nogle år. „Han“ er allerde lidt gammel, men fungerer godt. Sidste weekend sagde min mand: Hvad er din PC langsom, du skal snart købe en ny!
Å nej, har jeg sagt, never change a winning team!

Manden og datteren er kommet hjem lige nu, så kan vi spise aftensmad. I dag har jeg lavet en egen kreation af kartoffel-aspargessalat, meget lækker :D

Vi snakkes ved.
kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej

Tak for tippen med sneglkorn. Hidtil var jeg jo pacifist, men hvis sneglerne opdager for mange af mine ny plantede lupiner, vil måske blive en nådeløs kriger. Men jeg venter endnu. Tanken, at sneglerne slimer ud i min have, er da lidt ubehageligt.

Egentlig ville jeg skive mere end to sætninger, men nu er jeg ikke i stemningen til det. En anden gang ...

Hilsen, Alex
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
endelig har det regnet i Hamborg, desvaerre var det indtil videre kun 15 min, men jeg häber, at der kommer noget senere.
Nullermand: min mand vil, när min Op er overstäet tage et kursus pä aftenskole. I Hamborg er vi jo sä heldige, at det er nemt at finde et kursus.
Jeg vil sä öve udtale og vokabler med ham. Derudover vil vi over nettet se danske börneudsendelser og i bilen fär han CD´s med dansk musik som har en tydelig udtale, altsä sädan noget med gamle danske sange osv. Heldigvis har vi pä Als naboer, som ikke kan tysk, sä der kan han ogsä rigtig öve.
Sä häber jeg bare, at 2 är´s övelse er nok til, at han kan fä et godt job som Mekaniker. Jeg häber, at desto bedre han kan dansk desto bedre lön kan han fä.
Pä vejrudsigten har jeg set at det vil regne pä Als i de naeste 5 dage, sä er det hele grönt, när vi tager derop pä onsdag i naeste uge.
Jeg skal pä kommunekontoret og have aendret vores husstatus fra sommerhus til helärshus, det kan vi göre indenfor de förste 3 är efter at vi har köbt huset. Sä det kan vi lige nä. Det er muligt fordi at vores hus tideligere var et helärshus.
Kan i nu have en rigtig god dag
.KH fra Laila
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Laila,
hvad er det fint at du kan øve gloser og andet med din mand:; det er stadig den bedste og nemmeste måde at lære et andet sprog på :D .

Og ja, han kan nok få arbejde, når han kan tale dansk. Gode mekanikere kunen vi bruge flere af, når jeg tænker på det værksted jeg bruger.

Alex, Nullermand & andre: hvad er jeg heldig, at ejg stortset ingen skovsnegle har i haven. Til gengæld har jeg de små, nuttede med sneglehus (havesnegle) og et par enkelte vinbjergsnegle; sneglene med sneglehus skulle nødigt komme til skade. Så hos mig står det stadig på indsamling med efterfølgende aflivning; s. Alt i alt samlede jeg ca 50 snegle i hele 2007, så jeg kan ikke klage.

Vi havde også lidt regne de sidste 48 timer, så mine roser fryder sig over fugten og kvitterer med flotte blomster. Kun William Shakespeare holder sig stadig tilbage...måske flytter jeg den i efteråret, hvis den bliver ved med at se sørgelig ud.

Laila, hvad med lydbøger til din mand? Kunen det ikke være en idé?

Ellers ikke meget nyt, end at det nye liv er dejligt. I weekenden skal datteren & jeg så møde manden i lit liv...lige et par måneder tidligere end planlagt, men et par timer på besøg og så en mor & datter tur i regnskoven skal nok gøre det nemt for tøsen.

Så, jeg slutter for i dag og vender højst sandsynligt tilbage i aften.

Hyg Jer.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

I går fik vi regn. Endelig!

Vi har ikke mange snegle i haven. Men myrer. Mange myrer. I campingvogn løb endda myren. Det var ikke så godt. Vi fik myrer igen væk.

Nu har i en goddag!

hilsen

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
vi kom lige tilbage fra tennispladsen, hvor vi så at tyskerne tabte spillet mod Kroatien. Nu skal I virklig krydse fingre, at det alligevel lykkes med endspillet. Kan I huske, vi ville få 100 Euro per mål tilbage fra Media Markt. :wink:
I tennishytten spiste vi pizza og drak prosecco. Det var meget morsom at se spillet med nogle andere og vi har planlagt at gentage det så længe Tyskerne deltager i mesterskabet eller vi har lyst til det.

Vilmy,
jeg ønsker jer en rigtig god weekend. Det er bestemt godt, at I møde ham, selvom det er tidligere som planlagt.

I efetermiddags begyndte det at regne og det regner stadigvæk i tove. Når man skulle tro vejrtjensten så bliver det kun en kort intermezzo, den har nemlig lovet tørt vejr til weekenden, men ikke mere end 20 graders varme.

Grit,
indtil nu har jeg ingen snegle eller myre, heldigvis. Der er nemlig virklig nok andere dyr i min have :roll:
Jeg har muldvarpe og muse (Wühlmäuse).
Og jeg skal ikke glemme måren, han har nemlig bidet en ledning i min mands bil i stykker (og det var ikke den første gang).
Det ser ud som ledningerne fra Volvo smager bedre end fra Corsa. :wink: :mrgreen: Heldigvis foretrækker måren min mands bil :mrgreen:
Nullermand, skulle jeg nu sige 7-9-13 (auf Holz klopfen?) Passer det i det her tilfælde?

Jeg er meget træt nu og vil gerne hygge mig på sofaen.
Sov godt I kære – vi ses
Kh, Heide
Dänemarkfans
Mitglied

Heide - jeg skriver i morgen.

hilsen

Grit
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Godt weekenden ønsker jeg jer! Meget solskin og ingen regnvejr. :mrgreen:

Heide - Vi så også en mår. Han løb hos naboen/naboet.
Vi har til nu lykke!
Vi har også muldvarpe og ingen muse/Wühlmäuse.
Hunden søger tit og snuser.

Vi ses!

kærlig hilsen

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
det er meget rolig her! Hvor er I alle ?
Jeg kan godt selv svare på spørgsmålet, nemlig: i Lohals, på campingpladsen, på rosarøde skyer eller foran fjernsynet pga. EM. Der er kun Grit og mig tilbage :wink: :roll:

Hos mig skete ikke noget nyt.
Jeg kan kun fortælle, at stakkels mig stod mere end halvanden time og ventede på tildelning af en loppemarkedstand. :shock: Marked finde sted i første weekend i september-måned. Jo, det er næsten ikke til at tro, at så mange er helt galt og ville gerne sælge på loppemarked, den finder sted i andledningen af den årlige byfest – Altstadtfest. Sandsynlig tænkte mange jo før, desto bedre og tog picnickurve og havestole med, så ville de få fingre i bedste plads. Helt tosset !! :shock: Jeg var lidt sent men har fået alligevel lige den plads jeg ville gerne have. :wink: :)

Det var alt for i dag.
Jeg vil putte mig i sengen nu. Det er meget afkølet og jeg fryser lidt siden jeg kom hjem fra byen i eftermiddags.

Vi snakkes ved.
Kærlig hilsen herfra og sov god I kære
Heide
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
jeg er her altsä stadig, jeg sidder pä min sofa og fryser. Det er da utroligt, at temperaturen kan falde sä meget pä en gang!!!
Mandag morgen tager jeg til Als og afleverer ansögningen til at vores hus bliver til et helärshus . Jeg ringede til kommunekontoret i dag. Det tog mig en time og 5 forskellige afdelinger inden, at jeg näede frem til den rigtige afdeling, sä nu vil jeg altsä aflevere det personligt. De har en kö pä 12 uger!!! Det er altsä ikke anderledes end i Hamborg Behörden!!!!
Sä det er da godt, at vi er kommet i gang i rette tid.
Ansögningen for at fä anerkendt sygeplejerskeeksamen tager ogsä op til 6 mäneder. Hvordan gör de det med dem som bliver hentet fra et agentur, springer de over i köen?
Jeg har köbt en cd med gamle danske sange med Anne Dorte Michalsen, Teksterne er ogsä vedlagt og hun synger hvert ord tydeligt. Er vaerd at anbefale. Nu skal jeg sä bare lige overtale min mand til at höre den.Jeg bliver pä Als/Mommark indtil den 24 hvor, at jeg skal hjem for at blive
opereret. Jeg har desvaerre ikke kunnet finde ud af hvordan jeg pä en billig mäde kan have internett pä Hospitalet, sä jeg er uden min baerbare i 3-4 uger, er det ikke frygteligt?
Min baerbare kommer med til Als , sä jeg er her lidt endnu .
Kan i nu have en rigtig god weekend
Knus fra Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Heide, i mit tilfælde har du ret - jeg er i Lohals, gudskelov. Det trængte jeg meget til, da min sidste uge var alt andet end morsom. Da vi kom til Hamborg sidste mandag fik vi at vide, at en af vores bedste venner er helt pludselig død, kun 42 år gammel. Jeg kunne ikke fatte det (og kan det endnu ikke), jeg var som forstenet hele ugen men skulle jo alligevel fungere i jobbet. Jeg var ikke i stand til at skrive her, men nu har jeg det lidt bedre og livet skal jo går videre.

Heide igen: 7-9-13 passer godt i dit eksempel, synes jeg. Sådan bruger Niels det i hvert fald også. Og dine mus (uden -e :wink: ) er mosegrise, som er meget værre end muldvarpe da de jo gnaver på planternes rødder. Sådan nogle har vi heldigvis ikke hos os, og selvom muldvarpene er meget aktive her i øjeblikket, er det jo kun græsplænen det går over. Og den jord, de bringer frem, kan man godt bruge for at så noget i den.

Min snegl-strategi var tilsyneladende rigtig: i aften har jeg ikke set så meget som en enkel snegl, heller ikke på grænsen til skoven. Men det hjælper jo også, at det er så tørt her. Jeg ved ikke, om der er kommet regn her i løbet af ugen, i hvert fald ser planterne ikke ud som om de mangler noget. I stedet for at vande planterne kunne vi så i det sidste lys høste jordbær - det er jo også mere fornøjeligt! Bare krukkerne fik noget vand - og så selvfølgelig vores fuglbad, som bliver brugt flittigt hver morgen.

Det er alt for i dag, jeg kigger ind igen i morgen aften.
Ha´ en god weekend, allesammen,
kærlig hilsen,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
her er flyttedag i dag.
Min datter er ved med at pakke sine personlige ting sammen. Der er også mange ting, fx vintertøj og gammel bøger, som hun tage ikke med. Når alt fungere som planlagt ville hun gerne overnatte fra i morgen i sin egen lejlighed.
Selvom datteren er nu flyttet, skal jeg sige at det var en fornøjelse at indrette og møblere boligen sammen med hende.

Nullermand,
det gør mig meget ondt, at en god ven af jer er død så pludselig.
Jeg savnede sidste uge, men forstår nu godt, at du var ikke i stand til at skrive her. Nej, det kan man virklig ikke, når da kører så sørgelige tanker rundt i hovedet.
Da jeg har læst dit indlæg i morges fik jeg gåsehud og var med mine tanker mange gange hos dig og Niels.

Tak for mus (uden -e ). Derværre havde jeg allerede igen glemt ordet „mosegrise“. :oops:
Das schreibe ich mir jetzt „hinter die Ohren“! :mrgreen: Hvad hedder det på danks?

Nicola,
hvor længe bliver I i Hamborg? Rejser I med det samme efter koncerten med nattoget ?
Desværre fandt jeg ikke et andet hotel i nærheden af hovedbanegården, jeg beklager! Så leder jeg efter en god forbindelse til Schnelsen. :wink:

Laila,
jeg ønsker dig helt og lykke med operationen. Det er en lang tid du skal blive i sygehuset, så tab ikke modet.

Det ser ud, som om der er ingen stor forskel mellem danske og tyske myndighederne. Måske er du heldig og det hele ville gå lidt hurtiger når du personligt er til stede. Vi fik kendskab med det danske administration da min datter ledte efter en praktik ved et syggehus i København. Det hele var omstændelig og besværlig. Men efter hun havde endelig fået grønt lys fra danske sysgehusledningen stilte Tyskerne jeres betingelser.
Men pyt med det, det hele gik jo nu i vasken !

Nullermand og Nicola,
jeg ringer til jer i begyndelsen af næste uge. Jeg glæder mig til fredagaften :wink: :mrgreen:

Vi snakkes ved.
Kh og knus, Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Heide, tak for dine søde ord. Det kan ske at jeg „forsvinder“ igen engang i næste uge - nemlig efter begravelsen. Jeg frygter at jeg først dér ville fatte, hvad der er sket og for alvor begynder at sørge. Men så ses vi jo fredag aften og jeg glader mig meget til den opmuntring. :D

Nicola, jeg bestiller et bord for fem personer hos Leon - eller skal jeg først sikre mig, at de har en TV, så Steen kan få en glimt af aftens foldboldkamp? Der findes mange andre steder i nærheden af hovedbanegården, hvor man kan spise og samtidig se fodbold... :mrgreen:

Måske er vi alligevel kun fire personer, men det ved jeg ikke endnu. Niels´ planlægning for den næste uge kom helt i uorden, da han skal jo også komme ned til Hamborg for begravelsen. Derfor ved vi nu ikke, om han er i Hamborg fredag aften.

I dag gjorde jeg noget, jeg ikke har gjort i mange år - nemlig INGENTING :shock: . Jeg sad bare ude i haven hele dagen og læste en spændingsroman. Om aftenen lavede jeg en enkel ret (bøffer med løg og nye kartofler), derefter læste jeg videre og mere aktivitet var der ikke - herligt! Det var også første gang efter en lang tid jeg læste en bog på tysk. Jeg mangler det sidste kapitel endnu, opløsningen af spændingen - og det vil jeg læse nu.

Det er stadigvæk nemmere at læse på tysk, men i går blev jeg også „pakkelåner“ i den Danske Central Bibliothek, det skete fordi jeg havde brug for nogen dansk faglitteratur - og i dag tænkte jeg så, at jeg nok lige så godt kunne låne romaner dér, så det her bliver nok den eneste bog på tysk, jeg læser i dette år.

Nu tager jeg bogen og går i seng. I morgen kommer en maler - hun skal give et tilbud for at male vores vinduer (jeg ved godt, at man selv kan male dem, men bondehusvinduer er vanskeligt at male og vi har hverken lyst eller tid til det). Hun kommer klokken ti, (hun er kone til vores elektriker og samtidig hans sekretær - sådan er det her på øen) og hun driver sin malerforretning ved siden af alt andet, hun skal passe, derfor passer det hende bedst på en søndag. Jeg er spændt på, hvor meget det vil koste - normalt var vi meget positivt overraskede over priserne heroppe.

Til sidst: Vilmy, jeg tænker på dig. Din ordbog ligger her foran mig og hjælper mig med det her. Jeg håber din og tøsens weekend forløber godt!

Kærlige hilsner,
Nullermand
Antworten