Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej

Nullermand, ja det kan godt tage et stykke tid för, at det rigtig gär op for en, at en kaer ven ikke kommer tilbage mere.
Jeg er ogsä kommet i en alder, hvor det begynder at blive tyndere i raekkerne. Det er ogsä en af grundene til, at vi flytter til danmark, vi vil nyde livet og hinanden sä laenge vi har os.
Med et bondehus er der sikkert nok at lave hvis, at det skal holdes ordentligt. Sä er det ja godt, at i kan tage en maler til vinduerne. Det er jo ikke det, der er allermest sjovt.
I dag skal jeg med min mand Timo ud og spise. Vi har i udsendelsen Landpartie set et spisested Grubes Fischerhütte hvor man kan fä en kaempefiskebuffet til 17€. Det er fiskeren selv der har Restauranten, sä det er helt friskt alt sammen. Sä nu er jeg spaendt pä om, at det er lige sä laekkert, som det sä ud til i fjernsynet!
I morgen tidlig tager jeg til Als, jeg glaeder mig bare sädan til at se min have igen, havde ikke troet, at jeg ville blive sädan et landaeg!! Men der er da ikke noget bedre end at se hvordan det hele vokser.
Kan i nu have en rigtig god söndag
Knus her fra Hamborg fra Laila
Ps tak for önskerne til god bedring
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

undskyld at jeg er så stille lige nu - men Steen er her og vi har ikke så meget tid sammen, det ville være dumt at sidde foran pc´en :oops: -
men nu ser han fodbold og jeg kan skrive en lille hilsen til jer.
Og i morgen skal vi "møde" Bruce i Düsseldorf og jeg har allerede nu sommerfugle i maven :mrgreen: . Vi er ikke nok enig om
hvornår vi skal tage af sted. Jeg har taget fri, så vi kunne køre allerede tidlig efter børnene er til skolen. Vi får se...tosse er vi jo i alle tilfælde :P .

Jeg glæder mig meget til fredag for at møde jer!
Du skal ikke gøre dig tanker om fodbold, Nullermand. Steen vil jo overleve selv uden EM :mrgreen: .
Heide, vi rejser ikke med nattoget efter koncerten, vi kører hjem på søndag morgen. Undskyld at jeg har ikke endnu svaret på dit sidste pb, men tiden bare flyver her...

Jeg trækker mig tilbage igen nu :wink: .
Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Laila: jeg er også blevet til et landæg - og nyder det. Jeg bor jo ellers midt i Hamborg og er efterhånden meget træt af det. Jeg savner stilheden, fuglene, haven og havet når jeg skal arbejde i Hamborg. Livet herude i Lohals giver bare så meget mere mening. Selvom der mangler noget socialt netværk endnu - men det er jo klart, når man ikke har kollegaer her og naboerne foretrækker ikke at tale med de mærkelige tysker, de anser os for.

Jeg håber du nyder din tid på Als og samler kraft for din operation, men du skal nok også slæbe rundt med vandkanden og vande haven. Tørkeindekset på dmi.dk ser kun lidt bedre ud for Als end for Langeland. I aftens nyheder lover regn for torsdag, så håber vi på det!

Vi foretog os lidt mere i dag end i går, gjorde lidt i haven, gik en dejlig tur om byen i eftermiddags og vandede haven efter aftensmaden. Maleren kom i morges og vi blev enige - hun fik en nøgle og tager sig af vinduerne i løbet af sommeren, sådan som det passer hende bedst. Derfor er det heller ikke så dyrt. Men det var jo det vi forventede.

Nicola - så bliver det altså til et bord hos Heides og min foretrukken pizzabager. Men du skrev ikke om, hvordan vi finder til hinanden. Det bliver du nød til - jeg har ingen idé, hvordan du eller Steen ser ud. En morsom situation..... :mrgreen:

Bogen fra i går var i øvrigt i den sidste ende en skuffelse. Alt løb hen på en ufattelig skandale, som skulle komme frem i det sidste kapitel og som var grunden til, at ofret blev myrdet - fordi han vidste for meget. Men det der kom frem stod jo klart fra begyndelsen, og det var slet ikke en skandale, men noget hele verden spekulerer over engang i mellem (navnlig, om HIV først er udslippet fra et laboratorium for biologiske krigsvåbner og om der findes ulovlige forsøg med medikamenter imod HIV i de afrikanske lande). En række mennesker skal i enden af bogen være død fordi de har tænket over det - helt usædvanligt og helt kedsommeligt. Som sagt - bogen var spændende, men i sidste ende en skuffelse. Det var i øvrigt Mankell´s „Kennedys hjerne“.

Nu er det nok for i dag, i morgen skal jeg tilbage til Hamborg - men dengang ser jeg jo frem til et lille forumsmøde, så er det i orden.

Kærlige hilsner,
Nullermand

NB: Vilmyyyyyyy! Jeg så Rejseholdet i aften, det var meget spændende - og „fortsættes næste søndag“. Der kan jeg ikke være i Danmark, derfor vil jeg meget gerne bede dig at optage fortsættelsen for mig. Kan du det?
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej,
jeg kan også kigge på nettet igen, men så rigtig virker PCen stadig endnu ikke...

Laila, også fra min side helt og lykke med operationen!!!

Nullermand - det gør mig meget ondt med din ven. Jeg kan lige fortælle det samme om en kollega - hun død 12.6., havde 40 års-fødselsdag sidste måned...

Jeg tror, det er også en mosegris vi har i vores Komposter. Jeg ledte i en dyrbog og fandt et billede fra den - også kendt som Mollmaus, Schermaus, Wasserratte...

Ja, vi var på pladsen og slappede rigtig god af. Jeg trænger nu virkelig til en længere ferie, havde jo bare 4 eller 5 enkelte dage i år og 3 Sygdomsdage... kunne næsten sove på skrivebordet og ved ikke hvordan jeg skal overstå tiden til min første feriedag (4.7.) Det lydder ikke så langt væk, men i øjeblikket en høg bjerg foran mig.

Dirk har igen en aftale med lægen på torsdag. Smerterne er næsten det samme end før indsprøjtninger. Vi er nu spændt hvad kommer nu fo en terapi.

Hilsen og en god start i ugen

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Har glemt noget - der kan i le igen!!!

Da heide skrive til Nicola "... efter kocenerten med nattoget?" læste jeg natto-get - og spurgte mig hvad ordet kunne betyde. Indtil der gik et lys op på mig: nat-toget!!!!! :mrgreen:

Hihihi-hilsen igen

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære Nullermand,

trist med din ven.

Ganske kort: Rejseholdet bliver selvfølgelig optaget på søndag & sendt...før jul :wink: .

KH. vilmy (som har meget at fortælle, men ikke her...er du hjemme i aften?)
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej

Jeg var på weekenden hos en ven i Kassel. Hans søn, som er en slags gudbarn til mig (bare ikke kristelig, helt uden gud), havde en opførelse i skoleteatret, hovedrollen i Peer Gynt. Det var meget godt, ikke kun han, men alle skuespiller og hele inscenesættelsen. Jeg havde ikke tænkt, at unge mellem 16 og 18 år kan spille sådan professionelt.

I aftes ved 10-tiden ankom jeg hjemme i Leer, meget træt og temmelig forkølet, og i dag føler jeg mig stædig væk lidt syg. Jeg frygter, ugen bliver lidt anstrengende, i morgen fx har jeg en lang samtale på arbejdet. Det er godt, at jeg har bestemt mig ikke at komme til Hamborg næste fredag; jeg ville være til træt til det. Men jeg ønsker jer en dejlig aften.

Laila, jeg ønsker dig en god tid på Als, før du skal på hospitalet.

Nullermand, mange tak for myg-fidusserne. Jeg havde ikke forventet dem så snart. Hvor mange penge får du for dem?

Jeg formoder, at begravelsen er i morgen. Det kan måske blive lidt lettere derefter, fordi begravelsen er en slags afsked, som laver døden realistiskere, men samtidig lidt begribeligere. Hvis du har tid til det, var det vist godt at tage til Lohals derefter.

Kærlig hilsen, Alex
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en kærlig hilsen fra Ruhrdistriktet!

Det er langt siden jeg skrev ind her. Jeg elsker jer stadigvæk, men med travlt i skolen og i haven (skoleåret i NRW er næst afslutted og vores planter vokser utroligt, særlig hibiskussen vi fik fra en veninde sidste forår) jeg er tit meget træt i aften og har ikke mere lyst for at sidde foran PC'en og skrive indlæger. Ikke kun her, det er det samme med sækkepiberforummet.

Nullermand: Det er en trist ting med din ven. Jeg ønsker dig en god sprogshjørnemøde på weekenden. Nicola er en meget flot kvinde, omkring 1,70 eller 1,75 m med blonde (sigge man sådan?) krøller. Steen er en lidt mere stor, kræftig og har kort, sort hår. (@ Nicola: Jeg håber det passer godt nok. :wink: ) Maske beskrivelsen er ikke nøjagtigt nok for at finde dem i 100.000 Bruce-fans, men du har noget for at begynder med. :D

Har det godt, I kære! Sov godt og drøm sødt,

Ralf
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
indtil nu var dagen ret kedelig hos mig, kun kontorarbejde og nogle ting som skulle jeg ordne før jeg tage af sted i morgen tidlig.

Ralf,
det var lange siden du har skrevet her den sidste gang. Fint, at du ikke har glemt os, vi har nemlig allerede savnet dig! :wink: Det er godt, at du har „kun“ travlt i skolen og haven, så ved vi, at du ikke har tabt lysten til at skrive her. :D

Axel,
det gør mig ondt, at du føler dig ikke godt tilpas, håber at din forkølese er hurtig væk igen. God bedring!
Jeg glæder mig til fredagaften. Det er meget spænnende at møde hinanden den første gang. Måske kan du være med en anden gang.

Vilmy,
jeg tænkte på dig om weekenden. Håber alt gik efter planen og I har haft en dejlig og afslappende weekend alle tre.

Gabi,
nat-toget 8) :!: Desværre har du glemt at fortælle, hvad du har tænkt det drejer sig om, jeg er meget nysgerrig :P :mrgreen:
Sådan en slags læsefejl skete mig tit, da jeg begyndte med at lære dansk. Det er meget morsomt, men det bedste er, at jeg senere ikke glemme sådant et ord! :wink: "Med dydbevirkning" (mit Tiefenwirkung) kalde jeg sådan noget :mrgreen: :mrgreen:

Nicola,
ta’ den med ro og stresse dig ikke med min pb. Det er ikke vigtig! I hvert tilfælde snakkes vi med hinanden på fredagaften. :D
Vi mødes ved perronen kl. 20:50, efter vi har hentet Steen. (Hvad er det spænnende :wink: )
Håber I har haft en god weekend med hinanden og ikke til sidst med Bruce. Jeg har lige læst kritiken og så nogle billeder. Det lyder som koncerten var meget godt.

Ikke mere fra mig. Jeg skal først til indkøb nu og derefter pakke mine kufferter.
Jeg tror jeg komme ikke tilbage før næste weekend.
Ha’ det godt så længe.
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle!!!!

Ralf, fint at se dig her igen. Det ville være en skam når du forlader os!!! Nu ved vi jo, at det er ”bare” normale hverdags-stress, der står i vejen at kigge ind her.

Alex, god bedring!!! Næste gang i Hamborg er vi begge to ved med vores lille forums-familie, ikke?

Heide – hvad tænkte jeg om natto-get.... Mmmmh, jeg synes jeg tænkte bare HÄÄÄÄÄH??????? Hvad for fanden betyder natto-get? Jeg havde ikke en eneste forstilling, hvad sådan et ord skulle sige mig.
Men du har ret – sådan speciel fejl glemmer man aldrig igen.

Her er et lille spil for have-enthusiaster: har prøvet det og kunne ikke stoppe med det...
www.wurzelimperium.de.

Det var alt fra min side i dag.

Knus og kram
Gabi
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Gabi,

linken til havespillet har en "dot" fort mange. Det er

www.wurzelimperium.de

I dag skete en meget trist ting. I aften fandt vi Claudia i fuglenettet. Vi kendte Claudia godt før og navnede denne fugledame "Klau-dia" fordi hun altid prøvede at stjæle vores jordbærer.

Claudia var åbenbart på en ligesom expedition når hun indviklede sig i vores anti-fugle-net. Hun var meget indviklet og forsvarede sig mod "angreber" (mig) så jeg skærte nettet med en saks. Når jeg klippede netrester fra vinger og bener faldt fuglen's hoved pludselig til siden. Jeg tror det var en hjertestop. :(

Fuglen var en godtkendt og - trods jordbæraffæren - sympatisk havegæst, havde en navn og døde i mit hand. Jeg gjorte mit best men var ikke hurtigt nok. Shit.

Det er en ordsprog i Alaska: Græd ikke over en hund fordi der vil altid være en anden hund. Græd over en mennesker fordi han eller hun vil ikke komme tilbage igen.

Det er visdom i det. En død fugle har ikke den samme betydelsen som en død ven. Alligevel er jeg trist nu. Oplevelsen var meget ... direkt.

Hav det godt,

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg er ellers ikke meget interesseret i foldbold, men bisættelsen finder sted i morgen og så var det godt at se fjernsyn for at komme på andre tanker i aften. I dag skulle jeg også sørge for en passende påklædning og havde derfor en meget frydløs shopping-tur. Men nu er det altså gjort.

Niels er kommet hjem, helt usædvanlig så midt i ugen, men da han skal arbejde i Ålborg i denne uge var det den eneste mulighed. Han kører altså nordpå igen i morgen efter begravelsen - han kan, lige som mig, stadig ikke fatte at det er den unge, vittige, kyniske Axel, vi skal tage afsked fra i morgen. Men det skal vi altså...

Ralf - godt at høre fra dig igen og godt at høre, at du „bare“ er stresset men ellers stadigvæk med her. Tak for din beskrivelse af Nicola og Steen, men heldigvis har Nicola sendt et billede til Heide, så skal vi nok finde dem på hovedbanegården.

Alex - god bedring. Jeg har selv at kæmpe med en sommer-influenza, jeg var lidt letsindet da det var så varmt og nu betaler jeg prisen. Men det hele er næsten overstået. Tak for det du skrev om at tage afsked - jeg tror det passer - jeg håber det i hvert fald. Om myg-fiduserne og penge taler vi en anden gang, det trænger jo ikke og jeg skylder jo alligevel en mail. Det finder vi nok ud af.

Heide: du fik en PN!

Vilmy: tak for i aftes. Du få flere informationer i løbet af ugen (hvis der kommer frem flere informationer?!)

Gabi: din link virkede ikke - du har nok glemt et eller andet. Kan du prøve igen?

Nu skal jeg prøve at sove,
ha´ det godt, I kære,
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Ralf igen,

jeg læste dit sidste indlæg først, da jeg havde sendt mit sidste - altså for sent! Det gør mig ondt hvad du skriver om Klau-dia, og jeg forstår godt hvad du mener. Jeg har efterhånden også gode forhold med nogle af fuglene i Lohals; en gærdesmutte yngler nu for syv år i træk i annekset, og hun ved, at vi mennesker ikke skader hendes børn men hjælper dem ud, når tiden er inde. Når hun sidder udefra og kalder på hendes børn åbner vi vinduerne af annekset og trækker os tilbage igen - og så venter vi bare, indtil alle de lillebitte fugle har samlet sig i et træ i nærheden. Sådan har vi det også med nogle solsorte, musvitter og spætte - men i år har en af vores naboer nogle unge og meget nysgerrige katte. Vi har derfor købt en vandpistol - hellere en vand-pumpgun - og forsøger at holde kattene væk. Det virker godt - kattene har respekt, hvornår ellers de ser os, men vi kan jo ikke være der altid.

I hvert fald gør vi hvad vi kan, for at holde fuglene i vores have - det er bare sådan en fin oplevelse, at have dem omkring sig hver dag. Vi har også tænkt om net over jordbær og kirsebær engang imellem - men da vi ikke kan være til stedet, når det går galt for fuglene, har vi besluttet, at vi hellere taber høsten end fuglene - altså ingen net hos os!

Og nu skal jeg virkelig sove,
kærlige hilsner,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

Ralf - det er virkelig en trist historie. Selvfølgelig var det "bare" en fugle og den wisdom, du har skrivet, er rigtig. Men tit nok tænker jeg at dyr er de bedre mennesker...

Der var i øvrigt ikke en dot for meget - den sidste dot var der Punkt am Ende des Satzes.

Håber det virker nu, hvis I prøver spillet!

Ha' en god dag!!

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
jeg sidder tilsyn til eksamen; det mest kedelige jeg kan forestille mig, og da dette er tilsynstime 51 & 52 indenfor 5 uger, er jeg bestemt ikke begejstret! Jeg er simpelthen ikke od nok tila t tvinge andre mennesker til denne dødkedelige opgave. Og desværre har jeg ikke pensionister nok, jeg kan hyre.

Jeg skal dog som sædvanlig prøve at se det positive i det: så her jeg jo tid til at skrive til Jer kære! På det sidste har jeg ikke været meget online, som nogle af Jer har bemærket. Det skyldes at vi er ved at indrette en lejlighed et sted i Jylland, hvor jeg nok kommer til at tilbringe en del weekender og hverdagsaftener. Lejligheden tager langsomt form og danner ramme for en del af vort liv i de næste 1-2 år, tror jeg nok. Tøsen har nu også været der og kan lide både lejligheden og de mennesker, hun mødte der, omend ingenting blev overgået af fritflyvende papegøjer i den lokale regnskov (kender af landet ved nu, hvor vi er :wink: ). Så hun er meget motiveret til at besøge både byen og regnskoven igen (og er også den stolte ejer af et årskort dertil).

Den lyserøde sky er sådan set ved at etablere sig som ret vedvarende, og det er jeg glad for. Jeg nyder stadig at bo selv med tøsen, men på lang sigt vil det nok forandre sig, og det kan væer at vi om få år har to tøser boende. Onde rygter vil vide at vi maler huset lyserødt, men det passer ikke :P . Hvordan denne historie ender, vides af gode grunde ikke endnu. Fortsættelsen følger.

Den af Nullermand omtalte tørkeindeks er min foretrukne aftenlæsning og desværre meget skræmmende. Lige nu scorer vi, ligesom Nullermands hus, et 9-tal ud af 10 mulige tørketal. Det står på havevanding igen! Jeg viil nødig miste mine nye roser.

Nu skal jeg fortælle jeg en banal, emn sød havehistorie: p.t. har vi, ligeom alle andre haveejere, æbler på æbletræerne, men vi har også 3 smukke æbleblomster på et af træerne i forhaven :D .

Så, uret er stadig ikke 16.45....øv.

Alex, du kunne også overveje at bruge Alnok, et 24 timers antihistaminprodukt man kan købe i håndkøb i Danmark. Jgg har selv ahft store problemer med myg, og jeg bliver stadig stukket, men da jeg af andre årsager tager Alnok, kommer die myggestik ikke til at irritere
mig mere; jeg bemærker dem knapt nok.

Nullermand: tak for sidst. Jeg tænker på Jer og håber I har overstået begravelsen godt. Jeg krydser fingre for Jer og især den efterladte.

Deværre kan jeg ikke komme på fredag; jeg arbejder på Als indtil kl. 17.00 og skal derefter hente to mennekser fra Vejle. En anden gang sikkert. Denne gang tager vi i stedet for til Kieler Woche på lørdag :D . Og det glæder jeg mig helt vanvittigt til :P .

Indtil senere,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Antworten