Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen!

Nu er jeg i Hamborg igen efter en skøn weekend. Weekenden var arbejdsmæssigt lidt krævende, men det er også i orden. Når man vil udleje huset SKAL man altså gøre rigtigt rent - og det gjorde jeg! Alle møbler og hårde hvidevarer blev rykket, fordi der gemmer sig så mange edderkopper bag dem. Jeg tror, det blev til mindst 100 edderkopper, der endte deres liv (forhåbentligt :shock: ) i en støvsugerpose. Næsten hele søndagen var jeg i gang mens Niels tog sig af haven - men nu er det gjort, og som vi sagde derefter: det er jo også godt, at man på den måde bliver tvunget til en rigtig hovedrengøring - den ville man jo ellers skubbe fra en weekend til den næste.

Turen med toget i dag var som sædvanlig: undervejs fik jeg lyst til at dræbe et stykke dansk Brüllfleisch og så var der en dreng, der underholdt hele vognen med sin Nitendo (kan det være godt for en omkring tiårig dreng at spille Nintendo 4,5 timer i træk?). Jeg kom til den overbevisning, at danskerne ser lidt anderledes på børn: de skal bare udfolde sig som de vil og de lærer ikke, at andre mennesker måske har andre behov. Måske er det godt fordi de skal jo komme til at leve i en mere hensynsløs verden i fremtiden, men ordet „hensyn“ er nok på vej ud af det danske sprog - det kan jeg opleve hver eneste gang, jeg tager den her tur med toget. Men det gælder ikke kun børn, også de voksne er mere hensynsløse - det er i hvert fald det jeg oplever. De træder ikke til side i den i forvejen snævre gang, de tager ikke deres affald med når de forlader toget og mange af dem snakker så længe og så højt via deres mobiltelefoner, at jeg efter 4,5 timer i toget er helt udmættet pga. alt den støj! Støj er stressende, det er almindeligt kendt - men jeg er åbenbart den eneste, som opfatter det på den måde og som prøver ikke at udsætte omverden for mere støj end nødvendigt. Ja - jeg er nok lidt gammeldags.... :oops:

Dagmar (og måske Olaf?) - velkommen til!! Det er spændende, hvad I oplever efter jeres flytning og jeg håber, I bliver med her lidt længere, så vi få at vide, hvordan det udvikler sig for jer. Jeg læste her og der i forummet om jeres udvandring, men jeg var slet ikke klar over, at I bor på en campingplads :shock: . Nu ønsker jeg helt og lykke med at finde jeres drømmehus - men jeg fandt mit, hvorfor skulle I ikke finde jeres?! Når man først forstår, hvordan det danske immobilie-marked fungerer, er det jo nemt nok! Så det skal nok går.......

Jeg stod op så tidligt i morgen, at jeg nu slet ikke kan skrive videre (altså tidligt for mig som B-menneske: FØR klokken seks!!) Jeg er bare så træt - jeg skal i seng nu (Nicola - du skal derfor vente på et svar til i morgen, undskyld). :oops:

Nej, hvor jeg trænger til at sove nu - til en tid, hvor jeg ellers er helt vågen!?

God nat, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

du har ret; børn bliver opdraget anderledes her. Friere, måske mere hensynsløse, men til gengæld kan du også sige noget til dem, uden at forældrene nødvendigvis lyncher dig for det. Forstået på den måde, at du kan gå over til dit Brüllfleisch og spørge ham, om hans batteri endleigt er flad eller noget lignenede. Humor, sågar satire, bliver flittigt brugt i børneopdragelsen.

Har du fået dit brev?

Velkommen til Dagmar herfra. P.t. har jeg ikke energi at rette meget, men det kommer sprogligt hjælp til Jer igen efter min ferie.

God nat, I søde,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

God morgen allesammen,

ja, Nullermand, jeg er også vågen siden kl. 5:15, min mand skulle på forretningsrejse i dag og derfor tog han af sted meget tidlig. Min dag starter jo sædvanlig lidt senere. :wink:
Morgenen er vidunderlig frisk i dag, næsten alle vinduer i huset er vidtåben. Jeg nyder den friske morgenluft efter nogle trykkende dage i træk. Vejertjensten lover heftige varme for i dag og i morgen – temperaturer skulle stige og til 35 grader.

Jeg er lige ved med at lede efter nogle opkrifter, har nemlig inviteret en flok veninder til i morgen aften.
Perfekt timing, i denne hede skal jeg i køkkenet og lave mad. :roll: :shock: Jeg har allerede bestemt mig at lave tre lettere retter – salat, fisk og nogen frisk fruit til dessert.

Jeg har ikke skrevet her siden nogle dage. Desværre er jeg ikke riftig ajour med jeres indlæg, men jeg løbte hurtig igennem og det ser ud, som om I alle er rask og frisk, nogle af jer er jo allerede på ferie. Jeg selv skal vente indtil begyndelsen af august måned før vi starter til Bornholm.

Jeg smutter nu, først og fremmest står den daglige svømmetur på dagsordenen. :wink:

Ha’ det godt I kære
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej allesammen,
dette er en lille hilsen fra mig fra Kolding. Nu kan jeg arbejde mere end 3 måneder her, og jeg kan lide det meget godt. Traffiken og den høje husleje priserne er lidt vred.
Mange hilsener
Ulli
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Ulli - det var rart at høre noget fra dig efter en lang tid! Også godt at høre at du har det godt i Kolding med dit job. Tænker I om at flytte helt derhen?

Vilmy, hvordan går det i Skagen? Du hjælper med på festival, har jeg forstået - vejret er med jer, så det skulle går godt deroppe. Er dit frivilligt arbejde meget krævende eller får du tid til at nyde det hele? Og hvordan klarer prinsessen sig deroppe? (Jeg går ud fra at du tog hende med?! - Du skal i hvert fald hilse og give en stor krammer!).

Her var dagen lidt kedelig - og meget varm. Men nu er jeg i den storby jeg elsker og hader mest igen - og jeg skal blive her for de næste tre uger og svede. Så vil vores sommergæster være væk igen - heldigvis.

Som jeg sagde til en tyskfødt bekendt i Lohals sidste weekend: jeg ved slet ikke, hvordan det er i Lohals om sommeren - indtil nu var huset altid udlejet, det er i år den første gang vi selv, efter fem år, skal holde ferie i vores hus midt i sommeren. Jeg er meget spændt på det - nu skal jeg vente tre uger, og så sker det: jeg oplever mit hus og omgivelsen midt i sommeren - for første gang.

I øjeblikket er jeg lidt sprog-forvirret: jeg har den unge pige fra Georgia i chat næsten hver aften, det går ikke så godt med hende og den fyr i østtyskland, som har det samme forenavn som mig. Nu vil hun altid have gode råd fra mig - og dem skal jeg give på engelsk, ikke så nemt for mig, hverken hvad angår inhold eller det sprogelige! Men jeg vil jo alligevel gerne hjælpe den stakkels, den åbenbart bare blev udnyttet af en tysk dreng, hun alligevel har forelsket sig i. Ja - hvad råder man så.....? „Shit happens“ er ikke det svar, hun har brug for i øjeblikket - men det ville være ærligt!

Nå, nu kommer hun igen på skype...nu skal jeg tage mig af hende en sidste gang for i aften!

Sov godt, I kære,
godt, I er her, så kan jeg komme af med det - tak for det!!
Kærlige hilsner,
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen fra et solrigt Sjælland!

Vi nyder vores dage her, de er meget afslappende.
Men jeg som et rigtigt A-menneske sover hver dag til halv otte :shock: og det betyder at jeg stadigvæk trænger til ro...

Dagen i Køpenhavn var dejligt.
Først var der selvfølgelig fødselsdag-morgenmad med kage og lys og mange pakker. Og så tog vi til hovedstaden med tog fra Køge.
Vi flanerte langs Strøget og det var sjovt for børnene at se alle gøgler og kunstner eller musiker.

Vi løbte opad Rundetårnet og havde en fantastik blik over byen.
Så fortsat vi vores turistprogram og gik forbi Bruce´s hotel :mrgreen: og Nyhavn hen til Amalienborg.

Til sidst var det den lille havfrue, som er meget lille :wink: , og derefter var vi lidt træt og sad ved vandet og spiste vores madpakker.
Den lille pige spiste ikke, hun fodrede fuglene med hendes brød.

Så begav vi os på vej igen, til Parken. Jo nærmere vi kom til Parken, desto mere Bruce-mennesker delte vores vej.
Før vi gik ind til stadionet, fandt vi en McDoof, som vi havde lovet til børnene :roll: ...

Koncerten selv var superfedt - men det var jo lidt svært at sidde højt på siddepladser og holde øje med folkemængde på plænen :? . Nå, men det var prisen vi betalte for at være overhovedet i stand til at ser koncerten - og vi betalte det gerne. Og det var også bedre for børnene for at sidde.
I begyndelsen var de lidt reserveret.
Det var jo pinligt at ser deres mor gå agurk :mrgreen: , men efter et godt stykke tid stod jo vores hele blok og singede med og fra dengang af var det ok :wink: .
Efter koncerten måtte vi løbe for at nå det sidste tog til Køge og var hjemme igen klokken 2 om natten, meget træt men lykkelig :D .

Og nu skal vi heller finde vejen til stranden og nyde solen og vandet :P .
Min far fortalte i går om 35 grader ... vi havde kun 22 grader, meget solrigt, men vinden kom fra øst, fra vandet og var derfor ret køligt, men man kunne godt holde det ud.
Stakkels I :wink: ...

Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Til sidst noget til Nullermand.
Det lyder ikke så godt med den stakkels pige fra Georgia. Jeg tror ikke at du kan hjælpe hende, men det er meget pænt af dig at du tager dig af hende.
Hun har ingen brug for sandheden lige nu, det er rigtig, men du skulle alligevel råde hende for at glemme fyren.
Det gør ondt, men så kunne hun koncentere på livet igen...
Og du - du kan jo i hvert fald træne dig i engelsk :P .

Jeg er en dag i "Altes Land" ved Hamborg i begyndelsen af August og havde den korte tanke om at møde med jer for en lille time, men så ville I være på Langeland. Jeg tror at I ville rigtig nyde sommeren der når det ville være for første gang :D !!
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej - her er jeg igen! Men bare for at sige, at jeg har overstået min sidste arbejdsdag!!!
I morgen tager vi til Erzgebirge, har lige snakked med min veninde i Sachsen - vi møder på lørdag foran Naturbühne Greifensteine og venter sammen indtil vi kan gå in der - Nicola kender det jofra Bruce.
Da det er sidste Fantreffen for en lang tid vil der være mange mennesker der.

Jeg ved ikke hvornår jeg kigger ind her igen - på søndag er vi tilbage og tager videre til campingpladsen på mandag. Måske vi ses søndag-aften

Ha det godt!!!

Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Jo, det er jo sjovt at møde med alle de andere fans - der er så mange som kommer til alle koncerter og som man altid mødes med kun til koncerter.
Og at sidde der og vente og snakke og glæder sig sammen til koncerten er meget vigtig for mig.
Så jeg kan godt forstå dig :wink: !!
God fornøjelse, Gabi :D .
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Nicola - „stakkels vi“, det kan du godt sige! Næ, hvor trænger jeg til at komme væk fra byen! Alt den varme, støj og lugt af bilos, selvom det endelig regner nu bliver luften slet ikke bedre. Alle vinduer står åben - men jeg har stadigvæk 26 grader her i lejligheden... :?

Ellers var jeg undervejs i bilen næsten hele dagen og det var ikke en fornøjelse: jeg stod i kø det meste af tiden - i en sort bil uden klima-anlæg. Godt jeg var forberedt på det og havde en ekstra skjorte og t-shirts med for at skifte tøj mellem de forskellige møder.

I morgen kommer Niels hjem - for at smide sit vasketøj, så kører han videre og skal arbejde hele weekenden i Aachen. Søndag aften kommer han så igen forbi - på vej nordpå, hvor han arbejder i den næste uge, han skal jo indsamle sit rene og strygede tøj igen :wink: . Nå, så håber jeg nu på en kølig weekend, hvor jeg selv kan skaffe lidt orden på mit skrivebord. Når ferien begynder vil jeg ikke har liggende her noget som helst. Jeg vil med god samvittighed køre af sted.

Helt ærgerligt: jeg kørte i en fartkontrol i dag. Jeg kendte den gade og var bevidst om, at man kun må køre 30 dér - men så lå der en havarerede lastbil og vi stod i kø igen. En efter én kom vi endelig forbi vraget, og da det var min tur at komme forbi og gaden endelig lå frit foran mig accelererede jeg som sædvanligt. Og da jeg ville skifte til det tredje gear: KLICK! Jeg havde i køen helt glemt hvor stærkt man måtte køre. Derudovre er den gade sådan en med to spor i begge to retninger, hvor man jo automatisk kører lidt hurtigere....Nå, nu håber jeg at jeg bare skal betale en bøde og ikke var mere end 30% for hurtigt, ellers betyder det nok et kørselsforbudt for en måned - det ville være slemt! I kan helt bestemt forstille jer, hvordan jeg sad i min kogende, sorte konservedåse, bandede og ærgrede mig over mig selv... :mrgreen:

Nå - mere skete der (heldigvis) ikke her, så jeg slutter bare og ønsker alle en forfriskende nat. Jeg har temperaturen i lejligheden nu ned på KUN 24,8 grader - i det mindste et fremskridt! :wink:

Sov godt, allesammen,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en nathilsen fra Ruhrdistriktet, særlig til alle svedende mennesker i uklimatiseret huser og biler.

Her hos os havde vi mange skyer, lidt solskin og noget starkregn.

@ Nicola: "gå agurk" - tak for ordet. :D

@ Nullermand: Fartkontrolen - jamen, det kender jeg også ... :oops: Det er en trist ting med Georgiapigen. Jeg huskede den gammle Rock 'n Roll sang: "Stupid cupid, stop picking on me." - Jeg ved godt det hjælper ikke just nu.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
ja sä er jeg her igen, jeg blev naermest "smidt" ud af sygehuset. De har opereret hele natten til idag og sä fik jeg lov til at gä fordi at de manglede senge.. Jeg har et hul i maven, der bliver syet pä tirsdag, og klammerne bliver sä ogsä taget pä tirsdag.
Jeg er jo selv sygeplejerske og ved godt at der skal löbes hurtigt men at opleve det som patient var bare frygteligt. Jeg häber at jeg aldrig skal pä hospitalet igen. Men nu er jeg sygemeldt for de naeste 8-10 uger og häber at vejret bliver sommerligt, sä kan jeg ligge i haven og nyde det .
En rigtig god weekend til alle jer
Knus fra Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Laila - velkommen tilbage og god bedring. Men det du skriver lyder jo frygteligt! Opereret for ikke engang 24 timer siden og så er du allerede hjemme - derudovre med et hul i maven, en snit går jeg ud fra, der bare blev klamret og skal syes først om tirsdagen??? Det kan da ikke være rigtigt. Hvorfor syer man ikke med det samme? Nå, men som sygeplejerske ville du nok protestere, hvis situationen nu var farlig for dig. Så ønsker jeg bare at du kommer dig snart og kan nyde den frie tid.

Her stod det på vasketøj og bogholderi i dag. Vaskemaskinen løber ja fra sig selv, så jeg er godt i gang med kvartalsafregningen Den skulle blive færdig i løbet af i morgen. Selvfølgelig skal jeg se Formel1 ind imellem, og den tid kan jeg så udnytte for mit strygetøj. Det ser ud nu, som om Niels smutter forbi først mandag formiddag for at hente sit tøj og haste straks videre til Danmark. Den stakkels.

Og nu har jeg derudovre også inviteret en veninde for næste weekend - så han ikke engang kan slappe af efter to ugers arbejde uden pause. Men det kunne ikke lade gøre sig anderledes, desværre. Den veninde er fra England, men arbejder i u-landshjælpen, per tiden i Etiopien. Det er meget sjældent, at vi kan mødes og det er nok bestemt to år siden, jeg så hende. Så skal det være nu, hvor hun alligevel stopper i Hamborg på vej til England - eller først i næste år. Vi skal nok prøve at lade Niels i fred, så han kan hvile sig, mens vi laver noget udendørs. Jeg er meget spændt på den weekend, hun har altid så meget at fortælle!

Ralf - „gå agurk“ kendte jeg heller ikke - det lyder sjovt!. Angående den pige fra Georgia kan jeg meddele at vi blev enige nu: hun skal i første omgang glemme det med kærligheden, men for en sikkerheds skyld skal hun dog prøve at holde en god venskab. Jeg må indrømme at jeg var helt forkert med min fordom. Hun er ikke så overfladisk som jeg tænkte (nok pga. hendes overfladiske sprog), men hun tværtimod holder mig underrettet hele tiden, hvad der sker og hvordan hun har det med det. Det havde jeg ikke forventet af en 20-årig pige.

Laila igen - hvordan går det med det danske sprog for din mand? Er han allerede kommet i gang?

Angående sproget: Heide - jeg fik svar fra Ursula, men det snakker vi om via skype eller telefon.

Fortsat en dejlig weekend til jer alle,
kærlige hilsner,
Nullermand
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
igen
nej jeg blev opereret den 25/6 men de havde sä mange patienter der kom ind i nat og blev operet derfor viile de gerne have min seng. Jeg har köbt 2 böger til min mand , !mine förste 1000 ord! og han er vist startet lidt, men han har nok ventet lidt pä at jeg kom hjem. Jeg er sikker pä at han nok skal komme efter det, men det bliver aldrig pä det akademiske plan, det er han ikke boglig nok til. Men det er nok, hvis at det raekker til at arbejde som mekaniker. Men der selvfölgelig meget arbejde forude!!
KH Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Okay Laila -

nu har jeg også forstået det: „de har opereret hele natten til i dag“ - men det var ikke dig, som blev opereret hele natten. Så det var en misforståelse, undskyldt!

Ingen af os her får lært dansk på en akademisk plan - så meget er sikkert! Vi prøver jo bare med vores forskellige „do-it-your-selv-metoder“ og derudovrer fik jeg at vide, at man ALTID ville høre, at jeg er en udlænding i Danmark, ligemeget hvad jeg gør.

Men for at begynde havde jeg en meget god metode, som jeg fik fra en ven, der lige havde lært spansk på den måde. Hvis din mand gerne læser bog kan jeg gerne uddybe det for dig. Den virker!

God nat nu, se at blive rask igen, så du kan komme til Als så snart som muligt!
Kærlige hilsner,
Nullermand
Antworten