Nullermand - med båden...det er næsten en "jeg-kigger-jo-bare-historie". Jeg er meget spændt hvordan den udvikler sig
Jeg er hjemme denne uge med en sommergrippe [img]http://www.cosgan.de/images/midi/muede/n015.gif[/img] Forhåbentlig er den snart forbi - vil jo gerne til svømning så længe det er varmt (eller til Walking hvis det skulle være koldere).
Vi havde enkelte regnbyger i dag. Men det er ikke koldt og nu titter blå himlen frem.
I morgen skal det være 29 grades varme - igen alt for varmt for mig [img]http://www.cosgan.de/images/midi/verschiedene/s025.gif[/img]
jeg havde meget travlt i dag - men var ikke meget succesfuld. Jeg skal levere en planlægning for en Schulhof (skolegården?) som indtil nu er præget af masser af asfalt. Men jeg fandt ikke rigtig på noget. Skolenes ledelse vil gerne have det „anderledes“, men hvad der nøjagtigt skal være har de ingen idé om. I morgen bliver jeg nødt til at finde på noget sensasionelt og så skal det også tegnes - men hvad kunne det være??? I overmorgen skal plantegningen præsenteres. Uha....
Vejret? Det er meget enkelt og kan beskrives med et enkelt ord: gråt! Ingen sol, lidt regn, og ellers: bare gråt, rigtig kedeligt, men i morgen skal vi få lidt af hvert! Det er jeg tilfreds med, bare solen titter frem engang om dagen..
Nu skal jeg sove og i morgen skal jeg altså være meget kreativ! Think positive, Nullermand..think positive.....du finder på noget og indhenter tiden! Det skal nok gå...
Hejsa
her er megastress. Igär mätte jeg ringe efter en ambulance. Min svigermor havde et (lille) slagtilfaelde.Sä nu skal der omdisponeres lidt i planernei denne uge.
I naeste uge starter Uddanelserne for mine drenge, sä der er flere ting der skal köbes ind för de starter.
Nullermand, altsä hvis jeg var laererinde, ville der vaere flere ting som jeg ville have. Jeg forstär ikke, at de ikke selv har ideer pä den skole. Men mäske er gärden er sä lille, at det er svaert.
Her er nogen forslag: en lille bakke, der er sä mange smä börn, der ikke kan stä pä en slkrä flade. Og om vinteren kan man stä pä den og glide ned af den, när den er glat. Et stykke med helt runde brostensten, de er gode at gä pä for motorikken. Skal bare ligge fast, sä at de ikke kan kaste med dem!! Et stykke med malede hinkefigurer. Og selvfölgelig et fodboldsmäl. Derudover skal der vaere en rund hvtte, ligesom de grillhytter med hul i taget. Dem kan man bruge til pausen men ogsä til at lave undervisning i skolegärden eller hvis man til en foraeldreaften vil grille.
Derudover et skab ligesom dem til tyske skraldespande med gitter for, som kan läses. Sä kan man have ting i dem, som börnene kan läne i frikvartereret. Derudover sädan nogle borde, som man ser pä danske rastepladser. Teenagerne skal jo have at sted at sidde, selvom at de jo helst sidder ovenpä bordet.
Hvad ogsä er vigtigt er at der skal vaere skyggepladser. Börn er jo ikke gode til det med solcreme.
Det med den skrä flade(bakken) kender jeg fra min onkel i köbenhaven. Han er skolelaerer og laver ekstra en Motorikbane til de smä og der er der en skrä flade.Tja jeg har jo ingen smä skolebörn mere, men jeg ved jo stadig gerne hvad vi gerne ville have haft da jeg sad i foraeldrerädet.
Her i Hamborg har de lovet mögvejr i resten af ugen, det eneste der kan hjaelpe er at gä ud og shoppe. I kan jo bare komme med...
En rigtig god dag til alle .
KH fra Laila
Hejsa
her er megastress. I gär mätte jeg ringe efter en ambulance. Min svigermor havde et (lille) slagtilfaelde. Sä nu skal der omdisponeres lidt i planerne i denne uge.
I naeste uge starter Uddanelserne for mine drenge, sä der er flere ting der skal köbes ind för de starter.
Nullermand, altsä hvis jeg var laererinde, ville der vaere flere ting som jeg gerne ville have. Jeg forstär ikke, at de ikke selv har ideer pä den skole. Men mäske er gärden er sä lille, at det er svaert.
Her er nogen forslag: en lille bakke, der er sä mange smä börn, der ikke kan stä pä en skrä flade. Om vinteren kan man stä pä den og rutsje ned af den, när den er glat. Et stykke med helt runde brostensten, de er gode at gä pä for motorikken. Skal bare ligge fast, sä at de ikke kan kaste med dem!! Et stykke med malede hinkefigurer. Og selvfölgelig et fodboldsmäl. Derudover skal der vaere en rund hvtte, ligesom de grillhytter med hul i taget. Dem kan man bruge til pausen men ogsä til at lave undervisning i skolegärden eller hvis man til en foraeldreaften vil grille.
Derudover et skab ligesom dem til tyske skraldespande med gitter for, som kan läses. Sä kan man have ting i dem, som börnene kan läne i frikvartereret. Derudover sädan nogle borde, som man ser pä danske rastepladser. Teenagerne skal jo have at sted at sidde, selvom at de jo helst sidder ovenpä bordet.
Hvad ogsä er vigtigt er, at der skal vaere skyggepladser. Börn er jo ikke gode til det med solcreme.
Det med den skrä flade(bakken) kender jeg fra min onkel i köbenhaven. Han er skolelaerer og laver ekstra en Motorikbane til de smä og i den er der en skrä flade.Tja jeg har jo ingen smä skolebörn mere, men jeg ved jo stadig hvad vi gerne ville have haft, dengang jeg sad i foraeldrerädet.
Her i Hamborg har de lovet mögvejr i resten af ugen, det eneste der kan hjaelpe er at gä ud og shoppe. I kan jo komme med...
En rigtig god dag til alle .
KH fra Laila
Laila: tak for de mange gode forslag! Heldigvis blev mødet med skoleledelsen udsat i dag fra den anden side - nu har jeg lidt mere tid. Men den skolegård er altså kun for ældre børn - jeg tænker derfor nu mest om hvilemuligheder (at sidde cool på bordene med fødderne på bænkene ) og om idræt. Jeg har på andre skolegårde allerede planlagt såkaldte „Lümmelbänke“ - og ungerne imødetog dem. Jeg fandt på noget i dag, har en første udkast jeg kan arbejde videre med, men er ikke helt tilfreds med det. Nu fik jeg tid til at finpudse det, det var godt!
I aften skypede jeg med min svigerinde - hun var pludseligt online. Men så fik jeg svar fra min svoger, han benyttede sig af hendes computer! Det er ham, som ikke snakker så meget - og han er altså heller ikke god til at chatte med, kunne jeg se Jeg var hurtigere med mine repliker end han var - til sidst fik jeg en information om, hvornår jeg kan træffe hans hustru på nettet. Sjovt! Han er på alle måder en „Kommunikationsmuffel“, men det er bare i orden. Som min gammel vens mor, kone til en landmand sagde: „Jeder muss so verbraucht werden, wie er ist!“ Det havde hun ret i.
Nu skal jeg sove,
klokken er mange,
ha´det godt, I kære,
Nullermand
jeg er videre med den forbandede skolegård og har nu en løsning - tror jeg. For at forstå hvad det drejer sig om skal man vide, at bygningen er en typisk hamborger fem etagers rødstenskole, meget mørk og helt symmetrisk. Den er fra trediverne, en rigtig „Lehranstalt“. Skolegården er indtil nu en lidt forvinklet grund, helt dækket af asfalt og omfattet af en rødstensmur. Det eneste gode på gården er nogle pæne gamle træer, som desværre er indfattet i rektangulere begrænsninger af beton. Er I med, hvordan det ser ud derude?
Da det er ufatteligt dyrt at komme af med gammel asfalt kan jeg ikke bare sige „ud med den!“ Det er ikke realistisk. Jeg har nu tænkt mig, at skære ovale „øer“ ind i asfalten, hvert træ kommer til at stå på en ø, og hver ø indeholder noget andet. En ø indeholder et udendørs klasseværelse, dannet som en slags forum med bænke af granitblokke. I midten af forummet findes der en skakspil, det er nemt at lave med sorte og hvide havefliser. Figurerne skal eleverne selv skabe, det er en god opgave de kan tage sig af i sløjd-undervisning.
En anden ø har træet i midten og to basketboldkurve på hver side af træet. Under kurvene findes der halvrunde flader med gummibelægning i lyseblå, så det hele danner en oval igen.
To mindre øer får en belægning, hvor der vokser græs i fugerne (en rigtig græsplæne kan ikke tåle tusindvis af fødder hverdag). På disse øer vil jeg gerne installere mine „Lümmelbänke“, konstruktioner af granit og træ, hvor flere kan ligge eller sidde på i forskellige højder.
Og den sidste ø får en pavillion, hvor eleverne kan opholde sig, selv om det regner. Jeg har tænkt mig at også en bordtennisplade kunne få plads derunder.
Det hele svarer SLET IKKE til bygningens udstråling og symmetri - og lige det er meningen!
Skolen har ikke penge nok til at udføre det hele i én omgang, derfor var jeg nødt til at finde på noget, som de kan bygge i enkelte moduler. En ø per år, måske to øer. Jeg håber, de kan lide det. Jeg har virkeligt tænkt længe om det, ellers finder jeg altid nogen inspiration på stedet og kan straks gå i gang. Her var det hele så trist og derfor så indviklet, at det varede nogle uger, indtil jeg fandt en løsning. Nu skal det hele tegnes på computeren, der skal komme farve i det og så skal det sælges så godt som muligt. Der kommer helt sikkert ønsker om ændringer - men bare de forstår koncepten.
Uha - det var vanskeligt! Jeg håber jeg kunne forklare mit arbejde. Hvis det lykkede, var det ellers en god øvelse!
Solskin og blå himle igen! Heldigvis har jeg det bedre nu og kan arbejde lidt i haven. En time skal være nok, men er nødvendigt.
Nullermand - det med øerne kan jeg godt forestille mig. Hvor stort er skakspillet? Måske kunne eleverne jo selv være figurerne - i det mindste enkelte elever.
Nullermand hat geschrieben:
I aften skypede jeg med min svigerinde - hun var pludseligt online. Men så fik jeg svar fra min svoger, han benyttede sig af hendes computer! Det er ham, som ikke snakker så meget - og han er altså heller ikke god til at chatte med, kunne jeg se Jeg var hurtigere med mine repliker end han var - til sidst fik jeg en information om, hvornår jeg kan træffe hans hustru på nettet. Sjovt! Han er på alle måder en „Kommunikationsmuffel“, men det er bare i orden. Som min gammel vens mor, kone til en landmand sagde: „Jeder muss so verbraucht werden, wie er ist!“ Det havde hun ret i.
Det var et godt grin, et menneske, der chatter for langsomt til dig...undskyld søde, hav det godt indtil i aften.
KH. vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
@Nullermand: det lyder godt! Har du en mulighed at vise billeder ag og til?
@marsvin: er du sund igen? Forhåbentlig.
I dag har jeg haft min anden dag i den nye Stilling. Arbejdet er ikke så svært og jeg har snakt lidt med de nye kollegaer. Men min dansk er stadigvæk meget ujævn (?) .
"Oberon sei`s getrommelt" - sprogskolen starter den 1. september I går har vi haft en aftale i skolen.
Nu vil jeg skrive ud ord fra ordbog jeg kan bruger ved arbejde. Hammer, skrue, rundsav...
Dagmar – ja, tak. Jeg har det rigtig godt igen. Med mange vitaminer, Heißer Zitrone og lidt afslappning er jeg kommet snart på benene igen. Måske var jeg en lille bitte smule ufornuftigt i går: jeg var til svømning igen... Da jeg begyndte med at gå der 2 eller 3 gange om ugen er jeg nu afhængig, synes jeg. Men det var så dejligt – både luften og vandet var behagelig varme.
Jeg var også ude i haven og gjorte nogle små arbejde der. Og om aftenen kiggede jeg efter mine mails – og jeg havde en fra min dansk veninde (som er skolelærer og er så sød at rette mig også). Hun skrev:
Jeg lagde især mærke til, at du
er blevet så dygtig til at formulere dig på dansk.
Tata!!!! Hurra!! Yippieh!!! Jeg var så lykkelig over den lille sætning!!!! Den bragte stemningen næsten til kogepunkten!!!
Det var alt for øjeblikket. Vi tager til campingpladsen i dag og jeg håber, jeg kan nå at læse min bog igennem.... er do meget spændt på Stieg Larsson!!!!
min sidste uge var ikke så godt.
Der sidder en lille bule under min højre skulder, men doktoren siger at jeg ikke skal være bange.
Men som I ved har jeg en kræft-trauma når jeg mistede min mor da jeg var ni år gammel.
Nu har jeg problemer med at komme ud af min depressiv grube igen .
Det vil tage sin tid...
Og jeg vil gerne få den bule fjernet alligevel.
Katten klarer sig godt her hos os.
Hun er stadigvæk lidt bange når det buldrer i huset og hun er meget bange for sko og især mænd!
Så lægger jeg et og to sammen...
Jeg har hørt at drengen har det også godt hos sin far nu. Men jeg tror at det vil tage et stykke tid indtil de to vænner sig til hinanden. Og hvem kan se ind i drengens sjæl?
Mere triste tanker...
Om fire uger kan jeg tage til Sjælland igen.
Jeg har brug for Steen og Stevns!
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...