Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle!

Storm- og regnvejr her hos os. Men i går havde vi solskin og blå himlen. Så var jeg Walking gennem skoven og derefter tog Dirk og jeg en lille bad i søen - herrligt!!!

Nicola - det er virkelig triste tanker, du har der. Jeg synes jeg ville også gerne havde bulen fjernet. Selv hvis lægen siger, du må ikke være bange...så kan det dog være ikke forkert!!!

Fire uger går snart forbi!!! Op med humøret - Du er har gode venner her, der tænker på dig!!!

Hilsen

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg havde en travl uge med udlejning og, desværre, vandskader pga den voldsomme regn vi fik. Der skal rettes en hel del nu og jeg har aftaler med forskellige håndværkere i morgen. Så længe måtte det vente, da jeg tog en 2-dages-tur til Langeland og Svendborg, fordi... :oops: ...øhm....ja - nu er det altså sket:

Vi købte båden i dag og er nu stolte ejere af en chalupbåd fra 1953. Båden hedder „Olivia“ og hun har bare overvældet os med hendes charme i morges. Hun sejler meget langsomt, måske med 4 eller 5 knob, og hun larmer og lugter - men hun er bare så skøn! Billederne ligger desværre på Niels bærbare, men i skal nok få hende at se senest når han kommer tilbage til Hamborg, måske kan kan også maile et billede til mig, så skal jeg vise det frem.

Niels fik selvfølgelig straks et nyt øgenavn - jeg kalder ham nu „kaptajn“. :mrgreen:

Laila - undskyld, jeg har ikke glemt dig! Håber det bliver roligere hos mig, så ringer jeg!

Nicola - det lyder jo ikke så godt, håber du får det snart bedre. Findes der noget man kan opmuntre dig med, skal jeg måske kigge om der findes noget morsomt blandt mine danske bøger?
Tror du katten blev sparket af en mand - i givet fald af din venindes sammenlever? Det ville da være en skam - men med kærlighed og omsorg skal katten nok glemme det snart.

Gabi - jeg ved I har solgt jeres båd, men da vi begge to er totale nybegyndere på det område skal jeg nok komme med tusindvis af spørgsmål, du forhåbentlig kan hjælpe os med. Men dem sender jeg så via PM - ellers bliver dt måske for pinligt (det begynder jo allerede med bagbord og styrbord.... :roll: )

Så meget herfra for i dag,
ha´ det godt, I kære,
letmatros Nullermand :wink:
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, I kære,

til lykke, letmatrose Nullermand, til bådskøbet. Altså er den også en Jeg-kigger-jo-bare-indkøb?
Når båden hedder Olivia - hvem af Jer er så Popeye????? :wink:

Styrbord er den højre side, positionslysene på den siden er grøn. Måske kender du Yellow Submarine (Beatles). Der er en tysk sang med samme melodien: rot ist backbord und steuerbord ist grün

Vores båd er desværre solgt indtil nu. Vi håber der findes en, som gerne vil ha' den.

Her skete ikke så meget. Jeg er alene på kontoret; min kollega er nu på ferie. Efter arbejdet gik jeg til svømning og så var dagen forbi...

God nat

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

nu jeg er også tilbage efter tre dejlige uger på Bornholm.
Alt i alt var vores ferie lige så som sidste år, det betyder afslappende timer på stranden, cykleture gennem Almindingen og Paradisbakkerne og lange spadsereture på Bornholms kyststier. Om aftenen sad vi tit på terrassen med god mad, kølig hvidvin i glasset og nød den smukke udsigt over Balka-Bugten. :D

Men der skete to ting, jeg ville gerne fortælle jer.
Vores ferie begyndte nemlig med den slags mareridt man ikke ville gerne have som feriehuslejer. :roll: :shock:
Det var allerede kl. 22:30 da vi kørte hen til sommerhuset , efter en voldsom sejltur med færgen „Poul Anker“. Da vi drejede ind på den lille vej hvor huset ligger, så vi med det samme en bil stående på grunden, gennem daligstuens vinduet skinnede svagt lyset. Ups, hvad var det!

Det ville være for langt, når jeg fortælle hele historien detaljeret. Men det var så, at vores danske veninde fra København (hun og hendes mand ejer huset) og hendes søster ville holde en uge ferie sammen. Selfølgelig var vores ophold nøjagtig aftalt, desværre kun mundtlig. Det viste sig, at vores ven har glemt at ringe til os for at sige at vi skulle komme en uge senere. :shock: :roll: Til sidst lyste vores venner op, at de har besluttet sig til at holde ferie indimellen med meget kort frist, det betyder kun 14 dage før vores ankomst. Jeg fatter det ikke :!: :shock: :shock:
Kort sagt, vi har sovet første natten på hotellet og flyttede ind i huset med en dag forsinkelse.
Sandsynlig kan I godt tænke jer, at vi var sur – min familie og jeg i alle tilfælde og ikke mindst veninden og søsteren også.
Heldigvis var tiden derefter mere afslappende. :)

Sådan, det var min første historie, den anden er mere morsom. Men om den skrive jeg næste gang.

I løbet af ferien var jeg kun en gang i Internet-Cafe, ellers boede vi i pc-fri område, dvs. at jeg har en vældig hul angående samtaleemnete i sproghjørnet.

Men da jeg gik på den her side har jeg lige kastet et blik på Gabis sidste indlæg.

Nullermand,
jeg tilslutter mig Gabi og ønsker dig og Niels held og lykke med båden. Vi har dog snakket først om båden da jeg var den sidste gang in Hamborg. Synes at I har besluttet jer meget hurtigt til købet. I hvert tilfælde god tur !

Gabi,
det er en skam, at I ikke har solgt jeres båd indtil nu.
Forresten var det en dum tekst på tysk, den fortsætter sig nemlig: .... gelb, gelb, gelb ist die Yellow Submarine :mrgreen:

Håber at I alle er rask og frisk og i god behold tilbage fra jeres ferie.

Jeg smutter for i dag. Ha’ det godt I kære og sov godt.
Vi snakkes ved !
Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hei I kære,

heide, fint at høre fra dig igen. Sikken en historie med ankomsten. Bestemt var I meget trætte og drømte allerede fra sengene, da I var endnu undervejs.
Godt at resten af ferien var så dejlig. Jeg er spændt på den anden historie.

Ja, gelb gelb gelb osv... det var virkelig ret dum. Men netop denne sange bliver i ørene. Kan man sige det?

GAbi
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hejsa
her er ved at komme lidt mere ro over os. Min svigermor tager nu pä kur efter hendes slagtilfaelde. Min mand og jeg tager til Mommark pä Söndag og jeg bliver der i 2 uger Hurra hurra. Sä skal der slappes af og laeses en masse böger.
Nullermand- tillykke med Olivia, min mand er bare sä midsundelig. Men han nok fä sin bäd til naeste är.
Heide- hvor aergeligt med jeres ankomst til sommerhuset, havde de bare helt glemt at i skulle komme? Jeg er ogsä meget bange for at komme til at leje ud til 2 samtidig, og kigger meget og mange gange pä min kalender for at vaere sikker. Men nu har jeg kun et är tilbage, hvor jeg skal leje ud og sä er det slut, gudskelov for det
Gabi jeg häber for dig, at du for solgt din bäd
Jeg sender lige en masse önsker om sundhed her fra Hamborg, hvor forkölelsen er ved at komme ind over byen(siger min laege).
KH fra Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

bare en lille hilsen herfra, havde meget travlt i dag, men fik et billede fra Niels, jeg gerne ville vise jer.

http://www.abload.de/img/olivia186s.jpg

Der har I vores nye familiemedlem! Nu skal vi bare finde en tør weekend, hvor vi kan sejle hende til Lohals. Det bliver nok en lang tur - hun er jo ikke så hurtig. :wink:

Heide: velkommen tilbage. Jeg håber den misforståelse ang. jeres ankomst på Bornholm går ikke ud over jeres vendskab til ejerne, det ville da være mere ærgerligt end selve historie, synes jeg!

Laila: god ferie! Det er en skam at jeg ikke nåede at møde dig i denne uge, men der skete alt for meget her. Det ser ud som om sommeren vender tilbage lige nu, hvor I holder ferie, så er I heldige!

Gabi: tak for sangen - teksten er ikke særlig intelligent, men den er en god „Eselsbrücke“, jeg skal nok huske det nu med styrbord og bagbord. Ellers minder „bagbord“ også om „baglys“, og de er jo også røde!

Nicola: har du det bedre? Steen og Stevns er rykket allerede 4 dage nærmere - op med humøret, det skal nok går!

Vilmy: lever du endnu??? :mrgreen: :?:

Så meget for i dag,
sov godt, I kære,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,

laila - ha' en rigtig god tid.

Nullermand - det er en virkelig fin båd. Jeg kan godt forstår at I var forelsket første gang I så den.

I ønskes alle en rigtig god weekend!!!

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

i morgen, altså hellere i dag, tager vi til Lohals. Det er bare for en weekend, huset har været udlejet til nogle venner med en hel flok kiddies og nu er der sikkert noget at lave i huset og i haven. Katten bliver her, fordi vi heldigvis har fundet en katsitter, som bliver her over weekenden.

Niels har også fundet ud af, at der er udsalg nu i alle de forretninger der sælger skibstilbehør. Gabi - det skal nok ende med flere „Jeg-kigger-jo-bare-indkøb“ :mrgreen: . Men faktisk har vi nok brug for nogle redningsveste og Olivia har indtil nu kun to fendere - ikke nok for os som er så uerfarene. Vi vil jo nødig beskadige andre skibe, når vi for første gang prøver at „parkere“ båden i havnen.

Jeg er færdig med min plan for den ussel skolegård. Det var temmeligt svært, fordi mit tegningsprogram er ikke indstillet til elipser - de skal konstrueres på en meget vanskeligt måde, men nu er det gjort og plantegningen ser godt ud. Dagmar - jeg kan desværre ikke levere billeder, medmindre du har en Mac og programmet CadIntosh på den. Men hvis det hele bliver omsættet og bygget skal jeg nok tage nogle billeder.

Lige nu står der én bag mig, som mener at jeg endelig skal komme i seng - så gør jeg det!

Sov godt, I kære,
vi læses senest om mandagen,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
selv om jeg jar lovet at skrve nu den morsommere feriehistorie skal jeg nu skubbe op det indtil jeg er tilbage fra Hamborg. Jeg er allerede igen ved at pakke kufferterne. :roll:

I aften kommer venner på besøg. Jeg har haft den vanvittige idé og inviteret til Raclette på terrassen. :D
Pga. den dårlige lugt om morgenen efter, jeg fik at tænke på, at det er ikke så tosset – på den måde bliver lugten nemlig ude i haven. Vi elsker sådan en aften med venner omkring bordet, hyggelig snak og god mad. :D

Laila,
god tur og dejlige og afslappende dage i Mommark.

Nullermand,
også god tur til dig og Niels. Olivia er virklig flot – men pås på pengene. :mrgreen: Denne dame kraver i fremtiden bestemt mere og mere, især jeres tid. :wink:
Forresten jeg er også i gang med at sælge en båd, men det dejer sig om en sejlskib med motor og seks kyhytter.

Nu skal jeg svare på nogle mails og derefter skulle jeg forberette vores raclette-aften.
Jeg kommer ikke tilbage før næste weekend.
Solrige hilsener
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det var en rigtig dejlig dag heroppe, men det var det nok også hos jer, går jeg ud fra. Desværre var græsset temmeligt højt og fugtigt, det tog mere end fem timer at klare haven - men i dette fine solskinsvejr er det jo en fornøjelse. Hvis bare der ikke var så mange edderkopper! Haven og huset er allerede tæt indvævet i spindelvæv - synes I ikke også at det er meget tidligt i år med edderkopperne? Eller er det sådan kun her hos os?

Vi var fornuftige i dag og købte kun de to redningsveste vi virkelig har brug for, når båden skal overføres en af de næste weekender. Det er nogle fine veste, som er meget let og blæser sig selv op, når man falder i vandet - praktisk!

Til gengæld købte jeg nogle planter jeg syntes der mangler i mit hvide bed, og løgplanter til foråret - krokus, pinseliljer og tulipaner.

Heide - god tur til Hamborg og ring, når du har lyst til en kop kaffe. Med Olivia har du sikker ret: den gamle dame kommer helt sikkert til at kræve såvel penge som tid. Men lige nu er hun rigtigt godt istandsat - og så har vi jo nogle skibsbyggere i familien, så det skal nok gå!

I aften gik vi ned til havnen for at vælge en fastliggerplads til hende. Nummer 13 er fri - men skal vi tage dén?!? I hvert fald glæder jeg mig til den dag vi har Olivia her hos os - lige sådan en aften som i dag, med en storslået solnedgang, da ville jeg gerne sejle en lille tur, det må da være rigtigt dejligt!

Så meget her fra det lange land,
sov godt, I kære,
Nullermand
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
jeg har ogsä köbt lög til haven og kan ikke vente med at fä dem sat.
Efter at nullermand har köbt bäd er min mand nu sä midsundelig, at han har budt pä en bäd pä Ebay!! Det er ikke vores drömmebäd, det er bare en lille sejlbäd med motor.Men sä ender vi jo nok med at have 2 bäde. Den udlöber pä ebay om ca en uge, sä der kan jo nä at ske meget.
Jeg körer til Mommark nu og önsker jer en rigtig god söndag.
KH fra Laila
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

jeg sidder her med katten på skoddet, hun elsker de rolige timer tidligt om morgenen og sent om aftenen, hvor der er ingen støj omkring hende.
Hun elsker at sove i min seng og især på min ryggen, men jeg får ikke den nattero som jeg plejede at få.
Hun gemmer sig stadigvæk væk når min far kommer på besøg og jeg tænker urolig hvad hun siger når Steen kommer.

Men først skal jeg jo køre nordpå om 4 uger. Vi har besluttet os at tage en længere weekend til Møn for at vandre og lede efter forsteninger, noget jeg glæder mig meget til.

Jeg er meget træt efter den sidste uge med så mange timer hos læger.
Men i hvert fald kom jeg videre i den sidste Harry Potter bog som jeg har udlånt hos centralbiblioteket i Flensborg, da jeg ventede i venteværelser.
Lægerner siger at en operation af den lille bule er forbundet med risiker fordi den ligger så vanskelig. Men en MRT visede strukturen af en lipom som ville være helt uskadeligt.
Så vi kommede overens om at vente flere uger og holde øje med hvis den vokser. Også lipomer kan vokse.
Så er jeg lidt roliger nu.
Tak fordi I føler med mig!

Tillykke med Olivia, Nullermand!
Hvor ser hun dejlig ud, så hyggeligt. Og navnet passer bare til hende!
Jeg kan forstille mig som I to sidder i den og sejler med töftöf langs kysten :wink: .
Men jeg kan forstår hvis I ikke tager liggepladsen med no. 13, jeg er lidt overtroisk :oops: .

God tur til Hamborg, Heide!!
Det var jo ikke så fint hvad du skrev om din ankomst til Bornholm.
Jeg håber at den oplevelse gjorde ingen skår til vendskabet??

Laila, jeg ønsker jer dejlige dage i Mommark!

Gabi, jeg håber I vil finde en der vil købe jeres båd som vil behandle den god. Det er bestemt ikke så nemt til jer at skilles fra den...

Jeg ønsker jer alle en god søndag.
Vi skal tage til min mormor som bor i en plejehjem og har det ikke så godt mere.

Kærlige hilsener
med knus og kram
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

En lille aftenhilsen fra min side efter en dejlig, alt for kort weekend.

Vejret var fantastisk!Vi kunne svømme i søen og jeg var på svampejagt, mend Dirk lå på Hollywood-Schaukel næste hele weekenden. Han slå grasset og kom med ti svømning. Men ellers ville han gerne tage en motorcykeltur i dag. Så måtte han skåne sig. På tirsdag er en ny samtale med lægen. Så vil vi nå at vide om det gør videre med indsprøjtninger eller på en anden måde...

Da han følte han sig godt tilpas i dag tog vi så en tur gennem Harzen.

Heide - god tur til Hamborg. Raclette-aften lydder MEGET godt!

Nicola - fint at høre gode nyheder fra dig. Jeg glæder mig over det.

Nullermand - vi har også mange edderkopper her og på pladsen - næsten en invasion (lige som din familie under vores senge!!!) [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/verschiedene/p010.gif[/img]

Ellers må du gerne komme og arbejde i vores have... nu, da vejret var meget varmt, havde vi ikke meget lyst til at arbejde der... Jeg må tilstå at haven er lidt forsømmed lige nu.... man kan selvfølgelig også sige "naturlig".
Nullermand - en sejltur om aften er det bedst, I kan forestille Jer!!! Der kan være vind hele dagen. Mest er den gået om aftenen og vandet er som et spejl. Helt fantastisk at sejle på lyserødt vand, kolorered fra solnedgangen

Det var alt fra mig

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej - det er mig igen!

En veninde sendte en link, jeg vil gerne give videre til alle haventhusiaster derude:

www.vimedhave.dk

Hilsen

Gabi
Antworten