Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

Gabi, tak for dine bedringsønsker til Niels, men da jeg nu har talt med ham via skype kan jeg oplyse, at det netop er som jeg skrev her: han holder sygdommen i skak med nogle piller, så han kan følge sin arbejdsplan. Senest næste weekend vil han nok være alvorligt syg - Dr. Nullermand har derfor allerede forordnet en weekend på sofaen foran ovnen i Lohals og søster Nullermandine vil pleje ham så godt hun kan - inklusive særlig god mad og varmedunke på maven og ved fødderne....det skal nok gå... :roll:

Ellers havde jeg en dum dag. Jeg tror jeg skrev før her, at en af mine lejere er død, kun 56 år gammel. Han har ingen arvinger og i dag fik jeg at vide, at der ikke er penge nok til at tømme lejligheden - så det bliver nu min opgave! Jeg gider det ikke, men i morgen skal jeg altså inspicere dødsboet. Skrækkeligt, at jeg skal rode i hans private ting - men jeg vil hellere gøre det selv end at overlade det til et firma. De skal hente møblerne osv., men jeg vil ikke have at de ser hans private ting. Jeg kendte ham jo i det mindste....skidt situation for mig! Men først vil jeg ringe til min sagsfører for at høre, om det virkeligt er rigtigt, at JEG skal gøre det. Jeg tænkte ellers, at socialforvaltningen skulle tage sig af sådan noget?! Godt at jeg er gift og har en familie - jeg ville ikke have at fremmede mennesker roder i mine ting efter min død!!

Nå - nok med disse triste tanker. Det skal bare overstås i morgen.

Gabi igen: jeg har ingen PB?! Har du glemt at sende den eller er det en teknisk fejl?

Kærlige hilser fra Hamborg,
stadig med et lidt blandet men dejligt efterårsvejr,
Nullermand
lailadk

Beitrag von lailadk »

fejl, sendt doppelt
Zuletzt geändert von lailadk am 29.10.2008, 07:04, insgesamt 1-mal geändert.
lailadk

Beitrag von lailadk »

hej
tillykke til Vilny,
God bedring til onkel Nils.
Tak for jeres tips til vores hus, vi kommer nok til at grave det ud lidt ad gangen. Gulvet indenfor har naesten den samme höjde som haven udenfor. Vi söger dispensation, nu mä vi se hvad kommunen siger til det.
Jeg har ogsä haft patienter, söm döde, uden at der var nogen efterladte. Först kommer der en, som kommunen bestiller og ser om der er noget der kan laves til penge, for at betale begravelsen. Derefter kommer sä et firma, som tömmer det hele og regningen gär til kommunen. De ser hvad der kan saelges og resten kommer pä lossepladsen. Men det ved din advokat sikkert ogsä. Hvis at begrevelsen allerede er betalt, bliver det sikkert svaert at fä aktiveret kommunen!!
Denne weekend tager vi til Mommark med vores gudbarn og laver lejrbäl, det skal nok bilve sjovt. I naeste uge tager vi op og har en uges ferie. Bare os to, hurra for det, endelig fred og ro med min mand.
Kan i nu have en rigtig god dag .
Mange hilsener fra Laila
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen,

vi har et samfundsgavnlig selskab i byen, som laver den slags arbejde, rydder op og derefter sælger, hvad kan sælges, i deres genbrugsbutik.
Måske findes sådan noget også i Hamborg?

Jeg kan godt forstår at du føler dig ubehagelig til mode, Nullermand :( ....
Og forresten god bedring til Niels! Pas godt på ham!

God tur til Mommark, Laila og god fornøjelse ved lejrbålet. Laver I Stockbrot? Mmmmh...
Jeg ved ikke det danske ord til det. Nogen, der kan hjælpe mig?

Skal til skole i dag, lærer om at omgås med vanskelige mennesker :wink: .

Ha´ en god dag allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
stockbrot hedder pä dansk snobröd fordi at dejen bliver snoet om kaeppen.
Hilsen Laila
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nå, Nicola,

så er du jo helt rigtig herinde :P med os vanskelige mennesker. Lyder spændende; er det efteruddannelse?

Nullermand,
det er træls at skulle rode i andres ting, men jeg syned det er godt tænkt af dig at forsortere; private billeder og papirer i genburgsbutikker eller på loppetorve er noget meget deprimerende.

Håber manden in dit liv har det bedre igen; der er mange her i landet, der er drattet omkuld med et eller andet på det sidste. Håber noget bliver på afstand takket min influenzavaccine.

Laila,
god ferie sydpå. Kun dig og manden lyder godt; lige vore planer til begyndlesen af vinterferien :wink: .

Så, jeg skal i den næste skole...efteruddannelse i programmering.

hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

det var jo ret livlig her i hjørnet i morges. :wink:

Gabi,
jeg har også læst i den anden threat, at det er to som ville gerne øve sig på dansk. Vi skal vente og se, om de har lyst til at skrive her med os.

Nicola,
har du noget at gør i dit job med vanskelige mennesker?
Jeg formoder at det drejer sig om et videreuddannelseskursus i sammenhæng med jobbet.
Det er virklig godt når arbejdsgiveren i medarbejdere.

Nullermand,
det tror jeg, at du gider ikke at rode i fremmede menneskers private ting, en dum situation. :shock:
Skal du gør det alene eller har du en som kan hjælpe dig. Måske er det bedre når to personer afvikler sådant et arbejde. Man ved jo aldrig hvad der skulle komme frem.
Håber Niels har det bedre. Hvis ikke – god bedring til ham.

Laila,
tak for ordet snobrød, det har jeg ikke hørt før.
God tid i Mommark og meget sjov med gudbarnet. Ferie kun på to, det lyder meget godt. :wink:

I aften gå vi i teatret, kun min datter og jeg. Min mand er jo ikke så vild med kunst og kultur, desværre. Men jeg er heldig med datteren, som ligner mig angående denne interesse. Vi har billetter til et teaterstykke med musik og sang. Jeg er meget skeptisk og sændt på det.

Jeg skal smutte nu, mit kontorarbejde kalder efter mig.
Hilsen fra Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej

Jeg har ikke glemt foret, men jeg har om øjeblikket så meget travlt med andre ting, at jeg ikke engang læste alle indlæg in den sidste tid. Der er ikke bare meget arbejde, men også dejligere ting. Fx. fik jeg en pladespiller til min fødselsdag (18.10. - Vilmy, til lykke til din fødselsdag), som jeg kan optage mine plader på USB-Stick med, og så kan jeg bearbejde dem på pc og skrive på cd. Meget pænt, men det tager også nogen tid. Jeg hørte nogle plader den sidste uge, som jeg ikke havde hørt i mere end ti år.

Jeg ved selv ikke, hvor der bliver min tid. I hvert fald har jeg ikke så meget af den, som jeg har brug for. Da jeg var yngre, havde jeg mere tid for de ting, der interesserer mig. Nu behøver jeg mere tid til af afslappe, og den kan jeg kun tage af min fritid.

Kærlig hilsen, Alex
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære -

tak for jeres medfølelse og gode råd. Det var virkeligt en dum eftermiddag, jeg havde. Manden fra kommunen (Nachlasspfleger) havde før mig været i lejligheden og rodet den igennem. Det så ud, som om politiet havde fortaget en ransagning :shock: . Selvfølgelig fandt jeg ikke noget af værdi, disse ting har kommunen nok taget for at betale begravelsen. Men desværre er det rigtigt: jeg skal bekymre mig om resten. Det ville være anderledes, hvis den afdøde havde fået socialhjælp, så ville det nemlig være kommunens opgave. Men nu er det altså min.... :?

Jeg kiggede hele husstanden igennem (altid med den fornemmelse, at der kigger én over min skulder...) og nu ved jeg slet ikke, hvor jeg skal begynde med at rydde op. Der er så mange private papirer og andre ting, jeg ikke vil skrive om her. Det tager mig vist mindst to dage at pille det hele fra hinanden. I morgen skal jeg først finde ud af, om der er en almennyttig organisation i byen, der kunne bruge noget af husstanden - nogle møbler er i orden og tøj kan man måske også komme af med. Og så er der mange ting, der ikke kan smides væk - men jeg ved heller ikke, hvordan jeg skal få penge for dem. Fx masser af cd´er - måske finder jeg en secondhandshop for sådan noget...

I hvert fald har jeg nu ændret mine planer for næste uge. Egentlig havde jeg rigtigt travlt i de sidste dage, fordi jeg havde tænkt mig at holde fri nogle dage i Lohals - det kan jeg nu glemme alt om. Den afdøde betaler jo ikke længere for lejligheden, så skal jeg se at tømme lejligheden i én fart, sætte den i stand og finde en ny lejer for den. Jeg har allerede købt en billet til Danmark, altså tager jeg derop - men om søndagen går turen så tilbage.... :|

Sov godt, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Øv, Nullermand, det lyder kedeligt. Håber du kan få det hele pakket godt ned. De private papirer skal vist til forbrændingen eller makuleres, eller hvad?

Vi har i nat haft den første nattefrost; godt at jeg har evakueret mine kaktusser (hedder sådan på dansk) fra terassen.

Alex, et forsinket tilllykke herfra! USB pladespilleren bliver også brugt flittigt herhjemme. Både til at optage fra LP og til at lytte til de gamle plader :D .

Så, jeg skal i skole...skal jeg jo hver dag :wink: .

Hav en god dag!
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
det er hundekoldt heroppe. VI skal have flyverdragten i brug igen, tror jeg.

kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Vi ha her 5 grad. Vi skal nu få hagl. :shock: I sidste weekend har vi ca 20 grad og spiste kager udenfor.

Nå, i 4 uger er 1.advent. :D

Har en god weekend mine venner!

Vi ses!

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Grit - vi har det ikke bedre her: 5 grader, vind og regn hele dagen. Nu er det pludseligt vinter. dmi´s prognose for weekenden på Langeland er til gengæld ikke så dårlig - om lørdagen skal jeg nok klare mine roser og stauder.

Ellers stod det på bogholderi her hele dagen, jeg blev først færdig med det klokken 22.00. Nu har jeg spist noget og kan ikke længere sidde foran skærmen, mine øjne er så trætte.

Siger derfor god nat til jer alle,
i morgen melder jeg mig fra Langeland!
Kærlige hilsner
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmaorgen allesammen,

Heide havde ret, det var et videruddannelseskursus, min arbejdsgiver sendte mig til.
Jeg er ansat hos kommunen, men lige nu arbejder jeg i et jobcenter.
Jobbet ligner mere en socialpædagog end en kommunom.
Det kan jeg godt lide, men jeg er glad at vi har muligheder for at gå til denne slags skole af og til :wink: .

En meget forsinket tillykke til dig, Alex :wink: !
Jeg har også stadigvæk mine lp-plader i kælderen, men da jeg ikke har en pladespiller er der et tyk lag støv på, desværre :oops: .

Nullermand, god tur til Langeland!
Kør forsigtigt!
Har I skiftet til vinterdæk!?
Jeg kan godt huske vilmys historie....var det sidste år?

Nu skal jeg hellere smutte,
arbejdet venter, ingen skole i dag :wink: .
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nullermand!
Vejret er fint heroppe, men vi har nattefrost (ved ikke om det ikke er varmere på øen). Kør forsigtigt.

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten