regnvejr også hos os - men om eftermiddagen tittede solen frem. Stokroserne blev alligevel ikke klippet ned, da vi havde et andet program i dag. Vi læste i avisen, at det nordlangelanske lokalarkiv holdt åbent hus i dag. Niels har været dér før, men det var for mange år siden. Dengang ledte han efter billeder og informationer angående vores hus. I dag skulle der også være et foredrag om dronningens besøg i Lohals. Det var sjovt at høre, hvordan det gik til, at dronningen overhovedet valgte at kommer herhen: to gamle veninder (en af dem holdt foredraget) sad sammen en eftermiddag i 2005 og overvejede, hvad man kunne dog gøre for at bringe Lohals tilbage på landkortet. Efter lukningen af færgeforbindelserne er det jo meget stille heroppe. Og så sagde den ene veninde: hvis bare dronningen ville kigge forbi, så kom journalisterne også! De lo meget om den tanke, det forkom dem latterligt. Men så sagde den anden: hvorfor egentlig ikke det? Vi har jo også noget at byde på! Altså skrev de et brev til hoffet - og fik svar! Dronningen ville meget gerne komme, men sommertogterne for 2006 og 2007 var allerede planlagt, så blev det altså 2008.
Hele foredraget var morsomt og temmeligt interessant. Det var godt for mig, at damen talte langsomt og tydeligt - der var nemlig, bortset fra os to, kun mennesker langt over pensionsalderen. Vi gik der som Youngsters og blev også lidt forbavset men meget venligt taget imod, alle andre var jo indfødte der kender hinanden! I hvert fald talte damen sådan, at jeg næsten kunne forstår hvert ord - og hun talte helt uden den langelandske dialekt

Men det bedste var nok at vi traf en anden dame, Dorte, og da vi sagde hvor vi bor henne vidste det sig, at hun og nogle andre gæster var i familie med den slægt, der har boet i vores hus for mere end hundrede år. Hende vil vi komme sammen med igen, hun har meget at fortælle om huset, så det bliver spændende!
Vi kiggede også på gamle billleder og postkort fra Lohals, men desværre: der findes ikke et eneste billede af huset. Jeg ville så gerne se hvordan det så ud her før huset blev totalt ombygget i 90erne. Nå, Dorte vil kigge hendes gamle billeder igennem - måske finder hun noget?!
Til sidst kiggede vi efter båden nogle gange i dag. Vi har en kraftig sydvind og lavvandet var igen usædvanligt lavt. Om aftenen, hvor der egentlig skulle være højvand, lå båden stadig temmeligt dybt og stramt i fortøjningen. Så blev jeg nød til at „hoppe“ ned på den for at ændre på det. Men derefter kunne jeg næsten ikke komme op på broen igen. Jeg kastede mig på broen så godt som muligt og rullede rundt som en halvdød hvalfisk - ikke særlig elegant og mit tøj så heller ikke så godt ud derefter, men i hvert fald undgik jeg at falde i havnebassinet.

Nok for i aften - pc´en skal gemmes væk igen og så skal jeg også pakke min kuffert. I morgen skal vi til København hvor jeg skal nå toget - og i fjernsynet sagde de allerede, at Storebæltbroen mulighvis bliver spærret pga. den stærke sydvind....For en sikkerheds skyld skal vi altså regne med, at det bliver til en færgeoverfart Spodsbjerg-Tårs igen. Eller skal jeg måske bare tage det som et tegn og blive her?

God nat nu, I kære,
Nullermand