Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen -

regnvejr også hos os - men om eftermiddagen tittede solen frem. Stokroserne blev alligevel ikke klippet ned, da vi havde et andet program i dag. Vi læste i avisen, at det nordlangelanske lokalarkiv holdt åbent hus i dag. Niels har været dér før, men det var for mange år siden. Dengang ledte han efter billeder og informationer angående vores hus. I dag skulle der også være et foredrag om dronningens besøg i Lohals. Det var sjovt at høre, hvordan det gik til, at dronningen overhovedet valgte at kommer herhen: to gamle veninder (en af dem holdt foredraget) sad sammen en eftermiddag i 2005 og overvejede, hvad man kunne dog gøre for at bringe Lohals tilbage på landkortet. Efter lukningen af færgeforbindelserne er det jo meget stille heroppe. Og så sagde den ene veninde: hvis bare dronningen ville kigge forbi, så kom journalisterne også! De lo meget om den tanke, det forkom dem latterligt. Men så sagde den anden: hvorfor egentlig ikke det? Vi har jo også noget at byde på! Altså skrev de et brev til hoffet - og fik svar! Dronningen ville meget gerne komme, men sommertogterne for 2006 og 2007 var allerede planlagt, så blev det altså 2008.

Hele foredraget var morsomt og temmeligt interessant. Det var godt for mig, at damen talte langsomt og tydeligt - der var nemlig, bortset fra os to, kun mennesker langt over pensionsalderen. Vi gik der som Youngsters og blev også lidt forbavset men meget venligt taget imod, alle andre var jo indfødte der kender hinanden! I hvert fald talte damen sådan, at jeg næsten kunne forstår hvert ord - og hun talte helt uden den langelandske dialekt :D .Så var det også for mig en fin oplevelse. Snakken efter foredraget gik jeg til gengæld fuldstændigt glip af - den foregik på langelansk....Mon jeg nok nogensinde lærer at forstå det? :|

Men det bedste var nok at vi traf en anden dame, Dorte, og da vi sagde hvor vi bor henne vidste det sig, at hun og nogle andre gæster var i familie med den slægt, der har boet i vores hus for mere end hundrede år. Hende vil vi komme sammen med igen, hun har meget at fortælle om huset, så det bliver spændende!

Vi kiggede også på gamle billleder og postkort fra Lohals, men desværre: der findes ikke et eneste billede af huset. Jeg ville så gerne se hvordan det så ud her før huset blev totalt ombygget i 90erne. Nå, Dorte vil kigge hendes gamle billeder igennem - måske finder hun noget?!

Til sidst kiggede vi efter båden nogle gange i dag. Vi har en kraftig sydvind og lavvandet var igen usædvanligt lavt. Om aftenen, hvor der egentlig skulle være højvand, lå båden stadig temmeligt dybt og stramt i fortøjningen. Så blev jeg nød til at „hoppe“ ned på den for at ændre på det. Men derefter kunne jeg næsten ikke komme op på broen igen. Jeg kastede mig på broen så godt som muligt og rullede rundt som en halvdød hvalfisk - ikke særlig elegant og mit tøj så heller ikke så godt ud derefter, men i hvert fald undgik jeg at falde i havnebassinet. :oops:

Nok for i aften - pc´en skal gemmes væk igen og så skal jeg også pakke min kuffert. I morgen skal vi til København hvor jeg skal nå toget - og i fjernsynet sagde de allerede, at Storebæltbroen mulighvis bliver spærret pga. den stærke sydvind....For en sikkerheds skyld skal vi altså regne med, at det bliver til en færgeoverfart Spodsbjerg-Tårs igen. Eller skal jeg måske bare tage det som et tegn og blive her? 8)

God nat nu, I kære,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
en hurtig frisk morgenhilsen fra mig.
Nu har vi også gråvejr hernede, støvregn hele døgnet i går. I dag blæser det og det er stadigvæk grumset.

Gabi,
jeg tror Alex har ret og man kan ophæve handelen hvis bilen ikke fungerer så som blev lovet. Når jeg husker rigtig gjørde det min onkel for nogle år siden. Desværre havde jeg glemt hvad der var i vejen med bilen.

Jeg skal skynde mig, være på springet til postkontoret.
Vi snakkes ved, kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, mine venner!!

Som jeg kan kan læse har I haft (i det mindst Nullermand og Alex) en rigtig god tid!!!

Nullermand – måske var du meget stolt at du forstod mest (eller alt) af bidraget? Jeg ønskede, jeg kunne sige det fra mig....Men okay – selvfølgelig har du jo en privatlærer.

Alex – ja det er rigtig med ”Wandlung”. Man kan give en bil tilbage hvis den er ikke hvordan den loves. På torsdag har vi en samtale med en sagfører; vi talte allerede med hende i forvejen.

Ellers kan I være meget stolt på lille Gabilein!!!!
Søndags var den sidste time af NW-kursus. Det var nu 4 weekender med 10 timer (lidt mere da vi ikke kiggede på klokken ved hver undervisningen) og vi havde meget sjov og lærte virkelig meget. Og nu – hør nu alle her: vi lavede vores NW-Abzeichen fra Dt. Leichtathletikverband – 1 time Walking uden pause. Jeg synes det var ikke så svært, men vi var alligevel alle meget stolte!!!

Det var alt fra mig i dag.

Vi ses

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Gabi - Tillykke med succes! :mrgreen:

Jeg har travlt. Jeg skal stævne hen imod( :?: ) tidligere forældre (dagpleje).
Nu går det løs med papirnusseri-en/et. Jeg bliver vinde!

kh

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej og god morgen,
ups, hvor er I, en dag uden indlæg ?

Tillykke med NW-Abzeichen, Gabilein!! :wink:
Går du nu med medaljen rund i kontoret. :?: Neh, spøg til side (siger man der også på dansk?) det har du virklig vel gjort.

I går eftermiddags var jeg også lidt stolt over mig self. Jeg har lavet fire forskellinge slags kager. Min mand har fødselsdag i dag og traditionentro inviterer han til kaffe og kage på kontoret. Med lidt forsinkelsen er han nu på vejen til firmaet med fire duftene kager i bagagerummet.

Jeg self skal nu endelig sætte mig i gang, jeg er lidt toven i dag. Det var alt for sent i går aftes da vi gik i sengen.
Vi blev overrasket fra vores danske venner som var på forretningsrejse i Tyskland. De ringede til os og så var vi allesammen i restauranten og lige som altid fløj tiden afsted. Til sidst var det mig der skulle pynte kagen efter midnat. :wink: :roll: Men alt i alt var det en meget hyggeligt aften i Heidelbergs bykernen.

Slut for nu, jeg skal starte med mit arbejde.

Ha' det godt og kærlig hilsen fra mig
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

Ja – det kan I tro: jeg er meget stolt over min NW-Pin (???) Selvfølgelig viser jeg det til alle folk der vil se den – og alle andre også.
Nej! Spøg til side (Heide, jeg synes man siger sådan). Den meget lille Pin er nu på min jakke jeg har på hvis jeg løber. Nålen er virkelig meget lille – bare lidt større end de smilies på venstre siden.
I går aftes gik jeg henne til mine forældre mens månen kiggede ned. Det var utroligt fantastisk!!!

Heide – det er fint at I havde sådan en hyggelig aften men gode venner. Før var du så flittig at bage og derefter at pynte kagen.

Kan nogen af Jer måske anbefale en god opskrift for kålrabi – Gemüse eller Auflauf – lige meget. Sidste gang jeg lavede kålrabi fandt min mand den overhovedet ikke lækker. Så kigger jeg efter nye ideer.

Det var alt for nu

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

I skal ikke undre jer over at det er lidt stille her fra min side. Det er normalt, når jeg har fat i en bog der virkelig fanger mig. I øjeblikket læser jeg Richard Powers „Klang der Zeit“ - en vældig god bog. Det var pga fortvivelse at jeg begyndte med den - jeg havde bare slet ikke noget liggende på dansk....men nu er jeg også mere end tilfreds med det.

Hele dagen venter jeg på det tidspunkt, hvor jeg kan hygge mig på min sofa (stadig med min forkølelses-te som ikke hjælper og smager frygteligt) og læse videre. Men bogen er skrevet i en så lille skrift, at jeg desværre snart bliver træt. Det skyldes selvfølgelig skriften og den dårlige belysning i min stue - det har SLET ikke noget at gøre med, at mine øjne pga. alderen bliver værre... :mrgreen:

Nå, nu skal jeg læse videre nogle sider før jeg falder i søvn igen. Det er jo også temmeligt sent nu.
Ha´ det godt I kære,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
igen en morgenhilsen fra mig. :)

Gabi,
jeg har en opkrift med kålrabi som jeg har lavet mange gange. Mine familie er også ikke begejstret af kålrabi (???), men kan godt li’ denne mad. Måske passer den også til dig og din mand.
Selfølgelig er opskriften på tysk, så må du få den per PN. Velbekomme!

I dag skal jeg til begravelsen. En god bekendt, kun nogle år ældre som mig, døde sidste uge pga. hjerneblødning. Det var en trist overraskelse da jeg kom hjem fra Hamborg. Hun var meget sporty og levede meget sund. Så har hun ikke haft en gram for meget på ribbene, så sund og rask ud. Jeg var meget tankefuld i det sidste dage og være klar over hvor hurtig livet kan være forbi. :shock:
Det hele bliver mere trist, når jeg fortæller Jer, at denne familie har mistet sønnen for nogle år siden. Han forulykkede med motorcykelen kun 19 år gammel.
Jeg ville være heldig når begravelsen er overstået.

Nu skal jeg bringe mig på andere tanker, der er en masse arbejde på skrivebordet.

Vi ses!
Kærlig hilsen
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen!
Det var så den weekend...med to børn. Stadig i tilvænningsfasen, men det kommer sikkert.

Her har det været et møgvejr, regn, blæst og kulde, så tøserne var ikke til at drive udenfor. Nu er weekenden forbi, og det sødeste barn af dem allesammen ligger i min sng og snorker.

God nat, I kære.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

i aftes var jeg til dansk kursus og så læste vi om Janteloven, om Leonora Christine Ulfeldt og om Søren Kierkegaard. Pyha, det var svært...
Min lærer spurgte mig om jeg havde været væk, fordi han læste ikke noget fra mig i sproghjørnet.
Så giver jeg hellere et livstegn :oops: .
Jeg var ikke væk, men tiden flyver som altid og pc´en er ofte optaget af den store pige og når børnene er i seng er jeg som regel for træt for at skrive på dansk.

Heide, jeg håber at du har overstået begravelsen. Jeg kan godt sætte mig ind i hvordan du føler dig. Jeg har det altid meget svært med at komme ud af en rigtig dyb hul efter oplevelsen af døden i min nærmere omgivelser.
Jeg har brug for mange mange lys i denne mørke årstid....

Julen nærmer sig hurtig og børnene og jeg glæder mig allerede til adventstiden.
Næste uge begynder allerede julemarkeder og vi vil gerne besøge en, to eller tre :wink: .

Jeg skynder mig til badeværelse nu,
ønsker jer alle en god dag,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

også herfra bare et lille livstegn. Jeg troede ellers, min forkølelse var overstået, men så kom den tilbage med magt - ligesom Niels´. Det er nok den klassiske jojo-effekt...

Heide, din stakkels - så skete det igen. Håber du har klaret begravelsen og tænker ikke så meget over det hele. Men som jeg kender dig har du arbejde nok, det hjælper jo også i visse tilfælde til at komme på andre tanker.

Nicola, fint at høre noget fra dig. Adventstiden ser jeg også imod - den mørke årstid bliver så lidt festligere og mere udholdelig igen. Hvad med Ralf, er han stadig med i dit danskkursus? Det er længe siden jeg har læst noget fra (af?) ham.

Ellers ikke noget nyt herfra. Vi kan ikke finde en lejlighed til at køre til Lohals - det betyder, at jeg nok har dræbt mine georginer. Jeg fik dem jo ud af jorden sidste gang vi var der, men så glemte jeg dem i annekset, hvor jeg lagde dem til at tørre. Dér ligger de stadigvæk - helt uden frostbeskyttelse. Ligesom jeg glemte at pakke min Ceanothus ind i folie. Måske holder vejret to eller tre uger, ellers fryser den nok også ihjel! :oops:

Nok for nu, jeg skal hellere går i seng.
Kærlig hilsen,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Heide - det gør mig ondt med din bekendt. :(

Om os er alle ok. Rehnvejret er ikke så godt. :roll:

Nu kan komme sne eller?

kh

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

bare en lille hilsen fra min side.

Jeg er sygmeldt denne uge.

Var det dig, der sendte bacillerne til mig, Nullermand? Er det det, hvad man kalder computer-virus? :wink:

Heide, jeg håber du kunne godt klare begravelsen. Det gør mig meget ondt at høre sådan en trist hirstorie...

Hilsen

Gabi
lailadk

Beitrag von lailadk »

l,,
Zuletzt geändert von lailadk am 20.11.2008, 06:58, insgesamt 1-mal geändert.
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
har vaeret lidt vaek. Vi har haft meget at göre med vores hus. Nu har vi fäet os forhandlet os frem til. at vi kan isolere huset i vores tempo og uden at skulle braekke gulvet op. Jeg har haft 2 firmaer ude til at give tilbud pä forskellige opgaver. Men det ender nok med, at vi tager et dansk-polsk firma, der sparer man mange penge.
Vi har fäet en hund mere. Sä er vores ikke sä alene när jeg begynder at arbejde igen. Jeg skal love for, at der er gang i den hjemme hos os. De jager hinanden igennem hele huset og bagefter ligger de sammen i hundekurven og er bare de bedste venner. Men det laver meget skidt. Jeg er nödt til at göre rent hver dag!!
Heldigvis er vi ikke blevet forkölede endnu. Jeg sender en masse onsker om god bedring til alle jer der mätte have brug for det.
Mange hilsener fra Laila
Antworten