Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Basti85
Mitglied

Beitrag von Basti85 »

hej allesammen,

hej heide,
jeg glæder mig over mange spørgsmål og tak for den rettelse.
Jeg skrev ikke den rigtige navn i går :oops: Jeg mene GBK Vikar & JobService...
Vi har 20 elever hos berlitz og den er ikke so hård. Vi har meget sjov i kursus og godt lærer. Jeg syn det er meget vigtig.
hilsen basti
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Nu er jeg ikke her et par gange...........har I skrevet sååååååmange. :wink:

Vilmy - held og lykke med din flytning. Jeg ønsker dig det bedste. :D

Min datter har byggte et heksehus på honningkage. Det smager lækkert.
Nu har vi smykkte udenfor. I huset smykkede vi i siden to uger.

Har I alt julegaver?

kh

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen.
Sygdom her også...en ordinær vinterforkølelse, troro jeg, men meget irriterende. Så ingen julebagning her :oops: . Måske i næste uge.

Skal I have et par rettelser?
den rigtige navn :arrow: det rigtige nacn (et navn)
Jeg mene :arrow: jeg mener
Vi har 20 elever hos berlitz og den er ikke so hård.
:arrow: Vi er 20 elever hos Berlitz og det er ikke så hårdt.
Vi har meget sjov :arrow: Vi har det meget sjovt
godt lærer :arrow: og en god lærer (en lærer)
syn :arrow: synes

I har skrevet så mange :arrow: I har skrevet så meget.

Så, det var dagens ord; nu lægger jeg mig på sofaen og er syg.
Hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Hej mine venner!

Vilmy - god bedrig til dig!

Heldigvis har vi endnu lykke og er ikke så syn. :)

Krydse fingre for alle og mange hilsner

Grit :mrgreen:
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allsammen,
stadig nogen sne i Odenwald, men dagtemperaturer over frysepunktet.
I morges var jeg til stortinkøb med min veninde. Jeg har lovet at hjælpe hende med forberedelsen af hendes fødselsdagsfest på lørdag. Hun var jo blevet halvtres i begyndelsen af ugen.

Vilmy,
så er det vel nok en hårdnakket forkølese – god bedring. Er du sygemeldt, eller stadigvæk arbejdsgivervenlig? :wink:
Når jeg finder ingen „ekstra-overraskelser“ i postkassen ville jeg gerne pynte mit hus i morgen, ellers skal jeg først ved skrivebordet igen.

Grit,
tillykke med honnigkagehuset. :wink: Det mener jeg alvorlig. Vi har nemlig prøvet at lave ét for nogle år siden da min datter var lille. Men jeg tror, at vi gjorde noget forkert. Dejen var meget fedtet og klistrede på arbejdspladen og hænderne, ingen chance at danne et honnigkagehus. :shock:
Med nød og næppe har vi så lavet en stor honningkage (bagt i bageformen), penselt med schokolade og pyntet med mange smarties og vingummibamse. Datteren var heldig og tilfreds, men jeg har ikke forledt hende igen. :wink:

Ellers ikke noget nyt herfra.
Vi snakkes ved.
Kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied

Heide - Det var bestemt lystig. :mrgreen:

Nå vi har en et honnigkagehus købt ved Aldi. :wink:

Det var alligevel mange arbejde.

Nu har vi ingen sne. Det tør. :( MEN i weekenden kommer igen sneen.

kh

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, I kære,

god bedring til alle i sygestuen!!!

Grit - jeg synes også I har godt klaret det med heksehuset. Indtil nu hørte jeg mere historier om dette heksehuse som heide fortalte.

Kathi - du har PN.

Her regner det. I morgen vil jeg hente julepynten frem. Så pakker jeg mine snemænd ud (som yngler sig hvert år....) og mine lysetårn kom i kassen.

På gården har vi vores kæmpestor blomsterskal, der sætter vi juletræet ind i morgen eller overmorgen. I lejligheden har vi ikke noget (nogen??) træ.

Hilsen

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære -

det er længe siden jeg har skrevet her. Det var ligesom Heide sagde det: anden omgang af forkølelsen var meget værre end den første. Jeg havde først ingen tid til at blive syg, havde for meget arbejde at gøre - og så skulle jeg altså betale regningen derefter. Det gjorde jeg - men nu er det hele næsten overstået.

Basti - er det ikke meget dyrt at lære dansk hos Berlitz? Det syntes jeg i hvert fald. Men de er nok gode - ellers ville dit dansk ikke være så godt efter bare nogle ugers undervisning! Jeg har jo ikke været til noget som helst kursus, jeg har bare begyndt med at læse danske bøger for nogle år siden og så gik jeg frem til at vove mit første indlæg her i forummet. Så fik jeg hjælp her, især fra Berndt og Vilmy, og lærte lidt mere om grammatikken osv.

Er I klar over, at november er næsten forbi? Så er det værste af vinteren overstået. Nu kommer juletiden og så går det opad igen. Jeg skal dog ikke pynte for jul så meget her - det meste af pynten bliver jo alligevel til legetøj for min legesyg kat, især når det drejer sig om noget grønt. Og med levende lys skal jeg desværre også være forsigtig, det er nemlig lige det katten tænker når de blusser - at de er levende, altså skal de fanges!!

Gabi, et juletræ har vi heller ikke i huset siden vi har kat, men når vi er i Lohals igen hen over jul skal vi prøve det i år. Pynten bliver nok af strå, træ og papir - og glaskuglerne bliver trygt i kassen oppe på loftet! Så får vi at se hvor tit træet skal rettes op igen..... :mrgreen:

Nok for i aften,
god nat og god weekend,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Nullermand,
ha ha, det værste af vinteren er overstået :( Nej, i mine øjene er der januar og februar. :wink:
Fint at du har det bedre nu.

Gabi,
nu jeg skal grine, har nemlig lige læst at I har en kæmpestor blomsterkål på gården .... :oops: :wink: :mrgreen:
(Heldigvis kunne jeg undertrykke mine smarte rettelser :oops: :oops: )

Jeg ønsker jer alle en god weenkend
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Heide -

næ næ...i januar bliver dagene jo allerede længere igen. Og man kan glæde sig på trollnødden (vilmy være tak), vintergækkerne og krokusserne igen. Næ du, novembermåneden er den værste, eller som jeg læste det for nylig: „Man sollte den November verschreibungspflichtig machen - als depressionserzeugendes Mittel.“ Det passer godt, synes jeg. Heldigvis tog jeg ikke den pille, men alligevel.... :roll:

Kh
Nullermand

NB: Hvad med næste uge? Kommer du til Hamborg?
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
før jeg tager afsted en lille hilsen fra mig. Vi har igen en af de fineste novemberdage man kan forstille sig. Lyseblå himmel og solskin siden tidlig i morges. Dagtemperaturer er omkring frysepunktet. Min mand er ude i haven, han vil gøre det sidste i orden før vinteren mit sne kommer igen.

Jeg selv skal til min veninde. Efter mit forslag ville hun række forskællinge slags små-smørrebrødstykker til champagner og som velkomsthilsen i aften. Det er vist en masse arbejde, men gør også meget sjov når man ikke stå alene i køkkenet. Rundt regnet skal vi lave mellem 200 und 250 stykker :wink:
Ida Davidsen ville sikket blive forbavset. :P :mrgreen:

Nullermand,
ja, jeg er i byen næste uge. Alt er som sædvanlig, meget arbejde - alt for lidt tid (måske mandag aften). Men du kan godt ringe til mig, best mandag eftermiddags, desværre kan jeg ikke planlægge før :roll: .
... og forresten, november er den beste hygge-måned om året :wink: :mrgreen: - l

Vi snakkes ved,
kh, Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

i morgen skal jeg til arbejdet igen, men Dirk er "erfolgreich angesteckt" - nu er det ham, der ligger på sofaen med en meget stærk forkølelse!

Nullermand og heide,
jeg synes også at januar og februar er wintermåneder. Selv om dagene bliver længere igen, er det dog den tid af året, hvor det er "nichts halbes und nichts ganzes": dagene er stadig ret mørke, man har hverken julefølelse eller følelse at foråret kommer snart. I novembermåned glæder jeg mig allerede på julepynten på gaden, i havene eller vinduerne.

heide - hihi kæmpestor blomsterkål. Måske skulle vi skrive en ordbog med alle denne forkerte ord eller slåfejl (herrligt!!!!!)

heide, Nicola, Vilmy og Nullermand - I har PM

Det var nu alt for i dag.

God bedring til alle, der er endnu ikke rask igen

Hilsen

Gabi
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej

Jeg har længe ikke skrivet her. Velkommen til Kathi og Basti.

Jeg tænker også, november er den dårligste måned af årets, den skulle afskaffes. Eller man skulle være rig og rejse til New Zealand hver år fra november til februar. Her var der regn i går hele dagen, i dag hele eftermiddagen. Der blev mørkt ved halv fire tiden.

Desuden har jeg stress ved arbejdet. Alt i alt ville jeg gerne enten har nogle måneder vintersøvn eller nogle måneder ferie på sydhalvkuglen, men hvad jeg har er meget utilfredstillende arbejde i den friesiske vinter. I sommeren er det meget pænt at leve i Ostfriesland, men vinterne her kunne næsten ikke være værre.

Er der noget dejligt, jeg kan skrive om? Næste weekend vil jeg besøge venner i Wendland. Det bliver også stress, fordi jeg egentlig ikke har tid til det, men jeg glæder mig til det.

Hilsen, Alex
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

tak for dine mails, Gabi. Du har godt nok styr på din have. Respekt!

Intet nyt herfra, syg på 11. døgn. Det her er ikke sjovt mere! Jeg skulel være færdig med min medicin i morgen aften, og jeg trænger til det, idet jeg reagerer allergisk overfor medicinen. Er dog almindelige bivirkninger, og det er ikke meget at lave.

Håber I har det godt i denne søde juletid, hvor jeg bagte ca 95 pølsehorn i dag.

Hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

Ja, Alex – skal vi rejse hen til New Zealand? Eller hvad med Tasmanien? Gid bare det er ikke for varmt der...
Det er virkelig hurtig mørk om eftermiddagen, allerede kl. 4 siger folk ”god aften”...

Vilmy – tak for roserne. Men haven ser ikke altid ordentlig ud. Og en hel dag havearbejde laver jo min mand.
Tak for at bage pølsehorn – 5 til mig og resten kan du gerne beholde. Jeg kunne indtil nu klare at prøve opskriften.

Øv øv – da jeg gik til arbejdet i går (efter 2 uges sygdom) fandt jeg først en aktstykker (kan man sige sådan – eine Akte?). Den var den jeg havde efterladt den mandag (17.11.) jeg gik til lægen.
Desuden har min søde kollega sandsyligvis ikke min telefon umgeleitet på hans telefon. Så havde jeg i går og i dag nogle meget utilfredse personer på røret (Ihr Beamten tut doch eh nichts den ganzen Tag – wobei ich dann erstmal betone, dass ich Angestellte bin!!!!)

I posten var der et brev hvor manden skrev: Jeg ringer nu i 2 uger og der var aldrig nogen, der svarede...

GRRRRRR

Ellers var jeg til tandlægen efter arbejdet; jeg skal få en krone næste uge. Så har jeg nu en Provisorium.

Hilsen for i dag

Gabi
Antworten