Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej og god morgen allsammen,
vi har tåget siden tre dage, alt er pakket ind i hvid. Jeg kan ikke se huserne, som ligger på skråningen (Hang?) ved den anden side af vores lille landsby.

Nullermand,
stegetiden af barberieandebryst retter sig selfølgelig efter vægten og tykke af kødet. For det meste har jeg stykker med ca. 400 g. Fjern alt overflødigt fedt eller skind, der hænger ud over kanten af kødet, rids i et rombemønster ind til kødet og læg det i marinaden. Kødet skal marineres, som jeg har skrevet før.
Stegetiden i bageovn ca. en halv time, temp. omkring 180 – 190 grader. Lige derefter grilltiden ca. 5 minuter, på den måde er kødet lidt rosa indeni. Hvis I vil hellere har det gennemstegt, så der stegetiden længere.
Men alt hvad jeg har skrevet om stegetiden er uden garanti. :mrgreen: :mrgreen: Jeg selv er stadig lidt usikker :oops: , derfor prøver jeg indimellm – Drucktest ! :wink:

Nu skal jeg skynde mig til posten og skal også bringe nogle julegaver til vores handelspartner.
Håber at der er ikke så meget post etc. i postboksen. :roll:

Vi snakkes ved.
Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen.
Så, jeg har sendt opskrifterne ud nu. Håber I kan læse den. Jeg har min lamineret (jeg har også bogen, men bruger den lamineret for ikke at efterlade pletter på opskriften).

Tøsen er væk næsten 8 dage i træk, så jeg er i hvert fald ikke i julehumør lige nu. Skal nok komme, men jeg havde ldit ondt af mig selv i dag.

Heide, tåge, øv. Det ser godt ud i et par timer, men når man ikek kan se husene på den anden skråning i flere dage, holder det op, at være sjovt. Det er også det vejr, jeg husker fra min tid i Konstanz.

I dag er min sidste arbejdsdag og jeg skal lige til at købe et par gaver, inden jeg er helt klar til jul.

Nullermand, det med klejnerne afskrææker mig også. derfor koger jeg dem ikke selv; et par klejner fra naboer eller familien siger jeg ikke nej til, men større mængder eller stegeosen derfra vil jeg ikke have i huset.

Jeg tror jeg ved hvad vi får i julen: fisk eller hestebøf med stiltonsauce :wink: . Skal bare være heldig og få fat i hestebøf i dag. Vi er kun to, og så behøver det virkelig ikke at være traditionel julemad.

Hyg jer!
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej fra mig!

Jeg har også pakkte ind gaverne. To kommer nok, det håber jeg.
Nå så stråler igen børneøjnen til juleaften. Jeg glæder mig meget på den.

Vilmy din ans vil jeg prøve. Jeg håber det fungere.

Så nu har I det godt.

kh

Grit :mrgreen:
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Vilmy,
tusind tak for opskriften.
Neh, neh hestebøf har jeg ikke spist indtil nu og jeg føler absolut ingen trang til det. Bortset fra det ville datteren hænge mig op i vort valnøddetræ :wink: :mrgreen: :mrgreen: når hesten stege i panden. :wink:
Det er virklig en lang tid til dig uden din tøs. Vær ikke så bedrøvet, tiden går dog så hurtig, men jeg kan godt sætte mig ind i hvordan du føler dig.

Vi skrives ved.
Hilsen herfra
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Heide,

det er derfor jeg laver hest i julen, når hun ikke er der. Hun rider jo også. Men jeg har bsolut ingen problemer med hestebøf :wink: .

Jeg er ved at rydde op i datterens film; gud, hvad har det barn mange film!

Vi skrives ved.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

tak for opskrifterne igen. Vilmy, din kollega har ret: svigerinderne skal også lave noget og når det hele sker hos igen kan vi jo i det mindste more os med lidt fælles madlavning. :D

Jeg fik tilfældigvis en tredje opskrift til juleand i dag: Niels kom hjem med en kogebog han fik foræret af en kollega (kollegaen stod delvis for fotografering af bogens billeder). Vilmy, Du kender måske bogen - „Killes krydderier“ af Kille Enna. Meget spændende og ganske anderledes end andre bøger af den slags.

Ellers opdaterede jeg Firefox i aften, fordi jeg flere gange blev henvist af programmet, at jeg skulle gøre det. Skid idé!! Den nye version kører åbenbart ikke på min „gammel“ computer - den er næsten 6 år gammel. Men da den nye version automatisk erstatter den ældre, ja... så sad jeg her pludselig uden browser. Godt jeg fandt en gammel Safari, så er jeg nu altså ved at hente en ældre version af Firefox fra nettet. Men alligevel meget ærgerligt, favoritterne og det hele er nu også væk...grrrr. :?

Vi tager først i morgen til Danmark, skal lige have en omgang hos frisøren før. Og den sidste gave jeg mangler skal hentes hos boghandleren, den skulle nemlig bestilles og kommer først i morgen tidligt.

Niels og jeg giver traditionelt ingen gaver til hinanden (vi forærer os selv et stykke sommerhus hvert år). Men jeg fik at vide i aften, at katten åbenbart har sendt en sms til Niels, hemmelig med min mobiltelefon. Han skal købe en bestemt bog til mig, står der i sms´en, den vil katten gerne forære mig til jul. :mrgreen:

Sådan - mens jeg skrev det her blev Safari færdig med at hente Firefox. Nu skal vi se, om dén version virker............

.........jaaa, det gør den!!! Og ved I hvad: favoritterne er der allesammen gemt alligevel. Mærkeligt, måske var der en cache som ikke blev slettet. Hurra!

Og nu er det nok for i dag, jeg pakker nu mine ting og sager, også den nye kogebog, og i morgen melder jeg mig så fra Langeland. Nej hvor jeg glæder mig at komme af sted...3 (læs igen: TRE!!!) ugers ferie. :D

Vi ses i morgen,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
kun nogle linjer fra mig. Jeg skal lige klæde mig for i aften. Vi vil gå til jazzkoncerten, som bleve arrangeret af datterens saxofonlærer. Det er altid meget morsomt, når der spiller nogle i en bigband eller band der man kender.

Efter nogle dage i træk med tåget har vi haft forårsvejr i dag, helt tosset.
Men det var også godt, så kunne vi stable træet og gøre nogle små ting klar omkring huset.

Nullermand,
håber du kom godt hjem til Lohals. Jeg kan godt huske, at du har meget travlt hver jul. Men ta’ det rolig og nyd din tid i Lohals. Hvorfor inviterer du ikke til “Køkkenparty” om Julen. :P Det er imellemtiden helt populær og man skal betale temlig meget når man ville deltage i sådan handlingen i Stjerne-Restauranter :wink: :mrgreen: :mrgreen: . Og hvis jeg husker rigtig, dejer sig det jo om et „Særklassehus“ deroppe i Lohals, eller ej ? :wink:

Ups, nu skal jeg skynde mig, tiden flyer afsted.
Ha’ en hyggelig aften, I kære
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej.

Ja, Kille Enna kender jeg også. Har dog kun en enkel bog af hende. Sommermad, tror jeg.

Ja, Heide, det er sjovt at kende folk, der spiller for en. Det er nu ikke så eksotisk for mig, idet jeg har arbejdet indenfor branchen som oversætter i snart 20 år. Jeg lægger ikke mærke til det, men i sommers var vi til festival, og så blev jeg spurgt af kæresten, hvordan det er, hvis man kender halvdelen af musikerne på scenen privat. Tja, hvordan er det? Helt normalt. Man har flere mennekser at hilse på, og er mere mistroisk for folk, der vil snakke med en, bare fordi de har set en tale med en "kendt".

Jeg er ellers klar til julen, men oplever i disse dage, hvord ondt det gør ikke at kunen være sammen med tøsen i julen. I går brugte jeg størstedelen af dagen med at have ondt af mig selv. Ikke engang et julekort af en bekendt, hvori det stod, at hans kones uhelbredelige sygdom var ved at bryde ud igen, kunne få mig til at se fornuften og tage mig sammen. Na, men julen skal overstås, og den ene dag før efter julen, jeg er sammen med tøsen, skal nydes.

Så, hyg jer i weekenden.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

er ankommet i Lohals for nogle timer siden. Hentede straks efter aftensmaden min computer ud af skabet og - ingenting! Den var fuldstændig brudt sammen, ikke noget at gøre. Så skulle jeg installere systemet og det hele på ny (er slet ikke færdig med det!) men nu virker i det mindste internettet igen. Derfor bare en lille hilsen herfra.

Vejret er mærkeligt: det stormer ad helvede til, mest fra nord, men samtidig er det med 8 graders varme usædvanlig lunt. Jeg er spændt på, hvordan haven vil se ud i daglyset - måske er vi så heldige som for to år siden, hvor en storm fra nord havde blæst løvet ud af haven og ind til skoven. Men måske er vi også så uheldige at finde nogle knækkede træer og busker....hvem ved?!

I hvert fald ærgerligt, at jeg nu igen oplever TTT (die Tage der toten Technik - erst in Hamburg und jetzt hier). Niels er ved at blive træt af det og insisterer i at købe en ny MacBook til mig. Men sådan en er forfærdelig dyr - jeg skal nok berolige ham og bringe ham på andre tanker. Vi har slet ikke råd til sådan noget.

I morgen skal jeg downloade en hel masse, som gik tabt i dag, så jeg ved ikke om jeg får tid til at kigge ind. Men selv når det går helt galt med den her computer så skal jeg nok melde mig før jul, vi har jo også Niels´ bærbare firmacomputer med.

Sov nu godt, I kære.
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej, god morgen allesammen,
søndag morgen, men vi var meget tidlig. Min mand er allerede på vejen nordpå. Han skal henter mine forældre og besøge sin far og mor. Det var egentlig min tur, men jeg har stadig at gør noget herhjemme.

Vilmy, det var lige så som du har skrevet - koncerten var et mødested. Men frem for alt var musikken særklasse; mange fremragende saxofonsoli jeg kan særlig godt li.
Jeg forstår dig så godt. Min datter er jo allerede voksen men jeg kan ikke forstille mig julen uden hende. I lige sådan en situation ville jeg gå lange ture over markerne eller i dit tilfælde køre ud til stranden. Desværre kan jeg ikke trøste dig med noget andet. :(

Stakkels Nullermand,
jeg er heldig hver dag når min computer køre op uden problemer. Jeg har jo også en, den er imellemtiden lidt gammel. Men jeg har ikke lyst at købe en ny - never change the winning team! Håber du kan klare det snart og at det tager ikke så megt tid fra jeres fælles fritiden.

Nu skal jeg tilbage til mit arbeje ellers driver dagen væk. :wink:

Tænd det fjerde lys i adventskrandsen og hyg jer

Hilsen, Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

Jeg skal bare til arbejdet i morgen og overmorgen – Hurra!!!
Og jeg kan fortælle Jer noget rigtig godt: I morgen får jeg en reol!!!! Det er ikke bare en normal reol, eller en aktenreol. Lige nu har vi på kontoret en på den side min kollega sidder.
Nu får jeg en egen reol, fordi – hør nu godt her – vi (hellere sagt jeg!) deler vores akter. I 2003 har vi fået såkaldt Serviceeinheiten. Det betyder vi har ikke mere Geschäftsstelle (en der svarer telefonen, sorterer post, taler med vores publikum – som vi kalder vores kunder) og en, der skriver breve, beslutninger og kendelser. Enhver skal lave alt.
Desværre fungerede det ikke med kollegaen jeg har. Han er en ”Beamter der alten Schule” og gjorde slet ikke noget af den skriveri-del. I løbet af tiden lavede han mindre og mindre – jeg havde alle skriveriarbejde, når publikum kiggede ind kiggede han ikke en gang op mere, jeg protokollerede. Og da på alle mine skrivelser automatisk er mit telefonnummer, havde han kun få opringninger. Men han arbejder hele dagen!! Jeg ved ikke direkte hvad han laver der! Han kommer og begynder straks med at arbejde – og går det virkelig hele dagen!!!! Jeg kan ikke forstår hvordan man kan opholde sig med posten og Neueintragungen 8 timer og mere per dag!!!

Næste år får jeg en opgave mere. Det betyder jeg skal arbejde forskellige timer i et andet værelse.Så sagde jeg fredags: kammerat – jeg får en opgave mere. Jeg vil gerne se min dags arbejde direkte foran mig. Jeg må plane dagen med min arbejde her og arbejde der. Vi deler ALT.
Han sagde bare noget som ”mpf” og jeg synes ikke, at han tager det for alvorligt og har realiseret hvad det betyder for ham.

Da han har fri på mandag og tirsdag kan jeg godt sortere vores akter. Og det er ikke bare mig, der har alt den skidt med Bewährungs- und Vollstreckungseinleitungen, som er den mest uelsket arbejde....

Så I kan se – I hvert fald kommer jeg godt derfra. Jeg glæder mig rigtig på i morgen!!!

Vilmy – julestemningen kommer straks hvis tøsen er tilbage!!!!

Nullermand – det lydder som om dur har virkelig meget travl på juleaften. Kan ikke møde hele familien og hver bringer noget at spise med? Må det virkelig være en stor mad for alle? Hvad med at lave en dejlig buffet? I må bare snakke om hvem der bringer hvad.

Hilsen

Gabi

[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/xmas/d062.gif[/img]
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen.

computeren virker stadig, men for at etablere den som før mangler der endnu software der ligger i Hamborg på cd-rom.

Jeg spiste mine første klejner i dag. Vi var over hos Karl og Ruth med en lille gave, de havde besøg så vi ville ikke blive og forstyrre. Men i det mindste skulle vi altså tage en pose frisk kogte klejner med hjem. Hmm...de smager ganske godt, men jeg er nu ikke helt vild med dem, så nu ved jeg ikke om jeg selv skal prøve det eller ej.

I morgen tager vi til Kerteminde for at se efter gravstedet. Min svigermors daværende nabo har sikkert pyntet lidt derude - det plejer hun at gøre da hun ved, at vi bor så langt væk. Men så skal hun altså også få en lille julegave for det.. Og så findes der en udmærket forretning for bådudstyr deroppe - måske finder vi dér en julegave til Olivia. :wink:

Vi har fældet vort juletræ for dette år i dag. Godt at man bare skal gå ud i haven (hvor der i øvrigt alt befinder sig godt efter stormen) for at vælge eet. Træet stod for tæt mellem to andre, så det skulle væk alligevel.

Det var så årets korteste dag i dag, fra nu af går det opad!!! Kan I lugte foråret? Jeg kan! :mrgreen: Og Vilmy: troldnødden viser de første bittesmå gule prikker! :D

Gabi, det skal nok gå med julen - een bror samt kone har meldt afbudt i dag, så bliver vi kun 4, måske 5 hvis Niels´niece kommer. Nu hvor det hele er planlagt virker det slet ikke så uoverkommeligt.
Jeg håber din nye reol virker på den måde du tænker det - så skal din kollega nok få sit livs største chok når han pludselig opdager, at han skal faktisk bestillle noget for de penge, han får! :mrgreen:

Ikke mere for i dag,
hyg jeg,
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det var en dejlig tur i dag (selvom et besøg på en kirkegård i sig selv er jo nu ikke noget dejligt). Min svigermors daværende genbo fik sin gave - men så skete der noget, der ikke var så godt.

Vi havde ringet ved døren til hendes hus men ingen åbnede. Lige da vi besluttete at prøve det en gang til lidt senere åbnede hun så en portgennemføring i husets anden ende, for at lukke en veninde samt bil ud. Veninden kørte væk og vi stod så foran porten, overrakte en flaske rødvin m.m. og snakkede lidt. Pludselig kom et kraftigt vindstød og bankede begge portens meget solide træfløj i ryggen af hende. Den stakkels blev katapulteret ud på gaden hvor hun rutschede næsten over til det andet fortov. Gudskelov kom der ingen bil i det øjeblik - men det kunne var gået rigtig galt! Mærkelig nok gik vinflasken ikke i stykker efter sin flyvetur og i første omgang kunne genboen heller ikke beklage nogen skader. Hun var bare meget rystet. Da vi ringede til hende i aften havde hun dog smerter, måske kom et ribben til skade.

I morgen skal juletræt pyntes og jeg vil lave kransekager. Det bliver altså til en rigtig julehygge-dag.

Så meget for i dag,
kærlige hilsner
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

træet er pyntet, men ser dog lidt nøgen ud. Vi har hidtil ikke haft så stort et træ, derfor har vi ikke så meget heroppe at pynte med. Vi løste problemet delvis med at stille træet i et hjørne, så skulle der ikke pyntes på bagsiden. :mrgreen:

Kransekagerne er også færdige - og vi morede os meget med glaseringen. Man skal nok have et eller andet fidus, en slags sprøjte eller lignende, men vi måtte nøjes med en teske. Glaseringen ser nu ikke så elegant ud, men det er jo smagen, det kommer an på. Og de smager altså vidunderligt!

Så: nu ønskes I alle en dejlig og glædelig jul. Hyg jer, slap af og nyd livet.
kærlige hilsner,
Nullermand
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
allesammen,
jeg önsker alle en rigtig god jul og et godt nytär.
Mange venlige julehilsener fra Laila
Antworten