Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej mine kære venner,

træet er pyntet og står i fuldt glans.
Kagerne til datteren fødselsdag er lavet og aftennsmad står parat i kælderen - så venter vi på julenmanden :wink:
Men traditionelt kommer den først når vi er tilbage fra kirken. :wink:

Så ønsker jeg Jer glædelig jul og tre dejlige dage i træk med jeres familie og venner.
Kærlige hilsener
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God jul også herfra.

Heide, din pakke kom til tiden, og ligger nu under træet og venter på prinsessens hjemkomst den 27. Indtil da bliver det stille herhjemme. Du skal i hvert fald have tak for at tænke på os.

Det samme gælder jer andre, der har sendt julehilsener eller julekort til os. Vi var ikke så aktive i år. Jeg har julet med prinsessen, men ikke noget ud-af huset, mere hjemlig hygge.

Nullermand, så ved du da, hvad du kan ønske dig i fødselsdagsgave...julepynt og en glasursprøjte :D . Især julepynten kan man komme billigt til nu om dage.

Håber alt går godt for jer, hvorend I er.

vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Jeg ønsker jer alle en glædelig jul!

Alt er stadigvæk stille omkring mig. Børnene sover.
I går efter kaffe hos min far gik vi allesammen til kirken og havde derefter en dejlig aften sammen med min far og min bror her hos os.
Vi spiste ikke en store jule-mad, kun lidt baguette.
I dag skal vi til middag til min far.

På lørdag skal det endelig gå nordpå.
Hvad er jeg glad for det!!!
Nogle dage på Stevns, jeg trænger til ro og havet.
Og selvfølgelig til Steen :wink: .

Jeg ønsker jer alle dejlige jule dage!
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære
I går skaffede jeg ikke mere at sende julehilser til Jer alle!!!

Så kommer de først i dag – glædelig jul til Jer og Jeres familier

Nullermand - Reolen (bedre sagte 2 reoler) står der nu bag efter mig på kontoret, akter er delt – og tænkt dig: alle kollegaerne derkom forbi, sagde det samme som dig ”Øv øv, nu skal jo rigtig ARBEJDE, ui – første gang han ville har FORTJENT hans penge.”
Das lass ich jetzt mal so im Raume stehen. Hihihi – eller hohoho som man sige denne dage…

Ha’ en god juletid, I alle!!!!

Knus og varme tanker

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

Jeg ønsker jer også nok en hyggeligt juleaftentid og håber at I har fået smuk gaverne.

Fra min danske veninde har jeg fået en julehjerte(glas). Det var en rigtig deijlig julegave.

Nå nu har I det godt!

kh

Grit :mrgreen:
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
Julen er overstået og forskellinge andere fester står allerede for døren. Det er en halvtres fødselsdag som skal fejres i morgen, derefter Nytårsaften og til sidst en invitation i Palazzo-Varieté. Jeg tror efter så meget mad og drikke skal jeg tabe mig nogle uger i træk. :oops: :mrgreen:

Datteren var hjemme siden Juleaften og da hun ville starte sin gammel bil i morges gik det ikke. Så tog hun min og derfor var jeg knyttet i huset for hele dagen. Det var ikke så dårligt! Efter en-uges-besøg af mine forældre var der jo meget at gøre her hjemme.
Jeg skal dog opløse at det var ikke måren som altid som gjorde sig af med bilen! Nej, der var noget i vejen med batterien. Jeg tror, vi skal købe en ny i morgen.

Vilmy,
håber at din triste tid uden tøsen er allerede forbi!

Nullermand,
hvordan gik det med svigerinder i køkkenet, gik alt efter planen?

Grit,
jeg har også fået en gave af glas, tre lysetage - med forskellinge højde (verschieden hoch, als Set).

Det var meget roligt her i det sidste dage. Håber I har det godt ligegyldigt hvor I er nord- eller sydpå

Hilsen, Heide
Dänemarkfans
Mitglied

Hej!

Heide - nå det er en original gave. min er bare en hjerte, men meget smukt.
Er dine også mørke rødt og hvid?

kh

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

ja, nu er det hele overstået. Men hyggeligt var det, såvel den tyske som den danske del af julen. Jeg var godt forberedt mht. til madlavning og julebageri, så var det også stressfrit dengang. Alt smagde godt, men alligevel har jeg bestemt mig, at det IKKE skal være and næste gang - jeg synes tiden er inde for at min danske familie skal vænnes til lidt afveksling!! En del af familien havde jo meldt afbud, så var det også lettere for mig at følge konversationen og jeg kunne endda bidrage lidt til den. Ja - det var så det! Nu kommer Nytår, det holder vi stille og roligt, som sædvanligt bevæbnet med haveslangerne for at beskytte vores stråtag mod raketterne.

Jeg synes (som altid) at tiden går for stærkt - hvor er julen 2008 henne? Hvor er hele året henne? Nå - det skal man hellere ikke tænke over. Vi fik en masse blomsterløj fra mine forældre - så nu skal foråret planlægges!!! Nu kommer frosten, så vi skal skynde os, i morgen skal de ind i jorden.

Men det var en anden gave, jeg mest glædede mig over: min mor havde lavet en kopie af en del af min mormors dagbog (hun døde for mange år siden). De sider jeg på den måde fik at læse beskriver helt nøjagtgt, hvordan julefesten 1958 foregik, hvad de spiste, hvad børnene (derunder altså min dengang 14-årige mor) fik som julegave, hvilken slægtninge var inviteret og hvad det snakkede om. Dertil havde min mor samlet en hel del fotografier fra lige det år, så man rigtig godt kan forestille sig, hvordan familien så ud netop dengang. Det var en meget sød idé, synes jeg.

Men nok for nu, Lisbeth og Mikael venter :wink:
hav det godt, allesammen,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Nullermand - det er en deijlig gave fra din mor. Jeg kunner også gammel tiden. Desværre har min mor ikke mere boger osv. Hun fortæller meget over denne tid. :D

Ja du har ret, hvor er 2008 hen. Nu har vi snart 2009 og vi håber på en god 2009. Det 2009 hvad bringer til os. :wink:
Vi holder nytårsaften også roligt. Min mand vil noget knalde, men det var alt.

Og hvad med jer?

kh

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Oh, Grit, jeg håber din mand vil bruge tid på nytårskrut...om han vil knalde nogen vil jeg alllerhelst ikke vide (at knalde er et uvenligt eller groft ord for at have samleje/sex).

Det lyder godt med alle de fine gaver. Her var der gaver i flere dage, da vi ikke så hele familien på en gang. Tøsen er hjemme igen, og vi har flyttekasser over hele huset. Nu skal vi omarrangere og tømme & fylde skabe igen.

2008 var bedre end 2007, men sikkert ikke noget, som vil fremstå i min erindring i mange år, på nær et par undtagelser. Så jeg går i 2009 med et lyst sind.

Et særligt tak til Heide, som vakte stor glæde ved at sende tasken.

Vi skrives ved,
vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 30.12.2008, 21:47, insgesamt 1-mal geändert.
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Vilmy - :mrgreen: :wink: :mrgreen: :wink:Jeg skal skraldgrine.
Oh jeg er trampe i klaveret. :mrgreen:

Nå hvad hedder det på dansk?

Vi ses!

kh

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
du er jokket i spinaten. :P

Håber du er glad for dit hjerte, og Heide for sine lysestager.

Hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

Jeres indlæg læser jeg senere. Jeg bliver afhentet om ca. 10 minutter, men vil gerne øsnker Jer alle et godt og lykkebringende godt nyt år!!!

[img]http://www.cosgan.de/images/midi/musik/k015.gif[/img]

Gabi

VI SES!!!!!!!!!!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
tilbageblikkende kan jeg sagde, at 2008 var meget bedre end 2007, men det var også et år uden særlige lyspunkter. Selvfølgelig bliver i erindringen at datteren er flyttet i 2008 i egen lejlighed. Men det er jo ikke dårligt, hun klarer sig godt og føler sig vel. Og moren er helt tilfreds igen. :wink:

Vilmy,
næppe tøsen er hjem igen, så lyder dine indlæg muntere. Håber at tasken er ikke for stor til den lille tøs.

Vi er den første gang kun på to personer om Nytårsaften. Efter så mange livlige dage med familien og lange køreture nordpå er vi ikke interesseret i en fest til. I aften spiser vi i restauranten og hygge os derefter herhjemme med lidt champagner og varmen fra kakkelovn. :)

Nu vil jeg slutte med at ønske Jer et rigtig godt nytår og tusind tak for alle jeres morsomme og hyggelige indlæg – håber det vil fortsætte i 2009 !

Kærlig hilsen og knus
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,

tøsen er ved at være 120 cm, så den er okay for hende (som transport for Schleich dyr).

Ja, jeg ved det godt, når tøsen ikke er hos mig, er min stemning meget mørkere. Der er ikke meget, der kan opmuntre mig, når je gmå undvære hende--personligt kan jeg slet ikke forstå forældre, der nyder at have fri fra børn. Det er okay at gå i biografen eller i teatret, når hun passes af bedste, men ellers vil jeg helst ikke undvære hende bare en enkel dag. Jeg gør det dog, da jeg ved, at hun også har brug for sin far.

I aften er vi sammen, og min stemning er tilsvarende godt. Vi skal være sammen med venner, så jeg har tilbragt dagen med madlavning.

Så, godt nytår!
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten