Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
er I alle sund og rask igen her i hjørnet?

Mellem 10 og 15 cm hvide pragt udenfor, blå himmel og solskin. Det ser vidunderlig ud, men jeg vil ikke har det. Jeg ville være helt tilfreds med sådant et vejr, men uden sne :wink: :mrgreen:

Jeg har det ikke haft bedre end Nullermand under tilbagerejsen fra Hamborg. Kun lidt fra mig havde en flok skoleeleve, omkring 16-17 år gammel, slået sig ned. Jeg tror, at der var en hel klasse på klassenfart, spred ud på forskellinge vogne. Picnicen bestød af en masse slik og chips. Når læreren var ikke i sigte, blev det skylt ned med en eller den anden flaske øl, som gik rundt omkring.
Eleverne var ikke oprørsk, de talte kun høj og lo højlyd. På denne måde har de haft en morsom rejse, men jeg kunne ikke koncentrere mig på min bog.

Manden arbejder ned i kælderen i dag, laver nye reoler til spisekælderen og perfektionere :mrgreen: :roll: sit hobbyrum. Det betyder igen en weekend med savspåner og larme i huset, grrrr....

Laila,
tillykke med omstillingen, nu lyder dit indlæg ikke kun perfekt, nu ser det også dansk ud :wink:

Ellers noget nyt fra herfra. Så bliver det kun at ønske jer en god weekend.
Kærlig hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

jeg håber I genkender mig????

Jeg var sygmeldt i 3 uger nu, var for doven at skrive her (kunne hverken tænke på tysk eller på dansk) – havde ikke en gang rigtig lyst til at håndarbejde!!! Det er en virkelig meget meget dårlig tegn!!! Min yndlingsmand var ret forbavset.

Næste uge skal vi bare arbejde 4 dage – det vil jeg godt overstå synes jeg.
På fredag tage vi igen til Erzgebirge, nøjagtig sagt (er det rigtig? – skal hedde genau gesagt) til Neuhausen, ikke langt væk fra Seiffen. Vi kiggede på Seiffens Webcam. Der ligger stadig ret meget sne. Direkte i Neuhausen findes der Nussknackermuseet, som vi vil besøge på lørdag.
Vi overnatter igen i en vandrehjem, får alle måltider der og må ikke bekymre os om noget.

Uha – jeg er propmæt!!! Min mand ønskede pandekager for i dag...og selvfølgelig spiste vi begge to ret for meget!

Det var nu nok fra mig første gang – faktisk tænkte jeg ikke jeg kunne huske et eneste dansk ord.

Hilsen

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Her er jeg igen!

Heide - Nordic Walking er "stavgang" på dansk. Det fortalte en veninde.
Jeg var ikke på stavgang nu i en temelig lang tid pga sygdom, var heller ikke til svømning. Både Walking og svøming savner jeg meget, men man skal vente efter en sygdom ca. 2 uger indtil kroppen er regeneriert igen.

Schluchz

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
stadigvæk sne og masser af solskin i Odenwald.
Reolerne i kælderen er færdig og jeg har allerede lagt ind det meste ting på plads igen.

Gabi,
tak for ordet stavgang.
God at høre at du har det nu endelig bedre. Syg tre uger i træk, det er en lang tid. Jeg elsker jo også at gå til svømning, men jeg skal vente índtil mai når friluftbadet åbener. Jeg går ikke så gerne i svømmehallen, kan ikke li' at pakke alt i dette smalt skabe og efter svømningen klæde mig på i alt for varme (überhitzte) omklædningsrummene. :shock:

Jeg skal smutte nu, duften af andebryst kommer op fra køkkenet ind til arbejdsværelse. :wink:

Kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej !
netop hjemvendt fra Strib Vinterfestival lige en lille hislen til jer. Vi er trætte efter mange timer med mange forskellige bands og kunstnere. En oplevelse!

Øv, Nullermand, det med fryseren lød ikke godt. Marsvin, god bedring!

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej mine venner!

Jeg er igen i Tyskland. Min mand har nok fået ferie. I fredag har han det vidt, at vi har kørt i lørdag.

Ferie var so dejligt.........hvor altid! :mrgreen:
I næste uge kører igen min mand fra Danmark :wink: . Han vil søger fra et job. :)

Jeg skriver mere i morgen.

kh

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

jeg skal også forlade landet i morgen tidligt - øv! Men det nytter jo ikke at trække det ud. Jeg skal derfor se at komme i seng, ellers bliver det for hektisk i morgen. Jeg skal jo også pakke min taske, slukke for vand og el og tømme køleskabet - ingen eksperimenter dengang :roll: ! Jeg har en halv pose fine ærter i fryseren, dem smider jeg bare ud!

Men jeg har det godt: jeg ved at jeg skal komme tilbage om to uger. Så skal vi til min svogers fødselsdag og feste i nærheden af København.

I haven skete der ikke meget dengang, vejret har været for dårligt. I går var det fint, men da gik vi tur i timevis, var langs stranden og gennem skovene. I dag sneede det hele tiden og vi nøjedes med en kort tur til Brugsen for at handle.

Så kunne jeg læse resten af Jo Nesbø´s anden kriminalroman. Det ville jeg egentlig ikke, sagde jeg til Niller, fordi jeg ville jo meget gerne have noget at læse tilovers for min togtur til Hamborg i morgen. Og jeg tog jo kun én bog med fra Hamborg.... :(

Men Niller grinede bare og havde pludselig noget meget vigtigt at gøre ved bilen. Da han kom ind igen fik jeg de næste to bøger af Jo Nesbø foræret - han havde købt hele serien til mig men gemt bøgerne i bilen!!! :D Og nej, mine damer: dén der skat er MIN! Jeg er IKKE interesseret i at bytte.... :mrgreen:

Sengetid! Ha´ det nu godt, allesammen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand!

Nej, vi skal da heller ikke bytte manden...eller var det bøgerne? :wink: Godt I havde en god weekend allesammen--og så mange af jer i Danmark. Vejret var vinterligt, men vi havde også vinterferien. Børnene kunne endda kælke lidt, i hvert fald i vores del af landet.

Nu er jeg tilbage på arbejde, efter en god festivalweekend med masser af musik og gode oplevelser. I må forestille jer en musikfestival med 3 scener og 2 pubber. Alt drives af frivillige, de eneste professionelle er halvdelen af musikerne og lydteknikerne. Alt andet ordnes af en stor gruppe mennekser, der hygger sig med at være sammen om god musik og et par fede fester. Man er lidt træt efter weekenden, men det lønnner sig.

Arbejdet kalder igen. Havd det godt & fortsat god bedring til marsvin.

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Hej!

Nullermand, din mand er sød. :D

Og min mand er på vejen fra Danmark. :| :mrgreen:
I sidste uge var jeg i en børnehave. Det var fint. Jeg har talt dansk og pludselig taler hun tysk med mig :shock: . Hun griner til mig og det var en god samtale.
Hun spørger mig hvornår og hvorfor vi vil udvandre.
Jeg besvarer spørgsmålerne og hun mener at ha' hørt hun ofte. :wink:

Vi ha' det dejligt i byen. :mrgreen:

Så nu har I det godt!

kh

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
hverdagen har mig igen, med alt det, der hører til: tøjvask, husholdning, arbejde, madpakker o.l. Så herfra kun et lille pip.

Grit, dejligt at du havde en god oplevelse i børnehaven. Håber alt går vel for jer, men husk nu lige at det er et meget stort skridt, især hvis man stadig ejer et hus i Tyskland. Økonomien er ved at gå ned, og det er især de ufaglærte og byggebranchen, der rammes i første omgang. Det er dog langt fra sikkert, at det stopper her.

Så, det var nok pegefinger for i dag.

Kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Hej!

Vi har mange solenskinner og det sner ik mere idag......heldigvis!

Vilmy-nå jeg er ufaglært men jeg kan arbejde som hjælper.Desuden lærer jeg pædagogen. Det bliver svær men det er så. Nu skal jeg vente hvad siger min mand på fredag. :D I sidste uge var vi hos Anja og Marcel. Det var dejligt. :mrgreen: De ha' en smukt hus.

kh

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Grit,
det var ikke for at skræmme dig, men det er ved at være vanskeligt at blive rodfast heroppe. Der er flere og flere tvangsauktioner og en del tyskere vender hjem til Tyskland, fordi de troede, at de kunne spare både fagforening og A-kasse. Trist at se på.

Godt I havde en god ferieuge.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Vilmy-nej du har skræmmt(?) ikke mig . :wink: Jeg gører ikke forhastet. Jeg overvejer altid en tid lang. Mange mennesker peger på panden. Men man skal tænke på så meget. rit

kh

G
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og godt aften,

Grit – samme billedet her: Solen skinnede næsten hele dagen; endog solarlys i haven ”arbejder” igen.

Nullermand – hvor sød af Niller at tænke på den måde på dig og forærer dig bøgerne. Jeg synes bøger er aldrig en overflødig gave. Jeg elsker kriminalromaner, også noget at grine eller og det kan også gerne være en gang lidt Horror (gyser????) à la Stephen King.

Lige nu har jeg bare få sidder tilbage fra en kriminalroman – og der er stadiv helt uklart hvem der er morderen.
Det er fantastik på hvilken måde nogle autorer kan fængsle (soll heissen ”fesseln”) een med deres historier og andre skriver så kedeligt at man læser bare ca. 30 sider.

Vilmy – hvordan må jeg forestille mig ”Strib Vinterfestival”? Er det noget i den rettning som ”Rock under Broen”?

Det var nu alt fra mig i dag – sofaen venter!!!

Hilsen

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nøj, Gabi, du er på igen. Har du det bedre?

Strib vinterfestival, som I i øvrigt kan finde på nettet, er en akustisk festival, som afholdes indendørs på Strib Skole. Hovednavne er folk som Allan Olsen eller Niels Hausgaard, som i øvrigt kommer hvert år. 3 dage med musik og fest midt om vinteren; virkelig rar at opleve. Det underlige er, at man storset aldrig møder ikke-danskere blandt hjælperne, selvom der bor udlændinge i Danmark. Der er udenlandske musikere, som bor i Danmark, men ingen hjælpere, og slet ikke tyskere :? . Jeg har ingen anelse, hvorfor de ikke gider deltage, for man bliver virkelig en del af det danske samfund, hvis man involverer sig.

Så, jeg skal forberede en undervisningstime til i morgen.
God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten