Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej mine venner!

Så nu er jeg også igen her! Jeg var syg med mavepine, diarré osv.
Det rigitg :x .
Nu har jeg nok smerter med min ryg. Det har jeg ret ofte men nu er det ik så godt. :(
Vores læge ik har åbnet om eftermiddagen. :shock: Nu skal jeg vente til mondag.
Jeg kan dårligt løfte mine små børn og bukker mig.

Nu har I det godt!

kh

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
ikke noget nyt herfra. I morges spillede jeg tennis. Det gik ikke godt, vi spillede dobbelt og jeg kunne ikke koncnetrere mig. Den stakkels, som har med mig på siden :wink: :oops: .
Det regner igen, men til weekenden lovede den tyske vejrtjenst forårsvejr mit dagtemperatuter omkring 15 grader.

Grit, det lyder ikke så godt. Har du ikke en anden læge i nærheden, det er dog 4 dage indtil mandag. Jeg selv har meget tit ondt i ryggen. Derfor skulle jeg lave en specielt gymnastik hver dag. :shock:
God bedring til dig.

Kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nå, det lyder næsten, osm om I to skal i rygskole sammen :wink: . God bedring herfra.

Jeg har i dag hentet vores nye opvaskemaskine fra Tyskland. Nu skal jeg bare have den monteret, og så er det slut med at vaske alt i hånden :P .

Ellers ikke megt nyt herfra; tøsen leger godt og jeg har nydt den forgangne uge, da jeg kun arbejdede på halv tid takket være projektugen på min skole.

Nu kommer weekenden, og så får jeg tonsvis af vintergæk og dorothealiljer fra min svigermor, som snart flytter. I den anledning flytter en del af hendes blomsterløg til mig og en del til hendes nye hus.

God nat.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Hej!

Heide - tak til dig. Ja en læge ligger i næste landsby. Kun han er ik så godt. Her hos os har vi en lægepraksis og begge to har ik åbnet. :shock:

Vi har haft også regnvejr. Og i weekenden igen regn. :roll:

Vilmy - nå tillykke med din opvaskemaskine. :mrgreen: Jeg har fået en nye vaskemaskine i sidste uge. Min gammel vaskemaskine har brugt for en trin. :mrgreen: (siger man det så :?: )
Nu kan jeg igen vaske min vasketoj.

kh

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej, god morgen!
Nej, Vilmy, rygskole lyder så syg. Kun lidt gymnastik og motion, man skal jo ikke overdrive det :wink: .
Sådan en uge med lidt mere fritiden er alt for hurtigt forbi. Det kender jeg godt.
Jeg har arbejdet tre uger i træk nu på mit "homekontor" og glæder mig til næste uge i Hamborg, hvor jeg ikke alene på kontoret, selv om der venter massevis arbejde på mig.

Så, jeg skal til tandlægen lige nu, kun til halvårlig kontrolle.
Måske kigger jeg ind i aften igen.
Ha' det godt - Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

det er længe siden. Men nu er det weekend igen, jeg er færdig med Jo Nesbø, desværre, og så bliver kun „Fyldepennen“ og online-aviserne tilbage hvis jeg vil læse på dansk. Katten synes ikke om at jeg nu igen sidder foran skærmen hele aftenen - hun kunne bedre lide de aftener med os to i sofaen.

I aften hentede jeg Niels fra lufthavnen og så i S-toget en god reklame for en kendt sprogskole - på billedet var en ung dame der gemte sit ansigt og derovre stod ordene: „I shame me so for my English“. Den var god, syntes jeg - jeg kom i hvert fald til at grine højt og de andre passagerer kiggede lidt mærkeligt fordi jeg sad der helt alene og lo. Men ellers passer budskabet helt fint til mig, jeg skammer mig også over mit engelsk, det er blevet meget dårligt efterhånden siden jeg prioriterer mit dansk.

Med mit dansk går det sådan set fremad: jeg er begyndt at løse danske kryds og tværs med hjælp af Nudansk Ordbog og Langenscheidts. Det er besværligt og varer nogle timer, men jeg er altid så stolt når jeg har løst den. Jeg håber at det hele få mig til at udtrykke mig mere varieret, fordi det stortset handler jo om synonymer.

I morgen tager vi måske til Langeland - alt afhængig af vejret. Vi kan alligevel kun blive væk én nat fordi katsitteren har ikke mere tid til at bevogte lejligheden og forkæle katten. Men to halve dage på øen vil være nok for mig. Jeg vil nemlig bare ikke være her i Hamborg når jeg fylder 43 på søndag.....jeg kan ikke lide fødselsdage når det drejer sig om mine egne.

Heide, hvornår er du i Hamborg? Har du lyst og tid til at vi kan mødes? Jeg var i øvrigt også til tandlægen i går aftes, men bare for en grundig rensning - kaffe, tobak og rødvin sætter jo deres spor, så de skal poleres væk en gang om året. Nødvendige reparationer tager vi nu fra næste uge og så længe det varer. Tandlægen vil også meget gerne „sælge“ nogle implantater, men det nægter jeg absolut - jeg har hørt så meget dårligt om dem, jeg vil hellere leve med færre tænder end at have ballade med kunstige.

Nok for i aften,
måske skriver jeg fra „skatteøen“ i morgen (sådan hedder den i den årlige revy, siden Langeland nu er Danmarks kommune med den højeste skat).

Sov godt, I kære,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I Kære,
før jeg tager af sted i morgen tidlig, skal jeg skrive nogle linjer her. Jeg tror nemlig at vide, at der er nogen her mellem os som har fødselsdag i dag!

Held og lykke til dig, Nullermand!
Jeg ønsker dig at du må få en rigtig god dag (selv om den er kun en halv på skatteøen :wink: ) med meget kage og en god flaske vin, forhåbentlig bedre som den vi plejer at drikke med hinanden :wink: :mrgreen:
For resten har du fået PN.

Så, nu skal jeg allerede slutte igen. Datteren kom lige hjem med stækt højfeber og leder efter nogen medicin.

Jeg ønsker jer en rigtig godt søndag og håber, at I skriver mange indlæg som jeg skal læse næste weekend når jeg er tilbage fra Hamborg. :wink:
Ha' det godt og kærlig hilsen
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære Nullermand!
Tillykke med fødselsdagen!

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære!

Wow – det er lang siden jeg har skrivet et eneste ord!!!

Først vil jeg nu sige velkommen til Nanna! Jeg synes det er helt godt du kan udtrykke dig på dansk. Og du lærer helt alene ... respekt!!!! Det er fint at have en mere hos os her i hjørnet...selv om det ser ud som om nogle fra os er i hi stadig. Der er virkelig rolig her.

Og ikke at glemme Nullermand!!!!! Hjertelig til lykke, Nullermand! Jeg håber, du har en dejlig dag!!!!

I går var den første dag, vi kunne arbejde lidt i haven. Hvor var det fantastisk. I dag – som meste tid – regner det igen og himlem er grå. Langsom bliver jeg lidt depressivt, da det varer så lange indtil foråret kommer. Men fordelen er at jeg endnu ikke kan klage over høfeberen – 7, 9, 13!!!!

Ellers skete ret meget her – desuden var jeg meget doven.
Da jeg var syg i tre uger, blev der masser af akter liggende på kontoret. Så arbejdede jeg enkelte gange længere, gik mine Walking-turer, lavde lidt hushloldingsarbejde – og dagen var forbi..

Sidste lørdag var der tværtimod meget afslappende: Min morg og jeg besøgte ”handmade”-messen. Den drejer sig om alt som har noget at gøre med håndarbejdet – Patchwork,Quilting, broderier, malerier, lerarbejder osv.Selvfølgelig kunne vi begge to ikke modstå og købte broderier....

På tirsdag har jeg fri. Min mor har fødselsdag og som alle år vil vi nydde en dejlig dag. Vi begynder dagen med morgenmad. Derefter vil vi tage til Derenburg. Der er en glashytte og vi er meget spændt hvad man kan se der.

Det er var alt fra min side.

KH

Gabi

Nicola - Hvis du læser med: Du har PN
Dänemarkfans
Mitglied

Hej Nullermand!

Hjertelig tillykke med fødselsdagen. :D Hat en god dag!

kh

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej,

mig igen!

Da I talte om maleri --- kender I siden www.CyberGalleriet.dk

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

og tusind tak for jeres kærlige lykønskninger! Jeg havde en fin dag, var ude i haven og plantede hornvioler i mine krukker. Nu ser det igen rigtig indbydende og forårsagtigt ud på trapperne til huset.

Spånerne ser desvære ikke ud til at gøre meget indtryk på rådyr. De har hidtil ikke spist andet end æblerne, der egentlig var lagt hen i haven som foder til solsortene, men der findes mange „fodaftryk“ af rådyr - også der hvor masser af spånerne blev udbragt.

Ellers går det endnu ikke rigtig fremad i haven. Kodriverne blomstrer her og der, tulipanerne er på vej og roserne viser deres første livstegn og få bladknopper. Sidstnævnte er jeg nu lidt bekymret over, da rådyrene sikker snart opdager dem. :|

Nu vil der gå tre uger indtil vi kommer til Lohals igen, men så holder vi også to ugers ferie dér. En meget travl ferie går jeg ud fra: én uge for haven og den anden for Olivia. Hun trænger virkelig til en kærlig hånd nu efter en vinter udendørs, der skal slibes og males, og ikke kun fra undersiden. Motoren skal også få en omgang, i øjeblikket vil den slet ikke starte. :roll:

Min mor „kræver“ en anden ferie i majmåneden - hun vil meget gerne være med til at plante mit andet „hvide bed“. Planterne til dette skal være min fødselsdagsgave og hun glæder sig allerede til at shoppe med mig i Fyns planteskoler. Men om det så bliver til flere hvide roser er nu igen afhængig af rådyrene.... :mrgreen:

Så meget for i aften. Jeg fik selvfølgelig en fødselsdagsgave fra katten - Niels tog sig af beskaffelsen. Så det kan godt være at jeg gå i hi med bogen igen for de næste to eller tre dage. Men jeg læser med!

Ha´ det godt, I kære,
Nullermand
remi01
Mitglied

Beitrag von remi01 »

Hi there, jeg har en gang et spørsmål :

Wie sage ich denn, nachdem ich z.B. jemanden nach dem Weg gefragt habe : Vielen Dank und einen schönen Tag noch !

Etwa so : Mange Tak for hjelpen og endnu en diligt dag....?
( det er bestemmt ikke rigtig )

Absoluter Anfänger jedoch ehrgeizig

Remi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Remi,
tak for hjælp og hav en god dag.

Har du flere oversættelsesspørgsmål, er det en god idé at bruge rubrikken oversættelser.

Og velkommen herinde.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
remi01
Mitglied

Beitrag von remi01 »

@Vilmy ....i orden , det vil jeg gerne gøre..og tak for din hjelp...jesus, there's still so much 2 learn...

greez Remi
Antworten