Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
remi01
Mitglied

Beitrag von remi01 »

@nullermand

Hej nullermand

Jeg lære allene. Jeg har købet et sprog-software ( multimedie Basis sprachkurs ) + Universal wörterbuch + Sprachführer og jeg er tilfreds med det for det første. Dog jeg har desvaeærre ikke altid tid for lære, men jeg forsøger det så tit hvor mulig.(er det rigtig så ? )

Jeg finder det god for kunne sig udtrykke en lille med udsagnsord hvor have, være, kunne etc. og det I enhver sprog, ogsa når man gører fejl så hvor jeg .

Lohals ? Naturligvis vi har været der. Vi har beundret smuk skiber i Lohals Havn, og nordlig derfra der er et dejlig strand og skov og der er endda et ildplads (fyreplads ? ).

Vi boedet ( boedet =wohnten=rigtig ? ) i Stoense/Udflyttere ( Bellisvej) og stranden har været meget dejlig der , wanden har været flad , so vi kunnet se vores børn altid uden for at skulle have angst .

Undskyld mange fejl…

Remi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

Nullermand - ja moren skal igen studere. Desværre! Jeg glæder mig og synes det smuk. :wink: Du vider som jeg det mener?! :mrgreen: :wink:

Så nu får drengen at drikke.

kh

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

@remi - jeg lærer også alene. Jeg begyndte med at læse danske bøger med ordbogen ved siden af og da det gik nemmere end forventet købte jeg det kursusmateriale VHS også benytter sig af. Så kom der alle de mange muligheder i internettet til som irsam, netdansk osv. Og nu læser jeg bare alle bøger på dansk, læser danske online-aviser, lytter til dansk radio via internettet og ser fjernsyn, når vi er i Danmark.

Vi har sommerhus i Lohals, så jeg kender (og elsker) alle de steder du skrev om. Jeg synes også det er bare så smukt når de gamle træskibe kommer til Lohals Havn om sommeren. Og stranden (vi kalder den også for Nordstrand) med direkte indgang til den gamle bøgeskov besøger vi tit når vi gå tur. Bålpladsen ved stranden findes stadig, jeg synes det var en god ide at indrette den og stille brænde til rådighed, så turisterne og lohalserne kan feste derude. Vi har ikke benyttet os af bålpladsen endnu, da vi selv har én på vores grund. Dér brænder vi vores haveaffald om sommeren og når der om aftenen er kun glød tilbage, kan man godt grille på den.

Da I nu boede i Stoense Havn, har jeg et spørgsmål til dig: Synes Du ikke at det er synd, at der ikke findes nogen cykelsti fra Stoense Havn til Lohals? I Lohals overvejer de altid hvad der skal gøres for at øge turismen - men kun 1 km syd for Lohals findes et kæmpe sommerhusområde, og den eneste vej derhen er en snoet, farlig landevej gennem en mørk skov. Tror du, at turisterne har et behov for en cykelsti, måske én langs kysten?

Grit - jeg ved godt hvad du mener og forstår, at du glæder dig :mrgreen: . Men da jeg læste på universitetet var der mange studerende mødre, der havde deres spædbørn med. Det var helt i orden for os andre og vi ville alle være behjælpelige. Men for dig er det jo bedre på den måde. Nyd det! :D

Så meget for i aften. Katten vil have mig tilbage i sofaen - ellers falder den ikke til ro. Den er utrolig krævende i øjeblikket. Jeg har i hele mit liv ikke haft en kat der brokkede sig så tit og så højlydt som den sorte djævel, jeg nu har at gøre med. Tiden er inde at Niels kommer hjem igen, så slapper katten også mere af - ved ikke, hvorfor.
8)

Ha´ en god fredag, alle sammen,
Nullermand
remi01
Mitglied

Beitrag von remi01 »

@Nullermand

Det er et stor tilfaelde :

1.Jeg har købet 1 uge siden endelig min cykel af min drømmer og jeg elsker køre cykel.

2.jeg har fået post i gar fra 'visit danmark' med broschurer ‚ Fahrradurlaub 2009 ‚ og et Cykelturkort.

Stikord >en langs kysten< :

Jeg er gået en tur en gang fra sønderborg lustbådehavn til høruphav, og jeg har set( gesehen ) mange turister til fods og også på cykler.Dette (denne ? ) tur har været virkelig fantastik.

Jeg se i øjeblik på kortet er der regionalruten 80 går fra Rudkøbing til Lohals, så tilbage på rute 81 til spodsbjerg. Det er ikke falden, som der er ingen ruter i område.

Hvad jeg elsker der isaer , som der er så rolig og fredelig på kysten, og det for et stor længe. Måske cykler forstyrre noget ? jeg ved ikke. Et vej mellem skoven kan også være smuk, ikke ? måske man skulle overveje for at tage hvad der allerede er ( nemlig skovvejen ) og optimirer det !

cykelvejen én langs kysten ?

Man er dog ikke aldrig læng fjern fra kysten på Langeland. Som jeg har allerede somtalet, jeg elsker at cykler og det er rigtig smuk for at køre én langs kysten hvor der er et vej, men der er allerede så mange vejen i hele danmark. Den måde ikke vaere overfald.

Jeg er ingen fagmand i sådan tinger, måske er det alligevel et god ide med det cykelvejen.

venlig hilsen
Remi
remi01
Mitglied

Beitrag von remi01 »

@vilmy

..hvis din mand kommer fra C. ,så hører han bestemt gerne RHCP :wink: ?

Remi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
endelig weekend. Jeg kom hjem sent i gå aftes efter en lang togrejse. En gang til har toget haft forsinkelsen om mere end en time. Rejsen var så kedelig, helt specielt fordi jeg havde glemt min bog i Hamborg. Avisen var alt for hurtigt læst.

For nogle dage siden har jeg allerde lagt mærke til at en ny er dukket op her hos os.

Remi,
lidt sent en hjertelig velkommen også fra min side! Håber, at vi se dig tiere.
Det gå rigtig godt med dit danske, selv om du lærer helt alene. Hvad er med din kone og dine børn? Lærer I i fællesskab eller er du den eneste i familien?

Grit,
det er godt at du har et barn mere i din dagpleje. Hvor mange børn passer du på nu?
Men jeg skal sige, at jeg kunne ikke forstille mig, at aflever sådant et lille spædbarn hos dagplejemoren. Min datter fik plads i børnehaven først da hun var allerede fire år gammel. Nu, mere end tyve år siden ved jeg, at det var helt i orden.

Nullermand,
det er ligegodt at jeg gik glip af dig med din farfars briller. Håber på næste gang. :wink:
Har I problemer med Olivia, kom den gammel dame ikke godt gennem vinteren? Eller drejer sig det kun om årlige forårsarbejde?
Hvis I behøver en ny båd, så læg mærke til, at jeg har stadigvæk én i tilbud. :wink:

Jeg har noget trist at fortælle. Sidste weekend skete en frygtelig uheld. En 20-årig ung kvinde blev dræbt ved en automobilulykke, da hun var på vejen hjem efter en fest, den findes stedt i byen her hvert år. Vi er velkendt med hendes familie, som jeg tænker på siden jeg hørte om ulykken. Det gør mig meget ondt og håber at jeg får ikke så en hårdt skæbne i hele livet.

I dag så det ud som som foråret er på vejen. Det var fint vejr i dag med blå himmel og masser af solskin, men utrolig kold.
Jeg troede dog, at mosegrisene har spist en hel del af mine vintergækker og krokusser. Heldigvis var det en fejltagelse. Efter næsten en uge fraværelse så jeg nu i morges at mange stå i fuldt flor.

Nu vil jeg hygge mig og starte med en ny bog.
Ha’ det godt og kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

@ remi: du har ret i, at der findes cykelruter på Langeland, og især på Nordlangeland er det ruterne 80 og 81 man godt kan komme rundt på. Men mellem Stoense Havn og Lohals, altså mellem øens største sommerhusområde og den by, som betragter sig selv som Nordlangelands hovedstad, findes der ingen cykelsti, heller ikke gennem skoven - og det skyldes, at der ligger nogle få marker mellem Stoense Havns og Lohals´ sydlige del, Vesterskov. Dén forbindelse mangler, hvis ikke man vil med cyklel (og sine børn på cykel) tage landevejen. Jeg kender så mange andre steder i Danmark, hvor det er langt nemmere at færde ganske sikker på cykel. Og jeg forstår bare ikke hvorvor langelænderne, især de fra Lohals, ikke kan se det mest oplagte: nemlig at der skal skaffes en „turistisk attraktivt“ forbindelsen hen over de 8-900 meter, der skiller Stoense Havn fra Lohals. Hvis lohalserne vil have mere omsætning med turisterne, kunne de på den måde jo nemt „tappe af“ den store sommerhusområde, der ligger lige syd for dem. Men jeg fik jo svar på mit spørgsmål: for dig var det åbenbart ikke et problem, og måske overvurderer jeg betydningen af sådan en sti, måske har jeg bidt mig fast i en sag, som heller ikke er så vigtig. Så: tak for det!
:D

@ Heide: først og fremmest: tusind tak for den pjece om „Haver omkring østersøen“ , du sendte til mig. Jeg skal nok ikke besøge haverne i Svinemünde og på Rügen, men haverne på Bornholm og i Sydskåne er jeg meget interesseret i! Jeg vil jo alligevel så gerne se Bornholm - det har jeg ikke nået endnu. Skåne kan vi godt nå fra København og Niels har mange kunder der, han alligevel skal besøge. Så kan jeg bare tage med en dag og mens han står i forretningerne kan jeg gå på „haveture“.

Jeg ville i øvrigt ikke være dukket op hos „Leon“ iført min farfars briller - selvom hornbriller slet ikke er så umoderne i øjeblikket :mrgreen: ! Men nu passede det altså ikke sammen dengang - ja, okay, det var min skyld og måske skal jeg lade mig teste på den der sygdom..noget med A..nu har jeg glemt hvad den hedder...! :roll:

Ikke så morsomt, hvad du ellers havde at fortælle. En 20-årig pige, det er slemt. Dens forældre må være helt ude af sig selv. Håber at du kan være en støtte til dem, selvom jeg ved at du har nok at passe. :|

I øvrigt har du ret: foråret er for alvor på vej!! Vi havde (det har du jo selv oplivet) nogle rigtig fine dage her i Hamborg. Nu varsler de sne og nattefrost igen - men det tror jeg altså ikke på. Vandet er alt for varmt nu - og de glemmer altid hvordan havets temperatur bestemmer vores lokale vejr. Sidste gang vi var i Lohals var vandets temperatur allerede oppe til 5 grader. Så kan de godt glemme alt om frosttvejr - det er jeg sikker på!

Derfor glæder jeg mig nu til min ferie hen over påske. Mon ikke jeg får besøg af nogle danske venner... som i sidste år?!?!?! :wink: :wink: :wink:

Sov nu godt, I kære,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Nullermand - nå jeg har nu 4 børn i min dagpleje. De er 8 uger, 1 1/4, 1 1/2 og 2 1/4 år gammel. Drengen med 1 1/4 er kun 4h her. Det ville jeg så.
Jeg kan ha' 5 børn i min dagpleje. Kun det vil jeg ik. 5 børn er mange arbejde og ansvar. Nu med min 4 børn er det rigtig godt.
Kun forældrearbejden er hårdt. De ville altid at vi overtager deres arbejde.(vider du hvad jeg vil sige?)
Man siger altid 80%forældre og 20% dagplejemor. Forældrer tænker 80%dagplejemor og 20% forældrer. :shock:

Vi har solenskinner idag! :mrgreen:

Har I en god weekend!

kh

Grit
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Nullermand - nå jeg har nu 4 børn i min dagpleje. De er 8 uger, 1 1/4, 1 1/2 og 2 1/4 år gammel. Drengen med 1 1/4 er kun 4h her. Det ville jeg så.
Jeg kan ha' 5 børn i min dagpleje. Kun det vil jeg ik. 5 børn er mange arbejde og ansvar. Nu med min 4 børn er det rigtig godt.
Kun forældrearbejden er hårdt. De ville altid at vi overtager deres arbejde.(vider du hvad jeg vil sige?)
Man siger altid 80%forældre og 20% dagplejemor. Forældrer tænker 80%dagplejemor og 20% forældrer. :shock:

Vi har solenskinner idag! :mrgreen:

Har I en god weekend!

kh

Grit
DK-teddy
Neues Mitglied

Beitrag von DK-teddy »

Jeg er datter fra min mor,Grit. :mrgreen:
Jeg vil nu også skriver her. :D

Kærlig hilsen

Juliane
Es gehört zum Leben,das Nehmen und das Geben!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

@ Grit, jeg tror jeg ved hvad du mener - nemlig det som skolelærere også siger: at der forventes af institutionerne at de skal opdrage børnene, sådan som forældrene gerne vil have dem. Og når der opstå problemer derhjemme, så får hhv. dagplejen eller skolen skylden. Var det det du ville sige?

@ Juliane: velkommen til!!! Jeg går ud fra, at du er i samme kursus som din mor. Så skal vi nok få en livlig snak her i sproghjørnet :D ! Har du lyst til at fortælle lidt mere om dig selv? Jeg ville gerne vide hvor gammel du er og hvad du laver i din fritid. Skriv dog lidt om dig selv, måske har vi fælles interesser, vi kan skrive om. Hvad kan du lide at læse (måske har jeg nogle bøger, du kunne låne)? Hvilken slags musik hører du? Og vær nu ikke bange for fejl - dem laver vi alle sammen! :mrgreen:

Kærlig hilsen
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

en lille hilsen herfra.
Jeg er stadigvæk i live, måske lidt træt.
Jeg må indrømme at jeg har ikke læst i flere uger her, men jeg håber at I har ikke noget imod at jeg ville gerne være med igen og dukke op af og til :oops: .
Det er snart påskeferie og vi skal opsamle Steen på Stevns og køre videre til Nordsjælland at holde en uge ferie der i et lille sommerhus.
Vi skal også tage en dagstur til Kullen i Sverige. Jeg glæder mig meget til denne uge :) .

Kærlige hilsener fra
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
hvad var det livlig her siden mit sidste indlæg. :)

Nicola,
dejligt at høre fra dig igen. Selfølgelig glæder vi os, når du dukker op af og til. Trætheden har ramt mig også, men det gør heldigvis ikke ondt og jeg håber at den er overstået senest efter Påske. Vinteren var nu virklig alt for langt.
Hvor har i lejet sommerhus på Nordsjælland? Det er nogle små byer langst kysten, jeg elsker meget. Vi var også nogle gange på ferie på Sjælland, men lidt mere i det nordvestlige omegn, i Rørvig.

Velkommen Juliane,
Fint, at du gider at skrive her. Nullermand har ret, det er en godt øvelse når du fortælle nogen om dig.
Min datter har også lært Dansk, men har desværre ikke tid til at skrive her. Hun studere og hun er ved med at lære til sin eksamen.

Jeg er alene hele eftermiddagen. Manden og datteren har billetter til ishockey. Så skal jeg først stryge nogle skorte og derefter hygge mig med bogen eller male. :D
Jeg ønsker jer en dejlig søndag!
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Nullermand - ja det mener jeg. Du har så ret. Det er men mit job. :shock:

Velkommen Juliane! :wink:

Hun har alene tilmeldt sig. :mrgreen: Jeg synes det rigtig godt!

Ses!

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej alle sammen.
Godt at vi har fordrevet ekkoet. Velkommen, Juliane. Håber du har det godt sammen med så mange gamle nisser som vi er.

Tro det eller ej, der er faktisk en del voksne, som aldrig har fået den opdragelse, som man burde have for at fungere i samfundet, Såsom at stå op om morgenen, vaske sig, møde op på arbejde osv. Dem findes der i Danmark ekstra skoler for, såkaldte produktionsskoler. Og så skal lærerne pludseligt det, forældre normalt gør.

Okay, denne side af det danske samfund er ikke så kendt og står ikke i turistbrochurer.

Så, tilbage til køkkenet.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Antworten