Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

hjertelig tak til dig, Vilmy!
Jeg griner stædigvæk siden jeg har læst "gamle nisser". :P

Jeg har ikke lyst til at skrive mere på dansk i aften, ville kun hilse til alle gamle nisser her - :wink: :mrgreen:

Der bliver en tv-aften hos os. Vi vil gerne se filmen om famlien Krupp.

kh, Heide
- som er en af de gamle nisser,
invendigt meget yngre som på ydersiden! :mrgreen:
:mrgreen:
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
DK-teddy
Neues Mitglied

Beitrag von DK-teddy »

Hej!

Jeg er 12 år gammel.Mine interesser er: lærer dansk,skriver med mine tyske/ danske venner/venninden i internettet. :D Ja,det lyder godt med jeg kan låne ud boger. :mrgreen: Jeg læse gerne: " Die Wilden Hühner,Karo Karotte,dyrbøger,eventyr og Geschichten.......! :wink:
Jeg lærer på påske tanten fra min ven kender. :D Jeg glæder mig men jeg glæder mig også ik. :wink: :mrgreen: Nå,det bliver bestemt god.

Sjov Søndagaftenen.og jeg spiser nu aftensmad. :wink: :wink:

Kærlig hilsen Juliane
Es gehört zum Leben,das Nehmen und das Geben!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Juliane,
vi var i biografen i dag: en god flm om eventyr og dansk historie: Vølvens Forbandelse. Skulle du måske se, næste gang I er i Danmark. Den har premiere i næste uge: )
[url]http://www.filmupdate.dk/trailer-til-volvens-forbandelse/[/url]
God nat.
vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 23.03.2009, 08:55, insgesamt 1-mal geändert.
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

Nicola, dejligt at du er tilbage! Det er da bare i orden at du dukker op ned igen - bare du glemmer os ikke helt :wink: ! En uge i Nordsjælland lyder fint, vi har også været mange gange i Rørvig. Det er så praktisk at man derfra nemt kan komme til Kbh. (hhv. Lousiana museet!) hvis vejret ikke tillader at man foretager sig noget andet.

Heide, filmen om familien Krupp så jeg også. Ellers så jeg i dag en helt og aldeles dårlig O.W.Fischer-film om Christian VII af Danmark og Struensee. Det skulle være en historiedrama, men det var bare en slags „Heimatfilm“. Derfor læste jeg hellere om begivenheden på internettet, og har nu bestemt mig for at kigge lidt nærmere på den danske historie og vil gå på jagt efter nogle passende bøger. Om Christian IV har jeg allerede læst en roman jeg fik fra Vilmy....apropos:

Vilmy, din gamle nisse! Hvordan kender du til Niels´ kælenavn for mig? Nå, men når han siger det er det vist med lidt koketteri, han er jo alligevel den ældste af os to. :mrgreen:

Juliane, jeg tror ikke at „Wilde Hühner“ findes på dansk, og hvis ja så ville jeg nok ikke have den i min reol :wink: (jeg er jo faktisk en gammel nisse :wink: ). Men jeg har nogle gamle ungdomsbøger fra Niels og så hele Harry Potter serien på dansk. Jeg syntes det var nemt at læse dem, når man i forvejen kender til den tyske bog. Så kan man godt følge med, selvom man ikke forstår hvert enkelt ord. Dem må du gerne låne, og så har jeg ellers mange kriminalromaner på dansk.

Og nu vil jeg tilbage til min roman om Marstal og marstallernes skæbne gennem tiderne. Har en god start i ugen, I alle!

Kærlig hilsen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

Juliane, du burde kikke efter Bjarne Reuter, Ole Lund Kirkegaard eller Dennis Christensen. Har du en messenger konto? Så kunne jeg sende dig lidt lydbøger for børn og unge.... hvis du har interesse, send mig en personlig meddelelse.

BOgen, du læser, kan jeg godt lide, Nullermand. Carsten Jensen skriver godt, også hans gamle rejsebøger er fremragende. Hvis du vil lsæe lidt mere historisk litteratur, kan jeg anbefale:
Ebbe Kløvedal Reich: Rejsen til Messias
Johannes V. Jensen: Kongens Fald (Nobelpris)

Jeppe Aakjær eller Dan Turéll kender du?

O så en ting til: DR har indtil den 29.3. 4 hele krimipodcasts til downlaod (de har virtuelle litteraturklubber med nyhedsmail.)

Så, jeg skal handle og købe saft til min syge datter.

Heide, hvordan var din rolige søndag?

Nicola, fint du er der igen. Nu bliver det lyst igen; hjælper det dig?

God arbejdslyst alle sammen.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
DK-teddy
Neues Mitglied

Beitrag von DK-teddy »

Hej allesammen!

Nullermand - Ja det er godt med Harry Potter! Min bror læser Harry Potter på tysk. Han læser det gerne.:mrgreen:

Vilmy - Ja,jeg har sendt dig en pn. :mrgreen:

Juliane
Es gehört zum Leben,das Nehmen und das Geben!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

kan I huske at jeg skrev om en planlægning for en skolegård - det er nogle måneder siden? Det var noget med ellipser. Planen skulle blive godkendt af skolens ´æstetik-kommission` som bestå af nogle lærere og forældre. De har diskuteret længe om mine „æg“, som de kaldte dem for, og lavet om på dem i månedsvis. Nu er de til sidst kommet tilbage til mit oprindelige forslag, så derfor er jeg nu endelig i gang med at tegne „Ausführungsplanung“.

Og som sædvanligt haster det nu og skolevæsenet synes, at det hele går alt for langsomt, (som om det var mig, der forsinkede sagen :roll: ). Jeg har altså rigtig travlt nu. Pga. finanskrisen har særlige pengepotte åbnet sig pludseligt, byggebranchen skal støttes med det samme, jeg skal komme i gang og bygge! Pengene skal væk inden regeringens pengepotte lukker sig igen.

Nå, så meget om mine daglige bedrifter....

Vilmy, Dan Turell kender jeg og har også læst noget af ham, men næste gang i „tilbudskælderen“ vil jeg gerne købe mere af ham. Jeppe Aakjær har jeg ikke hørt før. Ham googler jeg straks!

Jeg ledte på DR´s hjemmeside og begyndte at lytte til „Drengen i kufferten“ - ikke så nemt, jeg skal virkelig koncentrere mig for at følge med!

Juliane, hvad mente du med „det er godt med Harry Potter“? Har du lyst til at læse den på dansk eller ej? Jeg kan godt sende bånd 1, hvis du gider. Adressen har jeg.

Så meget herfra for i aften,
sov godt I kære,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
nu har jeg lidt samlet mig efter den begravelse fra i går.
Det var en helt speciel begivenhed. Den unge kvinde, den blev dræbt ved en automobilulykke var kun 20 år gammel og derfor kom mange unge, tidligere skolekammerater og mange håndboldspiller.
Jeg tror, at der var tre til firehundrede mennesker; hele kirkegården var mørk af sørgedragter og én stod tæt bagefter hinanden. Efter nogle pop-sange, fx. “amazing grace” eller Eric Claptons “tears in heaven” rappte hendes ven en HipHop-sang med egen tekst og melodie til hende. Vi var alle dybt rørt - jeg havde ikke oplevet sådan en begravelse før.

Vilmy,
min rolige søndag gik ikke efter planen, men var alligevel alt for hurtigt forbi. Jeg begyndte med at male, men det gik ikke. Mit hoved var fuld med alt muligt, så manglede der kreatititetet. Så tog jeg tæppet og bogen og hyggede mig på sofaen med en kande te og et stort stykke kage. :wink: :mrgreen:

Jeg har også læst noget af Dan Turell, for mange år siden på tysk og senere på dansk. Om Jeppe Aakjær har jeg ikke hørt før.

Jeg kan ikke huske om jeg fortælte Jer at vi rejser til Fanø i april-måned. I hvert tilfælde ville jeg gribe chancen og lede efter nogle bøger på dansk.

Nu straks tilbage til skrivebordet!

Hilsen, Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

ganske kort om Jeppe Aakjær:
[url]http://www.jeppeaakjaer.dk/kritikken.htm[/url]

[url]
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
[/url]

Hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Nullermand,
har glemt at sige "tillykke med dine æg".
Fint at skolens ´æstetik-kommission`har bestemt sig for din plan.

Hilsen til Hamborg
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

Vilmy, tak for linkene. Jeg var lidt forbavset over den anden link, inden jeg forstod, at det var en Aakjær-digt, der var blevet til en sang. Jeg kender jo ellers en stor Gasolin-fan (gæt hvem!), men den sang havde jeg ikke hørt før! Og jeg har hørt maaange Gasolin-sange i de sidste ti år........

Heide, begravelser er altid så sørgelige, når det ikke handler om én, der er bare død pga. sin alder og efter et langt og lykkeligt liv. Jeg ønskede, at den næste begravelse jeg skal være med i, er min egen. Men man kan alligevel ikke sige nej når der indbydes til deltagelse til begravelsen af én man kendte - og det er også altid en mulighed for at tage afsked med den afdøde...ellers kommer man slet ikke over at miste et menneske, man holdt af. Jeg håber, den mærkelige begravelse du deltog i var en god og passende afslutning for dig.

Med mine „æg“ går det fint - men jeg forbander allerede indfaldet! Lodrette linjer er så meget lettere at håndtere. På computeren og også under bygningen. Og især ellipserne er det meget svært at sætte mål på.....nå, den næste skolegård har jeg allerede planlagt, og dér findes kun linjer og vinkler. Det er en gymnasium som kalder jeg selv for en „Skak-skole“ - og dér syntes jeg var det ikke passende med organiske former - gudskelov....det bliver altså ved med at være travlt her, men det bliver også nemmere.

Nok fra Hamborg for i aften,
god nat, I kære,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Igår jeg ringede med Danmark. :mrgreen: Min mand kunner ik ringe.....han var på arbejde.
Så ringede jeg til danmark. Nå jeg stiller frem og jeg sagde hvad jeg ville.Ja og så sagde hun igen på dansk. :shock:Jeg har ik så godt forstå.
:( Jeg spurgte om hun kan tysk?(schäm) Hun kunne kun engelsk og dansk. Grit kan kun lidt dansk og tysk. Nå ok så talte jeg igen på dansk. Hun forstået mig og talte på dansk..........osv.
Det var lystig til mig.Jeg kunne godt tale dansk men ik så godt forstå.
Jeg ærgrer mig meget at jeg ik så godt forstået danske sprøget.
:roll: :x
Jeg hører musik, læse og skrive på dansk hver dag.Min søn bræger fordi jeg hører min danske musik. :mrgreen:

Hvad kan jeg nok gøre?

Igår har vi fundet en lejlighed til vores søn. Han flytter nu den 1.5. i sin egen lejlighed. Det er en 1 1/2 lejlighed og koster ik så mange penge.
Han glæder sig meget. Kun lejligheden er helt oppe :roll: .

Nu har jeg skrevet så meget. :mrgreen:

kh

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Grit,
nu kneder jeg dig ikek, så det er svært at sige, hvad du skal gøre for at blive bedre til sproget, men når jeg kikker på dit sidste indlæg, kunne mere aktivt lyntning være en idé. Find dig nogen at tale i telefon sammen med, fx.

Der er mange småfejl, der tyder på et par "forstenede" fejl, altså fejl, der ikke rigtigt forandrer sig. Og dem skal man arbejde på.

Lad mig lige give dig nogle rettelser, så kan du måske se lidt af problemet, hvorfor den danske same ikke forstod dig.

Det er din tekst:

Igår jeg ringede med Danmark.
Man kan ikke oversætte "mit DK telefonieren" på denne måde: Det hedder: Jeg ringede til...Jeg blev ringet op af...fra...

Min mand kunner ik ringe.....han var på arbejde.
ik = ikke
Så ringede jeg til danmark.
næsten fin sætning, Danmark.

Nå jeg stiller frem og jeg sagde hvad jeg ville.
At fremstille noget betyder "etwas herstellen".

Ja og så sagde hun igen på dansk.
Sagde hun igen? Mener du, hun svarede (antwortete).

:shock:Jeg har ik så godt forstå.
Jeg har ikke forstået hende så godt.

Jeg spurgte om hun kan tysk?(schäm)
kan = kunne

Hun kunne kun engelsk og dansk.
flot sætning
Grit kan kun lidt dansk og tysk.
fint

Nå ok så talte jeg igen på dansk.
også flot

Hun forstået mig og talte på dansk..........osv.
Hun forstod mig (forkert tid).

Det var lystig til mig.
Denne sætning giver ikke mening på dansk. Du ville skrive: Det var sjovt for mig.

Jeg kunne godt tale dansk men ik så godt forstå.
, men ikke forstå hende så godt.

Jeg ærgrer mig meget at jeg ik så godt forstået danske sprøget.
Jeg ærgrer mig meget, at jeg ikke er så god til at forstå dansk (ordet sprøget findes ikke ).

Jeg hører musik, læse og skrive på dansk hver dag.
..læser og skriver dansk (ikke på)

Min søn bræger fordi jeg hører min danske musik.
Din søn bræger? At bræge er den lyd, får laver :- )

Hvad kan jeg nok gøre?
Hvad kan jeg gøre?

Igår har vi fundet en lejlighed til vores søn.
I går fandt vi ...
Han flytter nu den 1.5. i sin egen lejlighed.
fint

Det er en 1 1/2 lejlighed og koster ik så mange penge.
ik = ikke

Han glæder sig meget.
fint

Kun lejligheden er helt oppe .
Denne sætning giver ikke mening på dansk.

Grit, forsøg at få kontakt til danskere, måske også i Tyskland, og tal med dem. Når de ikke kan forstå dig eller du ikke kan forstå dem, kan i omformulere sætningerne sammen og så lærer du meget mere.

Og pas på med ikke at bruge for meget slang (ik).

Venlig hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nanna
Mitglied

Beitrag von Nanna »

Hej!

Det er lange siden, at jeg havde skrivet here, men jeg har ikke glemt Vilmy:
Vilmy hat geschrieben: Min kæreste også elsker male, men jeg kan bedre lide skrive.
Min kæreste elsker også at male, men jeg kan bedre lide at skrive.
Tak for korrektionen :)

I aftes har jeg endlig afsluttet PONS' kursuset. Jeg glæder mig, at jeg kan nu begynde med et kursus der er mere vanskelig end PONS Powerkursuset. Jeg har købt et kursus der hedder "Av, min arm!", fordi jeg har læst, at det her kurs er egnet, hvis man lærer alene. Jeg håber, at det er rigtigt :)
Måske vil jeg også begynde en blog, hvor jeg skriver på dansk, hvad jeg lærer. Jeg tænker, at det kunne hjælpe mig til at blive bedre.

Hilsen
Nanna
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nanna,
det er da en god idé. Bliver det en privat blog?

Det går i øvrigt fremragende med dit sprog. Eneste sætning med problemer er:
I aftes har jeg endlig afsluttet PONS' kursuset
som burde hedde:
I aftes afsluttede jeg endeligt PONS kurset.
Man bruger datid, hvis det er tale om et bestemt tidspunkt i fortiden (ligesom past tense i engelsk, altså hvis noget kan dateres eller er "over and doen with").

Fortsat god arbejdslyst.
vilmy

@ alle:
PS: Nej, jeg har ike undervisningsabstinenser, men synes bare, at det måske er på tide at kikke på sproget igen.
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten