Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej Vilmy!

Mange tak! :D Vi har en stambord i vores by. Vores kurs begyner på mondag. Jeg håber hun taler dansk med os og ikke tysk.

meckern - bræge(so stehts im Wörterbuch)
bræge - blöken :shock:

kh

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

skal hilse fra Nicola, men da jeg nu har læst alle Jeres indlæg har jet set at hun var der selv :oops:

Jeg var meget doven, havde - og har stadig travlt - på arbejdet. Endelig kunne jeg nå at svare alle mine breve og mails og håber at finde mere tid for at læse og skrive her!!! Hver dag nogle linjer .... :oops: øv øv. Det er virkelig nødvendigt!!!! Da jeg skrev breve til mine dansk veninder havde jeg det meget svært for at finde rigtige ord. Og måske kommer "min" lærer (hun er virkelig lærer - både for børn og for mig!!!) med hendes mand om sommeren til Tyskland. Selvfølgelig vil vi møde hinanden (har ikke set os indtil nu). Så må jeg virkelig blive ved med at skrive her. Der er jo altid en god øvelse.

Hjertelig velkommen til REMI og JULIANE!

Hilsen

Gabi
Nanna
Mitglied

Beitrag von Nanna »

Hej Vilmy,

hvad mener du, "en privat blog"? En blog om private tinge eller en blog, der kan kun læses af mennesker med adgangskode?
Vilmy hat geschrieben: I aftes har jeg endlig afsluttet PONS' kursuset
som burde hedde:
I aftes afsluttede jeg endeligt PONS kurset.
Man bruger datid, hvis det er tale om et bestemt tidspunkt i fortiden (ligesom past tense i engelsk, altså hvis noget kan dateres eller er "over and doen with").
Det er også forklaret i kursuset, men jeg havde glemt det. Tak for din korrektion :)

Kan jeg sige:
"Jeg har begyndt at skrive blogen i dag, men jeg er ikke færtig" ?
Ellers må jeg sige:
"Jeg begyndte ..." ?
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nanna,
i dag er jo ikke forbi endnu, så derfor er det korrekt at skrive "Jeg er begyndt at skrive blog i dag, men er ikke færdig endnu."

Tja, Grit, ordbogen gengiver ikke altid virkeligheden. Desværre. Når man vil arbejde grundigt med en ordbog, gør man følgende efter at have slået et ord op i den tosprogede ordbog:
1. man slås det ord, man ønsker at bruge, op i en monolingual ordbog, altså fx Politikens Retskrvinings- og betydsningsordbog og læser alle eksempler og forklaringer for ordet.
2. man skriver ordet ned og oversætter hele sætningen tilbage til tysk, inden man beslutter sig, om det er den sætning, man vil skrive.

Så, det var lidt fra oversætterens hjørne.

Mvh vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej allesammen,

har I haft en dejlig dag? Her regner det og er meget koldt Det kunner gerne være lidt bedre - vi tager til vesterhavet om weekenden.

Kan nogen af Jer hjælpe mig og siger hvad det betyder "at stå for"?
Min veninde har skevet i et brev, at eleverne tegner billeder for hende og skriver lille breve. "Det er slet ikke til at stå for"... jeg har bare fundet "davorstellen, im Weg stehen".

Det var alt for i dag - jeg har en eller to mails jeg vil svare på. Desuden vil jeg kigge ind i mit "Gartenweb".

Hilsen

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Gabi jeg skrev en skype-meddelelse og du går on. :( :wink:

kh

Grit
Nanna
Mitglied

Beitrag von Nanna »

Hej Vilmy,

unskyld! Jeg har lavet en fejl.

Jeg har villet sige: "Jeg er begyndt at skrive blogen i aftes."

Er det rigtigt eller ikke?

Hilsen
Nanna
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

kærlige hilsener fra Ruhrdistriktet!

Det er nogle måneder siden jeg skrev in her, men i aften har jeg beslutted at sender jer et lillet livtegn.

Vejr er ikke så kold som i sydtyskland her, men vi alle vil gerne har foråret nu efter en lang vinter. Særligt fordi vi har en pindsvin som vintergæst. Jeg fundt dyret i forhaven i Februar, hun sluttede vinterro alt for tideligt. Vi kør i ferie til Sønderjylland på 4. April og vil flytter pindsvinen til haven den aften før, så vi håber at vejr vil blive bedre til den så dyret kan finde nok spise.

Jeg glæder mig meget til ferie i år. En kollega var syg hele februar og nogle dager i marts. Vi underviser i des samme kurser, så jeg var den første kandidat for mange overtimer og er meget træt nu. :(

Siste uge købte jeg en irisk Low Whistle, det er i principen en større Tin Whistle. "fingering" er lidt at forstår, men hulerne og distancen mellem den er meget stor så det er svært til at slutter hullerne rigtigt. Det behover nogle timer øvelse. Men jeg kan godt lid lyden, så jeg vil ikke slutter at spille denne instrument.

Min seng råber. Har det godt allesammen, sov godt og drøm sødt!

Hilsen,

Ralf
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej, god morgen allesammen!
stadigvæk regnvejr hernede. Vejrtjensten lover at foråret er i sigte i midt af næste uge.

Ralf,
fint at høre fra dig igen. Rejser I til Fanø igen? Vi gør det, men desværre 3 uger senere.
Jeg kan godt huske, at min datter havde problemer med sine små hænder/fingre da hun begyndte med at spille saxofon. I begyndelsen var hendes fingerne alt for kort :wink:

Ikke mere fra mig. Jeg skal til lægen fordi min FSME skal få en "opfriskelse". (det lyder mækeligt :oops: ).

Vi ses i weekenden!
Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nanna hat geschrieben:Jeg har villet sige: "Jeg er begyndt at skrive blogen i aftes."

Er det rigtigt eller ikke?
Hilsen
Nanna
Så hedder der:
Jeg begyndte at skrive blog i aftes.

Mvh vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

marsvin hat geschrieben:Kan nogen af Jer hjælpe mig og siger hvad det betyder "at stå for"?
Min veninde har skevet i et brev, at eleverne tegner billeder for hende og skriver lille breve. "Det er slet ikke til at stå for"... jeg har bare fundet "davorstellen, im Weg stehen".
Dem kann man nicht widerstehen, so süss sind die Bilder der Kinder.

Gruss, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alles sammen,

min uge forløb lidt anderledes end forventet: Niller er hjemme siden to dage. Han havde problemer med bilen, først svigtede oliepumpen - og så sagde de i værkstedet, at dét medførte en kapital motorskade - bilen er faktisk død - øv! :|

Det er ikke så slemt for os som det lyder - det er jo en firmabil, så firmaet skulle nu finde en løsning. Problemet var bare, at løsningen kunne føre til, at vi måske stod uden bil når vores ferie begynder om halvanden uger. Okay, vi har min lille 12 år gammel bil tilbage, men vi har meget der skal med, nogle små møbler og katten og vores sædvanlige bagage. Men nu har firmaet endeligt besluttet sig, at bilen ikke skal repareres. Så var vi ude i dag for at finde en ny bil og har købt én på firmaets omkostninger - sjovt måde at handle... :D Vi får nu en ny bil, én vi skal nok blive meget glad for - en stationcar, meget praktisk for os havemennesker, og derudovre med krog. Bilen er færdig til at hente den næste fredag - dagen før vores ferie begynder!

Ellers blev jeg færdig med min tandbehandling i dag - min tandlæge var som sædvanlig helt begejstret af sit eget arbejde: „sådan en fin keramisk fyldning, den ser ud som, om det var din egen tand!“. Jeg synes det er sjovt, hvordan hun roser sig selv hver gang - og så roser jeg hende også, det kan hun godt lide! 8) Men jeg er trods alt glad for at det er overstået for dengang. Hun forventer mig tilbage for et kontrolbesøg om et halvt år, sagde hun....dream on, tænkte jeg i mit stille sind - du ser mig ikke før en tand piner mig! :mrgreen:

Ralf - meget hjertelig velkommen tilbage!!! Det var længe siden vi har hørt noget fra din side og jeg håber, at jeg får min mandlige understøttelse tilbage her i „tøseflokken“ nu!! Hmm, at en Low Whistle er i princippet en større Tin Whistle, det forstår jeg...slet ikke :oops: . Helt ærligt: hvad for helvede snakker du om? Kan du forklare det lidt nærmere eller bliver jeg nød til at jeg google emnet?

Så meget for i aften,
manden, katten og sengen kalder! Jeg er lidt forsynket, fordi jeg så x-faktor´s finale på internettet. Jeg ved godt at det ikke er noget interlektuel underholdning - men jeg kigger det alligevel og trøster mig med, at jeg nu har jo gjort noget for min „Hörverständnis“ :oops: . (Jeg er i øvrigt helt enig med at Linda vandt!!)

Sov nu godt, I kære,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

kærlige hilsener fra Ruhrdistriktet.

Tak for velkomst!

Kun nogle korte linijer før jeg tager af sted til sækkepiberorkesterens årlige Robert-Burns-Dinner:

@Heide: Nej, det er Rømø denne gang. Vi vil gerne gik en tur rund om grænsen uden at savne den lyd af Vesterhavets bølgerne.

@Nullermand: Et Tin Whistle er en slags blokfløjte lavet af en metalrør. Det er en almindelig instrument i irisk folkmusik. Des er solgt i næst hver tysk musikinstrumentbutik, ofte som "Flagolet", i forskellige størrelser/tonarten.

Siden omkring 40 år har det også Whistles af den dobbelte størrelse som des normale Tin Whistles, så des lyder en oktave dyber og er derfor navnt Low Whistle. Kender du "Riverdance"? "Lift your Wings" begynder med en Low whistle solo.

Hav det godt allesammen!

Ralf
Dänemarkfans
Mitglied

Hej Ralf!

Mange sjov på Rømø. Vi kører altid på Rømø. :mrgreen:

kh

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

Ralf, tak for oplysningen - og godt at jeg spurgte: jeg havde nemlig hele tiden tænkt, at disse whistels tilhører din sækkepibe, altså at man måske kan skifte piberne på en sækkepibe for at få en anden lyd ud af den :oops: . Men nu forstår jeg, at du spiller på forskellige instrumenter - respekt!! (jeg selv holdt op at spille guitar for mange år siden da den gik i stykker, og siden dengang spiller jeg slet ingen instrument. Jeg fik nu tilfældigvis en ny guitar men har endnu ikke prøvet at spille på den, fordi jeg først skal skifte strengene - jeg er venstrehåndet, rækkefølgen af strengerne skal altså være omvendt).

Ellers kan jeg ikke fortælle så meget - jo: F1-sæsonen er begyndt. Det kan jeg godt lide og glæder mig til det første løb i morgen tidligt. Det er bare dumt at det vises i fjernsynet klokken 8.00 i morgen mens vi samtidig har tidsomstillingen i nat. Så skal jeg se at komme i seng lidt tidligere i aften.

Jeg ønsker jer alle en god søndag,
kærlig hilsen,
Nullermand
Antworten