Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Tak for velkomst, Vilmy!

Nullermand, mange tak for ordet!!! :D :D :D :D

Ja, nogle af mine elever var ikke mere helt appelsinfri efter smagsprøvet men ingen blev fort vildt så alt i alt var det en sjovt og spændent tur. Nogle sagte at det var det bedste exkursion de havde i hele skoletiden.

Jeg vidste ikke før at Dortmunds bryghistorie har også en dansk aspekt: Dortmunder øl var så godkendt rund om verden at mange udlanske bryggerier prøvde for at brygge en lige slags øl og sælge det som "Dortmunder". Sådan gjorte også en dansk bryggerie og solgte "Dansk Dortmunder" :shock: . Brygmuseet vi besøgte i dag har en tomme flaske med etiketten.

Jeg ved ikke hvis jeg kan skrive ind her i morgen fordi vi må pakker. Også har feriehuset ingen internet, så må det ske at min næste indlæg kommer i to uger.

Hav en god pasketid allesammen!!

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Ralf,
to uger er jo ingen tid sammenlignet med den sidste pause du tog :wink: . Varede den ikke en måned eller to?

Nullermand, jeg krydser fingre for jeres bilprojekt; det ville lette ferien meget hvis i kom afsted i en ordentlig bil.

Så, et par arbejdsmails og jeg har weekend.

MVh vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 03.04.2009, 13:51, insgesamt 1-mal geändert.
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Jeg værer rasende på forældre fra mit lille dagplejebarn. han er så forkølet og mit andre barn er derhjemme. I sidste dager har jeg sagt, at han er meget forkølet. Nej, siger faren. :shock: Nå ok tænkte jeg.
Idag fik han ikke luft og har haft røde øjner. Han spillede ikke osv.
(Faren er derhjemme, han arbejder ikke.)
Nu har jeg sagt, at han skal blive nogen dager derhjemme......det er bedre til sin lille barn.
Så var han er sur på mig...... :roll:

Man det forstår jeg ikke.Hvorfor det? Han er derhjemme og bringer mig sin syg(t) barn???

Eller tænker jeg forkert?

Har I alligevel en solrige weekend!

kh

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

nej Grit, det er nok ikke forkert: et sygt barn skal blive hjemme og ikke afleveres i dagplejen hvor det kan smitte andre børn. Der findes måske udtagelser, hvor det ikke kan lade sig gøre anderledes, men når faderen er hjemme alligevel, er det helt uansvarligt at aflevere barnet hos dig!

Men du skal også tænke på, at faderen måske ikke er i stand til at pleje et sygt barn - og i sådan et tilfalde har barnet det jo alligevel bedre hos dig - det kan jo være at faderen ikke ved, hvad han skal stille op med sit barn. Derfor ville jeg anbefale, at du for barnets skyld ikke nægter at tage det. Du er uddannet til at pleje børn og det er faderen åbenbart ikke, så er det nok bedre at du finder dig i det end at barnet har det dårligt med en uerfaren far.

Vi fik endeligt svar fra København i dag. Bilen er nu registreret og kan hentes i morgen så vores ferie kan begynde som planlagt. Katten skal med - så det bliver som altid vores udgørende faktor: kan vi fange den med det samme eller „lugter“ den, at der er noget i vejen. I det sidste tilfælde bliver vi nød til at vente inden katten kommer frem bag sofaen igen... :?

Jeg glæder mig så meget til den her ferie: forår er den skønneste tid i haven og jeg er så spændt på, hvad der blomstrer og hvad der er på vej!! Samtidigt ved jeg nu, at huset ikke længere ligner et fryseskab når vi kommer - det vil være lunt og dejligt der i morgen eftermiddag, helt anderledes end de sidste gange, hvor vi først skulle tænde op og rende rund med frakker på i timevis. Ingen varmedunke i sengen.... det bliver til en fin ferie!!! :D

Men nu er det sent om aftenen (tidligt om morgenen) og jeg skal se at komme i seng. Ellers bliver det ikke til noget med vores første feriedag....

Sov nu godt, I kære - når min computer deroppe ikke er stjålet eller brudt sammen skal jeg nok holde jer underrettet. :D
Kærlig hilsen,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Idag har vi haft vores bryllupsdag. Vi er gift 18 år. :mrgreen:

Nullermand - Mange tak for din godt/gode order. Imorgen ved jeg om barnet kommer.
Har gode ferie. :)

Har I en god uge!

Ses!

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære Grit!

Tillykke med marguerit-bryllupsdagen! Jeg håber I havde en god dag!

Nyd påsken sammen.

Mvh vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Hej Vilmy!

Mange tak! Det var en hyggelig dag!

Til påske er vi i Danmark. Min mand fået ferie på torsdag. Jeg skal arbejde til klokken 14.30 og så kører vi til Danmark.

Har I også en god påske! :D

kh

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
hurtig en lille piep fra mig. Vi er igen i færd med renoveringsarbejdet.
Det er dagligstuens tur.

Grit,
også fra mig tillykke med bryllupsdagen.

Vilmy,
du har gjord mig nysgerrig! Marguerit-bryllup hørte jeg ikke før. Selvom jeg har meget arbejdet i dag ledte jeg hurtigt hos google og fandt på tyske siden til den 18. bryllupsdag „Türkishochzeit“, måske har I en egen liste i Danmark. Men den bedste er, at jeg fandt „Perlenhochzeit“ til den 30. bryllupsdag, med forklaringen at manden skal forære sin kone en perlekæde. Jeg befrygte at min mand kender ikke sådan en sædvane. :wink:

Så, nu straks tilbage til arbejdet! :(

Kærlig hilsen fra den solrige Odenwald
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied

Hej Heide!

Mange tak også til dig! :D

Ja jeg synes det også godt med Marguerit-bryllupen. Jeg kender det ikke.
Det er meget interessant.

kh

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
se lige her: [url]http://www.festleksikon.dk/vis/Bryllupsdag.html[/url]

kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

ih, hvor nyder jeg den her ferie! Vejret var helt fantastisk indtil nu og det ser ud som, om det bliver tørt og solrigt i de næste dage og kun regner om natten. Det gør det nu i øjeblikket (som forudsagt) men det er mere en varm støvregn og lige det naturen har brug for nu. Der skal være tordenvejr på det sydlige Langeland (siger de i fjernsynet) men her er det helt roligt. :D

Vi arbejder i haven hele dagen og jeg kan godt mærke, at det blev tid til komme i gang igen - skulle udskifte jord i haven alle de steder, hvor der blev fældet træer og fræset stubbene ned hen over vinteren. Der vokser ingen græs på den jord/træ-blanding der bliver tilbage efter en stubbefræsning, så dén jord skulle komme på vores kompostplads, hvor den kan nedbrydes i nogle år - og samtidig skulle god kompost tilbage til hullerne. Jeg ved ikke, hvor mange trillebør jeg har skubbet gennem haven i dag - men jeg ved at hverken mine ben eller min ryg var trænet til det efter en lang vinter. :roll:

Hvis det virkelig bliver tørt i morgen skal båden få den første omgang. Vi bliver nød til at flytte båden fra den gamle havn (den mere beskyttede vinterhavn) tilbage til den "nye" marina, hvor båden ellers har sin plads. De første sejlende gæster kommer allerede og havnen har brug for den plads, vores båd ligger nu på. Meeen - båden vil ikke starte :shock: . Så skal vi i morgen se efter motoren og elektrikken. Vi har købt noget grej til det i Rudkøbing - en oliepumpe, en ny gaskabel osv...Jeg håber nu, at vi to amatører med ti tommelfingre hver 8) r kan stille noget op med det. Båden SKAL væk inden påske - altså i morgen...

Bundmalingen osv. må nok vente: lige der hvor båden har lov til at stå uden for vandet - nemlig der hvor havnens kran står - er kommunen i gang med vej- og brolægningsarbejder. Dårlig timing... :|

Ellers kan jeg berette, at der kommer nye blomster i haven hver dag. I dag blomstrede de første af de mange botanske tulipaner, vi lige fik under jorden inden den første frost kom i januar. Græsplænen er sloget for første gang (det var dejligt nemt at hente plæneklipperen tilbage efter dens årlige omgang i værkstedet med slibning, olieskift osv. Denne gang skulle vi jo bare skubbe den ind i den nye bils bagagerum. Før var vi altid nød til at demontere alt muligt og samle den igen bagefter.)

Om dagenen er det allerede så varmt her, at vi bliver nød til at åbne nogle vinduer i huset. Nu er jeg meget glad for de rammer, jeg samlede og spændte net over. Dem kan jeg sætte ind i vindueskarmene, så vinduerne kan blive åbne uden at katten kan komme ud. Hun ligger gerne bag nettet og kigger ud, så hun kan følge med hvad vi går og bestiller derude. Hun har i øvrigt fundet ud af, hvordan man slukker lyset i stuen - det er rigtigt sjovt :mrgreen: Når hun vil have at vi går i seng (så hun kan følge med for en kvarters kæletid - derefter skal hun alligevel tilbage til ovnen) slukker hun bare lyset og går ind i soveværelset. Men det skal hun ikke vænne sig til, så vi nægter at følge med! En kat tænker som en kat og det er klart at den opfatter os som dens personale - men der må altså være grænser! :mrgreen:

Så meget fra Langeland,
nyd foråret og påsken ,I kære!
Nullermand

NB: Vilmy, tak for listen!! Havde ellers ikke vidst, at jeg har "Træbryllup" om nogle dage. Nu skal vi lige finde et passende træ, vi kan plante sammen for at markere dagen! :D
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I dovne fra "nogle-linjer-hver-dag" - ligaen 8) ,

det gik ikke så godt med båden - især den første dag om bord kan ikke kaldes en succes. Vi kunne udrette alt mulige småting på båden, men først gik den halve dag hen med at købe det, der skal til. Og så skulle køleskaben også fyldtes inden påsken begyndte - og dét var vi jo ikke de eneste om, så det tog sin tid! I hvert fald sagde bådens motor slet ikke noget hele dagen - den prøvede ikke engang at starte. Så måtte det være noget med elektrikken. Til sidst gav vi op fordi det begyndte at regne og motoren og især dens elektrik har det jo ikke så godt med at stå åbent i regnvejr. :|

Før fik vi dog nogen hjælp, da vi ikke kunne løsne tændrørene den første dag. En gammel båd har en gammel motor - det var vi klar over. Men at sådan en gammel motor har tændrør, der ellers ikke findes, kom lidt bag på os. De har nemlig en størrelse langt over størrelsen af en normal tændrørsnøgle. Vi har alt muligt værktøj heroppe, men kunne ikke finde en passende nøgle til dem. Gådens løsning var, at de har en størrelse mellem 25 og 26 - altså en størrelse så stor, at vi ikke havde noget der kom i nærheden, og så mærkeligt, at der heller ikke fandtes en "bådsnaboer" med sådan en nøgle. Og hvis ikke en venlig Lohalser fra en af disse nabobåde havde gjort sig den umage at hente alle de store nøgler, han kunne finde i den for længst nedlagte Lohals-bilværksted ville vi ikke engang havde skiftet tændrørerne den dag. Jeg glæder mig meget over at en hidtil fremmed mand gad køre rundt i byen og snakkede med forskellige andre mennesker (vi heller ikke kender) for at få fat i lige det redskab, vi stod og manglede! Han VILLE hjælpe og han gav ikke op, inden han KUNNE hjælpe - det er noget specielt dansk, tror jeg - at de bliver så stadige når de først har besluttet sig til at hjælpe! Vi fik altså tændrørene ud, renset og ind igen - men motoren fik vi ikke til at starte.

Så skulle vi altså prøve igen den anden dag (i går). Vi tjekkede alle elektriske ledninger på båden, løsnede deres forbindelser, rensede dem med affugter-spray og anti-rust spray og satte det hele sammen igen. Det tog nogle timer - og derefter startede motoren med det samme! Yippie - men: efter ca. en minut gik den ud igen. Vi prøvede igen og igen, altid med det samme resultat. Vores amatør-tip til os selv var: enten er der luft i brændstofledningen eller også er den tilstoppet. Men nu var det for sent om aftenen til at udrette meget mere. Så gav vi op for den dag - skærtorsdag: vi nåede altså ikke at flytte båden inden påske. :roll:

Ja - her ender den her superspændende :mrgreen: historie for i dag. Jeg har meget mere at fortælle, men det må altså vente (ellers har jeg måske ikke noget at skrive om i morgen 8) ). Jeg skriver det jo alligevel for ekkoets skyldt - i tilfaldet at det skulle komme tilbage, efter jeg så optimistisk sendte det af sted. Det var en fejltagelse, ser jeg nu ind. Men bagefter er man jo altid klogere...... :mrgreen:

Sov videre, I kære..... 8)
Kh.
Bådsmekanikeren Nullermand
(som i anledningen af sit "nye job" har ændret sin signatur:)
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
her kommer en fra "nogle-linjer-hver-dag" - ligaen - men uden dårlig samvittighed :wink:.

Jeg er lidt forsinket, men det er ikke for sent at ønsker jer god Påske.

Vi havde så meget travlt med renoveringen, at jeg ikke har læst alle jeres indlæg tilbage, selvom der var ikke så meget skrevet. Det er dejligt forårsvejr hernede, næsten sommervejr. Dagtemperaturer ligger omkring 20 graders varme, så jeg skal vande allerede blomsterne på terrassen og i forhaven, hvor mit hvidt-blåbed står i fuldt flor.

Datteren er hjem i Påsken, men skal lære til sin eksemen, den findes sted hele tre dage næstfølgende uge.

Ikke mere fra mig for i dag, skal lave påskemaden nu.

Ha' det godt og nyd fridagene!
Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
har ikke været her i meget lang tid. Vi havde travlt med at lukke firma.
Nu er vi på Als ,i morgen tager vi hjem. Nullermand tror du ikke, at din motor haot taget niget af alt det ind som, at i har sprøjtet på?
Var bare en idee fra min mekanikermand. Men han er nok bare midsundelig fordi at vi staidg ikke har købt en båd. Idag var vi på en dagstur til Ærø, det er bare sådan en smuk Ø
En lille påskehilsen til jer allesammen.
KH fra Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Jaha - der er jo alligevel nogen derude :D! Ha´ selv en god rest-påske, I kære. Og Heide, det var ikke min mening at implicere en dårlig samvittighed - jeg var bare i godt humør og skrev løs. Jeg syntes det var sjovt - hvis ikke det var det beder jeg at undskylde det...

Laila - sig tak til din mekanikermand og hils ham! Men det var altså ikke det vi sprøjtede på kontakterne (det gør åbenbart ikke så meget at sprøjte løs på en 50års gammel Marstal-Motor, den er nok vant til lidt af hvert) Faktisk var der en tilstoppning mellem tanken og benzinfiltret. Det fandt vi heldigvis ud af, da vi jo havde besluttet os at gå brændstofledningerne igennem. Vi pillede alt mellem tanken og karburatoren fra hinanden, blæste i ledningerne, stakte spidse redskaber i alle hul - og samlede det hele igen. Så sørgede vi for, at hele systemet blev fyldt med benzin igen, før vi prøvede at starte igen.

Og så fik vi endeligt motoren startet Langfredag eftermiddags - og den gik ikke ud igen: den løb og løb og løb....og efter ti minutter turde vi løsne fortøjningerne og tog af sted!! Først en lille tur ud på havet (men ikke for langt væk fra byen, vi var jo ikke HELT overbevidst om, at vi to amatører virkelig lige havde repareret en gammel bådsmotor :shock: ) og så tilbage til den liggeplads, vi har lejet for sæsonen 2009.

Dér ligger den gamle dame (tak for udtrykket og din SMS, Heide :D) nu og hvis vejret holder begynder vi i morgen med at slibe og lakere inden i båden og på dækket (undersiden må som sagt vente lidt). I dag var vinden lidt for koldt, derfor arbejdede vi hellere i haven, som ligger i læ af skoven, så her var det dejligt mens det var ret koldt på vandet. Og i haven er der jo også meget at lave lige nu. Selvfølgelig gik vi alligevel ned til havnen ind imellem: den bro hvor båden ligger nu er langt lavere end den anden, så vi skal igen finde ud af og tjekke, om fortøjningerne passer til lav - og højvandet. Indtil nu ser det helt rigtigt ud.

Laila igen: synd at I skal tage hjem igen i morgen. Men når nu firmaet er lukket går det jo i den rigtige retning. Så bor I snart på Als. Mon ikke vi "smutter" forbi dér engang med båden :mrgreen: (det sætter jeg i gåseøje, fordi det er nok mindst en to-dages-tur herfra med en 10 HK-båd) :roll:

På Ærø stod det første hus, vi kiggede på da vi skulle købe sommerhus for syv år siden. Vi tog derhen med færge fra Svendborg, hvor vi hentede nøglen hos mægleren. For at opleve hele øen og ikke kun huset inden vi skulle beslutte os havde vi booket en overnatning på hotellet i Søby - men Æro nægtede at vise sig for os i de to dage vi var der. Det var hele tiden så tåget, at vi knap kunne finde det hus, vi skulle kigge på. Og fra husets vinduer kunne vi ikke kigge længere end til hegnen. Huset forekom os fugtigt og mørkt (det skyldtes sikkert tåget). Jeg ved godt, at Ærø ellers er en dejlig ø - men lige da vi var der var det, som om øen ikke ville have os. Og da vi kom til hotellet, havde Søbys unge "bare for sjov" tegnet "sjove" graffittier med ketchup og sennep på hotellets facade. Vores første indtryk af øen var altså ikke det bedste. Det var nok derfor, vi sagde nej til huset på Æro - det næste vi så på, var huset her på Langelang. Og nu er jeg meget taknemmelig for tåget og ketchup og sennep på Ærø - huset her er langt bedre og så er Langeland jo en brofast ø, det betyder meget i mange hensigter (frit ankomst- og afrejsningstider, billigere levering af materialer til hus og have osv.) Og naturen her synes jeg er også mere varieret.

Ærø vil jeg alligevel meget gerne besøge igen så snart som muligt , men det er mest for at følge Carsten Jensens beskrivelser af Marstal - før bliver jeg ikke rigtig færdig med hans roman "Vi, de druknede" - som jeg synes vældig godt om!! Læs den, I kære!

Nok for i dag - jeg har lovet mig selv at finde en anden (bedre) rytmus, og skal i seng før klokken 24 - okay, det når jeg ikke helt, men tæt på. Jeg har så mange planer for i morgen og jeg er ked og led af, at jeg aldrig når det, jeg har planlagt, bare fordi jeg ikke finder i seng. NU skal jeg lære det..

derfor: god nat, I kære...
slet ikke træt, men måske kan man lære at blive træt...jeg prøver i hvert fald... :roll:

Nullermand
Antworten