Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

@Berndt: tak for ”doktorafhandling” - somme tider tænker jeg virkelig alt for kompliceret. :roll: Jeg har forresten lyttet til de sidste ugers ”Sproghjørnet” i dag. Der findes rigtig mange gode emner i programmet og jeg kan godt lide, at værterne taler så tydeligt. Jeg forstår næsten alt hvad de siger og det er en god oplevelse, da jeg ellers, på P3 fx, har det tit svært at følge med.

Angående ”lieb Kind...” og ”Kein schöner Land”: Ja, det er nok en slags poetisk sprog. (Kein schöner Land stammer fra den folkesang med samme navn.) Der findes desuden også den talemåde: Gut Ding will Weile haben.

@Marsvin: Tillykke!! Og er det ikke sjovt, at du pludselig glæder dig til at komme tilbage til den ellers også lidt besværlige kollega du tidligere delte kontor med? Tja – man ved først hvad man har når man har mistet det, ikke? :D

Det med danskeren i forretningen: jeg kunne også købe en mindre mængde kattefoder hver uge i stedet for en større sæk en gang om måneden, men i længden bliver det langt dyrere. Så skal jeg hellere fortsat snakke dansk med katten, selv om hun nok ikke sætter pris på, at vores danske samtaler mest starter med ”Hej Tykke” :mrgreen:

Så meget herfra
kh
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

...så længe sætning nummer to bliver "Skal du have kattemad?" vil hun sikkert tilgive dig.

En formiddag med kontorarbejde herhjemme. vidunderlig. Jeg skulle have skiftet firma for længe siden :D

og langsomt kommer blomsterne frem fra sneen....

vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej alle,
i går har jeg fået nogle vinterbilleder fra Bornholm, som skrevet blev de fotograferet sidste weekend. De viser Balka havn fuld af is og isflager.
Det er kun fire måneder indtil jeg plejer at tage min daglige svømmetur i Østersøen.
Foråret hernede! 13 graders varme på terrassen i eftermiddags! Jeg har allerede købt igen nogle forårsblomster i potte og håber at de fryser ikke.

Vilmy,
en formiddag eller dag med kontorarbejde hjem, det er min hverdag - nogle gange alt for kedelig!
Så tænker jeg, at det er bedre at arbejde et andet sted.

Gabi,
hvad er du heldig! Det var jo meget hurtigere som forventet at du har fået en anden kollega. Jeg er enige med Nullermand og kan godt huske, at den var heller ikke din ”drømmekandidat” tidligere. Men nu kender du ham allerede og jeg tror, at du kan bedre klare dig end før i tiden. Og frem for alt ved du nu, at det kunne være gået værre endnu (eller endnu værre) (Soll heißen: Es hätte schlimmer kommen können!!!)
Berndt,
undskyld jeg fatter det ikke :wink: , jeg beklager.
Tusind tak på forhånd, hvis du blander dig i.

Nullermand,
hellere du taler med katten end snakke med dig selv.
Her er min hemmelighed. Hellere sagt, det er almindelig kendt, at jeg plejer at købe lys, når jeg vil gerne tale nogle ord på dansk. Nemlig, jeg handle i en møbelforretning som ejer en dansker.
Resultatet er, at jeg har lys på lager i alle farver og størrelser.

Ikke mere for nu, skal sørge for lidt mere hygge i huset og tænder lys
:wink:

Kærlig hilsen til jer
fra Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle

ja, det med at arbejde hjemme, det kan være godt en gang imellem, men på lidt længere sigt kræver det temmelig meget disciplin - og ja: det er tit også rigtig kedeligt. Ingen kollegaer man lige kan have en lille snak med, eller hvor man kan brokke sig, når man lige skal komme af med lidt frustration over et eller andet... Og til sidst mangler der så tit sådan noget som ”fyraften”. At arbejde hjemme betyder jo omvendt også: at bo på sin arbejdsplads – og så er det ikke altid nemt at skelne mellem arbejde og fritid. I mit tilfælde handler det bare om penge: hvis det kunne betale sig at leje et kontor hvor jeg kunne gå hen ”på arbejde” så ville jeg helt klart foretrække det.

Forår?? 13 graders varme på terrassen?? Bestemt ikke her i Hamborg (har desværre slet ingen terrasse her :roll: ). Næh – her er det stadigvæk vinter. 2 til 3 graders varme om dagen, frost om natten, men heldigvis hverken sne, regn eller slud. Endda lidt sol i dag, så det er til at holde ud. Alligevel håber jeg at det bliver lidt varmere nu, jeg skal til Lohals næste fredag og jeg vil meget gerne se såvel vintergækker som erantis dér. :D

Stakkels mig: jeg fik en invitation i dag. Det har jeg ellers ikke noget imod, men nu skal altså hele familien komme sammen igen i anledning af min cousines bryllup (den foregik sidste efterår i Australien) og for at hilse på hendes nyfødte barn. Lyder jo hyggeligt – men jeg bliver altså nødt til at tale engelsk på den foranstaltning, og jeg ved i forvejen at det går galt – jeg kommer til at tale dansk i stedet, helt sikkert! Har nu tænkt mig, at læse en eller to engelske bøger lige før festen, måske hjælper det, måske kan jeg stille hjernen om på den måde... :oops:

Nå, men nu skal jeg altså først videre med min danske roman.
Kh
Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ heide.

”..hvad er du heldig! Det var jo meget hurtigere som forventet” → hvor er du heldig! Det var jo meget hurtigere end forventet.
hurtig som lynet - hurtigere end lynet (komparativ). Rød som en tomat. Rødere end aftensolen (komparativ).

”...det kunne være gået værre endnu (eller endnu værre) → det kunne være gået endnu værre...” (værre endnu: er især fremtid: jeg frygter, at det bliver værre endnu). (Men det er kun en "Bauchgefühl").

”...hemmelighed. Hellere sagt, det er almindelig kendt, at jeg plejer ...” → A: Eller rettere, det er almindelig kendt... - B: Eller snarere, det er almindelig kendt...

” ...en møbelforretning, som ejer en dansker.” → ..som ejes af en dansker.

@ Nullermand.

”...jeg bliver altså nødt til at tale engelsk på den foranstaltning, og jeg...” → ..tale engelsk ved den lejlighed, ved det arrangement, ved den sammenkomst,

Foranstaltning = Vorkehrung
Veranstaltung = arrangement/møde/sammenkomst(bedst: lejlighed).
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Berndt,
tak for hjælpen.
"som eller end" det er lige så som på tysk "wie oder als". På tysk lægger jeg altid mærke til, at jeg laver ingen fejl. Desværre var jeg lidt sjusket igen.

Og på den anden side skal jeg indrømme, at jeg altid siger og skriver: "Hvad er du heldig!" - Tusind tak; "hvor er du heldig" er fast i mit hoved nu (håber jeg :wink: ).

Ups, har forspildt tiden.
Vi snakkes ved, kh Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

@Berndt: Tak for rettelsen. Hehe, nu har jeg altså også fundet et par ”Falsche Freunde”, selv om det var helt ufrivilligt. :D

@Heide: wie/als på tysk – jeg gyser når nogen bruger ordene forkert, men det værste er nok: ich bin größer als wie du. Jeg ved, at det i nogle tilfælde kan være dialekt, men alligevel.. :?

Noget helt andet: i et andet forum læste jeg en signatur, jeg slet ikke forstod. Jeg kunne ikke se meningen i den....men så, først efter at have læst den flere gange, fik jeg den... :oops:
”Tausche 10 m WLAN-Kabel gegen Volleyballschläger” head>desk!

Jeg glæder mig til weekenden! DMI lover tørt vejr og solskin og på vintertrafik.dk`s kameraer ser det ud, som om der ikke er ret meget sne tilbage. Vintergækker, jeg kommer!

Nok for i dag
kh
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Vi har da stadig et par snedriver tilbage i baghaven, hvis I mangler nogle. Her er der vinter endnu, men langsom tør den tykke isflage, som også kaldes p-plads.

Jeg arbejder til daglig med mennesker...forsøger at bruge deres hjerner, og jeg må sige, at jeg nyder at have en halv dag derhjemme hver uge. Et godt afbræk at kunne fokusere på et emne ad gangen.

Oveni det er min nye arbejdsplads et sted, hvor ledelsen ikke mobber sine ansatte. Fantastisk.

Skal sy fastelavnskostume i aften...har jeg nævnt at jeg ikke kan sy? Blvier sikkert sjovt.

Heide, 13 grader lyder fristende. Det trænger jeg til lige nu.

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

@vilmy: nå, og hvordan gik det så med prinsessens kostume? Bliver hun nødt til at gå som tigger fordi moderen ikke kunne få det til at ligne en gallakjole? :mrgreen:

Har lige googlet ”fastelavn” for at finde ud af, hvilken dato det egentligt er. Jeg kan nemlig godt huske at der for nogle år siden stod en ”hest” foran døren i Lohals og sang – med to stemmer - ”Fastelavn er mit navn...” - og vi havde ikke det mindste stykke chokolade i huset. Bare lidt lakrids, Skippermix, og det er jo oven i købet decideret voksenlakrids. Men nu ved jeg altså at de kommer og så skal jeg være forberedt!

Men om at arbejde hjemme: ja, Vilmy, det er jo klart. Hvor mennesker arbejder tæt på og med hinanden er der brug for at trække sig tilbage en gang imellem. Og hvor mennesker, som mig og Heide, arbejder helt for sig selv den meste tid af dagen, er der behov for at komme i kontakt med kollegaerne – der desværre ikke findes...Det perfekte job findes alligevel ikke – og hvis den fandtes, ville alle gerne have den. Jeg kan godt leve med mit job og vil ikke brokke mig. Når den somme tider foregår lidt ensomt har jeg da i hvert fald friheden til at kontakte mit netværk som det passer mig – man er jo i det mindste sin egen chef. :wink:

Det var endnu en kold dag her i Hamborg, men dog med ret meget solskin og man bliver jo beskeden – så hvis ikke foråret gider at komme til os må det da i hvert gerne blive som det er nu: koldt men tørt og klart.

Manden er kommet hjem og i morgen rejser vi så nordpå igen. Jeg fik rigtig meget fra hånden i dag så det kan ske, at jeg bliver en uge i DK. Det få vi se. Men PC`en kommer med så jeg kan arbejde deroppe og selvfølgelig også for at ”stay tuned”.....kan da ikke rejse uden at tage Jer med! :D

Sådan, næste gang får I at vide hvordan det står med vintergækker og erantisser (det er sådan et DUMT ord når man kender én der hedder Eran! :roll: )

God nat, I kære
Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Nullermand:
En bemærkning til: "Har lige googlet ”fastelavn” for at finde ud af, hvilken dato det egentligt er".
Min søster spurgte mig for et par dage siden, hvorfor påsken falder så sent i år. Det fandt jeg så ud af:
Påskesøndag er altid: 1. søndag efter 1. fuldmåne efter forårsjævndøgn. (Tag- und Nachtgleiche) - I år er det altså den 24. april. Meget simpelt :wink:
Derefter skal man gå 7 uger baglæns = Fastelavn er søndag den 6. marts. Endnu simplere :wink:
Hvis I har en månedskalender med angivelse af fuldmåne, kan I hvert år beregne fastelavnssøndag på den måde :!:
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle -

@Berndt: ja, det er jo så nemt, det skal jeg nok huske for de næste fem minutter...næh du, jeg skal nok hellere spørge tante google igen næste år. :mrgreen:

@alle: MASSER af vintergækker!!! Ganske små selvfølgeligt, men de fandt vejen igennem løv og sne og titter nu frem alle steder. Erantisser er der også, men der hvor de gror er sneen allerede tøet, så de havde det lidt nemmere. Og der er mere at kigge på: krokusser, påskeliljer og også nogle af de tidlige tulipaner er på vej. Så selv om det ser tosset ud: vi hentede el-hegnet frem og satte det op igen. Det ville være bare så ærgerligt hvis rådyrene spiste de unge skud nu. Det gjorde de jo sidste år, men det skal de altså ikke får lov til dengang!

Min søster og min svoger var jo her i huset sidste uge og det var min søsters fødselsdag de holdt her helt stille og kun for sig selv. Det var nok derfor at vi fik en sjovt overraskelse i dag: der er nemlig masser af muldvarpeskud lige foran stuevinduerne – og min svoger (går jeg ud fra) har pyntet hvert af dem med en lille Dannebrog (sådan nogle man ellers bruger for kager). Det så bare så skægt ud! :D

Og der var også en anden overraskelse, vi blev virkelig glade for: jeg snakker og skriver jo meget om rådyrene, og på sofaen sad der pludselig et af slagsen. Altså ikke et ægte, levende rådyr, men sådan et:

http://www.bynord.com/shop/ImagePopup.asp?Title=%20&Image=/images/produkter/bynord_170_D66-p.jpg&ProtectMessage=

altså en sofapude, og jeg er helt vild med den! Den ser ikke kun sjovt ud men er desuden af en super kvalitet og meget bekvemt at ligge på og jeg vil i hvert også har ræven

http://www.bynord.com/shop/ImagePopup.asp?Title=%20&Image=/images/fox2-p.jpg&ProtectMessage=

til den anden sofa. Den fås i Illums Bolighus - så manden ved, hvad han skal gør næste gang han er i København! :mrgreen:

Vaskemaskinen gik i stykker igen i dag! Det er kun nogle uger siden jeg skiftede en gummislange i den (slangen var bidt over af enten mus eller mår). Heldigvis var det nu bare sådan, at jeg ikke rigtigt havde fikseret den nye slange, så maskinen kunne repareres med det samme. Men på langt sigt skal vi altså få vaskemaskinen ud af annekset og ind i huset. Det duer ikke. I annekset går den i stykker mindst en gang om året – enten pga. frost eller pga. dyr. Inde i huset har vi indtil nu ingen tilslutningsmulighed – men det skal altså gøres om på i dette år. Den fjerde vaskemaskine siden vi har købt huset, og så er jeg storkunde hos forhandleren for reservedele... nu må det være slut.... :roll:

Så meget fra Lohals for i dag
kh
Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Nullermand.

"...men det skal de altså ikke får lov til dengang!" -> men det skal de altså ikke lov til denne gang!
dengang: bedeutet damals.
"..en sjovt overraskelse -> en sjov overraskelse (f.eks. en sjov formulering - et sjovt udtryk.
"...men det skal altså gøres om på i dette år". -> men det skal der altså laves om på ...."
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Selvfølgelig blev hendes kostume færdig, og en lille hest tog afsted til skolen. jeg vil hellere undvære en nats søvn end skuffe min datter.
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften!

Ja, Heide og Nullermand: Jeg ved nu virkelig t jeg kunne ha’ det meget værre end hos ”min” Kalle. Man kan måske sige :Schlimmer geht immer.
Jeg havde sådan en fin arbejdsuge – meget arbejde men det var alligevel sjovt at se og høre, hvordan kollega Kalle findes frem med ny/gamle situationen. Han er i ret godt humør, singer (bedre sagt ”brummer”) med hvis der er en god sang i radioen. Da han talte med sin kone på telefonen sagde han ”mine Gabi” – hihihi – hørte det ikke før!

Ellers havde jeg en travlt uge. Min mand fejrede sin 50. fødselsdag i fredags. Vi fejrede det ikke så stort – det gør vi aldrig – men alligevel var der nogle ting at klare.

Nu er weekenden næsten forbi. Jeg skaffede igen ikke alt hvad jeg skulle gerne ville skaffe.

I det mindst fandt jeg vejen til forummet!!!!

Ha’ en fin aften!

Hilsen
Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
kun en lille aftenhilsen fra mig.
Weekenden flyver hurtig afsted. Men jeg ved ikke rigtig hvad jeg har gjørt, noget her og noget der, kom faktisk ikke i gang med noget.

Gabi,
tillykke med manden.
Det gør vi også, bedre nogle små fester end en fest med alt for mange mennesker, man kan ikke tale med.
Fint at I er begge to i god humør, du og din kollega.

Nullermand,
jeg har læst dit indlæg meget sjusket og var så med musen "zack" på linken.
Jeg tænkte nemlig på et billede med masser af muldvarpeskud i din have alle pyntet med lille hurraflag :wink:
Nemlig "hurra" ikke i anledning til din søsters fødselsdag. Nee, jeg tænkte at muldvarpene ville forkynde: "hurra, vi er tilbage hos Nullermand".
Ja, så var jeg lidt skuffet, da jeg så dine puder. :P

Jeg ønsker jer alle en god start i den kommende arbejdsuge.
Ha' det godt og hilsen fra Heide
Antworten