Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Hej Nullermand, hej Pippi

Hvor skønt at læse, Nullermand er tilbage og vil være med i sproghjørnet igen!

Og du ligger ikke ved siden af, at vi kender hinanden fra "de gode gamle tider" her i hjørnet! Hvis jeg nu fortæller dig, at jeg ikke bare skylder dig og din mand en lammesteg men også kager fra bageren i Lohals, så ved du hvem jeg er.

Erika og jeg har været så glad for den uge på Langeland, men desværre har ingen af os været der igen. Navneskiftet har forskellige grunde, men jeg håber, at du finder dig i Lyset. Hvis det skal har en mere kvindelig form, bare kald mig "Lys-chen" :P

Din vurdering af de fleste emner eller threads i forummet kan ikke siges bedre! Og hvis der en gang imellem dukker nogle op, der prøver at skrive om dansk/tyske emner, bliver de bare mobbet og kørt ned af de der idioter, som tror at være morsomt.

Det bliver spændende, om Heide og Gabi snart også kigger ind.

Gabi: var det ikke os to, der prøvede at oversætte "Septembers himmel er så blå". Den første vers lykkedes, men vi forliste, da vi skulle finde nogle poetiske ord am koen og saften omkring dens mule!

Nu må jeg hellere slutte og gå i seng. I morgen pakker jeg min kuffert og på lørdag tager jeg til en uges ferie ved Vestkysten. Hund og kat rejser med, det bliver nærmest en hel flytning.

Jeg kigger ind her i morgen.

KH
Lyset
Pippilotta
Mitglied

Beitrag von Pippilotta »

Hej Nullermand og Lyset

Tusind tak for rettelserne :D

Lys-chen :P ... jeg har prøvet at forklare danskerne disse tysk-typiske form af "Verniedlichung" men jeg kan dog ikke finde nogen oversættelse af ordet i Gyldendals. Som du (Lyset) allerede har skrivet klarer danskerne sig med mindre ord end tyskerne, men somtid har jeg det derfor svært at fortalle en historie på dansk.

Hmmm... aspargesaften.... læcker! Jeg kan god huske en begivenhed hvor vi, dvs. flere danske veninner og jeg, har snakked om forskelene mellem tyske og danske traditioner. Julefrokost og flæskesteg - det havde jeg aldrig prøvet før. Mine veninder har været meget overasket fordi de troede at "hele verden" spiser flæskesteg på julefrokost. Når jeg fortalte om gås med "Klösse" havde jeg ovennævnte problemet at ordet "Klösse" eksisterer ikke på dansk. Så har jeg prøvet at forklare det med "bløde kartoffelklump"... men når jeg kunne se denne afskyelige blikker.... brydede jeg af og spiste flæskesteg vidre - med begejstring :D

God weekend, Pippi
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Hej Pippi,

du kann kun forklare -chen og -lein med lille, fx. lillebror med Brüderchen etc. Kuriøs bliver det så, når du møder din 60årig venindes 59 årig bror for første gang og han bliver præsenteret "Han er min lillebror". Og der er meningen: min yngre bror. Den slags skal man vænne sig til.

Lyset hed mit hus i Danmark, fordi det lå på en lillebitte bakke og man kunne se over de store vidder til Husby Klit. Lyset er jo helt specielt på vestkysten.

Jeg kan godt forstår, at dine venner ikke kunne begejstre sig for bløde kartoffelklump. :mrgreen: Hvad så med: boller lavet af kartoffeldej?

Hej Nullermand,

jeg håber du har en god "Sparschäler" til aspargserne, men brug ikke sparekniven!

Vi skrev samtidig i aftes, men jeg har ikke lagt mærke til, at du allerede havde sendt dit svar, da jeg slukkede pc'en for at går i seng.

Nu skal i have en god weekend med godt vejr!

Kh
Lyset
Pippilotta
Mitglied

Beitrag von Pippilotta »

Hej allesammen

@Lyset: Boller lavet af kartoffeldej... det skal jeg dog prøve! Måske laver jeg Rouladen (håber de tinker ikke på rullepølse) med Kartoffelklössen til næste aftensmad..

hahaha.. jeg kan også huske præsentationen af en "lillebror" fra en ven. Han, lillebror, var en stor og tyk mand - det var ikke nemt at gemme mit grin :oops:

@Biggi: god idee med at vise billeder :)
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

Lyset – jeg vidste det med det samme. ☺ Om det nu var tonen eller oplysningerne om dine år ved kysten og din kulturelle interesse – jeg ved det ikke. Men jeg tænkte med det samme: det må være hende og det var altså også derfor jeg spurgte. Godt at høre fra dig igen – og hils Erika fra os! Når du nu rejser nordpå med hund og kat så går jeg ud fra, at i hvert fald hunden nok ikke kan være den jeg lærte at kende, vel? Måske husker jeg det forkert, men var han ikke temmelig gammel dengang vi mødtes i Lohals? Jeg vil dog ikke røre ved et sørgeligt emne, og derfor skal du nu til gengæld høre, at min svigermors kat stadigvæk bor hos os og at vi IKKE fortryder, at have givet den husly. Det var dig, der dengang sagde, at vi skulle tage katten og at vi nok ikke skulle fortryde det. Katten har alligevel været forfærdelig i starten – aggressiv, urolig, uantastelig. Helt klart, når „mor“ pludseligt er væk. Men nu er den den sødeste kat man overhovedet kan forstille sig. Bare den kan ligge på skødet – eller endnu bedre: på maven af én af os, så er den lykkelig. Den elsker imidlertid også at rejse til Langeland og nyder det at være der. Og lige så stoisk tager den rejsen tilbage til Hamborg. Bare vi er med, så er jo alt i orden. Katten er blevet til en del af familien – den mest krævende del af familien, selvfølgelig, men det vidste vi jo i forvejen. Sådan er det bare med katte. ☺

Pippi – jeg prøver igen med at rette lidt. Eller hellere med at komme med mine forslag:

Somtid – sommetider

Læcker – lækker

Jeg kan god huske – jeg kan godt huske

veninner – veninder

har snakked – har snakket

forskelene – forskellene

havde jeg ovennævnte problemet –havde jeg ovennævnte problem

brydede jeg af – brød jeg af (eller: afbrød jeg)

Jeg håber det var nu også rigtigt – men det tror jeg. Til sagen kan jeg forøvrigt fortælle, at vores danske venner slet ikke kunne forstå hvad jeg mente, da jeg for første gang sagde, at de skal komme til at spise aparges. De regnede med grønne asparges, men hvad så? Dem spiser de jo hele tiden, hvad skulle det altså blive til, når man bliver inviteret til at „spise asparges“. Det fik de at vide, og jeg skal aldrig glemme hvordan de sad ved havebordet og ikke rigtigt vidste, hvad de nu skulle stille op med de der hvide stænger, et fad med store skiver af skinke, en smørsovs med persille og en hollandaise. Nå - det fandt de altså hurtigt ud af. Og nu kommer de gerne hvert år for at gentage det. Måske skal du også bare invitere til noget tysk mad og så skal du byde på „Klösse“ – så skal de nok forstår, at de smager dejligt, selvom man ikke kender dem i Danmark og selvom der ikke findes et dansk ord for dem. Hvorfor prøve at beskrive det eller vise billeder: gør dig selv til en ambassadør af det tyske køkken. Danskerne er jo åbne og interesserede, du skal nok fange dem med noget, de ikke kender og der ikke hedder flæskesteg. Bare prøv dig frem! Mon ikke de meget gerne vil tage opskriften med hjem derefter...

Men nu må det være nok, jeg skal se dyner og jeg skal være frisk i morgen tidlig. Jeg er temmelig træt, det blev sent i går aftes og jeg har det desværre stadigvæk sådan, at jeg virkelig skal koncentrere mig utrolig meget, når ni danskere sidder ved mit spisebord og i timevis snakker (råber?) på kryds og tværs. Og så havde jeg jo også stået i køkkenet hele dagen før de kom, skrællet 5 kilo asparges, pudset 5 kilo nye, danske kartofler (hvor der fulgte en halv kartoffelager med samt lerjord og ukrudt o_O), forberedt forretten, desserten, sovsen.... og derefter gjort rent i hele huset. Men det var altså en dejlig og meget morsom aften, og at jeg i dag er så ør i hovedet skyldes måske ikke alene min koncentration på det danske sprog – det kan jo godt være at jeg også fik min andel i de to flasker champagne og de ni flasker vin, vi fik ryddet ud.... øv. ;-)

Sov godt, I kære, vi snakkes ved!

Nullermand
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Hej alle sproghjørnebruger,

det er lykkes for mig, at aktivere internettet i sommerhuset. :D

Desværre mangler jeg min dansk tastatur og skriver på min notebook, det er jeg ikke vænnet til, det går langsomt.

Hvor dejligt, vi har fået tilvækst, Biggi, velkommen til.

Ja, de her oplevelser omkring madkulturen af to lande er altid et givtigt emne.

Jeg troede jo i starten også, at jeg skulle reformere det danske køkken med tysk rødkål - krydret med æbler, rødvin, nelliker og laurbær. Nej, nej, den blev ingen stor succes!

Nullermand, har du ikke en boganbefaling til mig? Jeg har lyst til, at købe to eller tre danske bøger mens jeg er her. De sidste to jeg læste var: Peter Høgh, Elefantpasserens børn (herlig for alle der har lært danskerne at kende!) og Maria Helleberg, Engelshjerte (historisk roman om Anne Sophie Reventlow og kong Frederik IV). Den sidste interessant , men på en måde lidt møjsommelig at læse.

Du har brugt et ord, som jeg ikke kendte før: ør. Men det er en god beskrivelse af den forfatning du var i efter en asparges-orgie med champagner og et væld af vin!

Jeg skal hilse dig fra Erika, hun kunne godt huske dig og din mand, men vi kunne desværre begge to ikke huske hans navn - undskyld. Hun rystede på hovedet og sagde: "Nej, hvor var jeg bang dengang, da du fortalte, at du har inviteret to fremmede mænd fra internettet!!! Og så viste det sig, at de var så sød og rar begge to."

Jeg er glad at høre, at du stadigvæk har katten og at den er blevet så rar! Det blev den fordi du har den rette forståelse for den. Om mine dyr fortæller jeg næste gang.

Nu vil jeg bare lige prale med, at vi har haft ren og skær solskin fra morgen til aften, selv om blæsten stadigvæk er lidt kold. Men sådan kan man godt holde det ud i læ på terassen hele dagen.

Vi snakkes ved.
Lyset
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Lyset –

nu ved jeg jo ikke hvilken slags bøger du kan lide at læse, men jeg kan da fortælle dig, hvad jeg selv læste sidst, og det var altså trilogien af Anne B. Ragde om en temmelig mærkelig norsk familie. Det var især den yngste søn Erlend, jeg lo meget og meget højt over. Han er bøsse, flygtet fra de trange kar i Norge og han lever sit liv i København. Man kunne tro at han var beskrevet meget klicheagtigt – men tro nu hellere på mig: den slags findes! Jeg mener det! Jeg kender flere af dem, og Anne B. Ragde har bare beskrevet dem så godt at jeg er sikker: HUN kender dem også ;-) Selve historien er såvel morsom som dyster, men den tredje del skal desværre kun læses for at få at vide, hvordan den ender. Rent litterært betragtet kunne jeg ellers godt undvære den. Den virker klodset og uinspireret i forhold til de første to bøger. Men okay – den hører alligevel til. En trilogi kan jo ikke bestå af to bøger, vel? :-)

Hvad angår madkultur skal jeg absolut give dig ret: prøv ALDRIG at gøre noget, der tilhører de danske traditioner, anderledes end de selv gør det. Min rødkål var heller ingen succes. Krydderier er jo i det hele taget ikke noget, danskerne er så meget vant til. Nu skal jeg ikke sige noget ondt om min afdøde svigermor, men salt var helt sikkert det eneste krydderi, hun kendte o_O. Og jeg kan også godt huske hvor store min svigerindes øjne blev, da hun overværede, at jeg bruger MASSER af sennep til min frikadellefars. :-) Men når vi nu snakker om noget, de slet ikke kender, så forholder det sig omvendt! Det har jeg oplevet mange gange. „Er det noget typisk tysk?“ Ja, det er det nok. Og så ville de med det samme vide, hvordan man gør. Jeg forstiller mig, at de så kan prale med dét næste gang de selv skal invitere. Så kan de sige: „sådan gør man i Tyskland“ – okay: det lyder nu ikke så avanceret som „Sådan gør man i Italien/Frankrig/ hvor som helst“ – men alligevel... Det er altså ikke så sjældent, jeg mailer opskrifter nordpå... :-)

Og nu om ordet „ør“. Du skal nok opleve, at jeg også i fremtiden kommer med mange mærkelige ord, og det skyldes altså, at jeg i hverdagen tit morer mig med at løse danske krydsogtværs-opgaver. Jeg syntes ellers, at det kun kunne være godt, at lære noget om synonymer på den måde, men nu har jeg efterhånden mange gange opdaget i ddo (den danske ordbog online) at der står: „forældet“. Men det opdagede jeg åbenbart for sent. Nogle af ordene sidder nu fast, lige som bims/beruset/fortumlet med to bogstaver = ør.

Sjovt, hvad du fortæller om Erika og hvor bange hun var dengang vi mødtes. To mænd fra internettet – ja, det var da farligt!!! Niels og jeg (dér fik du navnet!) er jo ellers også kendt for at slagte turister i Lohals med vores elektriske kædesav – men kun hvis vi altså kan finde en stikkontakt i nærheden.... Men sålænge vi bare kommer med kager er vi ufarlige, det ved de alle i Lohals ;-)

Nu kan det være nok med det her pjat. (Mon ikke „pjat“ er også noget, jeg har hentet fra Familiejournalens krydsogtværs – hvem ved.) Jeg håber du nyder din tid ved kysten. Giv en krammer til dine dyr fra mig og sov godt derefter!

Kh
Nullermand
Pippilotta
Mitglied

Beitrag von Pippilotta »

Hejsa allesammen :D

Hvor dejligt at læse at i har haft en spænende weekend!

Oha, også skal jeg berette at jeg havde sucess med tysk æblekage efter mormors opskrift (gedeckter Apfelkuchen mit Streussel). Jeg indrømmer at jeg kan ikke så godt lide de danske kager fordi jeg synes at de er dog alt for søde.

På lørdag købte jeg flere bøger med alt mulige opskrifter til danske retter...det bliver spænende.

I sidste år prøvede jeg stjerneskud og det var dog rigtigt lækker. Min tyske familie har været på besøg den gang og de havde ønsket sig det tre dage i træk!

@Nullermand: i dag var jeg opmerksam angående hvide asparges til salg i supermarked - og jeg skal sige at du har ret: danskerne kender den tilsyneladende ikke. Hvilken skam!

@Lyset: lyset på vestkysten er virkelig helt specielt. Jeg har været der nogen gang og jeg give medhold at det er helt specielt :D

God aften, vi snakkes ved,
Pippi
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Hej igen,

jeg havde problemer med internettet i går, men nu fungerer det igen.

Pippi, hvilken ret vil du lave først fra dine nye kogebøger? Har du en yndlingsret?

Jeg er heller ikke så glad for de søde danske kager som wienerbrød. Men jeg blev meget skuffet, da jeg flyttede til Slesvig-Holsten. Selv om jeg sjældent spiser kage, ville jeg dog gerne prøve Streusselkuchen eller den slags æblekage du beskriver. Men ak, de klasker en masse sukkerglasur ovenpå, bvadr :?

Nogle små rettelser:

..at I har haft en spændende weekend

Og så skal jeg berette ... succes

Jeg må indrømme, at jeg ikke så godt kan lide ...

Sidste år ... det var rigtig lækkert.

Min tysk familie ... dengang ..

bedre: I dag kiggede jeg om de sælger hvide asparges i supermarket

nogle gange (flertal) ... jeg giver dig medhold

Nullermand, jeg må fortælle Erika om dig og Niels med kædesaven, jeg var ved at revne af grin, da jeg læste det. Godt, at vi havde sommerhus uden el og rindende vand. :mrgreen:

Men internettet er alligevel et farligt sted at begive sig ind i.

Jo, den elskede lille hund du kender er ikke mere. Men når jeg tænker på Lohals, så ser jeg ham i mine tanker, da han alene gik tur om morgenen ned af trapperne, for at får sig en "snak" med fiskerne.

2010 fik jeg en ny lille hund på fem år, han hedder Terry og kommer fra Cypern. Han er bare så sød og så klog og så lydig - han er som "6 Richtige im Lotto". Enhver jeg taler med, når vi går tur siger efter kort tid: Den ville jeg også har taget!

Og så har jeg en højst besynderlig kat, Viola Tricolor. Den er bare så bang. Allerede i Danmark vil den ikke går ud alene, den kom kun med i haven, når jeg var der. En gang imellem kunne det ske, at den blev helt modig og gik alene de fem meter fra bagdøren ind i garagen. Men så blev den så bang, at den ikke kom tilbage igen, men gemte sig i et eller andet hjørne bag ved fryseren eller oppe på bjælkerne. Den kom ikke engang da jeg kaldte den, jeg måtte lede efter den og ledsage den tilbage til huset.

Da jeg flyttede var jeg alligevel glad, at den ikke vil går ud. Nu bor den sammen med mig i lejlighed. Om dagen sover den tit i klædeskabet og den løber væk fra mig, når jeg vil ae den, men om aftenen kommer den ud for at lege med mig og når jeg går i seng, venter den præcis til det øjeblik hvor jeg falder i søvn og så springer den over min skulder -bum - midt på min mave. Så skal jeg bruge begge hånder for at kæle for den.

Det har været skyet på grundlovsdagen i dag og lidt koldt. Men jeg fik lidt for megen sol i går, derfor var det helt i orden.

Hvordan har du nydt din fridag, Pippi?

Mange hilsner
Lyset
Pippilotta
Mitglied

Beitrag von Pippilotta »

Hej Lyschen :wink:

Godt at internettet fungerer igen :)

Jeg kan godt lide sild i alle varitioner. I Tyskland kender vi jo kun sild i dild-fløde-savs eller i edikke. Hvor kedelig kan det være... Jeg har for eksempel aldrig smaget frisk stegt sild. Også har jeg fundet en opskrift til kartoffelfrikadeller. Jeg synes at det er en god ide at lave hvis du har rester af kartoffler fra aftensmaden og ikke vil smide dem ud. Jeg hader nemlig mad spild! Min mormor lavede kartoffel-kribbelchen af dem til dessert. Men jeg fortrækker kraftig smag. Det er jo derfor min maven kramper hvis du skriver om sukkerglasur ovnpå Streusselkuchen - fy for satan :shock:

I går havde jeg ikke holdet fri, der var masser at lave. Og i aftes klippede jeg grasplænen. I dag skal jeg male huset vidre - efter mit normale arbejde.

Håber vejret er bedre i dag? Vi havde rigeligt solskin i går og også i dag - så må det måske være en god ide at flytte til øst 8)

Kh,
Pippi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

@Pippi: jo, det med aspargenes i Danmark er en skam, men jeg har dog fundet et vejbod på Tåsinge, hvor man kunne købe hvide asparges: tre tynde stænger for 25 DKK o_O. På dén måde kan man altså ikke bespise 10 personer med et halvt kilo asparges hver. Men jeg synes nu også at det er lige så svært at finde en god skinke i Danmark, én der svarer til den (nord-)tyske „Katenschinken“ der smager tydeligt af røg og salt men alligevel næsten smelter på tungen. Den synes vores danske gæster også mest om, tror jeg. For ligemeget hvor meget jeg „importerer“ til anledningen: der bliver aldrig en eneste skive tilbage. ;-)

Hvad der virkelig er sjovt er, at jeg hvert eneste år begår den samme fejl med hollandaisen: den er altid for salten for når jeg kommer smørret i sovsen glemmer jeg altid, at smørret i Danmark, anderledes end i Tyskland, i forvejen er saltet. På den måde ødelægger jeg saucen hvert eneste år – efter min smag. Men dét synes vores venner overhovedet ikke. De synes, at den smager fantastisk godt o_O. Eller som en af dem sagde: „jeg tror bare, at vi danskere har et større behov for salt end andre mennesker“. Nå, okay så.... :-)

@Lyset: det tænkte jeg, at den gode gamle Trold nok ikke kunne være i live i dag. Godt, at du med Terry fik dig en anden tro ledsager. Men er det ikke træls, at hunde har så begrænset en livstid i forhold til os? Jeg elsker jo hunde, men det er altså dét (ved siden af en solid kampkat der bor her) der holder mig tilbage. Jeg drømmer jo om en dejlig Golden Retriever. Sådan en Goldie skulle nok sørge for, at rådyrene holdt op med at spise mine planter… Og sådan en Goldie ville nok også holde mig selv mere i gang, og det har jeg altså også brug for engang imellem. En kat er god nok - men ikke god nok til at disciplinere et menneske. Katte kan være krævende – men mest sover de jo. Heldigvis.

Vores kat har jo ikke noget navn. Jo – den har et „navn“, men „Midde“ er da alligevel ikke noget rigtigt navn, vel? Vi kalder den „Misse“, „Mietze“, „Miststück“ eller „Süße“ – helt efter, hvordan den opfører sig. Når manden er ude at rejse er det mest „Miststück“, for så er katten utilfreds og krævende. Når manden er hjemme er det mest „Süße“, for så er den den sødeste kat, man overhovedet kan tænke sig. Alligevel kan den til alle tider drive en til vanvid, fordi den snakker så meget. Den skal hele tiden fortælle noget. Det må være fra dengang katten var min svigermors mere eller mindre eneste selskab. Da lærte den nok at snakke så meget, men til gengæld lærte den aldrig rigtig at lege. Katten forstår ikke, at den skal rende efter et garnnøgle eller hvad jeg nu kaster rundt med. Den kigger bare på mig og snakker videre. Men bange er den overhovedet ikke. At den godt kan lide fyrværkeri fortælte jeg tildigere, tror jeg. Men også støvsugeren kan slet ikke imponere den: når jeg støvsuger lænestolen hun ligger i kan jeg komme helt hen til den med sugerøret – den viger ikke en millimeter. Jeg kan først suge stolen færdig når katten selv har lyst til at stå op.

@Pippi igen: Sild – og fisk i det hele taget - kan jeg også godt lide. Steget sild med ris og sennepsovs ... bare så lækker! Det lærte jeg også først i Danmark at kende, men det skyldes nu også, at vi her i Hamborg bor i lejlighed og jeg tror ikke at alle mine naboer ville synes om lugten i trappeopgangen. Rødspætter og torsk elsker jeg også og det kunne jeg tillade mig at lave i Hamborg, men rigtig frisk fisk kan vi jo bedst købe på Langeland, så fisk er for mig noget ferie-mad :-)

Nok for i dag. Ha´det godt, allesammen
Kh
Nullermand
Pippilotta
Mitglied

Beitrag von Pippilotta »

Hej Nullermand og alle

Hvilken overraskelse: i går aftes har jeg set hvide asparges i en supermarked :shock: men fu bæ! Den lignede mere tørre gren end asparges :(

I "vores" supermarked i nærheden kan du dog finde en god skinke. Tysk "Bauernschinken" er ikke så langt fra i smag som "Katenschinken" - eller hvad synes du? Nu må jeg spørge, fordi jeg er ikke nord-tysker, og jeg kender asparges-retter kun fra meget dyre restauranter... dvs. at det har været kun få begivenheder jeg smagede det. :oops:

Det samme med fiskeretter: jeg elsker dem men det er også helt nyt til mig. Rødspætter havde jeg sammen med stjerneskud og det fandt jeg simplethen fantastisk! At lave torsk er min næste herudfordning - jeg skal berette her i forummet bagefter :wink:

Steget sild med sennepsovs - mhhh.. lydder godt. Har du en opskrift til mig?

Vi vil også meget gerne har en hund. Jeg elsker også Golden Retriever. Men desværre er det ikke muligt fordi vi skal på forretningsrejser nu og der og hvad så med hunden?

Jeg ønsker alle en skøn og solrig dag :)

Kh, Pippi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

først skal jeg rette mig selv: det hedder stegt sild, ikke steget. Det funderede jeg over i dag mens jeg sad i tunnelbanen, stegt eller steget, og da jeg kom hjem kiggede jeg straks efter.

@Pippi: aspargesene i de danske supermarkeder kunne man godt more sig over, hvis ikke de så så sørgligt ud. Jeg ved nøjagtigt hvad du mener. Jeg spørger mig selv hver gang, hvorfor de overhovedet ligger der – de er jo ikke længere spiselige og til pynt egner de sig endnu mindre o_O

Om Bauerschinken smager som Katenschinken ved jeg ikke, den første kender jeg kun som pålæg, og så er skiverne jo langt tyndere end dem, man bruger til asparges. Men jeg mener dog, at Bauernschinken ikke er så mør som den, jeg køber. Den skal virkelig næsten ikke tygges, så mør er den den.

Stegt sild er jo nemt: vask filetterne, skær evt. rygfinnen fra, kom citronsaft og salt på indersiden og klap dem sammen. Rul dem rundt i mel tilsat salt og peber og steg dem i en pande med rigeligt fedtstoff – jeg bruger en blanding af smør og olie – på begge sider, ca. ti minutter i alt. Skru ned til middelvarme efter de første få minutter. Når de er helt friske prøver de først at klappe op igen under stegning, så hold dem ned med en ... Pfannenwender – hvad mon sådan én hedder på dansk???

Sennepsovs laver jeg som opbagt sovs med smør, mel og mælk. Så smulderer jeg en halv terning fiskeboullion deri og tilsætter sennep og fiskesennep efter smag og behag. Færdig!

Og til sidst nogle forslag:

i går aftes har jeg set – jeg ville sige: i går aftes så jeg, (men det er bare en fornemmelse..)

Den lignede mere tørre gren – de lignede (bezieht sich ja auf hvide asparges, also plural)

er ikke så langt fra i smag som Katenschinken – er smagsmæssigt ikke så langt fra Katenschinken? o_O Lyder ikke meget bedre... hm. Måske bare: smager næsten som Katenschinken :-)

jeg smagede det – jeg smagte det (eller hellere „dem“ mit Bezug auf asparges-retter)

herudfordning – udfordring

lydder godt – lyder godt

Vi vil også meget gerne har – vi vil også meget gerne have

Kan I nu alle nyde en dejlig lun aften, enten på terrassen eller på altanen
kh
Nullermand
Zuletzt geändert von Nullermand am 08.06.2013, 16:50, insgesamt 1-mal geändert.
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Hej Pippi, hej Nullermand

Alt det I skriver om sild kan jeg kun bifalde. Det eneste danskerne ikke kan med sild er matjes! Og jeg synes, at selv hollændere er ikke så god til at lave matjes som folk i Slesvig-Holsten er. Den er rosa, den er mør og den er ikke for salt.

Jeg er i gang med, at pakke min kuffert. Jeg glæder mig til at rejse hjem i morgen. Det har været en dejlig uge med fantastisk godt vejr. I dag har jeg efter mange dages tøven besøgt nogle af de steder som gemmer mange erindringer - gode og smertelige. Det har gjort mig lidt elegisk. Nu kigger jeg fremad.

Vi snakkes ved. I må have en god aften.

Kh Lyset
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

har efter meget bøvl og besvær i den sidste tid været til tandlægen i dag og hun slog det fast med syvtommersøm: jeg kommer til at miste endvidere to tænder i overkæben. Én skal trækkes i næste uge, den anden en uge derefter. De vakler begge to, desværre . Det var godt at høre, at det åbenbart er genetisk betinget at min overkæbe trækker sig tilbage og ikke længere er i stand til at holde fast om mine tænder. Ikke noget med forkert tandpleje. Men det var på den anden side også skidt at høre, at det her er en proces, der vil føre til yderlige tab i fremtiden. Ti til femten år, siger tandlægen, så er der ingen tænder tilbage i overkæben. Og nu skal jeg altså i en alder af ikke engang halvtreds få mit første gebis. Skrækkeligt! Jeg kunne også prøve med implantater, men det er mere end uvis, om man kan genskabe kæbeknoglevæv nok til det i mit tilfælde. Skide gener – det her har jeg efter min farfar. Han havde gebis sålænge jeg kendte ham. Han er jo død nu, men jeg kunne jo heller ikke bebrejde ham noget. Dengang han levede var det jo ikke så usædvanligt at miste sine tænder i den alder, jer er i nu.

Brug for lidt mere positive nyheder? Dem har jeg også: jeg skal til Orø næste weekend (derfor trækkes den første tand mandagen derefter). Min svigerinde fylder rundt og det skal altså foregå på Orø-Kro. Jeg regner med dans og med god mad, jeg helt sikkert kan tygge hverken på den højre eller den venstre side. Men jeg er jo ved at vænne mig til kanin-taktikken. Jeg skal nok nyde buffeten alligevel. I morgen skal jeg i byen og finde mig noget passende tøj, de sagde ikke noget om dresscode, men en elegant sommer-outfit har jeg i forvejen brug for, så det skal være nu. Og min yndlingstøjforhandler giver ti procent lige nu. Det passer da godt! Jeg vil gå efter en sommerjakke, helst i linned, men som jeg kender mig ender det med noget helt andet – og ikke kun med en jakke ;-)

Weekenden 22./23.6 er også planlagt. Det bliver spændende. Men det får I at høre om, når den nærmer dig. Nu skal vi - mig og mine rokke-tænder – gå i seng. Katten venter allerede og har meget tydeligt forklaret, at hun skal have mig lige dér - i sengen. Hun kan være en virkelig plageånd – men hun er da også så sød, når hun kræver nærhed. Den skal hun få nu.

Sov godt, I kære
Nullermand
Antworten