Hej alle,
@Heide: tillykke med dine rene vinduer... Det var jo lige det Pippi og jeg havde brug for at læse

. Men du har jo ret: når man nu slet ikke kan lide det, så er der altså også professionel hjælp at hente. Måske skulle jeg forhøre mig lidt i Lohals om de muligheder, der findes. Der står så mange sommerhuse herude, der må helt klart være et eller flere firmaer, der tilbyder sådan noget.
@Berndt: tak for "dit gode humør" - men nu er det min tur at sige:
so gemein! Hvad f***** er meningen med humor-
en og humør-
et? I danskere gør det dog med vilje så kompliceret, for at forvirre os stakkels udlændinge...
@Lyset: nu hvor du siger det kan jeg erkende, at jeg har det lige som dig: bortset fra madlavning er jeg i det hele taget ikke vild med husholdningsarbejde.

Men vinduespolering er alligevel det værste, tæt fulgt af støvsugning (jeg hader det larmende udyr

)... opvask er til gengæld næsten okay - den hænger jo stort set sammen med madlavning.
Stakkels Terry - og stakkels dig, der skal slæbe rundt med ham. Men det er jo heldigvis ikke så slemt som det, jeg først troede da du skrev: "
Først så skulle jeg aflevere min stakkels lille hund hos dyrlægen..." Dér tænkte jeg jo straks på det værste

. Jeg kan da godt se, at det er hård for dig nu, men på den anden side har jeg selv oplevet, hvor sødt det kan være når et forvirret lille dyr vågner op fra en bedøvelse, bliver urolig... og så får det øje på "sit" menneske og sover trygt videre. Det kan virkelig røre mig at se, at min stemme, min hånd eller bare min tilstedeværelse betyder sikkerhed for det lille kræ. Alligevel håber jeg på, at vi - mig og katten - ikke kommer i den situation igen.
Vi er helt spontant "flygtet" fra storbyen og kørt til Langeland i dag. Vi var så spændt på at se hvad der mon sker og er sket i haven. Især om træ-manden endelig har været her for at rydde op efter de to storme i efteråret. Og hvad er langt vigtigere og var meget mere tiltrængt: om han har beskåret morbærtræet. Dem findes jo ikke så mange mere og vores var i fare for at revne i flere dele, fordi kronen var blevet for bred. Jeg opdagede det allerede sidste sommer, hvor jeg sad på terrassen, kiggede på træet og tænkte: "der er jo et hul i midten af kronen. Du har da aldrig kunnet se den der gadelygte midt igennem træet. Hvad sker der?" Og da jeg gik hen til træet for at undersøge det nærmere kunne jeg se de første revner i stammen.
Kort derefter mødte vi træ-manden (her er han kendt under navnet Born-to-climb) i Brugsen og vi gik hen til ham og sagde: "du, kan du ikke komme forbi en af dagene, det drejer sig om morbærtræet..." Han misforstod os og blev rigtig sur. "NEJ! Dét træ fælder jeg ikke!!! Sådant et fint træ - nej, aldrig i livet!" Men så kunne vi jo berolige ham, det handlede jo tværtimod om at redde træet. Han kom fordi og vi aftalte, at han skulle beskære træet med hensyn til dets statik, der var kommet ud af balancen. Ja... og så skete der ingenting, det blev sensommer, det blev efterår, det blev vinter, Bodil ramte landet og også træet, revnerne blev større og større... Vi traf Born-to-climb igen efter jul og sagde at det nu altså var på et hængende hår. Han har selvfølgelig haft meget arbejde efter de to storme, men han lovede altså at se efter træet i løbet af februar måneden. Og derfor var vi så spændt på, om han nu havde været her. Vi væddede i bilen på vej her op om han nok var kommet eller ej: jeg sagde nej, Niels sagde ja - men kun morbærtræet, de andre stormskader lod han liggende, gættede han på. Niels vandt - halvvejs.
Morbærtræet er beskåret og står nu slankt og opret - men samtidig blev der også ryddet op efter alle de andere stormskader. Kaosset på græsplænen findes der ikke længere - til gengæld er der et kæmpe hul i bevoksningen på grænsen. Efter mere end ti år kan vi nu for første gang se ind til vores naboers grund. Måske kan vi redde nogle af taksene og håbe på, at de vokser sig store igen... det skal vi se på ved dagslys. Og I få det at vide som de første, det er da klart! Vi læses videre i morgen.
Og nu skal jeg går i seng.
God nat, I kære
Kh
Nullermand