Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von heide »

Berndt,
lige den samme fejl:
På første gang - Første gang
lavede jeg for nogle dage siden :roll:
Det er en vending jeg bruger siden mange år. Utrolig, sandsynlig er den kørt fast i mit hoved.

Tak for din tålmodighed og også tak for forklaringerne!

kh heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære!

Et lille livstegn fra mig!
Vi har været uden internet nogle dage. Så i dag er det nødvendigt jeg svar på to eller tre mails.
Jeg er tilbage snart med et længere bidrag!

Ha* det godt

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle

@ Berndt: tak for dine forslag og rettelsen. Bakketænder :shock: .. Gud :oops: .... Ja, her handler det nok om Falsche Freunde... og det er jo næsten ærgerligt. Jeg ved jo, at de hedder kindtænder, men bakke og Backe ligger så tæt på hinanden, så når man tænker på tysk men skriver på dansk... :(

@Heide: du så det nok komme - ja, min behandlingsplan.... suk... ->

@alle: tanden, altså den der var revnet lige på midten (tak, Berndt) blev trækket ud af tandkirurgen i dag. Det kunne ikke vente længere, den var allerede voldsomt betændt og jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke kan mærke sådan noget. Til gengæld er det selvfølgelig ganske rart, at jeg er så ufølsom over for smerter i munden (jeg mærker heller ikke noget som helst nu, hvor tanden er væk og såret syet). Men i hvert fald var jo hele "behandlingsplanen" bygget op lige om denne tand, der nu mangler - og det betyder nu, at jeg IKKE får mine nye tænder om fem til seks uger, nej: vi begynder sådan set forfra... :roll:

Jeg skal få et implantat mere (der, hvor tanden nu mangler), altså skal jeg igen vente i nogle uger før vi kan begynde med at bygge kunstigt knoglevæv op, derefter skal jeg vente før implantetet kan indsættes, derefter skal jeg vente indtil implantatet er helet ind, osv, osv..... i det hele taget altså mindst syv til otte måneder mere, indtil jeg kan få nye tænder. Men dér gik jeg i strejke! Det kan jeg ikke! Så længe kan jeg bare ikke leve videre uden at kunne spise, sagde jeg. Og derfor er planen nu ændret lidt: om fire til seks uger får jeg i det mindste, som planlagt, de to tænder på den højre side. Dertil får jeg om cirka to uger et "interims-gebis", der midlertidigt skal erstatte kindtænderne på den venstre side. Det bliver nok til en lille dims, jeg kun bruger for at spise og der ikke ser meget kønt ud, fordi den holdes på plads med metalklemmer man kan se i munden. Jeg skal heller ikke bruge den mere end nødvendigt, så tandkødet alligevel kan hele efter alt det, der nu skal se..... Og helt ærligt: lige i øjeblikket vil jeg også gerne have en lille protese for at understøtte mine efterhånden lidt skrøbelige nerver.... men sådan én findes nok ikke... :|

Ja, så meget fra dén front, I kære, nu prøver jeg at "sove det væk".
Kh
Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Nullermand.

Du er sandelig hårdt ramt. Når vi læser om dine tandproblemer, fremgår det jo tydeligt af din beskrivelse, at det ikke bare er almindelige ”Wehwehchen” - Det er jo næsten ikke til at overse, hverken behandlingsplanen, din hverdag – eller rent økonomisk, kan jeg forestille mig. Jeg krydser fingre for dig - Pøj-pøj!

(Tanden) blev trækket ud af tandkirurgen i dag. > … blev trukket ud …
...et "interims-gebis", der midlertidigt skal erstatte kindtænderne på den venstre side.
> ..skal erstatte kindtænderne i venstre side (lyder bedre).

Held og lykke!
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Hej venner

@Berndt
Mange tak for rettelserne. Der gik nok kludder i mine adjektiver. Jeg prøver, at tage mig sammen nu. :?
Den lille operation under næsen var slet ikke slem. I morgen får jeg trukket de to tråde ud og på mandag får jeg resultatet af det undersøgte stykke lyset.

@ Nullermand
Du kan tro at jeg føler med dig. Det må være slemt at elendigheden ingen ende vil tage. Jeg krydser fingrene for dig :!:
Da du skrev om dit interimsgebis kom jeg i tanke om en lille historie jeg oplevede, da jeg fik mine implantater i underkæben og ligeledes havde et interimsgebis i munden. Måske kan den historie opmuntre dig lidt. Og jeg håber, at ikke nogen der kender mig læser med. :mrgreen:

@alle
Det var for år siden at jeg gik tur sammen med naturvejlederen som tolk for de tyske deltager. Vi var på tur i bunkeranlæggene og da turen startede, var jeg meget nervøs på grund af det der løse gebis i munden. Naturvejlederen begyndte med: "På turen i aften vil vi fortælle om, hvad der skete her i Anden verdenskrig." Og så rystende mig: Auf der Führung heute Abend erzählen wir Ihnen, was sich im Deutschen Weltkrieg hier ereignet hat." :oops: :oops: :oops:

Jeg kunne mærke ved folks tvivlende og rystede ansigter, at jeg havde sagt noget helt idiotisk og vil helst være synket i jorden lige på stedet. :shock: Bagefter tror jeg, at det ikke kun var gebissets skyld, men en slags "Freud'sche Fehlleistung". Jeg følte mig på denne tur altid lidt skyldig som tysker.

Men så vil jeg hellere begynde at glæde mig til et stykke Torte, fordi jeg er inviteret til en fødselsdag i eftermiddag.

Kærlig hilsen
Lyset
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Jeg vil hellere begynde med at rette mig selv, ellers får Berndt for meget arbejde. :mrgreen:

Jeg kunne mærke ved folks tvivlende og rystede ansigter, at jeg havde sagt noget helt idiotisk og vil helst være synket i jorden lige på stedet.
Ved folks tvivlende og rystende ansigter kunne jeg mærke, at jeg havde sagt noget helt idiotisk og ville helst være sunket i jorden...

Jeg følte mig på denne tur altid lidt skyldig som tysker.
På denne tur følte jeg mig altid lidt skyldig som tysker.

Kh
Lyset
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej,
her er jeg igen.

Nullermand - desværre er det virkelig en endeløs historie. Selvfølgelig krydser jeg også mine fingre for dig! 6-8 måneder mere, bare med suppe og grød ... nej, det kan ikke nogen udholde.

heide - jeg må også ofte overvejer, hvordan jeg skal sige ”end” eller ”som”. Berndt forklarede det jo nu en gang til og jeg håber jeg kan huske det...I øvrigst: siger man overvejer eller kan man også sige nødt til?

Kender I det: Der er tysker som snakker dårligt tysk. De siger fx
”Du bist viel dümmer als wie der” - jeg får straks gåsehud!

Tirsdags havde min mand fødselsdag. Sidste lørdag spiste vi allerede en meget lækker fødselsdags-mad i en restaurant i Goslar. Da vores bekendte/venner bor meget fordelt i Tyskland, drak vi bare kaffe og spiste kage med mine forældre tirsdags. Det var en hyggelig eftermiddag.

På lørdag går jeg med min mor til håndarbejdsmessen .... selvfølgelig vil vi ikke købe noget, fordi vores "lejr" er godt fyldt ... vi vil barese på alle de smukke ting (hahaha - det er naturligvis en vits, og I kan le højt ad -eller om?- det).

Efter arbejdet ville jeg gerne gå en tur (stavgang). Men min ”innerer Schweinehund”sagde ”Nej, gør det ikke! Sidder ned med en kop kaffe og skriver nogle linjer i forummet” Hvad kunne jeg svar på det??? Ikke noget...

Kus og kram
Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Lyset.

Men så vil jeg hellere begynde at glæde mig til et stykke Torte > .. lagkage oder: tærte
Jeg kunne mærke ved folks tvivlende og rystede ansigter, (rystende) at jeg havde sagt noget helt idiotisk og vil helst være synket i jorden lige på stedet. (hat sich erledigt :) - sunket)
Ved folks tvivlende og rystende ansigter kunne jeg mærke, at jeg havde sagt noget helt idiotisk og ville helst være sunket i jorden...
Ja, det lyder bedre. Her er endnu en version, som kan beskrive, hvordan du opfattede situationen:
"Jeg kunne på folks tvivlende og opgivende ansigtsudtryk fornemme, at jeg havde sagt noget helt idiotisk.......
rystende = folk rystede på hovedet på grund af din forkerte formulering.
Man kan også udtrykke det sådan: Folks opgivende ansigtsudtryk på grund af din forkerte formulering.
(Opgivende = Man zeigt eine Art Langmut => du bist nicht zu retten!)
Jeg følte mig på denne tur altid lidt skyldig som tysker.
På denne tur følte jeg mig altid lidt skyldig som tysker.
Jeg synes, begge formuleringer er i orden.

@marsvin.

jeg må også ofte overvejer, hvordan jeg skal sige... > ofte overveje, hvordan..
”..siger man overvejer eller kan man også sige nødt til? ==> Jeg forstår ikke spørgsmålet ( :?: )
det er naturligvis en vits, og I kan le højt ad -eller om?- det) ..og I kan le højt ad det.
(Man ler ad noget, men man kan også bruge ”over” - fx > ”Det er til at le over”. Jeg kan ikke forklare det nærmere.

Men min ”innerer Schweinehund”sagde ”Nej, gør det ikke! Sidder ned med en kop kaffe og skriver nogle linjer i forummet”
>Men min indre svinehund sagde: nej gør det ikke! Sæt dig (i stedet) ned med en kop kaffe og skriv nogle linier i forummet!”
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej alle sammen,

håber I har det godt. Hos mig skete ikke noget nyt.

Gabi,
”den indre svinehund” kender jeg virkelig godt. Han var også med mig i går eftermiddags. Hvad tror du, hvem vandt? Ja, rigtig gættet – det der næsten altid det samme - det var han. :wink:

Alle,
kan I huske historien om ”min indere svinehund”.
Det var jo en dansker, en billedhugger, den skabte nogle tons tunge sorte skulpturer med navnet ”min indere svinehund”. Det var allerede i halvfemserne. De sorte svinehunde blev opstillet i forskellige byer i Europa. Opstillingerne var ikke lovlig. Byens myndighederne viste ikke om projektet. Opstillingerne blev kaldt den største kunsthappening i Europa.

Jeg begyndte allerede med mit indlæg i morges. Da kom noget i vejen og så stoppede jeg med at skrive.

Lige nu fik jeg den idé at lede efter den ”indere svinehund" hos google.
Hvis I har lyst, så se her:
[url]http://www.aidoh.dk/art_and_events/mib/demibdok.htm[/url]

I dag har jeg en møde med min dansk veninde. Hun er tilbage fra Danmark og overveje, om hun vil bo fast i Tyskland igen. Det gjorde hun allerede da vi lærte hinanden at kende. Det var for 25 år siden og det var hun, som lærte mig de første ord på dansk. Desværre taler hun perfekt tysk og så plejer vi at tale i tysk med hinanden.

kh, heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Ganz auf die Schnelle, mal wieder kaum Zeit...

Berndt: jeg ville sige:
jeg MÅ overveje --- muss überlegen
er NØDT TIL at overveje - muss überlegen - also richtig krampfhaft überlegen

Hvad udtrykker problemen bedst?

Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

@heide.

Hvad tror du, hvem vandt? Ja, rigtig gættet – det der næsten altid det samme - det var han.
Hvem tror du vandt? Ja, rigtig gættet – det er næsten altid det samme – det var ham.

kan I huske historien om ”min indere svinehund”. > Min indre svinehund.
...tons tunge sorte skulpturer med navnet ”min indere svinehund”. > min indre...
Opstillingerne var ikke lovlig. > ..var ikke lovlige.
Byens myndighederne viste ikke om projektet. > Byens myndigheder (oder: bystyret) syntes ikke om projektet.
Lige nu fik jeg den idé at lede efter den ”indere svinehund" > ..indre..

I dag har jeg en møde med min dansk veninde.
I dag har jeg et møde med min danske veninde.
Hun er tilbage fra Danmark og overveje, > og overvejer
og det var hun, som lærte mig de første ord på dansk. > .. og det var hende, som..

@Marsvin.

jeg MÅ overveje --- muss überlegen
er NØDT TIL at overveje - muss überlegen - also richtig krampfhaft überlegen

Siehe unten:
Hvad udtrykker problemen bedst? .. >problemet bedst:
jeg må også ofte overvejer, hvordan jeg skal sige ”end” eller ”som”.
Jeg må også (hver gang) nøje overveje, hvornår jeg skal sige ”end” eller ”som”
Oder => Jeg er nødt til at tænke mig grundigt om, hver gang jeg skal vælge mellem ”end” eller ”som”.
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Hej venner

Det er så stille her i sproghjørnet. Jeg savner Nullermand og spørger mig selv, hvordan han har det med suppe, kartoffelmos og budding. Nullermand, nu må du ikke blive depressiv over al den elendighed med tænderne. Jeg håber at for meget arbejde er grunden til, at du ikke skriver her i øjeblikket.

Vores Pippilotta har heller ikke meldt sig igen. Har du så travlt eller døjer du stadigvæk med sygdommen?

Dette år tegner ikke godt. Alt for megen sygdom, sådan også hos mig. Da jeg ringede til hudlægen i dag for at forhøre mig om resultatet af den lille snit p.g.a. lyst hudkræft, sagde hun, at jeg skal komme i dag, hun vil skære mere, fordi det er en basaliom. Men da jeg var der i dag, lå allerede på operationsbordet, kiggede hun nærmere på det og sagde, at hun alligevel ikke vil gøre det, jeg skulle til hudklinik i Kiel og at jeg måtte regne med, at blive indlagt der en hel uge. :( :( :( Hvad gør jeg med mine stakkels dyr? :?

Men der er også nogen gode nyheder, i går havde jeg besøg af vores Heide. Vi havde en hyggelig kaffestund og nød udsigten over det solbeskinnede vand. Vi konstaterede, at man ser lige over vandet til hendes sommerhus - hvis alså kikkerten var stærk nok. :)

Kan I have en god aften

Mange hilsner
Lyset
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Berndt, jeg vil hurtig komme dig i forkøbet:

... hvis altså kikkerten ville være stærk nok.

Vh
Lyset
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Lyset.

Nullermand, nu må du ikke blive depressiv over al den elendighed med tænderne. > blive deprimeret over al den....

om resultatet af den lille snit p.g.a. > af det lille snit....

Men der er også nogen gode nyheder, > nogle gode nyheder...
...hvis alså kikkerten var stærk nok. --> (Hat sich erledigt :wink: )
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

gud, er der virkelig allerede gået 10 dage siden jeg skrev her sidst? Pinligt - men der er heller ikke sket så meget hos mig. :oops:

@ Berndt: tak for rettelsen og forslaget (trukket ud/ kindtænder i den venstre side). Og ja, du har ret, det hele med tænderne bliver lidt uoverskueligt - på næsten alle kanter. Heldigvis har jeg en rigtig god sygesikring og en dejlig far, så økonomisk skal det nok gå.

Det med gebisset bliver nu også lidt anderledes end planlagt igen, fordi det er for kompliceret med kun én side og ville nok ikke holde særlig godt. Derfor får jeg nu - allerede om 5 dage - mit alt-over-interimsgebis, og de nye kindtænder i den venstre side er dermed også udskudt til efteråret. Javel... :roll: Nu håber jeg bare, gebisset sidder bedre end dit dengang, Lyset, selvom jeg stadigvæk kun vil bruge det når jeg spiser. Jeg er jo i det mindste så heldig at alt der sker der i min mund ikke kan ses forfra - sålænge jeg ikke griner. Og jeg har jo ikke så meget at grine over i øjeblikket... :mrgreen:

Spøg til side: det har du sandelig heller ikke, Lyset. Jeg har lige læst lidt om, hvad en basaliom egentlig er og var dog lettet over at læse, at prognosen normalt er god. Så nu er det altså dig, vi alle skal krydse fingrene for, du har mere brug for det end jeg - og for en god, venlig dyrepasser i naboskabet. :|

Jeg skal først bruge jeres fingre i slutningen af marts igen , når det med knoglevævet går videre - og déngang jo kun med lokalbedøvelse. Enhver tandlægefobikers mareridt, urghh!

De gode nyheder til sidst: i morgen rejser jeg til Langeland igen. Vi var der også sidste weekend og skulle være tilbage på mandag, men vejret var så dejligt at jeg efterlod manden deroppe og tog alene hjem med toget. Det har ham, katten og også haven sikkert godt af, havde jeg tænkt, og nu er jeg spændt på, hvordan de tre har det når jeg ankommer dér i morgen eftermiddag. :D

Så meget for i dag, I kære,
kh
Nullermand
Antworten