Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Tabea

wow

Beitrag von Tabea »

Hej Berndt,
tak for velkommen og tak for rettelserne.
Jeg er meget imponeret, at der er nogen, der tager tid til at korrigere mit begynder-dansk! Tak igen.
Denne gang kun et spoergsmaal om grammatiken: Det drejer sig om hvornaar man siger I eller FOR 2 uger siden - forstaar jeg rigtigt, at man siger

jeg har boet i Danmark i 2 uger siden (Zeitraum)

men

jeg flyttede til Danmark for 2 uger siden (Zeitpunkt)

(nu er det allerede 3 uger...;))
?
Tak for hjaelpen- jeg har aldrig laert dansk grammatik...

And now for something completely different:
Jeg forstaar ikke rigtigt, hvordan det fungerer med de her threads - hvordan og hvorfor aabner man et nyt thread?

Hilser til Biggi og alle ukendte (unbekannte?) korrespondenter :)
fra
Tabea
(der savner solen her i moerkt koebenhavn...)
Tabea

jeg glemte...

Beitrag von Tabea »

jeg glemt at klicke paa "Benachrichtigt mich, wenn eine Antwort geschrieben wurde"-button, saa denne indlaeg er bare for at jeg faa et andet chance...
alligevel hilsen
T
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hallo Tabea.

Jeg forsøger at forklare tidsangivelserne på denne måde:
Vor 3 Wochen > For 3 uger siden. = Jeg flyttede til DK for 3 uger siden.
Seit 3 Wochen > i 3 uger. = Jeg har nu boet i DK i 3 uger.

¤ Grammatiken > grammatikken

¤ Du schreibst: Jeg forstaar ikke rigtigt, hvordan det fungerer med de her threads - hvordan og hvorfor aabner man et nyt thread? > Grunden til, at jeg flyttede mit svar på dit spørgsmål, var, at du havde valgt en forældet thread, som måske ikke ville blive læst af andre.
Jeg håber, andre kan forklare, hvordan du skriver de danske bogstaver æ – ø – å på tastaturet. Det vil gøre læsningen nemmere. :)

¤ Korrespondenter: Jeg ville skrive: ... alle ukendte, som skriver her i Forum-DK, eller: ... alle (endnu) ukendte deltagere i vores Forum.
¤ Hilser > hilsener (en hilsen - mange hilsener).
¤ …der savner solen her i moerkt koebenhavn...) > i det mørke København. :|

Hilsen - Berndt
MiFa
Mitglied

Beitrag von MiFa »

Hej Tabea,

jeg vil forsøge at forklare dig på hvilken møde man kan skrive "æ, ø eller å", men du må undskylde at mit dansk er ikke så godt og fordi jeg ikke kender de specielle udtrykke, vil der være nogle tyske ord.

For det første er det vigtigt, om du benytter WindowsXP. Hvis du har Windows XP, skal du klikke på "Start" og bagefter på "Systemsteuerung". Her finder du "Datums-, Zeit-, Sprach- und Regionaleinstellungen". Nu skal du klikke her på "weitere Sprachen hinzufügen". Nu vælger registerkortet (Registerkarte): Sprache. Her finder du "Details..." og på den nye side "Hinzufügen...". Under overskriften "Eingabegebietsschema" er en pulldown-menu, her kan man vælge sproget og man skal nu klikke på "hinzufügen"
Hvis man gerne vil veksle fra et sprog til et andet kan man vælge en speciel tastekombination.

Hilsen,

Michaela :D
[img]http://www.smilies-world.de/smilies/smilies_Picture/sonne/2.gif[/img]Når man taler om solen, skinner den. [img]http://home20.inet.tele.dk/helbo/dk.gif[/img]
Martin Hofer

Beitrag von Martin Hofer »

Hej!

Jeg har igen et spørgsmål: I København har jeg taget et billede af "[url=http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/612544/display/4475576]Den Sorte Diamant[/url]", som rummer "[url=http://www.densortediamant.dk/]Det Kongelige Bibliotek[/url]". En meget interessant bygning, desværre havde jeg endnu ingen tid for at se det indefra.

Men: Hvorfor hedder det egentlig ikke "Det Kongeliget Bibliotek"? Er et "t" ("det") nok? Men siger man ikke "et kongeliget bibliotek"? Jeg er lidt forvirret :)

-- Martin
tuppi

Beitrag von tuppi »

Hej Martin,

det har noget at gøre med hhv. det ubestemte og bestemte form.

Ubestemt: Et kongeligt bibliotek
Bestemt: Det Kongelige Bibliotek

Andre eksempler: et stort hus - det store hus, en rød bil - den røde bil

Du har ret i, det Kgl. Bibliotek er en interessant bygning. Og jeg kan bare anbefale dig at kigge ind der. Der findes skiftende udstillinger i og en boghandel. Desuden kan du hygge dig ved en kop kaffe og nyde den dejlige udsigt over vandet ... *drøm*... :wink:

Hilsen - Uta.
Martin Hofer

Beitrag von Martin Hofer »

Tak tuppi!

Det er underligt ... nu lærer jeg dansk i snart tre år, men det er den første gang at jeg har tænkt om det her. Jeg ved at det hedder "det kongelige bibliotek" -- men jeg ved ikke hvorfor. :)

-- Martin
Tullebølle
Mitglied
Wohnort: Obermagerbein im Mårmälådnåldglåsgondääner, Deutschland

Beitrag von Tullebølle »

häähää
Zuletzt geändert von Tullebølle am 14.02.2007, 23:29, insgesamt 1-mal geändert.
tuppi

Beitrag von tuppi »

Oh, Tullebølle, das weiß ich doch ... und Berndt hat nur ein kitzekleines bisschen nachgeholfen! :mrgreen: :mrgreen: :D :D :D
GabyR

Beitrag von GabyR »

Hej!

Og nu kommer jeg med et spørgsmål igen:

Jeg siger altid vores hus, vores bil osv.

Er det egentlig rigtigt, eller hedder det vort hus og vor bil? :roll:

Jeg ville takke jer om lidt forklaring.

Hilsen - Gaby
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Gaby

Es ist eine Stilfrage: Vor - vort - vore er lidt højtideligt, formelt skriftsprog. (Der Lehrer würde vielleicht diese Endungen vorziehen).
I talesprog og almindeligt, neutralt skriftsprog siger man vores.

Men begge former er korrekte :!:

Hilsen - Berndt
GabyR

Beitrag von GabyR »

Hej Berndt.

Mange tak, så skal jeg altid bestemme mig at bruge "vores" - der er ikke så meget at mærke sig! :wink:

Hilsen - Gaby
MiFa
Mitglied

Beitrag von MiFa »

Hej allesammen,

jeg tror det er tid at skrive. Vi skrev ikke siden den 6.12.

Jeg havde en meget god julefest med masser af gaver. En gave er den næste ophold på Højskolen Østersøen i Aabenraa. Jeg haber, at jeg møder nogle bekendte der. Opholdet vil være fra 26.02. til den 03.03.06. Jeg haber at jeg få en plads.
Her i Slesvig-Holsten sner det og så er omegn helt hvid. Har I også sne?

Hilsen,

Michaela [img]http://www.cosgan.de/images/midi/xmas/h020.gif[/img]
[img]http://www.smilies-world.de/smilies/smilies_Picture/sonne/2.gif[/img]Når man taler om solen, skinner den. [img]http://home20.inet.tele.dk/helbo/dk.gif[/img]
GabyR

Beitrag von GabyR »

Hej Michaela,

og jeg gjorde min tilmelding for kurset fra den 5. til den 10.11.06 . Jeg også håber at få en plads, fordi jeg endnu ikke har fået en bekræftelse.

Desværre skal jeg selv betale for kurset, så jeg er lidt misundelig på dig. :x

Hilsen til alle her - Gaby
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej I to ”Østersøen”-fans!

Jeg har p.t. desværre ikke så meget tid til DK-Forum. Men vil dog lige rette jeres indlæg :arrow:

Michaela: ”jeg tror det er tid at skrive. Vi skrev ikke siden den 6.12. - > vi har ikke skrevet siden den 6.12.
¤ En gave er den næste - > det næste ophold på Højskolen Østersøen i Aabenraa.
¤ Jeg haber > Jeg håber, at jeg møder nogle bekendte der.
¤ Jeg haber at jeg få en plads - > jeg håber, at jeg får en plads.
¤ Her i Slesvig-Holsten sner det og så er omegn -> omegnen helt hvid. Har I også sne?
(Ja, vi har her i området 25 cm sne, og meget mere der hvor der er opstået snedriver).

Gaby: ”og jeg gjorde > foretog min tilmelding for > til kurset fra den 5. til den 10.11.06.
¤ Jeg også håber > Jeg håber også at få en plads, fordi (eller: eftersom) jeg endnu ikke har fået en bekræftelse.

Jeg ønsker jer alle et godt og lykkebringende Nytår :D :!:

En nytårshilsen fra Berndt
Antworten