Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
GabyR

Beitrag von GabyR »

Hej Berndt.

Tusind tak! Das ging schnell, genau das meinte ich, ich habe mir diese Erklärungen damals alle von Hand aufgeschrieben und brauche sie immer wieder mal, aber ich hatte keine Ahnung, wie man so etwas in unserem irre langen tråd wiederfindet.

Tak igen og venlige hilsener - Gaby
MiFa
Mitglied

Beitrag von MiFa »

Hej allesammen,

i Slesvig-Holsten er det meget koldt. I øjeblik er der -6 grader, men det skal gå ned til -14 om natten.
Hvordan er vejret i jeres byer? Ligger der også sne?

Michaela
[img]http://www.smilies-world.de/smilies/smilies_Picture/sonne/2.gif[/img]Når man taler om solen, skinner den. [img]http://home20.inet.tele.dk/helbo/dk.gif[/img]
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Michaela!

Jeg var tidligt ude og det var meget meget koldt, -7 grader! Jeg synes om natten bli'r det her (i Wolfenbüttel) ogsa ca -14 grader. Min mail-veninde fra Freiberg/Sachsen skrev til mig, at de har der -20 C!
Men jeg kan blive hjemme nu - jeg er syg (krankgeschrieben?) med Hexenschuss.

Kærlige hilsener
Gabi
Kaellepot
Mitglied

Beitrag von Kaellepot »

Det var sk...koldt i gaar aften men det var kun -2.
De siger det skal vaere -17 om natten i München denne uge.... :shock:

brrhh..... men paa den tidspunkt sover jeg, hvis lille soen
lad mig sove.... :mrgreen:
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Den tid sover jeg også - og drømmer om Danmark (måske)

Men først i aften skal jeg henne til danskursus!

Hilsen fra Gabi
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Gabi Telesch

Krankgeschrieben = sygemeldt.

Jeg håber, din hekseskud bliver snart bedre!
MiFa
Mitglied

Beitrag von MiFa »

Hej danebod,

det er meget flot at høre noget fra dig. Jeg håber at du har det godt. Jeg håber at du savnede Slesvig-Holsten ikke for meget.

Hilsen,

Michaela :D
[img]http://www.smilies-world.de/smilies/smilies_Picture/sonne/2.gif[/img]Når man taler om solen, skinner den. [img]http://home20.inet.tele.dk/helbo/dk.gif[/img]
Danebod

Beitrag von Danebod »

Ja, tak, jeg har det godt og jeg savner faktisk hverken Kiel eller Slesvig-Holsten indtil nu.

Jeg var i Kiel sammen med min kæreste fra onsdag til fredag, fordi jeg skulle aflægge mit afsluttende praktiske eksamen på torsdag, og det gik altså glimrende.

Jeg holder jo kontakten vedlige blandt andet gennem det her forum og mit abonnement på [url=http://www.flensborg-avis.de/index.php?load=100]Flensborg Avis[/url].
MiFa
Mitglied

Beitrag von MiFa »

Hej Danebod,

hjertelig til lykke. Nu er vejen klar for at arbejde i din nye hjemstavn.

Hilsen,

marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Haaaaaaaalloooooooooooo!

Hvor er I alle?
Mandag aften var jeg henne til min dansk-kursus. Vi havde ein dobbelt-fødselsdag - vores lærer og en deltager...

Da vi er sammenlagt med en anden kursus, er vi faktisk zurückgestuft (???). Og alle de andre snaker mere på tysk end på dansk. Vi læste en artikel om Mohamed-tegninger, men discussionen om emnet blev holdt på tysk igen...

Det var ikke så dejligt, da jeg går til kursus at lære dansk - ikke tysk... :(

Hvordan har I det alle?

Hilsen

Gabi
Vilmy
Mitglied

at tale tysk i dansktimen

Beitrag von Vilmy »

Gabi Telesch hat geschrieben: Hvor er I alle?
Mandag aften var jeg henne til min dansk-kursus. Vi havde ein dobbelt-fødselsdag - vores lærer og en deltager...

Da vi er sammenlagt med en anden kursus, er vi faktisk zurückgestuft (???). Og alle de andre snaker mere på tysk end på dansk. Vi læste en artikel om Mohamed-tegninger, men discussionen om emnet blev holdt på tysk igen...

Det var ikke så dejligt, da jeg går til kursus at lære dansk - ikke tysk... :(
Hej Gabi,
nu er det nok ikke mig, du efterlyser. Men jeg svarer alligevel. Jeg er også tysk, men bor i DK. Derfor svarer jeg på dansk for at overholde spillereglerne her i forum. :oops:

Når du siger at det er træls eller ærgerlig :x , at dine medkursister taler mere tysk end dansk, kan jeg godt forstå dig, men må desværre sige, at jeg kender fænomenet fra mine danske kursister. De føler, at de ikke rigtigt kan udtrykke sig, og så spørger de mig, om de ikke også må svare på dansk (og det lærer man ikke tysk af) :? . Så lige for tiden spiller de rigtig mange spil for at tale meget tysk. Det er måske ikke så intellektuelt som at diskutere Mohammed tegningerne, men det giver dem bedre muligheder for at lære tysk.

Jeg ved ikke, om du kan bruge denne kommentar, men det kan du jo svare på, hvis du har lyst.

Skal jeg lige hjælpe dig lidt med sproget?
kursus er intetkøn= mit dansk kursus
ein = en (sikkert en slåfejl)
dobbelt-fødseldag = dobbel fødselsdag (dag er fælleskøn)
zurückgestuft = måske: nedrykket (eine Schulklasse aufsteigen heisst at oprykke)
snaker = snakker mere tysk end dansk
discussionen = diskussionen
og slutteligt: for at lære dansk

Na, det var en lang smøre.

Håber du har det godt dernede i tyskland. :)

hilsen, vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej vilmy!

Mange tak for rettelsen!
Det kan dagodt være at man er ikke så sikkert ved at udtrykke sig på et andet sprog. Men vores kurus var nu "Dansk 9" og kursus af den anden gruppe var "Dansk 8" - Nur er vi alle "Dansk 9" og det betyder, vi lærer dansk næsten 10 år! Vi snakkede om mange forskellige emner og læste meget. Det var ofte meget sjovt da vi ledte efter en ord ved dansk scrabble. Men nu, da vi er sammenlagt, gør vi næsten slet ikke noget af dem. Måske er deltagerne af anden gruppe kun rådden? Du skal se deres ansigter, når der skal læses eller oversættes!!!
Men nu fandt jeg dk-dorum med sproghjørnet! Så prøver jeg at forbedre mit dansk her!!!

Mange mange tak for hjælpen :D

Gabi
Vilmy
Mitglied

generede hold?

Beitrag von Vilmy »

Kære Gabi,
det var så lidt.

Jeg er også meget glad for forummet, og nyder kontakten på både tysk og dansk, selvom jeg ikke har været med i særlig lang tid. Forummet gør, at man ikek føler sig så anderledes mere, når man bor heroppe uden tysk omgangskreds.

Det kan være vanskelig at lægge to hold sammen, og som du skriver det, ser det ud til, at der er kulturforskelle I oplever. Underlig, var der to undervisere med hver deres stil?

Og så har jeg lært noget nyt, nemlig det med tallene. Jeg vidste ikke, at tallene refererer til årstal; logisk nok er det jo. Og at I har lært dansk i næsten 10 år! Det kalder jeg ihærdig! Taler du så dansk, når du kommer hertil? Min familie siger altid, at det er vanskelig, da de fleste danskere slår om til tysk, når de opdager at der er tyskere de taler med.

Scrabble
og Dudenkönig spiller mine kursister også gerne. Hvorfor er I holdt op med at spille? Du skriver at du tror de andre er "rådden". Mener du "rådne"? Det er et grimt ord og jeg kan ikke forstille mig, at du mener det, selv om jeg har læst at du er meget utilfreds med dit danskkursus.

Har I talt med jeres underviser om det? Det ville mine kursister gøre, men danskere er også meget ldit autoritetstro... :wink:

Na, jeg skal hellere slutte for i dag.

Lige en enkelt fejl:
"vi lærer dansk næsten 10 år" = vi har lært dansk i næsten ti år. (førnutid, da handlingen begyndte i fortiden og varer ved)

Mange hilsener, vilmy :D [/i]
MiFa
Mitglied

Beitrag von MiFa »

Hej Gabi,

jeg tror de andre er i vintersøvnen.
Jeg havde meget travlt i øjeblikket, så var der ikke nok tid at skrive her.

I dag fik jeg bekræftelsen at jeg en ny medlem i det tysk-danske selskab. Selskabet tilbyder mange forskellige arrangementer vedrørende Tyskland og Danmark. I marts er selskabet en af organisatorerne til Grønland-Filmfestivalen i Kiel og de vil holder en dansk aften med generalkonsulen Niels Høyer. I selskabet er dansker og tysker, så håber jeg at der vil være mulighed at tale på dansk.

Hilsen,

marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Vilmy og Michaela!

Tak for dit svar, Vilmy!

Jeg ved ikke om "rådden" eller "rådne" er det rigtige ord. Jeg vil sige, at nogle deltagere er meget meget faul...
Det er en af grunden, hvorfor vi ikke spiller mere... Vores underviser går der "den Weg des geringsten Widerstandes" - når nogle deltagere skriger "nej, ikke oversætte!!! Ikke læser!!!" så gør vi det alligevel, men ikke med med stor elan.
Vi har der kun en dansklærer som holder alle kurser. Måske tænkte hun at det var en god ide med at føre os sammen. Og hun mærker selv at vi ikker passer sammen.
Men vi vil snakke med hende om det.
Når vi holder ferie i Danmark prøver jeg at snakke dansk. At læse eller at skrive er i orden - men mange danskerne snakker så hurtig, så er det meget svær at forstå.

Michaela - de lyder meget spænnende med selskabet! Måske kan du skrive lidt mere om det senere.

Hilsen fra Gabi
Antworten