Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej alle sammen,
tusind tak for jeres opmunterne hilsener og I har ret. :D
I morgen (eftermiddag) kører vi igen ( 4. gang) til Sindal på vores campingplads. Jeg håber, det er ingen så meget traffik i område af Ålborg.
Billederne i dansk fjernsyn er bare af brokollapsen. :(
Jeg skal laver hjem-lektierer for (den heutigen) dansk kursus i nu.
hilsener fra
Ulli
Vilmy
Mitglied

Umleitung

Beitrag von Vilmy »

Hej Ulli,
når du nu er færdig med dien lektier, kan du jo kigge ind i dr.dk og se, hvad vejdirektoratet anbefaler mht. at komme udenom køerne. Fx skal du nok holde dig fra fyraftenstrafikken...

God ferie,
vilmy
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej Vilmy,
nu jeg er færdig med min lektierer. (dele af lektion 18 A. Jöhnk)
Jeg læste dr.dk og vejdirektoratet vil afspærre motorvejen for en uge eller mere. Jeg så også på hjemmeside af trafikken.dk. De har en omkørsel via Hjørringvej med kort. Du kan se det også på den billedet på nordjyske.dk
Hvad betyder:
"Fx skal du nok holde dig fra fyraftenstrafikken... " på tysk?
Zum Beispiel solltest Du Dich vom Feierabendverkehr fernhalten...?
Er det rigtig?
Mange tak for din feriehilsener, men vi er kun lørdag og søndag i Sindal. Det er altid igen en dejlig miniferie.
Hilsener fra
Ulli
katti

Beitrag von katti »

Hej Ulli! I aften begynner vi også med lektionen 18. :D
Jeg ønsker jer mange, mange sjovt i DK.
Længslen bliver også større og større hos mig. :(
hej hej
katti
katti

Beitrag von katti »

Hej Muldvarp: Kiggert –man skulle jo tænke, det kommer af ”kigge” og så skriver man ”kiggert” ikker ”kikkert” :mrgreen:
og så var det igen en lille gåde for mig :D
Her er ro foran stormen (hedder bestemt anders på dansk-Ruhe vor dem Sturm) ...I dag har min datter fødselsdag, jamen hun kommer først klokken 16 hjem og så fejrer (feiern) vi kun lidt i dag. Og i morgen begynner det stort party.
På sondag er min søns fødselsdag og sit party.
Så kommer jeg først på mandag forbi her.
katti
katti

Beitrag von katti »

Hej tuppi, mange tak for forklæringen. Jeg var lidt usikker (unsicher- ich hoffe, das ist keine neue Wortschöpfung von mir hihi), fordi „kom“ jo også er Datid…ellers?? :oops:

ønsker en god weekend, med solskin....måske også engang igen her i norden :?
katti
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej katty,
unskyld, men hvad betyder:
"Længslen bliver også større og større hos mig" ??
...............wird auch größer und größer für mich.
Hilsener fra
Ulli
katti

Beitrag von katti »

Hej ulli, det betyder "Die Sehnsucht" :D
Ental ubestemt længsel

Ental bestemt længslen

Flertal ubestemt længsler

Flertal bestemt længslerne

mange hilser
katti
Vilmy
Mitglied

@Ulli

Beitrag von Vilmy »

Nemlig; perfekt... und gute Ferien wünsche ich, während wir in Sønderjylland schuften...

MVh. vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej tuppi!

Det er selvfølgelig rigtig (skriv, snak...) og det gik op for mig, da jeg læste min idlæg igen :oops:
Men tak for hjælp - aus Fehlern wird man ja klug - havd siger man det på dansk?

Muldvarp - du kan sende hjælp når vi begynder med tapezieren. Vi har allerede alle tapeter.

Ulli - har du sæsonpladsen på Sindal? Hvad hedder den? Vi er på campingpladsen næsten hver weekend nu, men her i tyskland. Det varer ca. ein halv time at køre derhen.

Gabi
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej Gabi,
ja, vi har en sæsonplads over hele år. Sæsonpladsen hedder sindal-camping. Se på startsiden af dk-forum.dk på "werbebanner". Vi kører i dag eftermiddag ca. 4 timer, når limfjordstunnelen og motorvejen er fri.

@ alle - I går læste vi i dansk kursus "Klods Hans" fra H. C. Andersen. Hvad hedder den eventyr på tysk?

Hilsener fra Ulli
tuppi

Beitrag von tuppi »

Hej katti,

det var så lidt (med forklaringen). :D

Jeg kan godt forstå du var lidt usikker (rigtigt udtrykt) angående verbet komme: Både imperativ og datid hedder kom.

Ønsker jer god fornøjelse med den store party! [img]http://coolsmiley.de/smileys/coolsmiley.de.04.35.0002.gif[/img]

Mange hilsener fra den regnfulde Dresden – Uta.
tuppi

Beitrag von tuppi »

Hej Gabi,

du skrev: Det er selvfølgelig rigtigt (skriv, snak...) og det gik op for mig, da jeg læste mit indlæg igen.
Men tak for hjælpen - aus Fehlern wird man ja klug - havd siger man det på dansk?

Det aner jeg ikke ... måske ved muldvarp det?
Jeg har bare fundet det her:

Hvis vi ikke havde vore egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre. (Rochefoucauld)

Min fejl er det at sidde ved computeren lige nu i stedet for at rydde op mit skrivebord ... :D:D

Uta.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner!

God tur og god weekend, Ulli!!!! Når jeg har tid kigger jeg hos "werbebanner".
Klods Hans - er det ikke "Hans im Glück"? Er det ham, der byder forskellige ting?

tuppi - grrrrrr - der er altid fejl!!!! Det ærgre mig så meget...

Jeg skulle også rydde op og vaske tøj... Måske kommer lyst til det forbi senere?

God weekend til alle

Gabi
tuppi

Beitrag von tuppi »

Du må ikke være irriteret, Gabi ... :wink:
Antworten