Tyskkyndige journalister i Danmark

Uddannelse, studium, højskoler, kurser, tyske sprog-spørgsmål m.m.
lillebaek

Beitrag von lillebaek »

MichaelD hat geschrieben:Hej Lillebæk,

du tager fejl, hvad angår tyskernes interesse i udenlandsophold, herunder ifm. studiet. Se her:
http://www.spiegel.de/unispiegel/studium/0,1518,549029,00.html
Interessant læsning også her:
http://www.einstieg.com/no_cache/schueler/news/meldung/3668/

Det fremgår også af artiklen i Spiegel, at Tyskland er en meget populær destination for udenlandske studerende. Ganske vist er det typisk ikke første valg, men det vil jo næppe være anderledes for Danmark. Når danskere ikke strømmer til Tyskland, så siger det mere om danskerne end om tyskerne.

Den anden artikel nævner tyskernes ofte vanskellige økonomiske situation ifm. sådanne udenlandsophold - des mere imponerende er interessen vel!

Der er masser af kilder på nettet, der dokumenterer, at det er alle typer udenlandsophold, som tyskere strømmer til i stadig større omfang.

hilsen
Michael

P.S.: Det at Beckenbauer burde vide, hvor Laudrup er trainer, er vel en joke!? Hvem kan holde styr på tusindvis af store navnes karrierer i en branche med en personaleomsætning på måske 50%?
Hej

Der er udlandsophold - og så er der udlandsophold :-)

Det er sikkert, at der også er mange tyskere, der tager studieophold i udlandet. Jeg synes dog, at der i Danmark er tendens til at rigtig mange unge tager et år i udlandet når de er blevet studenter i 18-20 års alderen. Dette er (oftes) ikke studieophold, men fx kombinerede arbejds- og rundrejser. Disse rejser, tror jeg, er med til at give et nuanceret billede af omverden for en stor del af befolkningen. Jeg tror ikke det er almindeligt at 18-20 tyskere rejser til Australien, USA eller lignende et halvt år.

Blandt de tyskere, der tager udlandsophold, ser jeg - genspejler det tyske samfund i øvrigt - at der er et enormt skel mellem mellem de sociale lag. Den øvre del af befolkningen tager på studiophold og "dannelsesrejser" og får deres horisont og kendskab til andre lande udvidet, mens en anden del kommer til at tilhøre den sociale lave klasse i lande de nu engang rejser til.

Jeg vil ikke fornærme nogen, men jeg har lidt på fornemmelsen at de tyskere der rejser til Danmark, Norge eller Schweiz ender i lav-status og lav-løn jobs og kun er der for pengenes skyld uden speciel interesse i at lære noget om det land de bor og arbejder i.

Ps BTs ellers udmærkede sportsmedarbejder udtrykker fx harme over at Beckenbauer ikke engang vidste at Michael Laudrup er træner i Getafe
http://www.bt.dk/article/20080404/sport02/80404031/
Berndt

Beitrag von Berndt »

Lillebæk skriver:
Jeg kom også til at tænke på de danske mediers foragelse, da det viste sig at Franz Beckenbauer ikke vidste, at Michael Laudrup var træner i FC Getafe før Bayern München skulle spille mod dette spanske hold. Dette er blot en lille ting, men igen typisk for holdningen (i DK): når det er vigtigt for en fodboldinteresseret dansker, må det da også være vigtigt for en Franz Beckenbauer - ellers er det bare tysk arrrogance!
Og i næste indlæg:
BTs ellers udmærkede sportsmedarbejder udtrykker fx harme over at Beckenbauer ikke engang vidste at Michael Laudrup er træner i Getafe
MichaelD skriver:
Det at Beckenbauer burde vide, hvor Laudrup er trainer, er vel en joke!? Hvem kan holde styr på tusindvis af store navnes karrierer i en branche med en personaleomsætning på måske 50%?
Jamen det er jo netop disse eksempler/jokes, der viser danskernes opfattelse af sig selv: Prøv at se Danmark i musens rolle:
Musen traver efter en elefant over en solid træbro . Musen råber til elefanten: "Ih hvor vi gungrer!"
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

Om der er mangel på tyskkyndige journalister i medierne er jeg ikke overbevist om, men at der indhentes og bearbejdes for
mange informationer fra angelsaksiske, engelsksprogede nyhedstjenester kan vel ikke bestrides. Hvordan udvælgelsen
derefter redaktionelt foretages, så vidt angår de temaer vi i DK skal præsenteres for i TV og i aviser, er mig en gåde.

Lillebaek, et surt opstød er ingenting at regne i forhold til de hidsighedsanfald jeg indimellem får - eksempelvis når der næsten
hver anden dag i en 2-årig periode op til det amerikanske præsidentvalg skal berettes om fra hvilken mark med genmodificeret
majs en barak-osama nu har spredt sine ytringer. Og DR har måske indset proportionsforvrængningen med starten af magasinet
"DR2-Udland", men i det program behandles temaer fra overvejende Kina, Afrika og Sydamerika. Al Jazeera ånder måske DR2s
redaktører i nakken hvad emnevalg angår, efter kanalen er begyndt også at sende engelsksproget.
Der kunne i DK alternativt rapporteres bredt om europæiske begivenheder, herunder som en selvfølgelighed fra det tysksprogede
område, og ikke mindst om EU-specifikke forhold med den betydning de har i vores dagligdag.
Til det sidste et kort indslag fra DR, radio, P1: www.dr.dk/P1/P1Morgen/Udsendelser/2008/02/11/102358.htm - der er måske håb.

Til gengæld synes jeg ikke det er nødvendigt at gå helt i sort over manglende tyskkyndige journalister, de findes, men de kan næsten
kun høres på den smallere DR-radiokanal P1, som bør fremhæves, hvorfor jeg kun nævnte TV og aviser ovenfor. Der er ofte indslag
om tyske forhold, senest i Orientering i går d. 7. maj. Desværre er radiomediet ikke så slagkraftigt.

Til lillebaeks "sure opstød" blev der omkring incestsagen i Amstetten hurtigt uddelt Samarin - sendt journalister til byen. TV2 sendte
den absolut tysksprogområde-kyndige Ulla Terkelsen, og jeg kunne sagtens have bemærket som MichaelD - om nærheden til Braunau.
I mellemtiden har vi fået flere beretninger fra Ulla Terkelsen, og ikke mindst denne artikel om incestsagen fundet i Ulla Terkelsens blog
har et bemærkelsesværdigt Braunau-afvæbnende første afsnit, som Ulla bør krediteres for:
Hvis mennesker har tysk som modersmål, så kommer tvivlen dem sjældent til gode.
Ingen folk i verden får så ondskabsfuld presse som tyskerne og østrigerne.
Det er ikke helt så slemt, som det var - det er trods alt et par år siden, at Anden Verdenskrig holdt op.
Og begivenheder som Murens fald, Berlins popularitet som "cool" metropol og VM i fodbold i Tyskland for to somre siden,
en enestående succes både organisatorisk og som skaber af god stemning, har hjulpet på det tyske omdømme.
Men det er stadig utroligt, at så mange mennesker giver nationalkarakter - hvad det så end er? - skylden for f.eks. spektakulære forbrydelser.
I øjeblikket er hele verden optaget af det rædselsfulde blodskams- og pædofilidrama i Amstetten i Østrig. Så Østrig får ikke så lidt - på puklen altså.
Hitler var som bekendt østriger, ja, og så var der det nazistiske diktaturs undertrykkelses-kultur, det førte til en dybt forankret dobbeltmoral i Alpelandet
- klicheerne får ikke for lidt i udlandet, sådan mand og kvinde i mellem. Som forklaringer på, at dramaet netop finder sted i Østrig.
Og ... så kort tid efter seksual-misbruget og indespærringen af Natascha Kampusch. Der er et mønster, ikke ?
Hele artiklen: http://blog.tv2.dk/ulla.terkelsen.tv2/entry229874.html
nowhereman
Mitglied
Beiträge: 27
Registriert: 14.05.2007, 19:34

Beitrag von nowhereman »

micha_i_danmark hat geschrieben: Jeg synes dog, at tyskerne har en mere positive forestilling om Danmark. DK er en meget populært ferie mål (kan man sige det / Ferienziel?) for tyskerne og mange regelret idealiserer danskhed, danske og skandinaviske produkter..
Det er korrekt, men sjældent på et realistisk plan. Danskerne vurderes ofte kun ud fra ekstremer i Tyskland.
Der er søde, rare og afslappede danskere, der hverken tager sig selv, andre eller ting så alvorligt. Den hyggelige købmand på campingpladsen, der med et blink i øjet lukker sine gæster ind i butikken ad bagdøren efter lukketid, hvis det er så vigtigt. Der hurtigt fikser bruserne med et tyggegummi, så det kan holde, til håndværkeren kommer om mandagen.

Og så er der billedet af de højrevredede danskere, der krampagtigt holder fast i valuta, en rendyrket danskhed og sætter Dansk Folkeparti i højsæde. Der anmelder enhver tyskregistreret bil, som har stået på deres villavej en dag for længe. Der hader alt, hvad der er tysk, men ikke er bleg for at handle grænsehandelsvarer i tonsvis.

Jeg har sjældent mødt en tysker, der på en eller anden måde betragter danskerne på øjenhøjde.
nowhereman
Mitglied
Beiträge: 27
Registriert: 14.05.2007, 19:34

Beitrag von nowhereman »

Undskyld, den her var jeg da lige nødt til at grave frem en gang til. Jeg ville bare oplyse - apropos - at Danmarks store nyhedsbureau, Ritzau, har flyttet sin eneste Tyskland-korrespondent fra Berlin til København, hvor hun nu er udenrigsredaktør.
Ritzau ønsker efter eget udsagn at sætte mere fokus på USA.
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Jeg er ikke kun bekymret for, at der er så få, der taler tysk overhovedet, men også at der er en stadig større koncentration på MEGET få individer i Tyskland. Peter Wivel f.eks. får lov at udtale sig om alt mellem himmel og jord, og han er nu engang barn af sin generation og det miljø, han udviklede sig og færdes i. Det er skrammende ensidig, hvad der bliver formidlet under de forhold, samt hvordan tingene vinkles.
Skou

Beitrag von Skou »

Måske skal man bare indse, at Tyskland ikke er verdens midtpunkt - og i øjeblikket, kulturelt set, hat meget lidt at byde på.
nowhereman
Mitglied
Beiträge: 27
Registriert: 14.05.2007, 19:34

Beitrag von nowhereman »

Jeg mindes ikke, nogen har påstået, at Tyskland er verdens navle.

Men jeg mener nu godt, man kan forvente af et stort nyhedsbureau med respekt for sig selv, at det satser lidt mere på en journalistisk dækning af nabolandet, der kulturelt betragtet er verdens tredje største musikmarked, arbejsmarkedsmæssigt betragtet en af Danmarks største rekrutteringskilder for arbejdskraft og finansielt betragtet EUs økonomiske motor samt Danmarks vigtigste handelspartner.

At vælge sin Tysklandskorrespondent fra er efter min mening en journalistisk falliterklæring.
Skou

Beitrag von Skou »

I en kapitalistisk verden tæller kun et, nemlig at tjene flest mulige penge. For en avis betyder det, at man ønsker sig så mange læsere som overhovedet muligt, og derfor skriver man om det folk vil læse. Og danskerne gider altså ikke læse om Tyskland. Man gider heller ikke se Tatort, lytte til Silbermond eller læse Thomas Brussig - og om Stoiber stadig er ministerpræsident i Bayern interesserer heller ikke en kæft.
Om det så er en journalistisk falliterklæring, er jo en smagssag.
Jeg synes jo ikke Tyskland fortjener større opmærksomhed end Polen, Tyrkiet, Sverige eller Italien. Om det et naboland spiller i en globaliseret verden ingen større rolle.
Berndt

Beitrag von Berndt »

Jeg vil nu alligevel lige vise et eksempel på, hvor galt det står til:
Det drejer sig om en radioudsendelse om det tyske sprogs tilbagegang i DK, som jeg tilfældigt kom til at lytte til for nogle måneder siden. - Jeg har glemt den sprogkyndiges navn og kan heller ikke huske teaterstykkets navn. Ordvalget nedenfor er, som jeg nogenlunde husker det.
Men den pågældende sprogprofessor blev for et par år siden kontaktet af en dansk teaterdirektør, som havde været i New York for at se, hvad der rørte sig der på teaterfronten. Han overværede bl.a. en tysk forestilling, som gik for fulde huse.
Denne succes syntes han, det kunne være spændende at overføre til DK, så han spurgte en dag sprogprofessoren, om han ville være behjælpelig med at få stykket oversat fra tysk til dansk.
Så havde professoren svaret: "Hvorfor stillede du mig ikke det spørgsmål for 3 år siden. Da havde stykket nemlig premiere i Berlin og gik for fulde huse i flere måneder?"
Det siger en del om den nuværende situation på det sproglige og kulturelle område Tyskl. - DK..
nowhereman
Mitglied
Beiträge: 27
Registriert: 14.05.2007, 19:34

Beitrag von nowhereman »

@Skou: Det er jo nogle dejligt universelle udsagn, som jeg gerne vil komme ind på enkeltvis .

Ritzaus Bureau er et nyhedsagentur, ikke en avis. Det leverer stof til medierne lige som DPA eller Reuters gør.

Mange af de seneste læserundersøgelser, medierne har gennemført, peger på, at de danske medieforbrugere meget vel er interesseret i Tyskland-stof, netop af de grunde, jeg anførte i mit tidligere posting.

Desuden skal man ikke glemme, at Danmark og Tyskland har en del mere fælles interesseområder, end man har med de lande, du nævner.
Her bør især nævnes udviklingen i grænsehandelen og et omfattende samarbejde på flere områder, særligt inden for brandværns- og sundhedsområdet. Tyske helikoptere, brandbiler, redningsdykkere og ambulancer krydser jævnligt grænsen for at give Falck og co. en hånd, mens danske patienter valfarter syd for grænsen for at gå til tandlæge eller få en kræftbehandling, som de ellers må vente i flere måneder for at få i Danmark.

Alt dette har en stor betydning - netop i en globaliseret verden - og er værd at berette om, synes jeg. Det synes Ritzau øjensynligt ikke, hvilket jeg opfatter som en uprofessionel og kortsigtet tilgang til faget journalistik.

Mediernes opgave er netop ikke udelukkende at levere det til læserne, som de vil læse om, men at være en kilde til dannelse via informationer.
Alt andet er kortsigtet og vil i sidste ende fjerne den i forvejen hårfine grænse, der skiller journalistik fra ren PR og propaganda.
Skou

Beitrag von Skou »

I sidste ende lever Ritzaus jo også af at sælge sine nyheder videre til andre medier, og er derfor også underlagt de markedsøkonomiske kræfter.
Jeg er da enig med dig i, at en geografisk bredere nyhedsflade ville være ønskværdig, men i en verden styret af udbud og efterspørgsel tror jeg desværre, det må forblive ønsketænkning.
Og stadig mener jeg ikke, Tyskland har krav på større opmærksomhed end andre lande, naboland eller ej. De lande jeg nævnte, var bare en tilfældig opremsning. Men at vi skulle have flere fælles interesser med Tyskland, end med Tyrkiet, Polen, Sverige eller Italien er vel næppe sandt. F.eks. har en ikke ubetydelig del af den danske befolkning rødder i Tyrkiet. Og det samme gælder, i lidt mindre målestok, for Sverige og Polen. Og den danske livsindstilling minder på mange områder mere om den italienske, end om den tyske.
At grænsehandel -altså det faktum at en flok danskere lige nøjagtigt krydser grænsen for at købe ind i et supermarked, hvor samtlige kunder er danske - skulle øge interessen for Tyskland, kan jeg næppe forestille mig. Det er udelukkende et privatøkonomisk forehavende.
At danske patienter valfarter til tyske læger og tandlæger er vel en af disse overdrivelser, der fremmer forståelsen. Og årsagen til denne "valfart" skal jo ikke søges i en eller anden interesse-hemisfære, men har udelukkende økonomiske og sundhedsmæssige årsager.
Tilbage står man altså med det faktum, at den rene, ikke-økonomiske interesse for Tyskland i Danmark ikke er særlig stor. Om man så kan lide det eller ej.
Skou

Beitrag von Skou »

Med hensyn til Michael Laudrup er det måske ikke uden betydning, at han er en af de bedste foboldspillere i verden gennem tiderne - også bedre end Beckenbauer. Det synes man, udover i Tyskland, i hele verden. Man skal i f.eks. Italien eller Spanien bare nævne navnet Laudrup og straks lyser modtagerens ansigt op i et strålende smil. Især derfor virker Beckenbauers udtalelse meget arrogant, han havde i hvert fald ikke behøvet sige det højt.
nowhereman
Mitglied
Beiträge: 27
Registriert: 14.05.2007, 19:34

Beitrag von nowhereman »

I går bragte TV2 et længere nyhedsindslag fra Berlin. Det drejede sig om Ackermanns afvisende holdning over for regeringens redningspakke til bankerne. Indslaget byggede udelukkende på tidligere tyske tv-indslag (ARD, ZDF, RTL) og artikler fra Der Spiegel om samme emne samt et Skype-transmitteret interview med en forvaltningsmand i Berlin, som er opvokset i Sydslesvig og derfor heldigvis kan lidt dansk.
Det er vel om noget det praktiske resultat af en så ringe journalistisk satsning på nabolandet: At du som seer, lytter og læser får serveret anden- og tredjehåndskilder.
Det er dybt godnat for mig.
Skou

Beitrag von Skou »

Jeg forstår altså ikke grunden til denne bestyrtelse, den må jo grunde i en eller anden tysk nationalstolthed, for i vores moderne, elektroniske verden er det jo ikke svært at indhente oplysninger, lige meget fra hvilket land vi snakker om. Internet og satelit-tv står til rådighed med alle tænkelige (og til tider også utænkelige) oplysninger og nyheder fra ethvert hjørne af verden.