At flytte til Tyskland

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
togi
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 04.09.2008, 13:50

At flytte til Tyskland

Beitrag von togi »

Hej med jer

Jeg og min kone vil gerne prøve at bo og arbejde i udlandet, og vi tænker bl.a på Tyskland og Schweiz som muligheder. Jeg har selv et IT job og regner ikke med at sprog er det store problem i den branche (engelsk kan bruges her), jeg taler ikke tysk særlig godt, men kan da læse og forstå det.

Jeg er dog lidt bekymret for min bedre halvdel, hun er kinesisk og jeg ved ikke hvordan tyskere ser på dem. Jeg hører rygter om at de ser ned på dem, er racistiske, mv, men er der hold i det? Hvad er jeres erfaringer med tyskere og udlændinge?

Ville det være muligt for min kone at få et job, hvor hun kan tale engelsk? Hun er uddannet indenfor turisme og har en del års erfaring i den branche fra større rejsebureauer. Derudover har hun idag job indenfor regnskabsføring og told i forbindelse med import af tøj fra Kina.

Konkret kigger vi på Stuttgart og Zürich, men det ender måske med at blive et andet sted.

Tak for jeres hjælp :-)
lillebaek

Re: At flytte til Tyskland

Beitrag von lillebaek »

togi hat geschrieben:Hej med jer

Jeg og min kone vil gerne prøve at bo og arbejde i udlandet, og vi tænker bl.a på Tyskland og Schweiz som muligheder. Jeg har selv et IT job og regner ikke med at sprog er det store problem i den branche (engelsk kan bruges her), jeg taler ikke tysk særlig godt, men kan da læse og forstå det.

Jeg er dog lidt bekymret for min bedre halvdel, hun er kinesisk og jeg ved ikke hvordan tyskere ser på dem. Jeg hører rygter om at de ser ned på dem, er racistiske, mv, men er der hold i det? Hvad er jeres erfaringer med tyskere og udlændinge?

Ville det være muligt for min kone at få et job, hvor hun kan tale engelsk? Hun er uddannet indenfor turisme og har en del års erfaring i den branche fra større rejsebureauer. Derudover har hun idag job indenfor regnskabsføring og told i forbindelse med import af tøj fra Kina.

Konkret kigger vi på Stuttgart og Zürich, men det ender måske med at blive et andet sted.

Tak for jeres hjælp :-)
Velkommen i forum.

Mht. til job kan jeg ikke hjælp, men jeg vil gerne aflive fordommene om, at tyskerne skulle være racistiske og se ned på udlændinge - generelt set, synes jeg, at man her i Tyskland har et mere åbent syn på udlændingen end i Danmark og man er mere vant til udlændinge.

Det er dog min vuderering at der er stor forskel på land og by og øst og vest. Jeg ville nok foreslå jer at finde en storby i det tidligere Vesttyskland(fx Stuttgart eller München gælder også som Tysklands IT-højborg) eller måske Berlin? Jeg ville nok ikke tage til en provinsby i Sachsen....

Held og lykke!
togi
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 04.09.2008, 13:50

Tak for svar

Beitrag von togi »

Hej lillebaek

Tak for den aflivning så :-) Jeg må indrømme, at jeg ikke selv har nogen negativ opfattelse af tyskere - måske de også kan komme på banen her og skrive deres mening. I Danmark er tonen til tider ret hård, desværre.

Jeg tror også at en storby er mere interessant for os begge, men det er dog også min opfattelse at München er rimelig dyr, så måske Stuttgart ikke er så dårlig igen - i alle tilfælde kommer det dog an på hvilke muligheder der kommer.

Er der i øvrigt nogle gode job hjemmesider i Tyskland indenfor IT? Jeg kigger på Monster. Tak.

Mange hilser!
sankthansorm
Mitglied
Beiträge: 373
Registriert: 09.03.2007, 19:12
Wohnort: Stuttgart

Beitrag von sankthansorm »

Jeg er ikke inden i it-branchen, men stepstone http://www.it-jobs.stepstone.de/ være muligvis en hjemmeside for dig.

For din kone findes bestimt en job. Mange museer, etc. tilbyder rundvisninger på engelsk og på en universitet tilbydes en tysk-kinesisk uddannelse.

Mange hilsner
At rejse er at leve
banya
Mitglied
Beiträge: 99
Registriert: 19.07.2006, 16:40
Wohnort: Hamburg / Kopenhagen
Kontaktdaten:

Beitrag von banya »

Hej togi,
jeg tror at det bilver ikke nemt at finde en job helt på engelsk.
Desværre er der stadig ikke så mange som taler engelsk endnu.

Den eneste store firma jeg kender, hvor man taler rigtig meget engelsk er HP. Selv hos IBM hvor jeg arbejdede, var hele kommunikationen på tysk. Derfor er det meget vigitg at lære tysk. Men de har også kurser for udlændinge lige som i DK. Jeg kan finde en link for det.

Det bedste er at bo i en stor by. Jeg borde i Stuttgart mange år, så jeg kan fortalle dig nogen ting om den område. Der er mange muligheder at arbejde i IT omkring Stuttgart i en store firma: Daimler, Phillips, Bosch, IBM, HP, etc.
obs: omkring Stuttgart er det ikke nemt at finde kontakter. Schwabene er lige så 'lukket' som danskerne; men der er mange some kommer fra andre byer i Tyskland og derfor interesseret i at finde nye venner.

Via meetup.com eller new-in-town kan i finde nogen kontakter i de store byer. American Womens Club har også grupper i mange forskellige byer.

Held og lykke med jeres projekt!
Dagmar [img]http://www.jordt.dk/pics/skate.gif[/img]

Der Worktrotter-Ratgeber für Dänemark http://www.worktrotter.dk/guide
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Hej

Jeg forudsætter, at jeres engelsk er godt og uden vanskellig accent. Så tror jeg bestemt, I har gode chancer på arbejdsmarkedet i Stuttgartegnen, specielt i større virksomheder, selvom I ikke taler tysk til at starte med. Men I kommer ikke udenom at lære at kommunikere på tysk, at forstå hvad der bliver sagt på møder etc. Også i privatlivet kommer I ikke udenom, ellers gør I jer helt umyndige og ensomme.

Også byer i 100.000+ indbygger-klassen kan være meget attraktive at bo i for jer, især universitetsbyer.

Michael
Sten

Beitrag von Sten »

Hej,

Der findes mange jobsite paa nettet hvis man soeger efter job i Tyskland. De mest kendte er vel

www.monster.de
www.stepstone.de
www.jobscount24.de

Jeg kunne forestille mig at det vil vaere nemmere at gaa gennem et rekruteringsfirma, hvis I ikke mestre det tyske sprog. De vil hurtigt kunne vurdere om I vil kunne faa et job i Tyskland. Jeg har selv lige fundet et job i IT-branchen gennem http://www.progressive-de.com.

Der er ingen tvivl om at det er en fordel at snakke tysk, naar man vil arbejde i Tyskland, men hvis jeres kvalifikationer er gode nok er det ikke en forudsaetning. Jeg havde samtaler med 6 virksomheder og 3 af dem tilboed fra starten at vi kunne gennemfoere samtalen paa engelsk.

held og lykke med jobsoegningen.

Sten
Kaellepot
Mitglied
Beiträge: 642
Registriert: 15.11.2005, 13:44
Wohnort: München

Beitrag von Kaellepot »

Hej,

har selv uddannelse i touristbranchen og kan sige, at det er meget darligt betalt i Tyskland og det er et MUST at tale tysk i den branche.

Jeg har ogsa arbejdet for Sony/Sony Ericsson hvor vi kun snakkede engelsk. Der var mange dansker og andre nationaliteter (ogsa kineser) som ikke kunne tale et ord tysk. (desvaerre ogsa efter 8 aar i Tyskland)
Min dansk mand arbejder nu med Infineon og Comneon, hvor det igen er meget international. Selvoegelig bruge det lidt mere tysk sprog, da det hele kommer fra Siemens. Men hele kommunikation, email, kontrakter etc. er paa engelsk.
Men selvoegelig: det er vigtig at forstaa lidt naar man koebe ind eller gaa ud om aften. Men det kommer jo med tiden, ik os ?
Og der er mange muligheder, e.g. Goethe institut.

Held og lykke !
Kaellepot - som synes at München er meget mere interessant end Stuttgart... 8)