Danskernes holdning til tyskerne

Beiträge für beide Zielgruppen: Deutsch und dänisch.
Indlæg for begge målgrupper: Dansk og tysk
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Rørviger.

Vi kan åbenbart let blive enige. Tak for tilbuddet om evt. at oplyse adr. på leverandører. Men jeg har fundet frem til et firma på internettet, hvor jeg personligt kan hente en sat.modtager med harddisk (til direkte optagelse af programmerne) - og samtidig kan forvente en mere direkte kundeservice, hvis uheldet skulle være ude.
Det er p.g.a. harddisken, at den bliver dyrere - men prisen er for den billigste model trods alt kun 1,995 kr.

Du skriver:
Apropos paraboler i udlejningsejendomme: hvis man er af tysk, eller for den sags skyld anden udenlandsk herkomst, har man også der RET til at anbringe parabol for at se TV i sit modersmål, da den europäiske menneskerettioghedsdomstol har bestemt det !
Habe ich auch in meinem früheren Beitrag betont:
Det strider imod EU's regler at nægte en borger at opsætte parabolantenne”.

”Glem alt om bolig- og grundejerforeningsregler samt lokalplaner. Det er EU, der bestemmer. I hvert fald når det gælder opsætning af parabolantenner.
Men selv om der ligger helt klare påbud fra EU om, at alle borgere i EU-lande har ret til at opsætte parabolantenner, søger offentlige og private institutioner stadig at få danskerne til at frasige sig denne ret.
Det har fået BFE (Brancheorganisationen Forbruger Elektronik) til i sit brancheblad at gå til angreb mod dem, som forsøger at forbyde paraboler ved både lejer- og ejerboliger.
Ifølge BFE er det nemlig mod bedrevidende, at borgere, som ønsker at opsætte parabolantenner, bliver trynet til at lade være.
Marketingdirektør Torben Rasmussen fra det svensk funderede selskab NSAB-Sirius, som TDC har 25 procent af aktierne i, er med i BFE og enig i kritikken af parabolforbud i Danmark.
Vi er ofte ude for, at boligforeninger nægter deres beboere at sætte parabolantenner op. Disse forbud er ifølge EU ulovlige, siger han.

Det står sort på hvidt i EUreglerne om fri udveksling af tjenesteydelser på parabolantenneområdet. Her henvises også til artikel 10 i den europæiske menneskeretskonvention, som understreger, at der hersker frihed til at give eller modtage meddelelser eller tanker uden indblanding fra offentlig myndighed og uden hensyn til grænser.
Den europæiske menneskerettighedsdomstol har afsagt dom om, at reglerne også gælder parabolantenner.
(Men udlejerne "ved" det åbenbart ikke :roll: :|)
Rørviger

Et aktuel eksempel for et "antitysk" stereotyp

Beitrag von Rørviger »

I "Holbæk Amts Venstreblad" (som trods titelen ikke er en VENSTRE, men en radikal Avis :D ) omtales d.d. "Tokio Hotel" ret positivt, MEN:
På »Zimmer 483« viser Tokio Hotel virkelig, at de behersker hele rockspektret. Vi får langsomme, stille, melodiske og melankolske sange og hurtige, pågående sange med aggressiv vokal og hårde heavyguitarer. Bandet er tydeligt inspireret af grunge, men spiller ligeså meget garagerock, heavy metal og melodisk rock. Det er et meget fint all round-rock album. Og så må man tage med, at der bliver sunget på tysk.
Typisk, ikke ? :(

Journalisten hedder Christian Dahl
cd@nordvest.dk

.....

Nu har jeg i over 35 år måtte høre "I Tyskland taler John Wayne tysk i biograferne"....*hahaha*....og læser næsten dagligt stereotyper som ovennævnte, jeg er ærlig talt DØDTRÆT af det...

Apropos, Ved Nogen, hvorfor der i DK's biografer ALTID rasles med bolsjepapir, snakkes, hostes....? :roll: :wink:

(Kan det være at undertekster gør folk dumme ? :wink: )
Christian Dahl
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 18.03.2007, 12:16

Re: Et aktuel eksempel for et "antitysk" stereotyp

Beitrag von Christian Dahl »

Det er mig, der har skrevet den artikel, som Rørviger henviser til.

Som citatet står, mener jeg, det fortjener en forklaring.
Jeg synes, det er en meget spændende udvikling, at bands som Tokio Hotel og Ramstein slår igennem for alvor i Danmark med tyske sange. Traditionelt er det kun ganske få svenske bands, der har kunnet få succes i Danmark uden at synge på enten dansk eller engelsk (med enkelte undtagelser).
Jeg synes, Tokio Hotel har lavet et fantastisk album, og det ville være helt urimeligt, hvis de ikke fik succes blot på grund af sproget. Men de skiller sig markant ud fra den store grå masse på den danske rockscene ved at synge på tysk. Derfor nævner jeg det.

Rørviger citerer mig korrekt, men citatet fortsætter: "... Men det har jo aldrig været et problem for Ramstein, og Tokio Hotel har allerede indtaget den danske teenager-hitliste Boogie Listen".

Alt i alt er jeg virkelig glad for, at et så godt album som Tokio Hotels "Zimmer 483" slår igennem i Danmark, selvom tysksprogede hits er sjældne i Danmark.
Faktisk er jeg en smule nervør for, hvad der sker til sommer, når Tokio Hotel kommer med et nyt engelsksproget album.

De bedste hilsner

Christian Dahl

Rørviger hat geschrieben:I "Holbæk Amts Venstreblad" (som trods titelen ikke er en VENSTRE, men en radikal Avis :D ) omtales d.d. "Tokio Hotel" ret positivt, MEN:
På »Zimmer 483« viser Tokio Hotel virkelig, at de behersker hele rockspektret. Vi får langsomme, stille, melodiske og melankolske sange og hurtige, pågående sange med aggressiv vokal og hårde heavyguitarer. Bandet er tydeligt inspireret af grunge, men spiller ligeså meget garagerock, heavy metal og melodisk rock. Det er et meget fint all round-rock album. Og så må man tage med, at der bliver sunget på tysk.
Typisk, ikke ? :(

Journalisten hedder Christian Dahl
cd@nordvest.dk

.....

Nu har jeg i over 35 år måtte høre "I Tyskland taler John Wayne tysk i biograferne"....*hahaha*....og læser næsten dagligt stereotyper som ovennævnte, jeg er ærlig talt DØDTRÆT af det...

Apropos, Ved Nogen, hvorfor der i DK's biografer ALTID rasles med bolsjepapir, snakkes, hostes....? :roll: :wink:

(Kan det være at undertekster gør folk dumme ? :wink: )
Rørviger

Beitrag von Rørviger »

Tak for dit svar, Christian !

Så var sætningen vel ikke helt sådan ment, som jeg har opfattet den ;)
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Som tilføjelse kan følgende om tyskerhad i Danmark også læses:

Emne/ Titel: Tyskerhad i Danmark (Politiken 18.3.07)

http://www.dk-forum.de/forum/viewtopic.php?p=109381#109381

(Tak til Rørviger for henvisning til herstående diskussionstråd!)
Berndt

Beitrag von Berndt »

Et par eksempler på journalisternes nedgørende facon (det 1. eksempel har jeg nævnt tidligere:)
En notits i en gratisavis sidst i januar 2007:
”Buddingkongen er død. Tyskland blev tirsdag en gastronom og stor erhvervsmand mindre, da buddingkongen Rudolf August Oetker i en alder af 90 år holdt op med at blævre.
Rørviger skrev tidligere: ”Du kender sikkert sportsreportere, der burde vide bedre, altid siger "Hamburger Sportsverein" oder Hánnover mit weichem "v", wo es doch Hannófer heisst”. -
Her er "fortsættelsen" fra DR1 i aftes kl. ca. 18:50 – Henvisning til ”Aftenshowets 2. del”:
”Vi tager en tur til Hánnover (tryk på 1. stavelse og med ”dansk” v), hvor man lige for tiden afholder verdens største elektronikmesse, et paradis for nørder. Der vises en masse mærkelige ting, - - - - - - -men én ting man kan finde, og som jeg virkelig studsede over, er at de har fundet ud af at tage den tyske nationalbeklædningsdragt LEDERHOSEN og smelte den sammen med vores yndlingsskat, nemlig mobiltelefonen. Så er man vel klar til en eller anden form for TIROLERFEST.
Og der er mange andre mærkelige ting på denne elektronikmesse”.

Mon befolkningen i Hannover og omegn kan genkende denne egnsdragt :?: og hvad har Tirol egentlig med Niedersachsen at gøre :?: :roll:

Berndt
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Berndt!
og hvad har Tirol egentlig med Niedersachsen at gøre
eller med Tyskland i det hele taget? :wink:

Hilsen Ursel, DK
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Rørviger

Stereotyper

Beitrag von Rørviger »

Berndt hat geschrieben: den tyske nationalbeklædningsdragt LEDERHOSEN og smelte den sammen med vores yndlingsskat, nemlig mobiltelefonen. Så er man vel klar til en eller anden form for TIROLERFEST.
Og der er mange andre mærkelige ting på denne elektronikmesse”.

Mon befolkningen i Hannover og omegn kan genkende denne egnsdragt :?: og hvad har Tirol egentlig med Niedersachsen at gøre :?: :roll:

Berndt
Danskerne ELSKER deres misinterpretationer og -forståelser ang. tyskland og tyskerne og...det værste ved sagen er, de er selvforstærkende og bliver til betonfaste "sandheder".

Jeg synes også, at denne "beretning" fra Cebit var liden morsom. :( Men absolut typisk.

Det er jo osse skrækkeligt for danskerne, at verdens absolut største IT-messe er i Hannover, som er beliggende i gennemkørsellandet.

[Jeg VED fra min tidligere arbejdsplads, som var en af DK's største koncerner, at man skyede tyske messer og kongresser som pesten, selvom de var mest givende, relevant og også absolut BILLIGERE...NEJ, man rejste kronisk til de mest afsides liggende, irrelevante og dyre dito i USA (især!) og UK]

Efter jeg har hørt tusindvis af skrækkelige vandrehistorier, om tyskland, sauerkraut, lederhosen og motorvejsrestauranter, håndkæder og tykke madammer, som ikke er gentagelsen værd, fordi vi KENDER dem vidst allesammen til Oberkante Unterlippe...så dog en indskydelse ang. Tirol.

For DANSKERNE ligger "Tirol" syd for Hamburg ;-)

Så blev jo også Operetten "im Weissen Rössl" (allerede for årtier siden) til "Sommer i Tyrol", man KAN da ikke forlange af danskerne at vide hvor Wolfgangsee ligger, vel ? :wink:
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Rörviger!
Det bliver da morsommere og morsommere:
For DANSKERNE ligger "Tirol" syd for Hamburg
DER ligger jo vist Harzen, danskernes foretrukkene tyske ferieomraade, saa länge jeg levede der (i närheden).

Saa kommer vi altssa saa langt at Harzen = Tirol. :shock:

(Und das mir, die glaubte, sie arbeite sich nach Norden vor, nachdem sie "ihren" Dänen bei Stuttgart getroffen hatte ...!)

Lächelnde Grüße - Ursel, DK - mit Frühling wie im Süden (wo es anscheinend schneit!!)
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
nielsen
Mitglied
Beiträge: 138
Registriert: 17.10.2006, 18:03
Wohnort: Frankfurt a.M.

Beitrag von nielsen »

Rørviger hat geschrieben: Desuden har jeg nu i over 30 år været yderst irriteret over, at FAGFOLK kronisk udtaler tyske ord forkert eller leverer ren disinformation om tyskland.

Du kender sikkert sportsreportere, der burde vide bedre, ALTID siger "Hamburger Sportsverein" oder Hánnover mit weichem "v", wo es doch Hannófer heisst. ;), oder D-u-i-sburg statt Dysburg. (hvor jeg ved, at folk fra Bayern begår ligeledes sidste phonetiske fejl ;-))

Lystigt! Jeg har heller aldrig hørt en tysker udtale København (Kopenhagen!), Odense eller for den sags skyld noget andet dansk bynavn "korrekt", men det er da ikke noget, der på nogen måde generer mig. Jeg er 100% overbevist om, at der ikke ligger nogen ond mening bag den "forkerte" udtale - det er vel bare et spørgsmål om hvilket sprog man er udstyret med fra barnsben af?

Med hensyn til fordomme/disinformation så ser mange tyskere (ikke alle) jo også Danmark som et hyggeligt frilandsmuseum/ferieland snarere end et moderne europæisk samfund - og det er heller ikke noget, der generer mig nævneværdigt. Fordomme er vel ikke bare af det onde, lidt underholdende er det sgu da også - er der ikke også brug for lidt kulør på tilværelsen? Eller var det bedre om vi alle til enhver tid var saglige og politisk korrekte???

P.S. jeg vil også til enhver tid udtale Hánnover med blødt v, det lyder bare bedre i mine ører... undskyld :mrgreen:
"Und aus dem Chaos sprach eine Stimme zu mir: Lächle und sei froh, es könnte schlimmer kommen! Und ich lächelte und war froh - und es kam schlimmer."
Rørviger

Antityske Stereotyper og praksis

Beitrag von Rørviger »

kære Ursel,

Du VED da, hvordan jeg mente det...som tysker, bosat i DK, må du da tillade mig en smule dansk ironi. :wink:

.....

Desværre har denne threads tema og indhold i mellemtiden fået en "sidethread" her:

http://www.dk-forum.de/forum/ftopic10178.html

Jeg vil dog fortsætte her !

I ovenn. thread bliver der bl.a. påstået, at fordomme i Tyskland om Danskerne er af samme kvalitet, som fordommene om tyskerne i Danmark.

Jeg mener, det er forkert. Rigtignok ER der fordomme om danskerne i Tyskland, MEN de er af ganske anderledes indhold og karaktér, jeg nægter at tro på, at der i Tyskland findes direkte modvilje mod Danmark og Danskerne, tværtimod, Tyskernes Danmarksbillede er generelt meget positivt og til tider endda alt for lyserød.

.....

Ligemeget, jeg er i farten nu, og vil beskrive bare et par ting af egen oplevelse:

* Togrejse til Köln, i Roskilde stiger dansk gymnasieklasse ombord, på vej til Paris. Forholder sig som unge mennesker i den alder, drikker bajer, har det hyggeligt. ....
Så kommer Færgen, flere øller, på den anden side af grænsen told- og paskontrol, Bundesgrenzschutz (som Bundespolizei dengang hed) entrerer toget. Og NU sker det: de unge betjente i deres grønne uniformer siger "God Morgen", eleverne løfter højre arm til "deutscher Gruss", nogle siger "Heil"....Gudskelov tager betjentene det med knusende ro.
Jeg hører derimod de nedsættende bemærkninger, eleverne kommer yderliger med (på dansk)....og græmmes.
Det hele forløber ellers fredeligt, så sætter toget igang, og...eleverne trækker gardinerne ned, sigende, de vil ikke se dette land, og først træke dem op igen, når de er kommet IGENNEM.
Jeg tager mig sammen og siger til deres lærer, at jeg betragter opførslen som utåleligt...ingen reaktion, kold skid....

(Jeg var mere eller mindre deprimeret i flere dage bagefter)

* Sølvbryllupsfest hos nogel venner her i DK:
Jeg kommer til at sidde ved siden af mand, jeg ikke kender, han heller ikke mig. Vi SNAKKER om dette og hint, som man nu gør ved slige lejligheder, under HELE frokosten, før og efter talerne og sangene, om vejret, politik, biler og fodbold. Efter vi nu har snakket i ca. 2 timer, spørger han pludseligt: "Hvor kommer du fra " ?...Jeg svarer i henhold til sandheden, han stammer, at han troede, at jeg er fra Færøerne og....malede siden IKKE ET ENESTE ORD. Samtalen var absolut SLUT.

(Kan I forstå med hvilken vammel følelse jeg oplevedes resten af festen ? Det var MEGET ubehageligt)

* Venners venner: Konen påstår betonfast under samtale "tyskerne kan ikke tilberede grønsager". Jeg griber, selvfølgeligt, ind i samtalen, spørgende, hvorfra hun har denne visdom og hvor mange gange resp. hvor i tyskland hun har været. Det viser sig, hun var engang i Berlin , engan i Harzen, og engang på gennemrejse til Nederlandene. Men i hendes fordom kunne JEG hverken hugge eller stikke I. Men det var da MEGET morsomt, at en dansk kone af samme årgang som mig partout som DANSKER påstår dette.

[Hovedsalat kendte man i DK på det tidspunkt, jeg kom til DK (1971) absolut KUN som pynt på smørrebrød, som man lagde til siden....Derfor kan man vel idag stadigvæk ikke købe ordentlig hovedsalat i DK.... :wink: ]

* Min søns tredie klasse:

En dag får jeg at omveje at vide, at klassekamerater har kald ham "tyskersvin" (min søn ville ALDRIG har sagt det selv til os) og hilst ham med udstrakt arm. Jeg tog emnet OMGÅENDE op på en skoleforsamling til "morgensangen" (det var en grundtvig-koldt'sk friskole) og forlangte, at man i lighed med "perkersvin" og andre nedsættende ting om skoleelever fra Indien og Pakistan, der også befandt sig på skolen, absolut tabuiserer lignende MobningsTerror.
Dette blev efterfulgt ! Min søn hørte aldrig mere noget lignende....MEN, siden da har han ikke mere gerne talt tysk. :(

......

Dette kun et par ting, jeg har mange flere :wink:

Og afsluttenden vil jeg sige: jeg er MEGET gerne i DK, MEGET mere end jeg nogensinde har været glad for at være i Tyskland, men disse og lignende stereotyper går mig virkeligt total "på gejsten", for at bruge en germanisme.
Zuletzt geändert von Rørviger am 21.03.2007, 14:44, insgesamt 1-mal geändert.
Rørviger

Beitrag von Rørviger »

nielsen hat geschrieben: Eller var det bedre om vi alle til enhver tid var saglige og politisk korrekte???
JA !

Og JEG opfatter "politisk korrekthed" IKKE som et skælsord, men som en nødvendighed i et hvert ægte demokratisk samfund.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Rörviger!

jeg er bange for vi misforstod hinanden, idet mit indläg var ogsaa ment som spög.

Resten d.v.s. dine exempler giver mig gaasehud, de er rystende, og tro mig: Heg har hört lignende mens jeg var IDA regionalkontakt og vi strejfede emnet.

Nogle gange fölre jeg mig fristet at söge skolen op naar de begynder for 3. eller 4. gang at have projektuge om "Vores verden" eller "fremmede lande" el.l.
Mine börn har haft disse emner flere gange nu med deres danske klassekamerater, og jeg er bange for at de kender börnenes livstil i Indien, Afrika og Neuseeland bedre end i deres nabolande som Tyskland.

En ung lärer tröstede for resten min datter i 2. kl. efter at hun var blevet "drillet" som tyskersvin el.l. med at hun var jo halvdels dansker. :?: :?: :?: :!: :!: :!:
Hvad skal barnet läre af det:
At det er bedre at väre en dansker end en tysker?
Og hvordan tröster läreren saa en "hel" tysker eller tyrker eller ...

(Min kloge lille datter svarede helt af sig selv: Nej,. det var hun ikke!
Hun var nemlig HEL tysker og HEL dansker! :!: :!: --- ak ja, vi kan maaske alligevel läre noget af börnene!)

Hilsen Ursel, DK
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
nielsen
Mitglied
Beiträge: 138
Registriert: 17.10.2006, 18:03
Wohnort: Frankfurt a.M.

Beitrag von nielsen »

Rørviger hat geschrieben:
JA !

Og JEG opfatter "politisk korrekthed" IKKE som et skælsord, men som en nødvendighed i et hvert ægte demokratisk samfund.
Jo men at insistere på at alle skal være politisk korrekte i et samfund er for mig det samme som et utilstedeligt meningstyranni, og bestemt ikke et tegn på et "ægte" demokratisk samfund!

Når det er sagt, så mener jeg selvfølgelig ikke at ondsindet mobning pga. etnisk herkomst, religion, etc. på nogen måde kan undskyldes, men det hører vel også snarere under kategorien "god opførsel" eller mangel på samme...
"Und aus dem Chaos sprach eine Stimme zu mir: Lächle und sei froh, es könnte schlimmer kommen! Und ich lächelte und war froh - und es kam schlimmer."
Rørviger

Beitrag von Rørviger »

nielsen hat geschrieben: Jo men at insistere på at alle skal være politisk korrekte i et samfund er for mig det samme som et utilstedeligt meningstyranni, og bestemt ikke et tegn på et "ægte" demokratisk samfund!
Habe Deine Meinung und sei (werde) selig damit, MEINE ist sie nicht, absolut nicht, obwohl ich sie von bestimmter Seite unendlich oft gehört habe. :P

Lebe damit und diskreditier MEINE Meinung nicht ! Das wäre nett. Danke.

:wink: