Hallo skat

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Hallo skat

Beitrag von michael-k »

Var nede og snakke med Told og skat i dag for at få regler angående flytning til tyskland på plads.

Men for at være helt sikker vil jeg lige spørge her, hvis nogle af jer har stået i samme situation, ham skatte manden fik det næsten til at lyde for nemt. Så har stadig lidt tvivl selvom man skulle tro han vidst noget om det, men har bare fået andre ting at vide.

Efter hans mening, så kan man bare uden vidre flytte til tyskland og så arbejde i danmark.

Ens skatte ting kommer ikke til at ændre sig, det vil kører som det gør nu. Så alt med skatte betaling, person fradrag, fra fagforning, kørsel osv. kører som normalt.

Man kan eje en tysk indregristret bil, og kører frit i danmark, den må dog ikke føres af en person med adresse udenfor tyskland. Jeg regner med vi får tysk kørekort når vi flytter til tyskland og køber bil der, er det rigtigt ?

Hvis man skulle gå hen og blive fyret, og man er medlem af en dansk fagforening er det ikke et problem at blive overført til en tysk og eller få udbetalt fagforening i tyskland.

Og ellers så kan man frit benytte hvad der er i tyskland, og leve som grever i dette land.

Er det så nemt ?
michaeldk
Mitglied
Beiträge: 16
Registriert: 02.05.2006, 10:08

Håber det er så nemt :D

Beitrag von michaeldk »

Jeg flytter også her den 1/7, men håber også det er så nemt som ham din skattemand siger :D tror faktisk det eneste der skal laves er det 106 formular til sygesikring.

Med henhold til køre frit i dk, er der ikke en begrænsning på det? altså kun den antal dage man arbejder om året i dk?
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

Okay cool, hvor flytter du hen ?

Jo han sagde man maksimum måtte opholde sig i danmark i 3 måneder af gangen, det tror jeg nok jeg kan overhold :P

Men har også hørt at man kun måtte opholde sig i dk med bilen i x antal dage, men efter hvad han sagde var det ikke noget problem.
michaeldk
Mitglied
Beiträge: 16
Registriert: 02.05.2006, 10:08

Beitrag von michaeldk »

Det ligger på nordealle lige ud til "motorvejen" mod kruså :D, og så er det dejligt tæt på det hele :) jeg skal også ud og have mig en dyt på tyske plader ligesså snart jeg har meldt mig til einwohnermeldamt :D

Ja det burde man kan sagtens overholde...nu er det sådan at jeg læser i randers pga af min uddannelse i perioder...men så kan tage på politigården og udflyde nogle papirer så kan man køre i dk i 6 måneder med bilen :D
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

Okay det lyder da cool. Er det på kollegie du skal bo ?
michaeldk
Mitglied
Beiträge: 16
Registriert: 02.05.2006, 10:08

Beitrag von michaeldk »

Hej Michael.
Har sendt dig en PM (personal message) med det info :)
tømrermester
Mitglied
Beiträge: 218
Registriert: 19.04.2006, 01:12
Wohnort: horsens

Re: Hallo skat

Beitrag von tømrermester »

michael-k hat geschrieben: Jeg regner med vi får tysk kørekort når vi flytter til tyskland og køber bil der, er det rigtigt ?

Hvis man skulle gå hen og blive fyret, og man er medlem af en dansk fagforening er det ikke et problem at blive overført til en tysk og eller få udbetalt fagforening i tyskland.

Og ellers så kan man frit benytte hvad der er i tyskland, og leve som grever i dette land.

Er det så nemt ?
hvis du har et dansk kørekort skal du ikke have et tysk kørekort. du kan frit køre med det danske.

klaus

arbejdsløshedspenge bliver udbetalt af arbeitsamt og ikke af en fagforening i tyskland. her tror jeg, det er megavigtigt, at du informerer dig bedre, hvor du får din støtte fra. du skal efter min overbevisning have arbejdet i tyskland for at få støtten.
skulle du få støtten fra danmark kan du stadig leve som greve i tyskland, men er som sagt ikke sikker på, at det virker. det ville oz interessere mig! dér skal du nok tale med din fagforening og ikke væsenet.

af samme årsag, som du vil arbejde i danmark og bo i tyskland, anbefaler jeg alle de tyskere, der vil flytte til danmark, at bosætte sig i nærheden af grænsen i tyskland for så at arbejde i danmark.
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

Okay havde jeg bare hørt, man skulle få byttet sit danske kort ud med et tysk.

Ja må nok heller hører fagforeningen af om det.
c-mus
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 12.03.2006, 09:29
Kontaktdaten:

Beitrag von c-mus »

Hejsa
i forhold til kørsel i en DE inregistreret bil i DK.

Jeg skal giftes med min tyske kæreste, men ikke til at starte med være bosat i DE, grundet job og afstand, derfor er mit spørgsmål; må jeg så ikke køre i den DE inregistreret bil.

på nuværende tidspunkt har jeg min egen bil her i DK, som jeg vil eksportere til DE, derved få momsen tilbage (det kan betale sig med min klasse bil) min kæreste har også sin egen bil, men vi ville bytte, da det km mæssigt vil være en fordel, må vi det når vi er gift, men ikke har samme adresse ?

det er måske lidt indviklet, men min kæreste bor lidt uden for stuttgard og jeg her i KBH, jeg kører mest derned derfor bytningen af bilerne.

MVH Christina
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

Efter min overbevisning og efter skatte mandens udsagn, så må du ikke kører som bosiddende dansker i danmark, i din kærestes tyske indregristreret bil i danmark.

Men når i er gift er det måske noget andet, ved det ikke, men tror det ikke.
c-mus
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 12.03.2006, 09:29
Kontaktdaten:

Beitrag von c-mus »

tak, jeg kender heller ikke reglerne, for der er bestemt forskel på logik og indviklede juridiske regler *G*

men dog er jeg af den overbevisning, at bliver man gift i Tyskland, så vil alt som standard være vores begges, derved min bil også hans og omvendt, derved bliver det jo i realiteten min egen bil, meeeen så nemt tror jeg nu heller ikke at det går.

hilsen c-mus
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

Ellers spørg på told og skat, de er enlig meget flinke, troede de ville fyre lort af når man kom og sagde "hej jeg vil gerne slippe for de tårnhøje afgifter her hjemme så jeg flytter til tyskland kan i hjælpe mig" men de er rigtig cool :D
c-mus
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 12.03.2006, 09:29
Kontaktdaten:

Beitrag von c-mus »

okay, tak, må jeg nok hellere for at være sikker :-)
Canarche
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 15.09.2005, 19:20
Wohnort: Flensborg

Arbejdsløshed og bil/kørekort

Beitrag von Canarche »

Hej alle

Jeg har nu boet her i Flensborg i lidt over fem år, og det jeg ved er følgene.

KØREKORT : Behold dit danske kørekort. Du skal ikke bytte det, men du må gerne. Dit danske kørekort er en EU model og dur altså også i tyskland.
Min kæreste har et DDR kørekort......og det er også gyldigt :shock:

BIL : Når du bor i Tyskland er din bil ganske sentasionelt indregistreret i...........Jeps du gættede det :P Tyskland.
Hvem der må køre i den er op til dig og dit forsikringsselskab. Der findes 3 muligheder for privat personer med en personvogn under 7 ton.
Du og kun du kører med bilen (billigst) Du og din partner kører med bilen (næstbilligst) Enhver idiot kører med bilen (hammerdyrt).

Hvor din bil kører er faktisk både de danske og de tyske myndigheder ligegyldigt. Det der ikke er ligegyldigt er hvor du bor, og hvor din lille dyt overnatter.
Eksempel: Du bor i tyskland og kører til arbejde i din tyske bil i Danmark. Når du er færdig med at arbejde kører du hjem til tyskland igen. Det giver ingen problemer.
Eksempel 2: Du bor i Flensborg og finder en sød tøs/flot fyr i Sønderborg. Hos ham/hende overnatter du meget ofte, og din lille dyt står ude på gaden. Det KAN give problemer. Her kommer 3 måneders grænsen til ufoldelse. Der har været en sag om det.
Eksempel 3: Du bor i Danmark og flytter ned i en postkasse i Flensborg. Du køber dernæst en tysk bil og kører hjem til Danmark. Det vil helt bestemt give problemer på et eller andet tidspunkt.

Generelt er det sådan at du skal lade din bil dansk indregistrere efter 3 måneders ophold i Danmark, men jeg har da tyske venner der har "glemt" den regel, og det er da gået godt i op til et år.

ARBEJDSLØSHED : Arbejdsløshed som dansker i tyskland er en fortvivlende sag. Selvom du har arbejdet i Danmark og har betalt din A-kasse er det på Arbeitsamt at du skal hente dine penge. Der vil du blive bedt om at udfylde en formular der hedder E 103, også starter tragedien.
Efter en måned uden penge mister du din sygesikring. Efter to måneder uden penge mister du din lejlighed. Efter tre måneder uden penge overvejer du hvor på gågaden man får mest ud af at tigge, og endelig efter fire måneder får du så 60 % af din sidste løn. De fire måneder du har ventet er spildt. Jeg har ikke selv prøvet det men jeg har set dette sørgelige skuespil hos en i min bekendtskabskreds.

For at ungå at havne i den situation, skal man flytte hjem i selv samme sekund man bliver fyret.

Det var så det, håber det kan bruges.

Mfg
Canarche
KL
Mitglied
Beiträge: 6
Registriert: 14.11.2005, 14:51

Husk..

Beitrag von KL »

At du maa kun opholde (bosiddende og arbejdende) i et andet land for max 6 mdr. Derefter skal du udmeldes af folkeregisteret etc (stadig dansk pas) og registreres i det ny land so bosiddende der. Det betyder ogsaa at du bliver nöd til at betale tysk skat.

Du kan sikkert omgaa dette.... men maaske ikke saa godt hvis det bliver opdaget (bo, arbejde, tysk skat osv og saa stadig mulighed for danske ydelser fra det offentlige...)...

Kjeld