Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej med jer,

kun en lille hilsen fra mig. Jeg må først læse igennem alle jeres indlæge :roll: ...

Men jeg sender en stor SKÅL til vilmy [img]http://bestsmileys.com/drinking/10.gif[/img]!!
Det glæder mig at du har overstået det meste - naturlig vil der også komme dage, hvor du vil være bedrøvet, men du vil også overstå dem og solen skal skinne snart til dig igen [img]http://bestsmileys.com/sun/3.gif[/img]!
Mange kærlige hilsener!
Und weiter Kopf hoch :wink: !!

Mange hilsener også til jer alle,
jeg vil kigge forbi senere,
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
vi har næsten forår hernede i Sydtyskland. Himlen er skyfri og solen skinner siden i morges. Men det er ikke så varmt som det ser ud.
Nabos kat ligger på min terrasse og tager solbad. Jeg var in haven og samlede gren og kvist, som blev revet ned af den sidste storm.

>> Vilmy,
jeg vidste ikke før at man få fortjenestemedaljen for en 40-års ansættning i samme firmaet. Men jeg vil spørge m vores ven med det første. Var din datter allerede “Rudolf” eller blive fastelavn fejret (?) med forklædning på tirsdag næste uge, lige så som i (Syd)Tyskland ?

>> Charlotte,
hvad var du flittige. Så mange rettelser i kort tid.
Mange tak og særlig tak for hjælpen med sætningen til jubilæet. Så lyder den rigtig god. :)

>> Gabi,
jo, da fik Nullermand en rigtig god idé, angående at rette hinanden. Vi skamme os ikke over vores fejl, men vi tænkte, at det er bedre at skrive rettelser via PN , ellers ville tråden nok blive lidt kedelig - fx et indlæg og tre halve rettelser.
Vi må snakke igen om temaet, når Nullermand kom tilbage fra Lohals.

Nu gider lave kaffe og nyde kagen jeg bragte med fra IKEA (schwedische Mandeltorte) – mmh – lækker. :D

Kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,

forår... :? her er det hundekold idag. Nej, vi holder fastelavn på søndag. Her ofrer man ikke hverdage til fastelavn. Men jeg glæder mig; vi skal til gudstjeneste i den lokale domkirke (min kirke, siger min datter altid, fordi hun blev døbt der); en familiegudstjeneste med efterfølgende tøndeslagning og fastelavnsboller med the & saftevand.

Ellers er fastelavn mest noget daginstitutionerne og butikker dyrker; ike offentligheden.

På mandag er der fastelavn i børnehaven.

slutteligt et par rettelser: ...og solen har skinnet siden i morges. Jeg var i haven og samlede grene og kviste...

hilsener herfra, vilmy
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej allesammen

Hvor har I dog været flittige! :shock:

Jeg synes også at Nullermands forslag, at rette hinanden, er rigtig godt. Bare ikke med pn, der er der ingen af jer der bliver ked af at blive rettet?
På den måde kan alle arbejde med og lære fra hinanden.

Men så må nogle af de dygtige f.x. Berndt og Danebod og Vilmy kigge ind og se, om I har rettet rigtigt. :P

Jeg må desværre fortælle, at jeg ikke har tid i de næste uger. Danebod har nok travlt p.g.a. sine examina, men måske vil Berndt gøre det.

Ha' det godt så længe. :wink:

Charlotte
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej igen,

>> Vilmy, tak for hurtige rettelserne.
I min ungdom kandte jeg fastelavn kun fra skolen. Jeg er født i Niedersachsen og der ofrer man også ikke hverdage indtil i dag. Men det er helt anderledes hernede im Süd-Westen. Her er mange firmaer og forretninger lukket fastelavn (tirsdag eftermiddag).

Da jeg var flyttet fra Kiel herhen begyndte jeg med mit nyt job på Fastnachtsdienstag. Min Chef viste mig rund på kontoret og da sad adskillinge kollega med papnæser ved skrivebordet og drak „Appelkorn aus Pappbechern“ tidlig om morgenen. [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/musik/e040.gif[/img] Chefen grinede og skældte de ikke ud og jeg tænkte hos mig: Hvad for en idiotisk flok mennesker. Det gentog sig hvert år og de andere 364 dage om året var mine kollega helt normal. :P

>> Charlotte,
håber vi høre fra dig snart igen. Ha’ det godt så længe. [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/traurig/e050.gif[/img]

Jeg ønsker jer alle en rigtig hyggelig fredag aften.
Kh
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

He igen,

Charlotte --- [img]http://www.cosgan.de/images/midi/traurig/d010.gif[/img]
håber du kommer snart tilbage til os!!!!

Jeg ville jo komme her igen og skrive lidt mere. Men da jeg i eftermiddagen har jeg siddet på min sofa skiftede jeg til et dovdyr

:D

Nicola - jeg tror det hedder "indlæg" , ikke indlæge.

Nu ønsker jeg jer alle en dejlig afslappende weekend!!!

Vi ses

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Gabi,
du er sandelig et interessant dyr. Du findes ikke kun som familiens kæledyr og som sensation for sejlere og strandgæster...nu er du ligefrem belvet forvandlet til et dovndyr. Wow! --At skifte betyder at klæde om... :wink: .-- LAd os se, hvad du er i morgen. En vårhare?

Og ja, du har ret med indlæg.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej heide,

:D , jeg kan genkende dine iagttagelser.

Som nordlys fra Kiel var jeg ret forbavset det år, jeg var på arbejde i Bonn til Weiberfastnacht. Alle mine ellers så normale kolleger var fuldstændig sindssyge, selv telefonkablerne klippede de over. Vi "flygtede" gennem garagen...

Da jeg et år senere kom til Konstanz i fastelavnstiden, sad både buschafføren og kassedamen i supermarkedet i hønsekostume, som var en lokal kostume fra Bodenseeområdet. Jeg var målløs.

Ligeså målløs er jeg, når man i Dnamark og Norge laver fastelavnsfester til de voksne (Ålborg, Oslo) i maj måned (også her i byen, men til børnene og i juni), fordi vejret er bedre. Det har jo ikke noget med fastelavn at gøre!

Og lige et par rettelser:
tak for de hurtige rettelser. (Artikel notwendig, weil du ein Adjektiv verwendest.)
I min ungdom kendte jeg fastelavn kun fra skolen.
... og der ofrer man heller ikke hverdage, ej heller no om dage.

adskillinge kolleger med papnæser... tidligt om morgenen. Chefen grinede og skældte dem ikke ud
...håber vi snart hører fra dig igen.

Fortsat god fredag,
vilmy
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen!

Jeg var 1 time i gang med at læse alle jeres indlæg(e) fra sidste uge nu :mrgreen: .
Angående "indlæg" - jeg troede at det er "et indlæg", men "flere indlæge", eller ej???
Hvis jeg er usikker med et ord så går jeg til google.dk og google dette ord og Hvis du få mange resultater, ordet eksistere, hvis du får ikke noget, ordet er forkert :mrgreen: - sommetider det hjælper.
Men nu er jeg aldeles forvirret - hjælp :D ?!!
Jeg tænker at det er en god idé at rette hinanden, tak heide og nullermand. men jeg tror også at vi skal ikke lave det i pn´er, men jeg kan også forstå hvorfor nullermand har foreslået det.

Børnene søver stadigvæk og jeg nyder stilheden og drikker min første kaffe.
Jeg må også siger undskyld til danebod :oops: - et stor tillykke med dit eksamen! Jeg skulle sige det personlig i aftes hvor vi havde vores stambordet, men jeg glemte det. Jeg var meget træt i gar og næsten sovede på min vej hjem :( .
Gabi, jeg har fundet en link til dig med mange billeder af hvad jeg tænker er [url=http://www.rufer.net/dolphin_whales.htm]marsvin[/url] :wink: - måske kan du bruge en af dem? Der er også nogle rolige marsvine!
Fastelavn?? Jeg har aldrig haft noget at gøre med det, måske som barn. Hvilken barn kan ikke godt lide forklædning :wink: ??
Min lille datter var en lille punk i går ved skolen - pyha - hun så cooool ud :mrgreen: .

Så det var alt fra mig nu,
håber at I alle ha´ det godt!
Mange hilsener fra
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Nicola! - (og alle I andre!)

God middag! - Jeg nøjes med at korrigere dit indlæg:

Det hedder 1 indlæg – 2 indlæg – alle indlæggene (i flertal: dobbelt-g )
¤ ..Hvis du få mange resultater, ordet eksistere, hvis du får ikke noget, ordet er forkert - sommetider det hjælper.
< Hvis du får mange resultater, eksisterer ordet, hvis du ikke får noget, er ordet forkert. Det hjælper somme tider.

NB: :arrow: Prøv også denne hjemmeside: [url=http://korpus.dsl.dk/korpus2000/indgang.php][Korpus 2000][/url]
Man får (som regel) vist et passende antal eksempler, så man næsten altid kan finde et udtryk, som passer til det, man er ved at skrive.

¤ ”...men jeg tror også at vi skal ikke lave det i pn´er, men jeg kan også forstå hvorfor nullermand har foreslået det.
< Men jeg synes heller ikke, at vi skal sende rettelserne i PN'er .....(det hedder faktisk PB'er på dansk, nemlig:Personlige Beskeder.
:arrow: Jeg synes, alle skal have udbytte af de øvrige deltageres fejl/rettelser, helt bestemt. Der er ingen, som har grund til at være generte. Og jeg finder jeres flid imponerende :!: )

¤ Børnene søver < sover stadigvæk og jeg nyder stilheden og drikker min første kaffe.
¤ Jeg må også siger < sige undskyld til Danebod - et stor tillykke med dit < din eksamen!
¤ Jeg skulle sige det personlig i aftes hvor vi havde vores stambordet, men jeg glemte det.
< Jeg ville have sagt det personligt i aftes, hvor vi havde vores stambord, men......
¤ Jeg var meget træt i gar og næsten sovede på min vej hjem. < i går og sov næsten på vejen hjem.
¤ Der er også nogle rolige marsvine! < marsvin (1 marsvin – 2 marsvin).
¤ Hvilken < hvilket barn kan ikke godt lide forklædning < (besser:)at klæde sig ud ??
¤ håber at I alle ha´ det godt!
< Nu må I alle ha' det godt (oder:) Håber, I alle har det godt!

Gruß
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

Charlottes Schreibhemmung er smittende.
:roll: I dag ved jeg ikke, hvad jeg skulle skrive om og desuden er jeg lidt doven og træt nu. I morges har jeg gjort rent hele huset, bagt kage og vasket toj. Nu skulle jeg stryge – jeg gider ikke. :(

Vilmy;
verden er lille, så har vi boet i Kiel begge to. Men du er heldig, du gik tilbage nordpå og jeg hænger fast hernede. Jeg tror det vil være nok et lang stykke tid :( Vi må vente og se. Men det er ikke så dårlig her som det lyder.

Nicola,
du stå op meget tidlig. Så har du chancen at rette nogle ting før dine børn vågne.

Gabi,
du har meget travlt med dyrene.
Måske har du skrevet om «marsvin » før, men jeg skal indrømmer at jeg ikke har læst alle indlæg, da jeg kom tilbage fra Hamborg eller fra Sild. Jo, så tænkte jeg indtil nu, det drejer sig om « Meerschweinchen » :oops: :oops: (ekstra-tak til Nicola for „marsvin-Link“). Jeg kendte ordet ikke for delfin eller tümmler.

Måske mere senere –
Kh
Heide
- være kørt ned
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

God aften,

mange mange tak for din detaljeret rettelse, Berndt [img]http://bestsmileys.com/thumbs/7.gif[/img] . Det er altid en stor hjælp!
Tak også for den link - jeg helt sikkert skal prøve denne siden.
Og jeg må arbejde på sætningsbygning :oops: .
Men det er for hvad vi er her for - lære lære lære :mrgreen: !

Heide, det lyder som du har haft det travlt i dag. Håber at du er ved at slappe lidt af nu og nyde weekenden!
Jo, du har ret, jeg altid står op tidligt. Jeg kan ikke sove længere end klokken otte, tror jeg.
Men derfor går jeg også altid tidligt i seng :wink: .

Mange hilsener fra
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

nu håber jeg ikke skriveblokeringen rammer flere her :roll: .

Heide, jeg misforstod også ordet marsvin, da jeg flyttede hertil. OG "torskegilde" kunne jeg heller ikke, indtil en af mine kursister forklarede ordet til mig. Kender I ordet?

Det er sikkert o.k. at bo i Sydtyskland, men da jeg arbejdede der, manglede jeg vinden, især nede ved Bodensøen. Men også i Taunus blæste det ikke nok for min smag.

Vi malede vægge i dag; virkelig skæg med en 4-årig, men det gik godt og hun elskede det. Nu har iv en flot stue og et fint soveværelse. Begge rum har forandter sig en del de sidste par dage :D og jeg er glad for det. Især stuen er helt anderledes med et par møbelklassikere fra genburgsbutikken: en Erik Jørgensen sofa og to lænestole til i alt 1100 kroner! OG så har vi fået en passende gyngestol foræret, som min mor fandt i en genbrugsbutik. Det er bare so godt, at der er så mange her i Danmark, der afleverer dødsbosmøbler til genbrugsbutikkerne.

Desværre var den hvide maling dårlig, så vi ha ret par malerdage tilbage. Pyt med det; så får vi det sjovt igen en anden dag.

Nå, jeg må hellere smutte nu; det er lidt opydninge efter flyttedagen, som skal laves uden barn.

God søndag til Jer allesammen!
vilmy
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej Vilmy,

det ser virkelig ud som om alle har skriveblokeringen nu :roll: .
Nyder I nu en rolige søndag efter at I var så flittige i går??
Vi dovner her og laver ingen ting.
Det er lidt trist.
Jeg skal lave muffins nu med chocolade-drys.
Måske spiller vi et brætspil senere.
I morgen har børnene fri fra skole (på grund af fastelavn), men jeg skal på arbejde.

Hilsener til dig og din datter og til alle andre som vil kigge ind senere :wink: .

Ha´ det godt,
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej,
jo, Nicola, det er lidt kedelig i dag og jeg skal tage mig sammen og skrive nogle linjer.
Vi kom lige tilbage fra en lang eftermiddagstur i skoven. Da vi gik op ad bakkerne var det meget varmt.

>> Vilmy,
har I haft en skøn dag?
Sikker havde „lille Rudolf“ meget sjov med tøndeslagning og efterfølgende fastelavnsboller og saftevand. For mange år siden var min datter inviteret til fastelavn med tøndeslagning og hun var helt begejstret.

Jeg savner vandet mere end vinden. Vi bor oppe på bjerg (auf dem Berg) og der blæser det stadigvæk. Frisk luft har jeg virklig nok, men vandet er alt for langt væk.
Jeg tror, at foræandringer i huset er virklig vigtig til dig og din datter. Det gør du helt rigtig [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/a020.gif[/img]

Nu vil vi drikke kaffe og hygge os. Nogle aviser og ugeblade, jeg har købt, blev liggende, bl. a. en have-rådgiver, den vil jeg læse først.

Kommer tilbage senere
Kh
Heide
Antworten