Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej venner,
kun en lille hilsen fra mig. Jeg håber I har det godt.

I går var jeg i Leonberg. Jeg havde tilmeldt mig til et atelierkurset i Acrylmalerier. Dagen var lige som en feriedag hos mig. Vo var kun tre personer og malede hele dagen i afspændte atmosfære og hyggelige omgivelser. Jeg har allerede tilmeldet mig til den næste gang. :) :mrgreen:

Vilmy,
jeg vil også gerne plante nogle nye roser. Men vi har et valnøddetræ i haven og i gartneriet sagde de, at roserne udvikle sig ikke godt i nærheden af valnøddetræer. Jeg tror gartneren har ret. Roserne, vi har allerede plantet for nogle år siden blomster kun meget elendig.
Håber du vil blive heldig med dine roser !!

Nu vi er på fire!! - angående forårstræthed :mrgreen:

Nicola og Maryleen,
godt rejse og dejlig ferie til jer begge to.

Jeg skal smutte nu, vil gerne se lidt fjernsyn, måske D : DK.

kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Andrea,
undskyld, jeg var lidt for hurtig :oops:

Jeg glemte at sige "god ferie" til dig og din søn !

Ha' det godt
kh Heide
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle sammen,

forårstræt??? :roll: Det bliver vi alle sammen her, hvert år til vår.
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/tiere/g045.gif[/img]
De næste uger bliver mine besøg her i sprogtraining småt sået. "Familien får" kræver at vi går på skift på døgnvagter i stalden. Det første lam blev født i går; mor og barn er vel og de klarede sig selv ud på marken.
Jeg læser lidt med hist og pist, når jeg kommer forbi computeren.

God ferie til dem der har påskeferie, - happy easter -
fra muldvarpen

P.S.: hov, det havde jeg nær glemt. I morges tidlig så jeg en hare springe af sted over stok og sten... haren havde overnattet i vores hundehytte, hi hi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nicola,

jeg har lige lyttet til et spændende program om Stevns klint og dens fiskeler i radioen.

Hav en god ferie allesammen...med eller uden får.

Mvh vilmy
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej med jer allesammen,

jeg siger farvel :wink: . En uge i Sverige uden internet. Vi rejser i dag og jeg har meget travlt, så schreib ich jetzt auf deutsch, sonst brauch ich eine halbe Stunde und die hab ich nicht :mrgreen: .
Tak for jeres gode ferie-ønsker! Wir freuen uns auch schon auf die Woche, auch wenn "unser" Haus angeblich unter Wasser steht und Novasol uns nun gestern in ein neues Haus umgebucht hat, das auch schön aussieht, aber nicht direkt am Meer liegt :( .
Heia Sverige :P !

Muldvarp, held og lykke med døgnvagt - vor langer langer Zeit war ich mal auf einer Schaffarm in Schottland, da war auch Lämmerzeit und es gab eine Menge zu tun.

Vilmy, Stenvs Klint er meget berømt for fiskeleren! Og også for Højerups gamle kirke som stürzte Anfang letzten Jahrhunderts halb die Klippen hinunter bei einem Klippenrutsch.
Stevns er en besøg værd :wink: !

Ha´ det godt allesammen,
jeg vil savner jer!
Kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
i dag var jeg i haven og plantede nogle blomster og krydderurter, bl. a. phlox med lillarosa blomster. Det er en af mine yndlingsblomster, en meget gammel slags af vinterfast staude. Jeg kan godt huske, at min mormor har masser af phlox i mange forskellinge røde farvetone i haven.

Desuden plantede jeg den rabarber og håber, at jeg kan høste det første stanger i maj måned :)

Det var meget varmt i haven. Jeg har nydt solskin med en kop kaffe på min gammel havebænk og snakkede lidt med min nabo. Nu skinner solen ikke mere.

@ muldvarp,
hvordan gå det med "familien får"?
Haren i hundehytten - Har du ledt efter påskeæg :mrgreen:

Nu vil jeg hurtig bage kage og derefter skal jeg strygge lidt.
I morgen skal jeg pakke kufferterne til min næste „arbejdsrejse“ til Hamborg. Jeg kommer tilbage om en uge – på skærtorsdag.

Jo, nu blive det meget stille her i sproghjørnet. Nogle af jer er allerede på påskeferie. God ferie til alle dem !
Jeg tror, at Nullermand vil komme tilbage fra Lohals i weekenden.

Måske kigge jeg ind igen i morgen.
Hvis ikke ha’ det godt indtil næste uge.

Kærlig hilsen
Heide
Vilmy
Mitglied

haven

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

jeg er inden fra min sidste runde i haven nu. Marsvinene skulle jo ind om natten (vi er lige over frostgrænsen, så det er for koldt for dem). Først om to uger kan de være ude hele døgnet. De nyplantede roser har fået vand; mere kan jeg vist ikke gøre i dag.

Jeg var ellers i Tyskland i dag for at handle. Der så jeg en af de sjove skilte i et af grænsebutikkerne. Over reolen med dåseøl og dåsecola stod der "maks. 1 palle pr kunde (99 rammer)". Nu er det jo sådan, at man kun må importere øl til eget forbrug. 99 x 24 = 2376 dåser øl? Hvem i alverden skal drikke så mange øller inden udløbsdatoen? Øllet holder ikke engang et år, så det bliver til 6½ dåser om dagen. Jeg ved ikke...

I hvert fald er jeg hjem igen efter og overvejer lige, hvad jeg skal i morgen. Datteren er på weekendbesøg hos faderen, og jeg er nødt til at holde mig i gang for ikke at savne hende alt for meget.

Heide, jeg frygter din rabarberhøst bliver ikke for stor. Allerhelst skal man undgå at høste det første år for at give planten gode vækstbetingelser; så hvis du trækker stænger, vær skånsom mod planten.

Heroppe har vi haft det store tysker rykind i sommerhusområderne. Motorvejen var ret fyldt i morges i nrodgående retning, da jeg kørte ned til Flensborg.

Nå, nu vil jeg læse lidt.

Glæder mig til, der er flere tilbage igen.

Kh vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

er det ikke fint at forår er nu virkelig kommet?

Vi gjorde nogle arbejder i haven - Dirk så meget han kunne. Han skal først til arbejde igen da han var på Reha... Det kan nu komme ret hurtigt. Der bliver også en lille kur til mig - mænd kan jo være lidt anstrengende når de ikke kan gær så som de gerne ville (wenn sie nicht so können wie sie wollen)... :wink:

Lørdags kørte vi til campingpladsen - endelig!!! Vi gjorte rent og sovede der. Hvad var det roligt! Desværre lider jeg igen under høfeber :( Hvert år det samme og derfor køber man dyre medikamenter...20 Euro til nogle piller og en nasenspray :x

Lige nu har jeg fået en mail fra en dansk veninde: V i kan møde dette år på Fyn - hun flytter der i maj-måned!!! Vi glader os meget!

God tur og god ferie til alle som kører af sted nu... Vi må vente lidt længere...

Kys og kram til jer alle

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen, (eller: Hej I kære, som ikke holder påskeferie i øjeblikket)

- efter en helt fantastik uge i Danmark er jeg nu tilbage. Vejret var så dejligt, man kunne næsten ikke tro det var i martsmåneden. Skifteretten har ikke meldt sig indtil nu og derfor blev det en rigtig ferieuge, hvor vi nåede alt vi gerne ville. Vi fik nye møbler og benyttede lejligheden da de gamle kom ud af stuen at behandle alle trægulve i huset med en specialolie - og det trængte de rigtig til. De nye møbler passer fint og stuen fremstår helt anderledes nu. Jeg glædede mig hver morgen jeg kom ind i stuen og hver aften efter vi kom ind fra haven og tændte op i ovnen og hyggede os på de nye sofaer.

I haven blev græsset slået for første gang i år. Nogle frugttræer blev udtyndet og så fik vores ældgamle havebænk, som stammer fra Niels´ farfars have, nye lister af ubehandlet bangkirai-træ, så de bliver grå med tiden.

Vi købte et ny gyngestativ efter vi fand ud, at æbletræet, som bar den gamle gynge, ikke står rigtig fast længere. At samle gyngestativet var en slags gåde - den medfølgende anvisning sagde ingenting, i hvert fald ikke noget brugbart. Vi lo meget den dag og ved solens nedgang stod gyngen endeligt.

Hver aften lavede jeg mine dansk-lektier på en helt fornøjelig måde: vi har nemlig (selvom ikke ganske lovlig) allerede hentet min svigermors Matador-dvd´er. Jeg elsker den serie og det er en rigtig god øvelse at se dem og samtidig læse de danske undertekster.

På fredag fik vi besøg af vores „ejerrådgiver“ fra Novasol. Hun ville tage nye billeder af huset for Novasols hjemmeside. Vi havde en lang samtale om alt muligt og det glædede mig meget, at jeg kunne forstå alt og kunne selv komme med nogle svar og spørgsmål på dansk. Jeg kan godt huske hendes sidste besøg hos os for to år siden, hvor hun skiftede til tysk, fordi jeg ikke kunne følge med i samtalen på dansk. Så nu har jeg beviset for, at jeg virkelig er kommet videre.

Hun havde et par skemaer med, hvor sidste saesons gæster har vurderet husets faciliteter og har skrevet deres forbedringsforslag på - der fandtes en, som brokkede sig, fordi vi ikke har lavet oversættelser af de danske brugsanvisninger på bagsiden af de forskellige pudsemidler. Vi knækkede næsten sammen af grin.... :mrgreen:

Sådan, I kære,
det skal være nok for i dag,
jeg ønsker Jer en fortsat god aften
Nullermand

P.S.: Gabi, Niels led også af høfeber, men siden et par år har han nu styr på den - han begynder tidlig om året at tage calcium (en brusetablet daglig, de findes helt billige hos Aldi) - og høfeberen er væk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

det med allergien kender jeg også, men jeg tager 1 pille i døgnet, og så kan jeg holde min allergi/høfeber i skak. Den hedder Alnok, og jeg betaler ca 85 kr. for 50 stk. i håndkøbet.

Fint du havde en god ferieuge i Lohals; jeg har så sent som i dag hængt mine hængekøjer op; nu kan påskeferien i haven begynde!

Jeg vil tidligt i seng i aften.
God nat,
vilmy
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

i dag jeg er tilbage hos mit kontor igen efter jeg har været 4 unger sygemeldtet og jeg tror at jeg vil gå tidligt i seng i aften :wink:

@Nullermand
jeg glader mig at du havde dejlig ferien i Lohals.

Vi have fint vejr i dag en blå himmel og solskin.
Jeg håber jer have også fint vejr.

Ha`det godt.
Venlige hilsner
Uschi :D
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

Vilmy - jeg har notered navnet Alnok. Måske er det en god ide at købe den slags piller når vi er i Danmark. I øvrigst - 9 1/2 uger!!!!! Hurra!!!!

Jeg tager også en tablet hver dag...men jeg har stadigvæk kæmpestore Niesanfälle.

Nullermand - hihi - en oversættelse for pudsemiddlerne!! Jeg synes hvem der ikke kan se eller tænke sig hvorfor hver pudsemiddler er...der kan det også ikke se på tysk... Der er jo billeder på flaskerne - et glas, en WC... Hvad er der så svært at forstå????
De der brusetabletter kender jeg og tager dem. Men desværre virker de ikke hos mig. Jeg gik til Desensibilisierung (3 lange år - hver tirsdag!!!) - og det virker heller ikke :x

sød pige - det siger jeg næsten hver dag: "I dag går jeg tidligt i seng"... haha - mest passer det ikke. Det er jo sådan en skam, at man arbejder op til 9 1/2 timer og har fritid ca. 4 timer (når man går i seng kl. 10).
Man vil ja gerne ha' noget mere af sit liv, ikke?

Hilsen og god nat - vi ses

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, jeg ledte efter ordet fiskeler, men kan ikke finde noget, hverken i ordbogen eller på wikipedia. Hvad er det, Stevns Klint er berømt for?

Du skrev også om nye roser, hvilke sorter købte du (bortset fra Lykkefund, om den skrev vi jo tidligere) ? Har du erfaring med Poulsen-roser? Jeg er ellers meget interesseret i David-Austin-roser (og det er du nok også, anglophil som du er), men måske ved jeg bare ikke nok om danske roser, måske er de lige så interessante.

Bortset fra hækken har jeg indtil nu kun plantet nogle hornvioler i krukker (jeg hader deres kunstige kæmpe-slægtninge, stedmødrene). Og så reddede jeg nogle vintergække, som havde selv valgt en meget uheldig plads midt på den skovsti, hvor skovarbejderne kører med deres traktorer. Der findes også nogle dorthealiljer (Märzenbecher) på den samme sti, men de er ikke færdig med at blomstre nu. De skal reddes næste gang, hvis ikke det er for sent.

Uschi, da du var sygemeldt så længe, hvor langt er du så kommet med din Harry Potter? Vejret her var for resten også helt fantastisk i dag, men på dmi.dk så jeg at der er fare for natfrost i løbet af ugen igen, i hvert fald på Langeland.

Gabi, det er jo en skam med din allergi, det er jeg virkelig ked af. Jeg har heldigvis nogen som helst allergi.

Nu vil jeg se et afsnit af Matador,
derefter kommer jeg tilbage
Kærlig hilsen
Nullermand
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

God morgen allesammen,

@ Gabi
Jeg tænker også at man vil ha´noget mere af sit liv
men når jeg går ikke tidligt i min seng jeg sover næsten
hver dag på min sofa kl. 9 :roll:

@ Nullermand
Mens jeg var sygemeldt jeg er ikke motiviert at lære dansk og at læse min Hary Potter. Jeg har læset mere sider i går i min pause end
i dene 4 unger. :oops:

@ Vilmy
jeg elsker roser men min yndlingblomster er "Vergissmeinnicht"

Nu skal jeg arbejd en smule.
Jeg ønsker jer alle en dejlig dag.
Hilsen
Uschi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

Uschi - det kender jeg godt! Når man er for sent i sengen, bliver den næste dag hård...og dagen efter... og dagen efter osv.

I går aftes har jeg været i sengen ikke så sent, men kunne ikke falde i søvn. Var der fuldmåne? Mest har jeg sådan problemer når "Kalle Mond" er rundt og tyk eller nogle dage før.

Med "unger" mener du bestemt "uger", ikke?

Nullermand - du kan være heldig at have ikke noget allergier. I øjeblikket er jeg meget glad at jeg kunne spise æbler. Ellers vertrage jeg ikke så mange frugter, desværre. Og alle de pollerne som flyver gennem luften - lige meget om de er fra træer eller Gräsern.

Men alligevel er det meget fint at se alt bliver grønt. Farverne er så lys lige nu (kan man sige det? die Farben leuchten).

I dag havde vi meget regnher. Bestemt var det ret godt til vores nyplantede små salatplanter og kålrabier.

Hilsen til jer alle!

I øvrigst - min yndlingsblomst er den nellike

Gabi
Antworten